15W50 eller 10W40 i Gixxern? Vill tillverkaren att min hoj ska hålla länge?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Blir livrädd av denna tråd att min hoj kommer implodera... Var köper man extra lång framskärm???
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok. Vi gör ett försök att gå igenom det här steg för steg.

Så en tjock olja är för tjock för att gå i en kanal, men den blir samtidigt inte tjockare på t.ex. drevens ytor?....? om du har logik, applicera den. Motul säger på sin hemsida att man kan köra 20W50 i gixxern ifall tempen är över -10 grader C, så varför inte göra det?

Viskositet och oljefilmens bärighet är INTE samma sak.

Blandar du mjöl i vatten så blir det visköst men det betyder inte att det är ett bra smörjmedel.

Viskositeten är intressant huvudsakligen ur perspektivet pumpbarhet. Oljan skall vara tillräckligt lättflytande för att oljepumpen skall orka pumpa den med tillräckligt flöde genom oljefiltret och oljekanalerna till motorns alla delar. Samtidigt måste den vara tillräckligt trögflytande för att ge ett lagom stort mottryck så att oljan faktiskt går ut i alla kanaler och inte bara vissa.

dvs med en för tunn eller för tjock olja så riskerar du att oljan inte fördelar sig i motorn på rätt sätt eller inte får tillräckligt flöde och då får du problem med smörjningen av den anledningen.

Men jag skrev också att det troligen inte har någon större betydelse om du väljer exempelvis 20W30 eller 10W50. Dvs 20W50 är troligen inte heller något problem.

Om det verkligen är så att tjockare är bättre så kan du ju helt enkelt åka till valfri affär oich köpa smörjfett och trycka i. Det är rejält tjockflytande så det borde ju vara toppenbra. Det är också fetter som är utvalda för att ge en bärig oljefilm vid höga tryck. Dock är det pga den höga viskositeten inte särskillt pumpbart. Jag vågar lova att ett sådant test skulle resultera i rätt mycket motorproblem på sikt.

Återigen, 15W50 är inom gränserna. Dessutom, ifall oljekylaren är mer eller mindre igensatt så kommer oljan att bli mindre viskös vid den högre tempen --> 15W50 beter sig mer som en 10W40 vi den högre tempen.

Ja. Som jag skrev. Det har troligen inte någon jättestor betydelse om du väljer en 20W30 eller 10W50 i normalfallet. Läser du inte vad som står innan du svarar??????

Återigen, en igensatt oljekylare kommer ge en högre oljetemp, vilket är ofördelaktigt även om dina anektdoter (stickprov som ligger utanför normalfördelningen i datamängden). Om man tittar statistiskt så ser vi inte lika många långmilarhojar som bilar, varför? Jo en anledning om man applicerar logik är att tunn (alltså en olja som är varmare än den varit om hojen varit ny och haft en oljekylare med optimalt flöde) olja ger en mindre bärig oljefilm, vilket ger ökat slitage ju längre hojen rullar. Vad är det med logik som folk inte fattar? Individuella fall kan variera, men på det stora hela så ser man mycket mindre långmilarcyklar än bilar (som ju inte placerar sitt kylsystem oskyddat bakom hjulen, haha, jag flabbar till när jag tänker på hur bilmotorjournalisterna hade sågat en sån placering på en bil, ifall den kommit nu, och inte varit så ingrodd som kylsystemsplaceringen är på hojar)

Nu är det ju så att kylsystemet på en hoj sitter där det sitter av en anledning. Det är där man får mest fartvind och följdaktligen bäst kylning. Jag har aldrig upplevt något som helst problem med någon kylare på någon hoj så troligen är problemet med den utsatta kylaren inte så stort som du vill låta påskina.

Det är också så att dom oljor vi använder klarar av temperaturer som är högre än vad som uppstår i motorn även med en partiellt igensatt kylare.
Dessutom så byter vi i hojarna olja efter bara 600 mil medan bilar klarar mellan 2000 och 3000 mil på olja med i stort sett samma kvalitetsklassningar. Dvs vi byter olja så oerhört ofta i hojarna att det slitage som uppstår pga eventuellt igensatta kylare med största sannolikhet är totalt försumbart.

Hade du hellre velat ha kylaren under sitsen där den inte får någon fartvind alls?

Det är inte motorn det är fel på, det är placeringen av kylsystemet (eller skyddet av det iallafal).

Jag är rätt övertygad om att det inte är något jättestort problem. Min TDM hade efter 7000 mil inte någon igensatt kylare. Eller menar du att kylaren ser helt OK ut tills den vid 9000 mil plötsligt blir totalt igensatt följt av totalhaveri av motorn utan förvarning vid 9100 mil?

Hur förklarar du att ingen av mina hojar har fått några problem med igensatt kylare trots att även dom har kylare som enligt dig är så illa placerade. Jag kör dessutom ca 1000 mil om året på hoj så det blir rätt många mil efter några år. Mina kylare borde enligt dig vara totalt kronslut efter bara något år.

Ju mer slitage desto bärigare oljefilmer behövs --> mer viskös olja vid arbetstemp, häll i en tjockare olja återigen använd logik, dina anektoder är bara ett stickprov i ett stort urval där långmilarbilar är långt många gånger fler än långmilarcyklarna.

Återigen. Viskös och bärighet på oljefilmen är inte samma sak. Det finns både trögflytande och lättflytande oljor och fetter som har hög bärighet på oljefilmen och när vi pratar om motoroljor så finns det inget som säger att en tjockare olja skulle ha högre bärighet på filmen.
Viskositet är ett mått på pumpbarheten och det är enbart intressant ur perspektivet att oljepumpen skall kunna fördela oljan i motorn på rätt sätt och med tillräckligt tryck. förändrar du viskositeten för mycket så riskerar du att ändra fördelning eller tryck av olja i motorn på ett negativt sätt. Dvs du kan orsaka ett motorras i förtid genom att ha en för tjock olja.

Men åter. Med risk för att verka som en repig grammofonskiva men eftersom du inte läser så noga innan du svarar. Det är troligen inget som helst problem att kliva upp eller ner någon enstaka viskositetssiffra. Dvs om du väljer 20W30, 10W50 eller 10W40 har troligen inte någon större betydelse för din motor vid normal användning.

klart jag kommer, men vilken service har gjorts på hojarna? Och återigen kom inte å säg att det är tillnärmelsevis lika vanligt med långmilarhojar som bilar.

Jag har ingenstans påstått att det är lika vanligt med långmilarhojar som med långmilarbilar.

däremot förklarade jag i mitt inlägg att pga att hojar generellt har högre trimmningsgrad och används vid högre varvtal så slits dom hårdare plus att vissa kompromisser som man måste göra för att få den högre effekten ur en liten motor medför att en hojmotor inte blir lika slitstark som en bil på samma sätt som lastbilar kan gå bra mycket längre än en bil.

Det faktum att användningsfallet är totalt annorlunda med mycket korta körsträckor kombinerat med att många varmkör sin hoj på tomgång alternativt startar den och drar iväg med full mutter på direkten med kall motor gör att den slits ofantligt mycket hårdare.

Med det sagt så vill jag fortfarande hävda att ditt påstående om att hojar inte klarar över 10 000 mil är felaktigt. Jag har faktiskt ingen i min bekantskapskrets som råkat ut för att motorn blivit utsliten så tidigt.

Garantin (hela 3 år som jag hittade precis) går dock ut innan oljekylaren är så igensatt att (eller motorn tagit så mycket skada av den tunna oljan) det märks på hojen.

Jo. Garantin har garanterat gått ut långt innan kylaren förstört hojen. Min förra hoj var årsmodell -00 och 2012 fanns det inga som helst tecken på skador eller igensättning i kylaren. Det är 12 år. Min nuvarande hoj är en -06 dvs den är 10 år gammal och inte heller där finns minsta tecken på igensättning eller skador på kylaren.

Faktum är att jag haft mer problem med kylsystemet på bilen än jag haft på hojen. Inte ett enda kylarrelaterat problem på någon hoj men jag har faktiskt varit med om att behöva fixa kylsystemet på bilen.
Detta trots att ingen illvillig konstruktör satt kylaren så att den ska förstöra motorn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
TS verkar ha bestämt sig för en åsikt och vill ha medhåll.

Själv har jag i garaget;
En sporthoj i garaget som gått 4500 mil, som började sitt liv som ban/racehoj, motorn mår bra, men resten av hojen har viss racepatina. :hihi
En polares större sporthoj som kraschats minst två gånger, fått spräckta motorblock och inte sett service på flera år, men motorn är (förutom den fullagade sprickan i motorblocket) i utmärkt skick och går oförskämt bra trots 5000 mil på mätaren.
Min egna sporttourer som jag själv kört 4500 mil på, nånting nu. Servad enligt handboken, körd hårt, långt och länge. Motorn hade vid senaste kontroll inga som helst synbara tecken på slitage som innebär en nära förestående död. Tvärtom verkar den komma hålla minst lika långt till innan det ens är dags att börja byta slitdelarna i motorn.
Därtill har jag haft en ren ban/racehoj som hade några tusen mil ban/race i sitt liv. Motorn var, så som det anbelangar en racehoj, skapligt trimmad, gick helt fantastiskt dåligt när den var kall, och i mellanregistret, men något slitage pga fel olja var där inte i den motorn. Och pga trimningen på den var man tvungen att köra den så man låg på som lägt 8k rpm.

Ingen av hojarna har visat några som helst tecken på att det är någon tillverkare som fuskat och byggt in planned obsolescence.

Hojar dör snarare av att de kraschas än att motorn rasar pga tillverkarens oljerekommendation. Hojtillverkarna är nog i högsta grad medvetna om att hojarna slutar sitt liv i ett dike, och att det på detta sätt finns en naturlig utgallring av deras produkter så att de inte behöver bry sig om att bygga in fel i dem, på samma sätt som görs inom andra branscher.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ingen av hojarna har visat några som helst tecken på att det är någon tillverkare som fuskat och byggt in planned obsolescence.


Nej jag skulle verkligen vilja se hur många cyklar som skrotas pga slitage. Tittar man på första generationens R1 som nu börjar bli 15 år gammal så känns det som om 70% av den ursprungliga populationen är skrotad efter att ha gått i backen för hårt för att repareras. De som finns kvar är antingen totala lik som är maskinellt rimligt friska men sneda och gistna i alla hörn och sedan finns där ett fåtal som är knullputsade originalcyklar. Jag kan inte påminna mig när jag sist såg en cykel som var frisk men enbart maskinellt slut......

Jag skulle säga att det enda som mctillverkare gör för att försäkra sig om nyförsäljning är att göra kraschdelar orimligt dyra för försäkringsbolagen så att de löser in cyklar i drivor.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Ok. Vi gör ett försök att gå igenom det här steg för steg.



Viskositet och oljefilmens bärighet är INTE samma sak.

Blandar du mjöl i vatten så blir det visköst men det betyder inte att det är ett bra smörjmedel.

Viskositeten är intressant huvudsakligen ur perspektivet pumpbarhet. Oljan skall vara tillräckligt lättflytande för att oljepumpen skall orka pumpa den med tillräckligt flöde genom oljefiltret och oljekanalerna till motorns alla delar. Samtidigt måste den vara tillräckligt trögflytande för att ge ett lagom stort mottryck så att oljan faktiskt går ut i alla kanaler och inte bara vissa.

dvs med en för tunn eller för tjock olja så riskerar du att oljan inte fördelar sig i motorn på rätt sätt eller inte får tillräckligt flöde och då får du problem med smörjningen av den anledningen.

Men jag skrev också att det troligen inte har någon större betydelse om du väljer exempelvis 20W30 eller 10W50. Dvs 20W50 är troligen inte heller något problem.

Om det verkligen är så att tjockare är bättre så kan du ju helt enkelt åka till valfri affär oich köpa smörjfett och trycka i. Det är rejält tjockflytande så det borde ju vara toppenbra. Det är också fetter som är utvalda för att ge en bärig oljefilm vid höga tryck. Dock är det pga den höga viskositeten inte särskillt pumpbart. Jag vågar lova att ett sådant test skulle resultera i rätt mycket motorproblem på sikt.



Ja. Som jag skrev. Det har troligen inte någon jättestor betydelse om du väljer en 20W30 eller 10W50 i normalfallet. Läser du inte vad som står innan du svarar??????



Nu är det ju så att kylsystemet på en hoj sitter där det sitter av en anledning. Det är där man får mest fartvind och följdaktligen bäst kylning. Jag har aldrig upplevt något som helst problem med någon kylare på någon hoj så troligen är problemet med den utsatta kylaren inte så stort som du vill låta påskina.

Det är också så att dom oljor vi använder klarar av temperaturer som är högre än vad som uppstår i motorn även med en partiellt igensatt kylare.
Dessutom så byter vi i hojarna olja efter bara 600 mil medan bilar klarar mellan 2000 och 3000 mil på olja med i stort sett samma kvalitetsklassningar. Dvs vi byter olja så oerhört ofta i hojarna att det slitage som uppstår pga eventuellt igensatta kylare med största sannolikhet är totalt försumbart.

Hade du hellre velat ha kylaren under sitsen där den inte får någon fartvind alls?



Jag är rätt övertygad om att det inte är något jättestort problem. Min TDM hade efter 7000 mil inte någon igensatt kylare. Eller menar du att kylaren ser helt OK ut tills den vid 9000 mil plötsligt blir totalt igensatt följt av totalhaveri av motorn utan förvarning vid 9100 mil?

Hur förklarar du att ingen av mina hojar har fått några problem med igensatt kylare trots att även dom har kylare som enligt dig är så illa placerade. Jag kör dessutom ca 1000 mil om året på hoj så det blir rätt många mil efter några år. Mina kylare borde enligt dig vara totalt kronslut efter bara något år.



Återigen. Viskös och bärighet på oljefilmen är inte samma sak. Det finns både trögflytande och lättflytande oljor och fetter som har hög bärighet på oljefilmen och när vi pratar om motoroljor så finns det inget som säger att en tjockare olja skulle ha högre bärighet på filmen.
Viskositet är ett mått på pumpbarheten och det är enbart intressant ur perspektivet att oljepumpen skall kunna fördela oljan i motorn på rätt sätt och med tillräckligt tryck. förändrar du viskositeten för mycket så riskerar du att ändra fördelning eller tryck av olja i motorn på ett negativt sätt. Dvs du kan orsaka ett motorras i förtid genom att ha en för tjock olja.

Men åter. Med risk för att verka som en repig grammofonskiva men eftersom du inte läser så noga innan du svarar. Det är troligen inget som helst problem att kliva upp eller ner någon enstaka viskositetssiffra. Dvs om du väljer 20W30, 10W50 eller 10W40 har troligen inte någon större betydelse för din motor vid normal användning.



Jag har ingenstans påstått att det är lika vanligt med långmilarhojar som med långmilarbilar.

däremot förklarade jag i mitt inlägg att pga att hojar generellt har högre trimmningsgrad och används vid högre varvtal så slits dom hårdare plus att vissa kompromisser som man måste göra för att få den högre effekten ur en liten motor medför att en hojmotor inte blir lika slitstark som en bil på samma sätt som lastbilar kan gå bra mycket längre än en bil.

Det faktum att användningsfallet är totalt annorlunda med mycket korta körsträckor kombinerat med att många varmkör sin hoj på tomgång alternativt startar den och drar iväg med full mutter på direkten med kall motor gör att den slits ofantligt mycket hårdare.

Med det sagt så vill jag fortfarande hävda att ditt påstående om att hojar inte klarar över 10 000 mil är felaktigt. Jag har faktiskt ingen i min bekantskapskrets som råkat ut för att motorn blivit utsliten så tidigt.



Jo. Garantin har garanterat gått ut långt innan kylaren förstört hojen. Min förra hoj var årsmodell -00 och 2012 fanns det inga som helst tecken på skador eller igensättning i kylaren. Det är 12 år. Min nuvarande hoj är en -06 dvs den är 10 år gammal och inte heller där finns minsta tecken på igensättning eller skador på kylaren.

Faktum är att jag haft mer problem med kylsystemet på bilen än jag haft på hojen. Inte ett enda kylarrelaterat problem på någon hoj men jag har faktiskt varit med om att behöva fixa kylsystemet på bilen.
Detta trots att ingen illvillig konstruktör satt kylaren så att den ska förstöra motorn.

Logik säger att saker som sitter på ett smutsigt ställe kommer bli smutsiga, ifall du inte tror på det så spelar det ingen roll vad jag skriver. Min oljekylare var igensatt till cirka 50% med grus och småsten, hur det har kommit dit finns det ingen förklaring till (som du tror på i alla fall).
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kanske kan tänkas att inte alla som har hoj alltid låter bli att spola av kylare och oljekylare när de tvättar hojen. :va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På sporthoj gör de mindre med kort skärm men på en supermotard eller offroad är de på många hojar lika värdelöst skydd för motor och kylare. När jag kört några mil på en blöt vanlig grusväg är vattenkylaren igensatt från 10%-30% och oljebehållaren som sitter i framkant täcks till 100% med grus/lera.
Nu med låg framskärm som är förlängd blir bara oljebehållaren täckt med skit till 50% dvs en stor förbättring.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett litet exempel. Geléhallon har hög viskositet men usel bärighet. Skogsniglar lika så om du jämför med en smörj olja.

Jag använder olja vid bearbetning i metall. Den har motsvarande viskositet som en singel 15 men skulle inte vara smart att hälla i motorn med då det är en skärolja...

Själv kör jag 0w-20 i personbilen eftersom smörjsystemets dimensionering är byggt för det flöde som kan genereras med denna olja.

Återigen. Viskositet och bärighet är två olika egenskaper.

För hög viskositet mot vad motorn är konstruerad utefter ökar risken för varmgång i glidlagrade förbindningar då flödet inte räcker för att kyla demsamma.

Härav blir det exempel mkt dåligt att smörja högroterande glidlager med fett.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Ett litet exempel. Geléhallon har hög viskositet men usel bärighet. Skogsniglar lika så om du jämför med en smörj olja.

Jag använder olja vid bearbetning i metall. Den har motsvarande viskositet som en singel 15 men skulle inte vara smart att hälla i motorn med då det är en skärolja...

Själv kör jag 0w-20 i personbilen eftersom smörjsystemets dimensionering är byggt för det flöde som kan genereras med denna olja.

Återigen. Viskositet och bärighet är två olika egenskaper.

För hög viskositet mot vad motorn är konstruerad utefter ökar risken för varmgång i glidlagrade förbindningar då flödet inte räcker för att kyla demsamma.

Härav blir det exempel mkt dåligt att smörja högroterande glidlager med fett.

Det låter som att du faktiskt testat både skogsniglar och hallon i hojen för att förstå detta, har du testat glas också kanske? Och jag skulle nog säga att skogssniglar, gelehallon har hög bärighet (vid rumstemperatur), men de går sönder väldigt snabbt (till skillnad från en motorolja som tål påfrestningarna i motorn under mycket längre tid), och de tål definitivt inte 80 grader i motorn. Så dina svar är inte lika logiska som du tror och försöker ge sken av i din signatur.

Dina ytterlighetsjämförelser är onödiga.

Vart jag än kollar (nedan är 3 länkar som kom upp på google när jag sökte på: how does viscosity affect oil film, den sista länken säger dessutom att en hög temperatur kan göra så att oljefilmen går sönder och metall mot metall kontakt sker), så sägs det att en mer viskös olja kommer minska slitaget. Och eftersom en varm olja är mindre viskös, så kommer en igensatt oljekylare generera mer slitage (punkt)

http://www.machinerylubrication.com/Read/29185/oil's-viscosity-importance
http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm
http://www.machinerylubrication.com/Read/29295/temperature-affects-lubricants
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Och eftersom en varm olja är mindre viskös, så kommer en igensatt oljekylare generera mer slitage (punkt)

Nej.
Så generellt kan du inte dra slutsatser.

Allt beror på driftfallet.
Scenario 1:
Kallt ute, kylare öppen, kör lugnt -> oljan når aldrig normal drifttemperatur = onormalt slitage uppstår pga icke optimalt driftfall.

Scenario 2:
Kallt ute, kylare igensatt, kör lugnt -> oljan når normal drifttemperatur = allt frid och fröjd.

Ett tips innan du stressar upp dig ännu mer: Mät.
Att mäta är att veta.
Du bör ta reda på tre temperaturer:
1: In i oljepumpen.
2: in i kylaren.
3: Ut ur kylaren.

Glöm inte att du lämpligast gör det vid konstant belastning (steady state) och ta omgivningstemperaturen i beaktande.

Först när du presenterat dessa data är den här diskussionen på riktigt

Varför är jag så säker på det?
Jag blir inte det minsta förvånad om du upptäcker att det VERKLIGA problemet är att oljetemperaturen är för LÅG...

Seså, fram med mätprob och anteckningsblock.


/B
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Nej.
Så generellt kan du inte dra slutsatser.

Allt beror på driftfallet.
Scenario 1:
Kallt ute, kylare öppen, kör lugnt -> oljan når aldrig normal drifttemperatur = onormalt slitage uppstår pga icke optimalt driftfall.

Scenario 2:
Kallt ute, kylare igensatt, kör lugnt -> oljan når normal drifttemperatur = allt frid och fröjd.

Ett tips innan du stressar upp dig ännu mer: Mät.
Att mäta är att veta.
Du bör ta reda på tre temperaturer:
1: In i oljepumpen.
2: in i kylaren.
3: Ut ur kylaren.

Glöm inte att du lämpligast gör det vid konstant belastning (steady state) och ta omgivningstemperaturen i beaktande.

Först när du presenterat dessa data är den här diskussionen på riktigt

Varför är jag så säker på det?
Jag blir inte det minsta förvånad om du upptäcker att det VERKLIGA problemet är att oljetemperaturen är för LÅG...

Seså, fram med mätprob och anteckningsblock.


/B
Så ifall jag kör lugnt med en ny hoj så kommer onödigt slitage att uppstå pga. för bra oljekylning? har jag förstått dig rätt?

Från fabrik så har oljekylaren perfekt luftflöde, och det borde vara från detta som specifikationen om oljan satts. Därför borde en igensatt oljekylare med samma olja som angavs då hojen hade en ej igensatt oljekylare generera en för låg viskositet vid körning (eftersom oljan inte kyls optimalt).

Finns det något enkelt sätt att mäta temperatur då?

Ditt inlägg känns annars mest som ett försök att ge mig en omöjlig uppgift så att jag ska hålla käften.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ditt inlägg känns annars mest som ett försök att ge mig en omöjlig uppgift så att jag ska hålla käften.
Ptjaa, detta sista uttalande visar väl kanske på något sätt på en rimlig utväg i en omöjlig tråd?

Redan Ditt första inlägg består av idel puckade hypoteser som Du på något vis förväntar Dig ska vederläggas av de övriga skribenterna. För Din info så är vissa av dem lika regelbundna som långvariga deltagare i MotoGP-depåerna varför det finns anledning att ägna mer än ett ögonblick åt att kontemplera över uttrycket "Tala är silver, tiga är guld"...

Nu har Du fått såväl tekniska svar som välvilliga försäkringar om att Dina hypoteser är ogrundade. Det lurar inget "evil empire" i buskarna som försöker förstöra Din motor i förtid, rekommendationerna är välgrundade beroende på det förväntade tillämpningsområdet. Våra hojar rullar både 10- och 20-tusen mil med ett vettigt underhåll och sansad omvårdnad.

Därför kan jag inte se att det finns något övrigt att motbevisa i f t Ditt ursprungliga inlägg.

Eller missförstår jag något?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Tack Katt-Daddy för många goda skratt. :tummenupp
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Ptjaa, detta sista uttalande visar väl kanske på något sätt på en rimlig utväg i en omöjlig tråd?

Redan Ditt första inlägg består av idel puckade hypoteser som Du på något vis förväntar Dig ska vederläggas av de övriga skribenterna. För Din info så är vissa av dem lika regelbundna som långvariga deltagare i MotoGP-depåerna varför det finns anledning att ägna mer än ett ögonblick åt att kontemplera över uttrycket "Tala är silver, tiga är guld"...

Nu har Du fått såväl tekniska svar som välvilliga försäkringar om att Dina hypoteser är ogrundade. Det lurar inget "evil empire" i buskarna som försöker förstöra Din motor i förtid, rekommendationerna är välgrundade beroende på det förväntade tillämpningsområdet. Våra hojar rullar både 10- och 20-tusen mil med ett vettigt underhåll och sansad omvårdnad.

Därför kan jag inte se att det finns något övrigt att motbevisa i f t Ditt ursprungliga inlägg.

Eller missförstår jag något?
Folk har svarat, men ingen har givit logiska svar på nedanstående punkter (nedan följer "sanningar" som de flesta i tråden försöker övertyga mig om):

1. Varmare olja har samma eller högre viskositet som kallare olja

2. En igensatt oljekylare kyler lika bra som en icke igensatt oljekylare

3. En oljas viskositet har ingen betydelse för bildningen av oljefilm (trots er oljeprofets ord samt att allt jag kunnat hitta på internätet säger motsatsen)

4. Oljekylaren blir lika smutsig och igensatt vare sig man har längre skärm eller inte (som ju R1 snubben bevisar), saker som sitter på smutsiga ställen blir med andra ord inte smutsiga.

Kan någon svara på dessa påståenden? (Utan att försöka prata om gelehallon och sniglar, eller R1 förare som kör runt jorden och som ingen känner till servicevanorna hos)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk har svarat, men ingen har givit logiska svar på nedanstående punkter (nedan följer "sanningar" som de flesta i tråden försöker övertyga mig om):

1. Varmare olja har samma eller högre viskositet som kallare olja

Mjaeh, varmare olja är mindre viskös. Det är ju ganska lätt att testa genom att dra ur pluggen på hojen med varmkörd motor, och med kall motor. Oljan är synbart mer viskös med kall motor. Detta är då såklart för samma olja.
Två olika oljor kan ju vara så beskaffade att den kalla oljan är mindre viskös än den varma.

2. En igensatt oljekylare kyler lika bra som en icke igensatt oljekylare

Nej. Men det är väl ingen som sagt det heller? :confused:

3. En oljas viskositet har ingen betydelse för bildningen av oljefilm (trots er oljeprofets ord samt att allt jag kunnat hitta på internätet säger motsatsen)

Viskositeten hos en olja är en av de främsta egenskaperna för dess förmåga att bilda en smörjande film.

4. Oljekylaren blir lika smutsig och igensatt vare sig man har längre skärm eller inte (som ju R1 snubben bevisar), saker som sitter på smutsiga ställen blir med andra ord inte smutsiga.

Det är väl ingen som sagt heller? Nu har jag ganska föga intresse av oljetrådarna på SH, eftersom att det alltid är massor av religion och tro, så jag har inte läst så värst noga, men det folk sagt är väl att man får tvätta kylaren, och att den inte blir igensatt speciellt snabbt på en gathoj. Hojar som går på grus är en annan potatis.
Och att oljekylarens placering och framskärmens längd inte är något mygel från tillverkarens sida för att få hojmotorn att rasa fort.

Kan någon svara på dessa frågor? (Utan att försöka prata om gelehallon och sniglar, eller R1 förare som kör runt jorden och som ingen känner till servicevanorna hos)

Det var inte frågor, utan påståenden du kom med här, men visst.

Med det sagt så är jag inte så värst bra på oljor och deras egenskaper.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Mjaeh, varmare olja är mindre viskös. Det är ju ganska lätt att testa genom att dra ur pluggen på hojen med varmkörd motor, och med kall motor. Oljan är synbart mer viskös med kall motor. Detta är då såklart för samma olja.
Två olika oljor kan ju vara så beskaffade att den kalla oljan är mindre viskös än den varma.



Nej. Men det är väl ingen som sagt det heller? :confused:



Viskositeten hos en olja är en av de främsta egenskaperna för dess förmåga att bilda en smörjande film.



Det är väl ingen som sagt heller? Nu har jag ganska föga intresse av oljetrådarna på SH, eftersom att det alltid är massor av religion och tro, så jag har inte läst så värst noga, men det folk sagt är väl att man får tvätta kylaren, och att den inte blir igensatt speciellt snabbt på en gathoj. Hojar som går på grus är en annan potatis.
Och att oljekylarens placering och framskärmens längd inte är något mygel från tillverkarens sida för att få hojmotorn att rasa fort.



Det var inte frågor, utan påståenden du kom med här, men visst.

Ok, då håller vi ju med varandra!!

En längre framskärm KAN (observera ordet kan) vara ett sätt för tillverkaren att förkorta livslängden på motorn (vilket kan vara anledningen till att hojar rullar kortare än bilar generellt), men jag respekterar att du inte tror på det. Jag är inte heller säker på att så är fallet. Det kan ju faktiskt vara så att ifall någon tillverkare börjar sätta långa skärmar på sina sporthojar så kommer de förlora alla sina kunder av estetiska skäl, det KAN faktiskt vara så. Eller att de sparar några kronor på plast osv.

Syftet med tråden var att ta reda på om jag kunde hälla 10W50 (eller 15W50) i hojen utan att skada den (vilket jag var rätt övertygad om från början men ville verkligen vara säker). Sedan ville jag kolla ifall någon kunde säga något logiskt om tankarna om att oljan blir varmare (och därmed mindre viskös) av en igensatt oljekylare. Så jag har fått svar på mina frågor, även om jag blivit hatad på kuppen :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, då håller vi ju med varandra!!

En längre framskärm KAN (observera ordet kan) vara ett sätt för tillverkaren att förkorta livslängden på motorn (vilket kan vara anledningen till att hojar rullar kortare än bilar generellt), men jag respekterar att du inte tror på det. Jag är inte heller säker på att så är fallet. Det kan ju faktiskt vara så att ifall någon tillverkare börjar sätta långa skärmar på sina sporthojar så kommer de förlora alla sina kunder av estetiska skäl, det KAN faktiskt vara så. Eller att de sparar några kronor på plast osv.

Syftet med tråden var att ta reda på om jag kunde hälla 10W50 (eller 15W50) i hojen utan att skada den (vilket jag var rätt övertygad om från början men ville verkligen vara säker). Sedan ville jag kolla ifall någon kunde säga något logiskt om tankarna om att oljan blir varmare (och därmed mindre viskös) av en igensatt oljekylare. Så jag har fått svar på mina frågor, även om jag blivit hatad på kuppen :)

Hur hojarna dör varierar lite mellan märkena vågar jag påstå, KTM verkar iaf historiskt haft lite besvär med hållfastheten i motorn.
Och för en handfull årtionden sedan höll hojmotorer ungefär lika långt som man kunde kasta skiftnyckeln vad jag förstått, men nuförtiden så är de ganska hållbara, och överlever ganska ofta resten av hojen. Häruppe i Sverige (och norden i övrigt tror jag) så råder en viss kilometernoja för hojar, folk är rädda för hojar så fort de är uppe och nosar på 4000 mil, men en hoj tillverkad på den här sidan millenieskiftet klarar, med undantag för rena fabrikationsfel, att gå mycket längre om service har skötts. Möjligtvis undantaget hojar med extrema trimningsgrader.
Att dessutom många i Sverige bara kör 200-500 mil på en säsong bidrar ju till sällsyntheten av hojar med många mil.

Men, folk får tro vad de känner för, jag är glad för att jag kan köpa en fullt fungerande gammal hoj från 90-talet med 5000 mil på mätaren och lite ... patina... för 10k. :hihi

Ja, sålänge tillverkaren tycker att oljans klassning är korrekt så kommer inte motorn ta någon skada av det. Ska motorn gå hårt kan det ju vara bra att lägga sig i övre spannet av viskositet som tillverkaren rekommenderar. Och visst blir oljan varmare med en delvis igensatt oljekylare, men den kan (och är troligen) fortfarande med god marginal vara inom toleranserna som behövs för motorn. Förutsatt att oljekylaren bara är lite igensatt då såklart. En kylare som är helt igensatt har ju ganska dålig kyleffekt. :hihi
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ditt inlägg känns annars mest som ett försök att ge mig en omöjlig uppgift så att jag ska hålla käften.

Nej.
Mitt inlägg syftar till en enda sak, och det är att uppmärksamma dig på att det finns något som kallas "driftfall".
En mängd faktorer spelar in när det gäller en motors livslängd.
Inte bara oljefilmens bärighet.

Jag har själv skruvat i en liten dieselmotor som gått 30 000 timmar utan luftfilter.
Hade den motorn inte varit installerad i en marin miljö långt ute till havs (minimalt med damm) hade den sannolikt havererat långt tidigare pga slitage.

Hur är detta relevant för dig?
Driftfall.

När vi talar om viskositet och bärighet inskränker sig mina kunskaper inom området tribologi till en endagskurs, så jag håller mig borta från självsäkra uttalanden om viskositeten för en odefinierad multigrade-olja vid en odefinierad temperatur, en olja vars odefinierade polymera molekylkedjor knådats i en odefinierad miljö under en odefinierad tid.

Fakta, kunskap, repeterbarhet och mätning är grunden för att kunna ta detaljerade diskussioner.
Jag saknar detaljkunskaper och kan således inte svara på en oexakt och otydligt definierade påståenden.


Men följande dristar jag mig ändå till att tvärsäkert skriva, och det var här TS inledde tråden:


Ja, en öppen och ren kylare överför större värmemängd till omgivande luft, givet att allt annat är lika.

Ja, en motor vars olje- och kylvatten-temperaturer hålls inom det av tillverkaren avsedda intervallet håller sannolikt längre än en motor som brukas på annat sätt.

Ja, olja är bra och ren olja är bättre.

Så ser du, vi är helt överens. ;-)



Ett tips, ärligt menat nu, utan undertoner:
WWW.agrol.se
Dom har ett antal personer som inte gör annat än pysslar med smörja hela dagarna.
Ring dom och fråga.
Hade kontakt med dom för ett antal år sedan angående oljeanalyser, upplevde dom som kunniga specialister inom området olja/fett/smörjning.
Och i ärlighetens namn, om du vill ha fakta, ja då är det nog bättre att kontakta specialisterna istället för oss här på SH även om jag emellanåt blir djupt imponerad över detaljkunskaperna som många här besitter!

Lycka till.
Och hoja lagom hårt så att drifttemperaturerna i motorn hålls på en lagom nivå. :)
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
8538739184_77888e550f_m.jpg

Förövrigt kör jag med en delsyntetisk 15-40 olja, orginal ska man ha en 10-40 olja går bra med en mineralolja då motorn är vad jag fått förklarat för mig "temperaturstabil" eftersom den är vätskekyld, hela 3,8L olja vill den ha med filterbyte! Cykeln? En gammal sliten CBR1000F -87 som sett sina bästa år.

Så nu var popcornen klara! :D
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top