15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Hoj
oljegixxer
Men man ska alltså inte använda det gamla oljefiltret under inkörningen med mineralen utan ha ett nytt då och sen ett nytt efter 30 mil igen? Nu är inte filter så dyra men alla pengar små... :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men man ska alltså inte använda det gamla oljefiltret under inkörningen med mineralen utan ha ett nytt då och sen ett nytt efter 30 mil igen? Nu är inte filter så dyra men alla pengar små... :)

Om det gamla filtret inte har gått så långt samt inte har varit med om ngt ras innan renoveringen så kan du ju använde det som första filter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe har svårt att låta bli. :) Har tyvärr varken Biltema eller Jula inom lagom avstånd. Mekonomen har mineralolja för MC men tar 629 spänn för den billigaste. Då ligger isf T750'n bättre till på 350~. Lidl har vi ju men det såg ut som de bara hel/delsyntet enligt webbsidan. Hade ju hoppas på att få den på väg i helgen om vädret tillåter.

Men i princip så kan man då säga att så länge det står ACEA A3/B3 på den så är den mer eller mindre säker att använda? (ja jag vet att du sagt det hela tiden :D) Då kan jag jaga runt lite i morgon och se vad som kan rotas fram.

Lidl är ett tips, deras 15W-40 mineral är A3/B3 och är förmodligen även den en dieselmotorolja i grunden, eftersom den är MTU-klassad, vilket är ganska ovanligt.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om du gjort rent allting så ska det väl inte bli nått silverfärgat i oljan?
Gjorde du rent oljekylaren och slangar/rör till den?

Jag gjrode rent så gott jag kunde med spolningar med aceton i oljetank/kylare, men det är svårt att få ut allt. Motorn rasade ju så totalt att flera hekto metall maldes ner till skrot.. får hoppas att den överlever och att det bara är väl inbankad smuts som kommer loss nu. Tanken är att riva ner så mycket jag kan utan att behöva byta dyra delar till vintern och inspektera sommarens slitage.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lidl är ett tips, deras 15W-40 mineral är A3/B3 och är förmodligen även den en dieselmotorolja i grunden, eftersom den är MTU-klassad, vilket är ganska ovanligt.
Fick lite kalla fötter gällande bilolja så det blev Castrol Act>Evo GP 4T 20W-50 som är en mineralolja för MC. Jag var lite skeptisk först då Castrol verkar ha tillsatser i de flesta av sina oljor och man har ju hört om en del problem med slirande kopplingar. Det verkar dock mest gälla deras del/helsyntet (gamla GPS'en?) och vissa hojmodeller. Alternativet om jag skulle ha motorcykelolja var Q8'as Straight 50 vilken kändes lite väl i vårtemperaturen.

Nu har jag iaf kört 20mil idag med Castrololjan i och några problem med kopplingen har jag då inte märkt (och hade inte förväntat mig heller). Sen får man väl hoppas att den gör vad den ska i övrigt också vad det gäller inkörningen. :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Fick lite kalla fötter gällande bilolja så det blev Castrol Act>Evo GP 4T 20W-50 som är en mineralolja för MC. Jag var lite skeptisk först då Castrol verkar ha tillsatser i de flesta av sina oljor och man har ju hört om en del problem med slirande kopplingar. Det verkar dock mest gälla deras del/helsyntet (gamla GPS'en?) och vissa hojmodeller. Alternativet om jag skulle ha motorcykelolja var Q8'as Straight 50 vilken kändes lite väl i vårtemperaturen.

Nu har jag iaf kört 20mil idag med Castrololjan i och några problem med kopplingen har jag då inte märkt (och hade inte förväntat mig heller). Sen får man väl hoppas att den gör vad den ska i övrigt också vad det gäller inkörningen. :)

Det funkar säkert strålande, hojolja är ju som sagt minst chanstagning kopplingsmässigt.

Ja rak 50 är riskabelt segt. Vill jag inte ha i min HD ens på sommaren. Tar evigheter innan överströmmaren i filtret stänger.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det funkar säkert strålande, hojolja är ju som sagt minst chanstagning kopplingsmässigt.

Ja rak 50 är riskabelt segt. Vill jag inte ha i min HD ens på sommaren. Tar evigheter innan överströmmaren i filtret stänger.

Missar jag nånting nu? Säger du att 15w och 50 är för tjockt?

I början av tråden säger flera att det passar utmärkt.

Speciellt nu på sommaren när motorn passerar 100c.

Jag kör aldrig när tempen är under 5c..

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nej . Jörgen sa rak 50. 15-50 är helt ok.

På tal om oljor och koppling. På min Kawa klibbade kopplingen med "fel" oljor.
Däremot har min nuvarande SV1000 gått på "alla" sorters olja och har aldrig upplevt nåt skumt med kopplingen, snart 7000 mil :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Missar jag nånting nu? Säger du att 15w och 50 är för tjockt?

I början av tråden säger flera att det passar utmärkt.

Speciellt nu på sommaren när motorn passerar 100c.

Jag kör aldrig när tempen är under 5c..

JA du missade något...

En rak 50 olja är lite väl tjock vid kallstart även sommartid på en hojmotor med dess trånga oljekanaler. En 15w50 är däremot utmärkt...

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
JA du missade något...

En rak 50 olja är lite väl tjock vid kallstart även sommartid på en hojmotor med dess trånga oljekanaler. En 15w50 är däremot utmärkt...

Jo missade lite där.. Vad har straight 50 för w siffra? är det liksom 50w50 eller?:)

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag fick kopplingsslir när jag testade Biltemas mineralolja för MC. Det var iofs några år sedan - de kan ju ha bytt oljetypen vid det här laget. Men den är fortfarande inte JASO-klassad, vilket jag har för mig var en klassning som betyder att den lämpar sig för våtkoppling.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
rak 50 olja använder man på gamla harleys för att oljan inte ska rinna rakt igennom o ut på gatan :hihi
vilken olja kör du på jörgen :confused: min 127" går bäst på valvoline racing vr1 10w-60. dyr som fan bara:mad:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
precis, tänkte samma. Då byter du ner dig

Fast det där med oljeklassning och kvalitet är två olika saker. Jag har skrivit det förr och gör det igen. Kraven som API ställer upp är minimikrav och de intressanta parametrarna typ filmbärighet, smörjförmåga och dylikt har i princip inte förbättrats sedan SG/SH. Efter det inriktar man sig på att klara miljökrav och längre bytesintervaller något vi MC åkare skiter totalt i. Några av de bästa oljorna på marknaden är SG klassade därför att de har för höga halter av vissa tillsatser man av miljöskäl satt strängare krav på.

Högre klassning är inte lika med bättre olja.

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
tänkte fråga er, ska snart byta olja på min gsxr 600 och då till frågan ska man ha delsynt eller helsynt 15w/50 vet inte vad det är för olja i hoj nu :)

Kenta_k

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Suzuki Gsx-r -89
Tjena.

Lånar tråden.
Jag har en gsxr 750 från 89. Vad ska då vara bäst? 10w40 eller 15w50?

K

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...