15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ok där ser man, lite det jag tänkte. Men så länge det är bra ringtryck så lär det ju funka fint med helsyntet också, bara att det tar lite längre tid? Ny motorcyklar (och allehanda andra fordon) levereras ju oinkörda och jag har svårt att tänka mig att de har någon annan olja i sig än rekommenderad, som ju brukar vara helsyntet.

Som Andersson skrev så är det faktiskt oftast en mineralolja i motorn när man köper en hoj ny. Som lämpar sig utmärkt för inkörning.
När man sen byter den så häller man i en bra helsyntetolja.


I övrigt är klassningarna på oljorna som rekommenderas är ofta ganska låga. Och man kan hälla i nästan vilket skräp som helst och ända ha bättre olja än kraven i instruktionsboken.

Men folk köper ju inte olja för att klara garantin. Man köper ju den superdyra mum mum oljan för att man vill ha en lite snabbare hoj än polarna. Och att den ska göra att växlarna går ytterligare lite lättare och att kopplingen absolut inte slirar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men folk köper ju inte olja för att klara garantin. Man köper ju den superdyra mum mum oljan för att man vill ha en lite snabbare hoj än polarna. Och att den ska göra att växlarna går ytterligare lite lättare och att kopplingen absolut inte slirar.
Fast framför allt handlar det nog om att man tror att dyr olja är jättebra, och att läsa klassningar bara är extrem överkurs och mumbojumbo.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bättre att använde MC-olja om du har våtkoppling i samma olja. Biltema har ju tex mineral 15W-40 mc. Jula har Kendall mineral MC-olja. Vissa bilojor kan funka, det beror på om de innehåller friction modifiers. Ska du köra med bilolja under inkörningen så får det mao inte vara en lågfriktionsolja, det ska stå ACEA A3/B3 på dunken. Då är det minst risk för hal koppling.
Nytt filter är bra, sedan byte efter säg 30 mil.

Fast just dessa biloljor fungerar kanon ihop med våtkoppling så de går utmärkt att använda för inkörning...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OK Q8 T500 och 750...

Jag kör de själv i div KTM

Ok, då är jag med.
Jajag kanske skulle skrivit såhär för att undvika förvirring. Man ska undvika oljor med klassning ACEA A1/B1 samt A5/B5, dessa oljor är av lågfriktionstyp.

Men för den som letar oljor på macken så lär det inte förekomma andra lämpliga oljor än A3/B3.

T500 och T750 är ju också lämpliga oljor, inga lågfriktionsoljor. Men inte så vanliga på macken. Jag tror att de motsvarar A2/B2. Också ok.

Dessa oljor rekommenderar jag bla i en del tunga marindieselmotorer på jobbet. Fast då i SAE-30 singelgradeversionen, de heter då T750 30 resp T500 30. Jag vet att både T500 och T750 a även används i vissa av fartygens transmissioner/backslag. Så de ska ju inte vara några hala oljor.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
I övrigt håller jag fulständigt med angående inkörning och mineralolja
Det är ett måste

Jaha.. Då sket sig första månaden på min säsong då helt enkelt... Hällde ju på biltema helsyntet efter rekommendationer från han som renoverade min motor. Men när ni är så samstämmiga om mineraloljan så känns det ju som att man borde byta till det nu då, och det har jag inte ekonomin till just nu.. Kul...
 

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Jaha.. Då sket sig första månaden på min säsong då helt enkelt... Hällde ju på biltema helsyntet efter rekommendationer från han som renoverade min motor. Men när ni är så samstämmiga om mineraloljan så känns det ju som att man borde byta till det nu då, och det har jag inte ekonomin till just nu.. Kul...

Den Q8 T 750 biloljan kostar 27,50 kr litern på Svenssons livs i Alvhem medan T 500 kostar 23kr/litern, T500 är A2B2 och T750 A3B3.
Så då blir det inte så dyrt
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jaha.. Då sket sig första månaden på min säsong då helt enkelt... Hällde ju på biltema helsyntet efter rekommendationer från han som renoverade min motor. Men när ni är så samstämmiga om mineraloljan så känns det ju som att man borde byta till det nu då, och det har jag inte ekonomin till just nu.. Kul...

Det är inte direkt katastrof att köra in med helsyntet och har du nu redan kört cykeln en del är det lika bra att låta helsynteten stanna i.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som Andersson skrev så är det faktiskt oftast en mineralolja i motorn när man köper en hoj ny. Som lämpar sig utmärkt för inkörning.
När man sen byter den så häller man i en bra helsyntetolja.
Ok, i så fall känns det lite mer logiskt och inte som ett garagerykte. Har hört en del andra som "kör in" på helsyntet, men då har det oftast handlat om trimmade tävlingsmotorer som körts hårt redan från start.

Iofs så skriver Triumph i manualen "Do not use mineral, vegetable, non-detergent oil, castor based oils or any oil not conforming to the required specifications. The use of these oils may cause instant, severe engine damage."

Men samtidigt så skriver de att Semi-Syntet går bra och det kan väl i princip betyda mineralolja med en skvätt helsyntet i?

Men jag faller nog för grupptrycket och kör några mil med mineral ändå innan det är klart. :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, i så fall känns det lite mer logiskt och inte som ett garagerykte. Har hört en del andra som "kör in" på helsyntet, men då har det oftast handlat om trimmade tävlingsmotorer som körts hårt redan från start.

Iofs så skriver Triumph i manualen "Do not use mineral, vegetable, non-detergent oil, castor based oils or any oil not conforming to the required specifications. The use of these oils may cause instant, severe engine damage."

Men samtidigt så skriver de att Semi-Syntet går bra och det kan väl i princip betyda mineralolja med en skvätt helsyntet i?

Men jag faller nog för grupptrycket och kör några mil med mineral ändå innan det är klart. :D

Läser du hela texten så står där att du inte skall använda oljor med så låg API klassning att de inte innehåller rengöringsmedel eller andra oljor som kan orsaka slaggbeläggningar...

Sådana oljor finns inte i sverige men väl i USA...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Läser du hela texten så står där att du inte skall använda oljor med så låg API klassning att de inte innehåller rengöringsmedel eller andra oljor som kan orsaka slaggbeläggningar...

Sådana oljor finns inte i sverige men väl i USA...
Jo det står att det ska användas Semi eller helsyntet som har API SH eller högre samt JASO MA. Men det tar ju ändå inte bort det faktum att de skriver att mineraloljor inte får användas alls.

Men jag tänker inte ta upp någon diskussion kring detta, jag vet att de kan skriva in mycket för att gardera sig. Det går dessutom en bit utanför grundfrågan.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ok, i så fall känns det lite mer logiskt och inte som ett garagerykte. Har hört en del andra som "kör in" på helsyntet, men då har det oftast handlat om trimmade tävlingsmotorer som körts hårt redan från start.

Iofs så skriver Triumph i manualen "Do not use mineral, vegetable, non-detergent oil, castor based oils or any oil not conforming to the required specifications. The use of these oils may cause instant, severe engine damage."

Men samtidigt så skriver de att Semi-Syntet går bra och det kan väl i princip betyda mineralolja med en skvätt helsyntet i?

Men jag faller nog för grupptrycket och kör några mil med mineral ändå innan det är klart. :D

Det är lite som att välja vilken gud man ska tro på.
Alla försvarar sin egen eller kanske ingen. Men egentligen är det bra spekulationer.

Själv tror jag på guden som säger... mineralolja och gasa satan ca 100 mil. Sen server man och byter till helsyntet och fortsätter att gasa satan.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
lite OT kanske, men ändå:

Hur länge är det normalt efter en helrenovering (med slipning av vevtapp, ramlagerytor, nya ringar, andra kammar osv) att motorn silverfärgar oljan? Jag är inne på 4:e oljebytet på c:a 150 mil sedan renovering nu, och de tidigare 3 bytena har slammat ner oljan lika mycket utan tendenser att avta.
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
lite OT kanske, men ändå:

Hur länge är det normalt efter en helrenovering (med slipning av vevtapp, ramlagerytor, nya ringar, andra kammar osv) att motorn silverfärgar oljan? Jag är inne på 4:e oljebytet på c:a 150 mil sedan renovering nu, och de tidigare 3 bytena har slammat ner oljan lika mycket utan tendenser att avta.
Om du gjort rent allting så ska det väl inte bli nått silverfärgat i oljan?
Gjorde du rent oljekylaren och slangar/rör till den?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
OK Q8 T500 och 750... Jag kör de själv i div KTM
T500 och T750 är ju också lämpliga oljor, inga lågfriktionsoljor. Men inte så vanliga på macken. Jag tror att de motsvarar A2/B2. Också ok.
Ursäkta att jag tjatar lite kring detta, jag är snart klar. ;)

T750 är alltså en mineralolja? Det står ingenstans klart vad det är för typ annat än att det är en UHPD-olja och de verkar förutom mineral kunna vara både hel samt delsyntet. Har lite svårt att tyda ut innehållet på den. Det verkar vara samma sammansättning som SBK Racing bortsett från att SBK'n även har polyalfaolefiner, vilket jag antar står för den syntetiska basen?

T750 ser ju för en smörjmedelsokunnig som mig ut att vara en lika bra olja som vilken annan när det kommer till smörjegenskaper. Är det då enbart att det är mineralolja som gör den bättre som inkörningsolja, inte att den på något sätt skulle smörja sämre?

Om man sedan sneglar på OKQ8 Mineral HD så har den ett snäpp lägre API klassning än rekommenderad (G istället för H) och A2/B2 istället för 3. Men det kanske inte gör något för inkörningen?

Tittar man på dessa tre oljor så bör ju OKQ8 Mineral HD vara bäst som inkörningsolja om den ger störst möjlighet för ringarna att nöta in sig? Eller är det så enkelt att med mineralolja kan man köra lugnare (mer enligt manualen) och ändå få en bra innötning, där man med helsyntet måste köra hårdare och bryta mot fabriksanvisningarna för att få samma resultat?

Jag har lite svårt att få grepp på om det är hur bra oljan smörjer som är avgörande eller om det är så att helsyntet i sig har egenskaper som motverkar inkörningen (trolleri a la Slick50 :rolleyes:). Vad händer om man använder en "dålig" helsyntet?

Bullen, hjälp!
Hälsningar förvirrad
 

Bifogat

  • Olja.JPG
    Olja.JPG
    83.3 KB · Visningar: 124

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ursäkta att jag tjatar lite kring detta, jag är snart klar. ;)

T750 är alltså en mineralolja? Det står ingenstans klart vad det är för typ annat än att det är en UHPD-olja och de verkar förutom mineral kunna vara både hel samt delsyntet. Har lite svårt att tyda ut innehållet på den. Det verkar vara samma sammansättning som SBK Racing bortsett från att SBK'n även har polyalfaolefiner, vilket jag antar står för den syntetiska basen?

T750 ser ju för en smörjmedelsokunnig som mig ut att vara en lika bra olja som vilken annan när det kommer till smörjegenskaper. Är det då enbart att det är mineralolja som gör den bättre som inkörningsolja, inte att den på något sätt skulle smörja sämre?

Om man sedan sneglar på OKQ8 Mineral HD så har den ett snäpp lägre API klassning än rekommenderad (G istället för H) och A2/B2 istället för 3. Men det kanske inte gör något för inkörningen?

Tittar man på dessa tre oljor så bör ju OKQ8 Mineral HD vara bäst som inkörningsolja om den ger störst möjlighet för ringarna att nöta in sig? Eller är det så enkelt att med mineralolja kan man köra lugnare (mer enligt manualen) och ändå få en bra innötning, där man med helsyntet måste köra hårdare och bryta mot fabriksanvisningarna för att få samma resultat?

Jag har lite svårt att få grepp på om det är hur bra oljan smörjer som är avgörande eller om det är så att helsyntet i sig har egenskaper som motverkar inkörningen (trolleri a la Slick50 :rolleyes:). Vad händer om man använder en "dålig" helsyntet?

Bullen, hjälp!
Hälsningar förvirrad

Inte krångla till det nu :gnissla :krama

Ja T500 och T570 är mineralbaserade dieselmotoroljor utvecklade större dieselmotorer.

De var exempel på mineraloljor av icke MC-typ som Boris samt medlemmar på bla SOE funnit inte ger kopplingsslir. Således kom de upp som ett av alternativen på lämplig mineralolja att köra in motorn på.
Jag vet att Andersson Turbo även använt Lidls mineral bilolja (ACEA A3/B3) som inkörningsolja i MC.

Men som sagt så har ju annars Biltema samt Jula (Kendall) mineralbaserade MC-oljor
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inte krångla till det nu :gnissla :krama

Ja T500 och T570 är mineralbaserade dieselmotoroljor utvecklade större dieselmotorer.

De var exempel på mineraloljor av icke MC-typ som Boris samt medlemmar på bla SOE funnit inte ger kopplingsslir. Således kom de upp som ett av alternativen på lämplig mineralolja att köra in motorn på.
Jag vet att Andersson Turbo även använt Lidls mineral bilolja (ACEA A3/B3) som inkörningsolja i MC.

Men som sagt så har ju annars Biltema samt Jula (Kendall) mineralbaserade MC-oljor
Hehe har svårt att låta bli. :) Har tyvärr varken Biltema eller Jula inom lagom avstånd. Mekonomen har mineralolja för MC men tar 629 spänn för den billigaste. Då ligger isf T750'n bättre till på 350~. Lidl har vi ju men det såg ut som de bara hel/delsyntet enligt webbsidan. Hade ju hoppas på att få den på väg i helgen om vädret tillåter.

Men i princip så kan man då säga att så länge det står ACEA A3/B3 på den så är den mer eller mindre säker att använda? (ja jag vet att du sagt det hela tiden :D) Då kan jag jaga runt lite i morgon och se vad som kan rotas fram.
 
Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Top