141 km/h på 80 väg i Norge = Fängelse

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag flyttade till Norge i Oktober och tänkte att de skulle vara gött att ha hojen här över sommaren. Alla mina polare åker ju båge och jag vill ju inte sitta framför tv:n och datorn när de andra är ute och kör.

Så jag tog tåget hem till sverige för att köra båge tillbaka, en resa på 70 mil enkel. Vädret tokfint, fåglarna kvittrade (som om jag skulle hört de på min jävla bålgeting), hojen gick som en dröm. Körde 63 mil och körde då igenom en laserkontroll på 60 väg. Klarade mig då jag körde lagligt. Körde ytterligare en mil och svängde ut på E6:an. Klockan var nu strax efter 7 så det hade börjat skymma, det låg tunga regnmoln över mig, det var svinkallt, ont i röven, vägen spikrak, fri sikt åt alla håll och absolut ingen trafik alls.

Jag lade mig i bekväm hastighet och körde en bit, ca 5 km. Då kommer en grå SAAB med blinkande blåljus upp brevid mig. :gnissla Stannade snällt och konstapeln klev ur och ville ha körkort och registreringsbevis. Han sa också att jag måste följa med då det inte var lämpligt att stå på den plats vi gjorde nu.

Körde tillbaka de 5 km jag nyss kört och in på nån bonngård. Där fick jag sätta mig i bilen och se på en film där jag "tok-kör" i en konstant hastighet på spikrak väg i 141km/h. Satan tänkte jag och frågade konstapeln hur dyrt detta skulle bli.

Konstapeln: Det blir inga böter
Jag flinar lite och tänker att de skulle vara snälla.

-Dette gir ubetinget fengsel

Smilet försvinner genast
Jag: Är du inte klok? För att köra 140 på den där vägen? Kan du inte skriva ner hastigheten så att jag i alla fall slipper fängelse??! Jag känner mig inte riktigt så kriminell att jag skall sitta där med alla jävla pundare och våldtäktsmän.

Konstaplen: Nej de kan jag inte. Jag förstår att de känns surt. Har själv kört hoj och vet hur lätt det är att köra för fort.

Jag: Hur länge blir jag av med kortet?
Han plockar upp nån pocketmanual för poliser och slår upp en sida. Jag lyckas tyda att jag blir av med kortet i mellan 13 och 19 månader....


Hur som helst erkänner jag allt på plats i hopp om att få ett mildare straff. Kortet behåller de. Jag får en tillfällig papperlapp där det står att jag får köra motorcykel i 4 timmar till för att ta mig hem.

Nu har det börjat regna och jag kör hemmåt. Kommer nån mil och då börjar bågen hosta. Låter precis som soppatorsk så jag svänger in till en mack som jag lyckligtvis precis kommer till. Öppnar tanklocket och ser att tanken nästan är full... Hojen startar inte, allt bra dör när jag trycker in startknappen. Får skaka på batteriet och då hoppar allt igång igen till dess att jag trycker på startknappen. Lyckas rulla igång skiten. Tar mig knappt hem då den lägger av hela jävla tiden. Är pissblöt och kall när jag kommer hem, inget vidare avslut på en annars trevlig resa.


Har kollat runt en del på internet och det verkar som om det blir 18 dagar bakom galler. Jag vet ju i alla fall var jag ska lägga mina semesterdagar.

Hittade detta på ebay, verkar som jag får köra "motorcykel" i alla fall
http://cgi.ebay.com/1000W-48V-ELECT...yZ158998QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kör lugnt i sommar, speciellt i Norge
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Riktigt tråkigt att höra. Visst, du låg ju mer än 60 km/h över lagstadgad hastighet, men jag tycker att fängelse verkar lite väl hårt. Kanske kan du få fotboja istället?

Lycka till, lider med dig.

// Afterburner
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Fan det låter riktigt surt.
Vad jag har hört av en tidigare norsk kollega så får man välja mellan fängelse och böter..
Beror på den ekonomiska situationen men norge brukar vara dyrt...

Fan det låter riktigt surt.
Vad jag har hört av en tidigare norsk kollega så får man välja mellan fängelse och böter..
Beror på den ekonomiska situationen men norge brukar vara dyrt...
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Fartgränserna här borde bara gälla dom, för dom kan inte köra (bil i varje fall, MC-utb är ju rigorös minst sagt). Vi svenskar borde ha fri fart :)

Jag har f.ö säkert stött på den där saaben. Kompisen blev av med kortet på E6 en bit efter gränsen. Det var just en grå SAAB en gången. Diesel?

Polaren körde ännu fortare (170 nånting vill jag minnas), dock på 90-väg. Han slapp buren då det överlämnades till svenska myndigheter. Kan tydligen vara lite av ett lotteri det där. Fast är du bosatt i Norge så lär du ju åka på dom där 18 dagarna. Bara att le :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Norrmän, de är smått inte kloka vad gäller det där med fortkörning.:näsblod

(Ok om det vore så att du kört ihjäl någon och blivit fälld i domstol)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det inte är ändrat(var en 4-5år sen)så kan du välja att sitta av ett bötesbelopp om du inte kan/vill betala,kör du så fort att du får fängelse så är det fängelse.

Förvisso finns det undantag,var en norrman som slapp för han åkte en ny dyr Merca,rätten ansåg att det var en så säker bil att han slapp fängelse(vilket var straffet han skulle haft)men det kanske handlade mer om kontakter det.

Trevlig semester... ;)

Henrik
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Förresten ni talade väl om E6, så heter väl vägen som går norrut från Oslo mot lillehammer, hur kan man sätta 80 på den vägen?:näsblod att köra på den vägen med motorcykel är rena tortyren...
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
du kan nog vara ganska lugn!
jag åkte dit förra sommaren på 157 i snitt på 100 väg.
(slutade med att jag fick behålla kk i sverige och så fick jag välja mellan 18 dagars fängelse och 9500 norska i böter)
det kommer ta x antal månader innan dom tar upp det i rätten.



gå in på min profil o se min tråd om det...

Ja du får fortfarande köra hoj i sverige så det är bara att gaaasa!
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
du kan nog vara ganska lugn!
jag åkte dit förra sommaren på 157 i snitt på 100 väg.
(slutade med att jag fick behålla kk i sverige och så fick jag välja mellan 18 dagars fängelse och 9500 norska i böter)
det kommer ta x antal månader innan dom tar upp det i rätten.



gå in på min profil o se min tråd om det...

Ja du får fortfarande köra hoj i sverige så det är bara att gaaasa!

Jag har läst din tråd. Ger mig lite hopp i alla fall. Jag skulle gärna gasa omkring i Schweden om det inte vore för att jag bor här. :gnissla Nu har jag både bil och mc här och jag kan inte köra hem skiten.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
näe fyfan.. helvete vad surt, det var bland det hårdaste jag har hört.. Jag skulle lika gärna kunna sitta i din sits, och där passar jag inte in :S

du kan nog vara ganska lugn!
jag åkte dit förra sommaren på 157 i snitt på 100 väg.
(slutade med att jag fick behålla kk i sverige och så fick jag välja mellan 18 dagars fängelse och 9500 norska i böter)
det kommer ta x antal månader innan dom tar upp det i rätten.



gå in på min profil o se min tråd om det...

Ja du får fortfarande köra hoj i sverige så det är bara att gaaasa!



vad valde du/ kommer du välja? Jag hade valt fängelset om det inte ser mkt sämre ut i ett register så att det kan ställa till det i framtiden om man ska söka jobb eller inför framtida ev böter
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Nu kapar jag tråden nåtsåinihelvete. Men vad jag har förstått det som så kör väldigt många norrmän utan kort. Dom har istället tecknat en försäkring som kallas "superkasko". Jag vet inte ens om vi har något motsvarande i sverige. Tydligen ska det vara som en drulleförsäkring. Spelar ingen roll om du ens har körkort eller eldar upp bågen med flit.

Eller så har jag blivit lurad.
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Jag har läst din tråd. Ger mig lite hopp i alla fall. Jag skulle gärna gasa omkring i Schweden om det inte vore för att jag bor här. :gnissla Nu har jag både bil och mc här och jag kan inte köra hem skiten.

okej, är du norsk medborgare också?
Kan bli så att du får göra samhällstjänst ett tag i sådana fall.
jaja, tänk inte mer på det här nu... det löser sig! :banana

kan meddela att jag åkte fast i början av sommaren förra året och jag fick hem böterna för 5 veckor sedan. så det tar tid!
 

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Ort
värnamo
Hoj
hojlös
Vet hur de är har själv åkt ditt för fortkörning i norge :confused::dödde blev snakk om fängelse o saker.Men slapp för ja var svensk.Satan hårda dom är där:död:va:confused::näsblod
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
vad valde du/ kommer du välja? Jag hade valt fängelset om det inte ser mkt sämre ut i ett register så att det kan ställa till det i framtiden om man ska söka jobb eller inför framtida ev böter

hur tänkte du då???

9500 norska bananer är ungefär 11500 svenska kr
18 dagar på ett vanligt jobb är nästan en hel månadslön (22 dagar = heltid)
då skulle jag hellre jobba dom 18 dagarna och betala mina böter och dessutom ha en slant över i fickan om du inte har sjukt dåig lön eller ör arbetslös...
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Det vore intressant att få reda på hur stor del av hojåkarna som stoppas i Norge som väljer att chansa och dra istället för att stanna och få skaka galler för några fjuttiga kilometer för fort...


Hade jag bara vetat att jag körde så pass mycket för fort hade jag troligen handlat annorlunda. Men det var nog tur att jag stannade med tanke på att hojen inte ville vara med längre.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
hur tänkte du då???

9500 norska bananer är ungefär 11500 svenska kr
18 dagar på ett vanligt jobb är nästan en hel månadslön (22 dagar = heltid)
då skulle jag hellre jobba dom 18 dagarna och betala mina böter och dessutom ha en slant över i fickan om du inte har sjukt dåig lön eller ör arbetslös...


haha som mina intäkter ser ut nu så kommer dom där 18 dagarna i fängelse räknas som 700 spänn för mej ;) pluggar fortfarande.. utan jobb.
men skulle ju vara intressant att åka in och ut i fängelse en dag, och se hur det verkligen är att vara fånge efter att ha sett the green mile, shawshank redemption och american history X. okejokej jag vet det är amerikanska filmer, men ändå!

iofs då är 3 veckor i högsta laget om det verkligen är SKIT på insidan..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top