1199 Panigale R Superleggera

Se länk nedan, det går riktigt bra för Panigalen i tyska IDM mästerskapet, skulle vilja se deras bänknings diagram och veta exakt vad de gjort med sina hojar...

Man använder en specifikation som är mycket lik den man använder i Superstock (eftersom IDM-reglementet är snarlikt Superstock) samt eftermarknadsfjädring med exakt leveransspec. Ingen mer hokus pokus än så. Att man dominerar beror snarare på att man betalar för bra folk, förare såväl som ingenjörer och mekaniker. Man är ju i princip ett fabriksteam som tävlar mot en samling nationella "weekend warriors" med - i jämförelse - minimal budget.
 
Man använder en specifikation som är mycket lik den man använder i Superstock (eftersom IDM-reglementet är snarlikt Superstock) samt eftermarknadsfjädring med exakt leveransspec. Ingen mer hokus pokus än så. Att man dominerar beror snarare på att man betalar för bra folk, förare såväl som ingenjörer och mekaniker. Man är ju i princip ett fabriksteam som tävlar mot en samling nationella "weekend warriors" med - i jämförelse - minimal budget.

Det är just det intrycket man får när man skärskådar mästerskapet lite närmare.
 
Så här ser sprickan ut inifrån cylindern. Skall få detta svetsat, men detta blir en chansning, om det kommer att hålla länge eller gå sönder första gången man kör hårt...

min pani motor liten.jpgspricka mitt pani block liten.jpg
 
Blir inte helt lätt att laga det där. Misstänker att det stora laster vid cylinderfoten.
Nu vet jag inte hur det ser ut på utsidan.
Blockhalvan måste spännas fast på en tjock (20mm)alu-platta i varje skruvhål vid svetsning.
 
Hur skulle det se ut? Har du gjort något liknande? Du menar att det kommer dra sig annars pga värme utv vid svetsningen? Jag misstänker det själv, andra har redan nämnt det för mig..

Vidare är hela motorn och därmed blocket en BÄRANDE DEL på Panigalen, detta gör ju inte saken lättare direkt. Jag misstänker att fabriken har underdimensionerat dessa block för seriös körning dvs racing.

Blir inte helt lätt att laga det där. Misstänker att det stora laster vid cylinderfoten.
Nu vet jag inte hur det ser ut på utsidan.
Blockhalvan måste spännas fast på en tjock (20mm)alu-platta i varje skruvhål vid svetsning.
 
Vidare är hela motorn och därmed blocket en BÄRANDE DEL på Panigalen, detta gör ju inte saken lättare direkt. Jag misstänker att fabriken har underdimensionerat dessa block för seriös körning dvs racing.

Kommer motorn från en krashad hoj? Isf kan ju sprickan ha uppstått i krashen kan man hoppas. Tråkigt om motorn inte håller för riktig körning..

Var bor du förresten? :)
 
Hur skulle det se ut? Har du gjort något liknande? Du menar att det kommer dra sig annars pga värme utv vid svetsningen? Jag misstänker det själv, andra har redan nämnt det för mig.
Jag vet bara hur alusvets går till på fabriken, stadiga fixturer används.
Aluplattan tar upp överskotts värme och hindrar deformering. Behövs nog en där cyllindern normalt
sitter också. Men en erfaren svetsare ser nog om det möjligt att svetsa.
 
Ok då är jag med, men det skall svetsas från utsidan, INTE från insidan av cyl så att säga.

Jag vet bara hur alusvets går till på fabriken, stadiga fixturer används.
Aluplattan tar upp överskotts värme och hindrar deformering. Behövs nog en där cyllindern normalt
sitter också. Men en erfaren svetsare ser nog om det möjligt att svetsa.
 
Jag har nu haft flera personer kika på blocket, och har tagit beslutet att det ej går att laga, hade uppstått för stora spänningar och påfrestningar efter svetsningen. Blocket hade även fått spännas ihop och bearbetas inifrån där cyl fodret skall vara. Med andra ord = BAJS! :(

Får köpa ett begagnat block från ebay när jag hittar ett...
 
Jag har nu haft flera personer kika på blocket, och har tagit beslutet att det ej går att laga, hade uppstått för stora spänningar och påfrestningar efter svetsningen. Blocket hade även fått spännas ihop och bearbetas inifrån där cyl fodret skall vara. Med andra ord = BAJS! :(

Får köpa ett begagnat block från ebay när jag hittar ett...


Någon inte det lättaste då motorn verkar vara den svaga länken på panigale :( Många som har skjutit ut vevstakar, tråkigt med en så grym hoj...
 
Ja det stämmer. Men vet inte om det är "många" som skjutit sina motorer. Jag känner en i Sverige som sköt sin motor på Karlskoga nyligen. Har hört att dessa motorer pallar ca 500 mil på bana, vid racing. Dvs skall man köra race så skall man bygga om de, med Carrillo stakar osv. Den motorn jag köpte, som har en spricka hade gått ca 800 mil på bana när sprickan uppstod. Alla får dra sina egna slutsater helt enkelt...

Någon inte det lättaste då motorn verkar vara den svaga länken på panigale :( Många som har skjutit ut vevstakar, tråkigt med en så grym hoj...
 
Jag skall inte svära på det men jag har hört ngt liknande om 1198motorn, att den brast vid hårdare trimning. Om jag inte minns fel håller 1098rovan bättre.
 
Jag skall inte svära på det men jag har hört ngt liknande om 1198motorn, att den brast vid hårdare trimning. Om jag inte minns fel håller 1098rovan bättre.

I beg to differ. Min 1098 motor sprack och det var tydligen jäääääättevanligt fick jag höra efteråt...
 
Jag har nu haft flera personer kika på blocket, och har tagit beslutet att det ej går att laga, hade uppstått för stora spänningar och påfrestningar efter svetsningen. Blocket hade även fått spännas ihop och bearbetas inifrån där cyl fodret skall vara. Med andra ord = BAJS! :(

Får köpa ett begagnat block från ebay när jag hittar ett...

Blocket finns ju redan och är värdelöst som det är...
varför inte test och:
borra/fräsa bort matrialet där sprickan är helt ( en 3 mm bred remsa t ex ). och lägg i nytt , fräs till ytorna , (iaf innåt) gör nya foder i gjutjärn . efter "orginal" nicasil rören.. så ger jag mig f-n på att gjutjärnet tar mycket a stressen i maskin ,
Det mesta går ju faktiskt att göra.
Finns ju folk här inne som bygger Turbinmotorer /kompressor laddade sidventilare och Och Inte minst Jörgen som byggt sin "Ingersoll&Rand" på över 2 liter, så folk att fråga borde finnas!


Sen fråga : Har carrilo Titanstakar till Panigalen?
Jag vet att Ducati Panigale R (titan) stakarna är "rätt Dyra":skrämd
Men ,,Fabriken kör med dem och har testat rätt mycket....(bara en idee )

Ingersollrand
 

Bifogat

  • Ingersoll.jpg
    Ingersoll.jpg
    5.7 KB · Visningar: 539
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top