180 på 70-väg... Fan!

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Ligger som vanligt å puttrar nånstans över 100 och ser en bil som kommer från vänster på en grusväg. Jag hinner se att det är nåt speciellt med bilen. Antingen är det en taxi eller så ere lagen. "Jag vill inte veta", tänker jag och vrider på rullen. Jag kör den här vägen varje dag och kan den hyggligt bra. Det är lite bilar och fortfarande ljust så jag tänker lite smått att om det var en polis så borde jag kunna nå horisonten innan den fått upp spåret om jag bara ligger på lite.

Jag ser till att inte ta några onödiga risker och kollar alla medtrafikanter som vanligt och kollar att inga Bambis tänker bli suicidala. Det går rätt så fort men jag kör inte som om jag vore jagad utan försöker bara försvinna ur en möjlig förföljares synfält.

Efter ett tag kommer jag ikapp en kompis i bil som åkte iväg före mig när vi startade (nej, inget rejsande) och jag börjar sakta in, kör om och vinkar glatt och lägger mig framför i normal hastighet. Efter ett tag kommer så diskobilen ikapp och jag kör in till sidan. När bildörren öppnas hör jag polisradion: "De har fått stopp på den nu. Alla enheter kallas tillbaka...". Det var tydligen lagen. Det var tydligen en jakt. Ojdå och FAN!

De påstår att jag var uppe i 180 men att den uppmätta hastigheten var 140. Det var en vanlig radiobil. De har alltså inte skjutit laser. Vad tror ni, åker man dit på att polisen har kollat på sin mätare eller måste de ha bättre bevis än så? De tog kortet på plats och frågade efter inkomstuppgifter för att åklagarn ska kunna utdöma rätt böter. Om vi nu säger att bevisningen håller och att det är 140 km/h som gäller vad tror ni då om bötesbelopp och antal månader kk-indragning?

För övrigt är jag tacksam för att den oundvikliga tankeställaren kom i form av torsk och inte av något som gör ont fysiskt. Jävligt tacksam. Funderar allvarligt på om jag ska skita i båge till vardags och bara köra bana så fort jag kommer åt. Det är ju ändå det som är roligt.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har inte polisen takkamera i bilen, så både instrumentbrädan och din hoj filmas? Eftersom du försvann ett tag, och dom sedan såg dig igen i laglig fart, och då stannade dig, så borde väl du kunna spela nåt spratt att nån annan kört? Låter kanske lite galet men ialla fall :D

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Ajajajaj

Inte så bra...
Polisen har något i bilarna som kallas för "pilot" där dom mäter distans/tid och får ett medelvärde. Var det två poliser i bilen får du problem att klaga..

Polaren köred 160 på 50-väg, vet inte hur mycket böter han fick men han blev av med lappen i ett år...

Good luck

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
jag har fått för mig att dem måste ha bevis i form av tex. laserpickan...
men om detta skulle gå så långt som till domstolen å dem avlägger ed, eller va de nu heter, ja du fattar nog..snutarna kan "svära på sin snut-ed" om man säger så :D att du köre 140 eller va de nu va så räknas det nog som fysiskt bevis eller nåt sånt.. är inte 100 på det men har för mig att jag läste det någonstans innan....kan mycket väl ha fel

annars så hoppas man att du inte får fett mycket böter :tummenupp
Good luck!

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Riddick skrev:
jag har fått för mig att dem måste ha bevis i form av tex. laserpickan...
men om detta skulle gå så långt som till domstolen å dem avlägger ed, eller va de nu heter, ja du fattar nog..snutarna kan "svära på sin snut-ed" om man säger så :D att du köre 140 eller va de nu va så räknas det nog som fysiskt bevis eller nåt sånt.. är inte 100 på det men har för mig att jag läste det någonstans innan....kan mycket väl ha fel

annars så hoppas man att du inte får fett mycket böter :tummenupp
Good luck!

Böter är nog det minsta problemet om man blivit klockad i 140 på en 70-väg i maj månad.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Du har väl inte erkänt? :7peta iså fall.

RPS har strikta dokumenterade regler för hur mätningen skall gå till. Varje typ har sitt förfarande. Kan inte de senaste varianterna. Det verkar ju tillkomma nya hela tiden. Den enda jag mins förutom laser o alla andra "teknik" - metoder är "Efterföljandemetoden". Det fina är att det är halvsvårt för dem att följa exakt. Kraven är ganska höga på mät-personalen. Kommer inte ihåg men om de inte haft ögonkontakt med ditt fordon under några hundra meter utan avbrott, så tror jag inte de har stor chans. Det vet de om och ibland chansar de på att offret skall erkänna.

Kolla med RPS och begär alla dokument. Lusläs och strid in i det sista. Det finns tusen grejer att peka på.

ake_fisk

Member and founder of - PoK -
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750
Troligen är det kört!! Dom har nog bevis så det räcker :(
Måste ändå säga att det va jävligt coolt att du försökte dra!! :yoparty

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Mang0 skrev:
Böter är nog det minsta problemet om man blivit klockad i 140 på en 70-väg i maj månad.
klart de e tråkigt å bli av me kortet, å ännu värre nu i början på säsongen... :(

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Regel nummer ett när nånting sånt här händer.
Erkänn FÖR FAN INTE nånting på plats. Blåneka och ljug så mycket ni kan, det kan aldrig bli värre av det. SKRIV ABSOLUT INTE PÅ NÅGRA PAPPER.
Om ni vet att ni kört så illa att lappen kan ryka. LÄMNA INTE IFRÅN ER KÖRKORTET PÅ PLATS. Ta hellre 300 i böter för att inte ha det med er. Det är det värsta som kan hända, men det brukar man slippa, speciellt om man anmäler det borttappat dagen efter. Du hade säkert kunnat förhala körkortsindragningen till i höst i så fall.

Behöver mer fakta för att kunna hjälpa ytterligare men om du söker här på forumet så finns det mycket tipps å trix skrivna över hur man hanterar sånna här situationer. Lycka till.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
4-6 månader på lappen och grovt mellan 1800-3600 ur plånboken är en (o)kvalificerad gissning.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu vet ju inte jag hur vägen ser ut men jag antar att du med ganska stor säkerhet måste ha varit ur deras synfält vid det större delen av tiden. då är det bara att hävda att det skett ett förarbyte. tyvärr är sen chansen rätt rejält stor att snutarna ljuger i rätten och säger att dom sett dig hela tiden fastän att dom inte gjort det. att ljuga om sånt i rätten är vardagsmat för grisar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag.. Måste.. Hålla.. Käft..

Fan, det går inte!

Stackare. Bli av med körkortet för +110km/h. Det ÄR verkligen synd om dig..

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Hoj
.
Ouch!

Åker du dit för vårdslöshet så är minsta spärrtiden 1 år. Risken för det finns ju med tanke på hastighet och att du smet.

Är det endast fortkörning du åker dit för kan de inte ge högre böter än 2000.

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Minsta spärrtiden..??

Teddan skrev:
Ouch!

Åker du dit för vårdslöshet så är minsta spärrtiden 1 år. Risken för det finns ju med tanke på hastighet och att du smet.

Är det endast fortkörning du åker dit för kan de inte ge högre böter än 2000.

Jag åkte dit för vårdslöshet o blev av med lappen i 4:a månader + 3000:-
i böter...

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Vad sägs om att boka en uppskrivning och uppkörning om ett år eller så? Och varför saktade du ner och stannade när du redan hade påbörjat smitningen?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras