141 km/h på 80 väg i Norge = Fängelse

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vad kostar det inte samhället att ha en människa inlåst ett par veckor för en skitsak.. Drabbar kanske ingen fattig, men ändå..

Dumma norrmän..
 

jetson

Guest
"Jag får en tillfällig papperlapp där det står att jag får köra motorcykel i 4 timmar till för att ta mig hem."

Känns ju seriöst att man får fortsätta köra efter att man gjort sig skyldig till ett "brott" som resulterar i fängelse... clown-poliserna verkar inte ens låtsas som att det är ett riktigt brott..
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
njaa, med en hyffsad advokat ska det ju gå att slippa fengelse och istället få göra 100-140 tims samhälls tjänst! (satt och diskuterade din tråd med polarens farsa som är advokat). Det är sällan en åklagare vill yrka på fängelse för fortkörning nu mera om man inte försöker smita.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
De e inte så farligt. beställ ett nytt körkort från sverige direkt bara o ta de lite lugnt med körningen i norge ett tag.

surt med lite böter men ja hörde om nån som sjukskrev sig o sa inget om att han skulle in i finkan så han satt där med fullt betalt. klockrent! (glöm inte o fixa sjukintyg från läkare först bara.) :)
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Nä.
Kör du mer än 30 för fort så får du förmånen att välja, dryga böter eller ett antal dagar på anstalt. Tro mig, har testat.

Det är möjligt att de blir så för svenskar. Jag hoppas det.

http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?vedlegg=158

De e inte så farligt. beställ ett nytt körkort från sverige direkt bara o ta de lite lugnt med körningen i norge ett tag.

surt med lite böter men ja hörde om nån som sjukskrev sig o sa inget om att han skulle in i finkan så han satt där med fullt betalt. klockrent! (glöm inte o fixa sjukintyg från läkare först bara.) :)

Hahahaha, de vore ju helt underbart.


rydlinger skrev:
njaa, med en hyffsad advokat ska det ju gå att slippa fengelse och istället få göra 100-140 tims samhälls tjänst! (satt och diskuterade din tråd med polarens farsa som är advokat). Det är sällan en åklagare vill yrka på fängelse för fortkörning nu mera om man inte försöker smita.

Jag sitter hellre i finkan än å göra sammhällstjänst i över 100 timmar! Jag läste om någon som fick 36 timmar samhällstjänst istället för 18 dagar fängelse.
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Det är möjligt att de blir så för svenskar. Jag hoppas det.

http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?vedlegg=158



Hahahaha, de vore ju helt underbart.




Jag sitter hellre i finkan än å göra sammhällstjänst i över 100 timmar! Jag läste om någon som fick 36 timmar samhällstjänst istället för 18 dagar fängelse.

hoppas också på det, blir bara ballare att dra snuten då.

Spelar ingen roll hur höga straff, antalet poliser minskar och antalet fartkameror ökar :D
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Retningslinjene fastsettes slik:
Fartsgrense Samfunnsstraff fra og med Fengsel fra og med
50 km/t____92 km/t________________96 km/t
60 km/t____110 km/t_______________115 km/t
70 km/t____120 km/t_______________125 km/t
80 km/t____130 km/t_______________136 km/t
90 km/t____142 km/t_______________150 km/t
100 km/t___155 km/t_______________165 km/t

Böter för lägre hastigheter

http://www.politi.no/portal/page?_p... forenklede forelegg, gebyrer&uicell=uicell03
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Norge är ett sjukt land... Är det faktiskt så allvarligt att köra 30km/h överhastighet? Helt sjukt.:D

okej då 50 över...
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Du får berätta om du fortfarande skulle välja 18dagar bakom galler eller betala böter när du muckar. Visserligen är det nog inte tal om isolering :tummenupp men det suger k*k att vara frihetsberövad och speciellt så länge.

Lider med dig!
 

Sick_F

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha thundercat
Det enda landet i norden som ær sæmre æn sverige på allt! Fyfan vilket skitland
Dom är iaf inte fattiga och med i EU.. Hejja Sverige..

Kusinen fick välja mellan böter på 1200Nkr eller fängelse en vecka för att han hade med sig för mycket snus över gränsen.. Det är sjukt.

Tappad tvål ligger ;)
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
han gutten i den gra saaben är grym!tar allt han, brukar köra med dim-ljus på den, så man tror d är en 18åring som kör... men i sverige får du köra.. ansök om ett nytt fort.. =)
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
jag blev tagen när jag tokkörde lite med bil i norge, han hade klockat mig till 139,5 på en 80väg. efter att vi tittat på filmen han spelat in och jag erkännt började han skriva boten på ca 7000 norska kr... plötsligt tittar han upp och säger att, fan, nu har jag börjat i fel ände... var på jag tittar tillbaka på honom och ser lite frågande ut. Han var ärlig mot mig och menade på att han glömt raportera till ledningscentralen att han tänker stoppa en misstänkt forkörare. Alltså en rutinmiss från hans sida. sen sa han att jag var fri att gå, fattade inte riktigt men jag behövde ingen närmare förklaring just då heller. där efter var det farthålaren på 80 hela vägen ut ur norge, he he. passade även på att fråga om hur det är med böter vs fängelse efter som att det går så mycket rykten om det. han sa att nästa steg, om jag kört lite fortare hade vart antingen 10 000 eller så kan man kvitta det mot 2 veckor fengelse... Vilket jävla flyt jag =)
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Det värsta är ju att det är 60 och 80 vägar på väg in till huvudstaden....Kolla stockholm 4 filer och 110/120? grattis Norge! och dem ska vara rika...my ass
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
"Jag får en tillfällig papperlapp där det står att jag får köra motorcykel i 4 timmar till för att ta mig hem."

Känns ju seriöst att man får fortsätta köra efter att man gjort sig skyldig till ett "brott" som resulterar i fängelse... clown-poliserna verkar inte ens låtsas som att det är ett riktigt brott..

lol nej precis, undrar om det är samma sak med t.ex. rånare...

*Polisen kommer till banken där ett rån pågår, stormar in och säger*: - "Ok killar det här kommer ni få fängelse för, men ni får 20 minuter till på er att plocka ihop det ni vill."
 

axelsson_vpg

Guest
http://www.nwt.se/sport/article70023.ece

"På fredagen fick han sin dom i tingsrätten i norska Nord-Gudbrandsdal – 16 dagar i fängelse. Vistelsen inom lås och bom hade dock kunnat bli en vecka längre om inte Fredriksson erkänt direkt på plats"

okej så är det inte i sverige iallafall. jag nekar alltid , sen om dom feta jävlarna orkar skriva alla papper och skit sen när dom kommer till stationen och skickar in det till tingsrätten så tar det ett par månader sen får man hem en brev att man ska komma till domstol om ett par månader och DÅ ringer man in och erkänner.
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
okej så är det inte i sverige iallafall. jag nekar alltid , sen om dom feta jävlarna orkar skriva alla papper och skit sen när dom kommer till stationen och skickar in det till tingsrätten så tar det ett par månader sen får man hem en brev att man ska komma till domstol om ett par månader och DÅ ringer man in och erkänner.

Är nyfiken på vad du "tjänar" på detta?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är lång väntetid på att få sitta av straff i Norge - fängelserna är nämligen överfulla (undrar varför? :rolleyes: ).

Ja, jösses - magnituden på brott respektive straff verkar inte ha någon rimlig koppling. Skyhöga böter och/eller fängelse motiverar ju inte direkt till att stanna vid fortkörning...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top