1199 Panigale R Superleggera

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Då har man fått tummen ur och börjat plocka ihop race motorn med det nya (ännu icke spruckna) blocket:)
Vevlager var svåra att få i, var tvungen att ta hjälp av en hydraulpress. Ikväll mättes ventilspel samt shimsades, topparna är nu klara. Samt att jag la över hela växel låds paketet. Håller jag detta tempot så är jag lagom klar till midsommar...IMG_0011.JPGIMG_0010.JPGIMG_0012.JPGIMG_0014.JPG

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Hade bara sönder en sak, en låsring till 1ans drev tror jag det är, hade såklart Biltemas stora låsrings sats hemma så det löste sig omgående och galant:)

IMG_0007.jpg

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Vågar du ha Feltemas låsring i den fina motorn? (jag hade tvekat iallafall) man vet ju inte vilka krav Feltema har på sina.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Vågar du ha Feltemas låsring i den fina motorn? (jag hade tvekat iallafall) man vet ju inte vilka krav Feltema har på sina.

Den är minst lika tålig som orginal, vilken jag böjde, dvs förstorade när jag öppnade den med en tång.

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Hoj
996RS
Då har man fått tummen ur och börjat plocka ihop race motorn med det nya (ännu icke spruckna) blocket:)
Vevlager var svåra att få i, var tvungen att ta hjälp av en hydraulpress. Ikväll mättes ventilspel samt shimsades, topparna är nu klara. Samt att jag la över hela växel låds paketet. Håller jag detta tempot så är jag lagom klar till midsommar...View attachment 415161View attachment 415162View attachment 415163View attachment 415164

Värm blockhalvorna i ugnen nästa gång, så trillar lagren i av sig själv. Sen när blocket svalnar, så nyper det fast lagren :)

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Nu börjar det likna en hoj i alla fall. Och ja, det är Biltemas handtag jag kommer köra med, hur sköna som helst!:banana
IMG_0070 liten.JPG

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Som du vet så följer jag utvecklingen med spänning,, så fortsätt gärna att uppdatera :)
det blir laverda träff i smedjebacken i augusti i år,, bara så du vet :)

Jo jag vet .
Fixade Titanstakar 3 mm längre än stock, till mitt gamla Laverda projekt, och är i färd med och svetsa upp cylinder , block och topp för att få Kawaski 1480 kolvkittet å passa, måste svetsa upp ca 8 mm på hela däcksplanet på topp samt hyvla cylinder lika mycket = nya foder osv....
Mycket jobb blir det, förhoppnings blir det bra oxå:brynad

Så kör på, och rapportera hur det går ....

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Skruvar du ihop den i huset/lägenheten är du fan Kung?
Har försökt göra det själv men lyckades inte övertala frugan om att köksbordet var den perfekta platsen att meka på. :)

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Skruvar du ihop den i huset/lägenheten är du fan Kung?
Har försökt göra det själv men lyckades inte övertala frugan om att köksbordet var den perfekta platsen att meka på. :)

Japp:yoparty Har gjort om hela köket till en verkstad, ej uppskattat av familje medlemmar dock.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Om man kikar på 1299:ans foder o kolvar o tar sig en funderare så borde man kunna sätta i de i en vanlig 1199 motor, under förutsättning att kolvarna inte slår i veven. Eller vad tror ni?
(Nämnas bör att jag redan kör med Carrillo stakar så de tål de större massa krafterna.)

http://www.cycleworld.com/2015/01/2...bike-engine-technical-analysis-with-photos/3/

Enligt länken så är skillnaden bara foder, kolv och stake.
Men det står ju även att nålögat på staken är större på 1299, så dina nuvarande stakar lär inte passa 1299 kolven.
Om jag har förstått det rätt.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Enligt länken så är skillnaden bara foder, kolv och stake.
Men det står ju även att nålögat på staken är större på 1299, så dina nuvarande stakar lär inte passa 1299 kolven.
Om jag har förstått det rätt.

Om jag har läst rätt så menar de väl storleken på storändan vilken har ökat i bredd, inte lilländan. Eller??:va

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Hoj
Ducati Monster 1100
Jobbarkompisen tog den enkla vägen till hojen:)

image.jpg

Hoppas bygget går fortsatt bra!

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS