15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tjena.

Lånar tråden.
Jag har en gsxr 750 från 89. Vad ska då vara bäst? 10w40 eller 15w50?

K

Luftkylda prestandamotorer brukar gilla 15w50.

är inte så insatt i gsxr så när de börja me vattenkylt vet jag ej ;).

vattenkylda brukar bäst gilla 10w40, men 15w50 går nog nästan alltid bra dte med :), om man inte kör på vintern
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Motul 300V Factory Line....

läste lite om den Q8 olja är det nåt att ha.

Q8 SBK 10W-40

Vilken 4-taktsmotorcykel du än har, hur du
än kör och var du än kör så måste du kunna
lita på att din motor får perfekt smörjning.
Q8 SBK är utvecklad för alla slags motorcyklar
och körförhållanden. En syntetisk baserad
motorolja av högsta kvalitet för 4-taktsmotorcyklar
och mopeder. Anpassad för bästa
funktion där samma olja används i motor,
koppling och växellåda.

KVALITETSNIVÅ

API SL
ACEA A3
JASO MA

FÖRDELAR

Minskat slitage bidrar till ökad motorlivslängd
Motverkar slirande och huggande/klibbande
koppling
Mycket gott skydd vid höga belastningar
Låg oljeförbrukning tack vare ringa förångning
Mycket god viskositetsstabiliter
Mycket bra korrosionsskyddande egenskaper
Mycket god oxidations- och termisk stabilitet

Motul 300V Factory Line....

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line

Motul 300V Factory Line....

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line
 
Last edited:

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Kan säga så här i efterhand att det gick utmärkt att köra på Q8 T500/750 utan att kopplingen slirar och jag har kört en hel del mil på 15w50 och har inte haft några problem, nu har jag inte öppnat och kollat hur smörjningen fungerar men den startar lätt och går fint.
 

Nissin

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Östersund
Hoj
Fireblade 929
Har en Fireblade -01 med lite, i mitt tycke klonkig växellåda.. kommer den bli bättre el sämre med tjockare olja?! Går nu på 10w-40
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
olja.

Tjena kan säga att din gamla suka bara mår kanon med 15/50 kör själv på motul dubbelesterolja i den viskositeten enligt rekomendationer från Peter på Alviks Mc och han kan suzuki.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
läste lite om den Q8 olja är det nåt att ha.

Q8 SBK 10W-40

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line



var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line

Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama

ok tack för tipset men tycker du att jag ska ha delsynt 15w 50 eller
10w 40 ovsett oljan.:)
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Förlåt om jag lånar tråden, men...

Det är ju mycket snack om att man ska ha oljor anpassade för våtkoppling etc. och att man inte får ha tillsatser i oljan för att det kan få kopplingen att inte fungera tillfredsställande o.s.v.

Men till min fråga, är det nån som hällt i "fel" olja eller tillsats som kan bekräfta detta? D.v.s. att kopplingen slutat fungera. Eller är påståendet bara en rekommendation för att man inte kan garantera funktionaliteten?

Borde jag starta en ny tråd istället? Hittade inte nåt svar när jag sökte i forumet.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama


Har oxå kört på 300V i alla år tills racingen tog tag i mig och tätare oljebyten fick mig att leta efter nått annat. Kanske hade 300V klarat längre intervaller men jag valde SBK Racing som race olja och har aldrig mer "undrat". Visst kan man dela atomer och molekyler men då måste oxå området för användningen vara sådant. Kör man inte roadracing eller dragracing med höga krav så är 300V eller SBK Racing mer än väl vad man behöver.

Alla gatåkare klarar sig kanon på en "SBK Racing" olja, det gäller att inte göra en höna av en fjäder........

/J
 
Last edited:

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Har oxå kört på 300V i alla år tills racingen tog tag i mig och tätare oljebyten fick mig att leta efter nått annat. Kanske hade 300V klarat längre intervaller men jag valde SBK Racing som race olja och har aldrig mer "undrat". Visst kan man dela atomer och molekyler men då måste oxå området för användningen vara sådant. Kör man inte roadracing eller dragracing med höga krav så är 300V eller SBK Racing mer än väl vad man behöver.

Alla gatåkare klarar sig kanon på en "SBK Racing" olja, det gäller att inte göra en höna av en fjäder........

/J

men finns SBK racing i delsynt 10w 40 och 15w 50
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Q8 Moto SBK 10W-40

Q8 Moto SBK Racing 15W-50

vad är skillnaden på dom är den övre delsynt och den undre helsynt
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Det är korrekt uppfattat, 10W-40 oljan är en högraffinerad mineral medans 15W-50 är en syntetolja med PAO bas.

Jag brukar rekommendera att man köper 20 liter av 15W-50 på valfri ok mack, då får man 5 oljebyten för priset av 1.5 byten med 300V.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Uppar denna tråd lite.
Jag läste dåliga erfarenheter på ZX6-R vid byte från 10w40 till 15w50.
Växlarna ville inte gå i vid kallstart.

Jag vore intresserad av att prova 15w50 pga varma sommardagar inne i städer & på bana, så traskar tempen kvikt upp till 100c, och växlingarna blir väldigt hårda, som om det endast fanns vatten i lådan.
Men är fortf. lite rädd över att göra något fel. :S
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag läste dåliga erfarenheter på ZX6-R vid byte från 10w40 till 15w50.
Växlarna ville inte gå i vid kallstart.
Själv stoppar jag motorn på mina två hojar med nollan i och väntar minst 30 sekunder efter start med att peta i nån växel. Vilket alltid gått bra. Har en kompis som kört ca 35000mil med hoj. Han startar hojen på sidostödet och klär sedan på sig det sista innan han hoppar på hojen och åker. Gemensamt är att vi inte åker när det är minusgrader och motorn har i varje fall börjat få upp värmen och fått igång smörjningen innan vi petar i ettan (utan problem) och rullar iväg. Problemet lär väl vara om man har en hoj som är svår att hitta 0 på. Och man har stoppat motorn med växel i. Och inte lagt den i nollan innan parkering. Annars som jag ser det inga problem. Kan du lägga i växlar med kall motor och 10W40 och sedan hitta och lägga i nollan så ser jag inga problem med 15W50 om du lägger i nollan senast innan du parkerar hojen. Under förutsättning du undviker vinterkörning. :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top