1199 Panigale R Superleggera

Jag kör allt i denna byggtråden eftersom detta är mitt svar på hur en Superleggera borde se ut (enl mig).

Ingen dum idé att faktiskt ha tråden bland alla andra byggen.
Har bläddrat lite efter den här tråden och hittade den idag enbart tack vare den kom upp på listan över trådar på första sidan, för bland byggena fanns den ju inte :)
 
Så här ser kolvarna samt veven ut i en Superleggera. Har kollat om man kan köpa dessa kolvar löst, och det kan man, för det facila priset av ca 8000 kr/styck. Se bilder! Märk väl att där sitter wolfram i veven:tummenupp

ducati-1199-panigale-r-superleggera-leak-17.jpg
ducati-1199-panigale-r-superleggera-leak-16.jpg
 
Fantastiskt, en mc kan inte bli mkt mer 'carbon edition' än detta?
Ska bli kul och intressant att följa bygget!
 
Sanslöst bygge!!!
Hur gör du med elektroniken? Något extra/speciellt/annorlunda? Magnetti?
Jag röstar på Accra eller Termisar till avgaset. Finns en firma i tyskland som säljer färdigkittade 1199:or med något Termi specialsystem (corse/evo) som inte "går" att få tag på och de (inte jag) säger +25 hk tillsammas med med deras övriga moddar. Kolla här: http://www.ducatiplus.de/index.php?idcat=20
Sjukt kul att du ger dig på detta.:tummenupp
 
Sanslöst bygge!!!
Hur gör du med elektroniken? Något extra/speciellt/annorlunda? Magnetti?
Jag röstar på Accra eller Termisar till avgaset. Finns en firma i tyskland som säljer färdigkittade 1199:or med något Termi specialsystem (corse/evo) som inte "går" att få tag på och de (inte jag) säger +25 hk tillsammas med med deras övriga moddar. Kolla här: http://www.ducatiplus.de/index.php?idcat=20
Sjukt kul att du ger dig på detta.:tummenupp

Jag känner till Herrtrampf Racing, de är duktiga. Jag kommer använda mig av orginal ECU som kommer mappas om, samt orginal kabelstam, kan liksom inte motivera den kostnaden det innebär att byta till Motec ex.

Hertrampf tar vääldigt bra betalt, se deras prislista nedan;
http://www.hpc-power.de/media/pdf/technik/Ducati-1199S-Panigale-PURED-5-2013.pdf

De byggde förra året en racehoj av en Panigale S, 204 hk fick de ur den, den ombyggnationen gick på endast 78 000 Euro, läs mera i denna pdfen:
http://www.hpc-power.de/media/pdf/specials/Presse-PS-Tuner-GP_2013.pdf
 
Last edited:
Jag har nu varit i kontakt med PISTAL som gör kolvar till race hojar och de säger att de tagit fram en race kolv till Panigalen men de vågar inte släppa den förrän de även tagit fram ett nytt cylinder foder, för att ha full kontroll på värme utvidgningen säger de...

http://www.pistalracing.it/

Nedan kan ni läsa vad ingenjören på Pistal skrev till mig ang att använda Superleggerans kolvar i orginal cylinder foder;

Hello
yes we know Ducati made different liner.
Be very, very care full before using the piston you display on photos. (syftar på inlägg 102, se ovan)
Ducati, Omega Pistons and our self would never ever use the alloy 4032 for high performance application, be care full….
NB: I’m in the Ducati business since 39 years, I never sell products I do not believe are really working better, this is the reason why
we are in stand by with pistons, as soon we will have the liner solution we will offer you a full package.
Kind regards

Giorgio Casolari
Technical and Sales Manager

PISTAL RACING Srl
 
Last edited:
Jag lägger inte ner så mycket som en mille!!? Jag räknar med en slutsumma för hela bygget på samma nivå som det kostar att köpa en bas panigale, men jag kommer utgå från en krockad donatorhoj. Jag tänker inte lägga det på den nivån som Herrtrampf o Co. Tänk på att de lägger ner flera hundra timmar på att utveckla saker o ting, jag gör också det men jag gör det gratis eftersom detta är min hobby eller snarare passion:yoparty
 
Mina prioriteringar nu är som följer; Lägga pengarna på en ordentlig mappning, kamtiming plus att avgasröret är riktigt dåligt, så kolvar kommer långt ner på listan.

Nästa vecka skall där portas o planas toppar!

En liten sidnotis; Jag var på Ducati center idag och de tar 2500 kr/st topplockspackn till en Superleggera! Helt ofattbara pengar...
 
Last edited:
Idag körde jag topparna i ultraljudsbad, allt sot försvann direkt, blev rent o fint. Nu är toppen lämnad för portning till topplocksverkstan. Återkommer med bilder samt flödes mätning när de är klara.

Trevlig helg

toppibad.jpg
 
Vad använder du för rengöringsmedel för ultraljudsbadet? Kör du 40 eller 28 kHz?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top