180 på 70-väg... Fan!

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Blade -07
Pär skrev:
Marve skrev:
someone skrev:
Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..

Detta är enligt lag förbjudet.. om man har ett körkort där det står ett annat datum än det då du tog det först gången, her du rätt till ett nytt med rätt datum , vet själv , har fått mitt utbytt = lägre Försäkring

Ring vägverket och Säg att du har fel datum på dit KK, Hänvisa till EU normen om Körkorts datum( eller vad det nu e )

Jag blev av med kortet förra året, när jag fick tillbaka det så stod den riktiga datumen på KK. Men, jag ringde runt till försäkringsbolagen förra månaden, då frågade de om jag varit av med KK :gnissla . De har till gång till att se när KK kommit tillbaka/ alternativt om det gamla gått ut och man fått nytt av den anledningen. Det verkar som man torskar där i allafall. :mad:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
bmwjohan skrev:
nu vet ju inte jag hur vägen ser ut men jag antar att du med ganska stor säkerhet måste ha varit ur deras synfält vid det större delen av tiden. då är det bara att hävda att det skett ett förarbyte. tyvärr är sen chansen rätt rejält stor att snutarna ljuger i rätten och säger att dom sett dig hela tiden fastän att dom inte gjort det. att ljuga om sånt i rätten är vardagsmat för grisar.
Att ljuga om motsatsen är vardagsmat för massor av fortkörare....

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
#Olsson# skrev:
Vadå vägra? :va Hur vet du vad som är tillåtet? Det känns väl ännu mer "schizo" att skriva på?
Ööh. Hur vet jag vad som är tillåtet?

De va inte jag som la de här inlägget alldeles nyss:
#Olsson# skrev:
Om du klockades med laser i 712 km/t och polisen försöker [påverka dig] att skriva på så begår polisen ett MYCKET GROVT brott. Lämpligt kan vara att påminna dem om detta. Kommer inte ihåg termen men idén med rätsäkerheten runt detta är just att man skall kunna välja. "påverkan av lagens gång" eller liknande brukar sådant heta. Snutarna ignorerar som vanligt detta. Låt dig inte luras. Jag brukar skrämma upp dem rejält, efter att de börjar höja rösten, hota med rättegång etc. Det är bara att skrika tillbaka med rätt argument så blir de tysta och vinglar med blicken.

Jag ifrågasatte ditt tidigare inlägg med att fråga vad du menar med att inte erkänna.

Om man blir mätt till 200.
Man vet helt och hållet att man hade de, förmodligen mer, på mätarn.
Och man får en böteslapp stucken upp i ansiktet som man bara negligerar.

De är de ja menar med "att vägra".
De känns ju som att konstapeln skulle börja asflabba om man gjorde de :)

Men låt säga att man skiter i att skriva på.
Vad händer sen?
Är man bara fri att åka eller?

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kenta skrev:
Ööh. Hur vet jag vad som är tillåtet?

De va inte jag som la de här inlägget alldeles nyss:

Jag ifrågasatte ditt tidigare inlägg med att fråga vad du menar med att inte erkänna.

Om man blir mätt till 200.
Man vet helt och hållet att man hade de, förmodligen mer, på mätarn.
Och man får en böteslapp stucken upp i ansiktet som man bara negligerar.

De är de ja menar med "att vägra".
De känns ju som att konstapeln skulle börja asflabba om man gjorde de :)

Men låt säga att man skiter i att skriva på.
Vad händer sen?
Är man bara fri att åka eller?

Eftersom du inte hade körkortet med dig får du en kopia på konstapelns rapport och så säger han att du bara för köra i 48h timmar till men eftersom du inte skrivit på några papper om det så är det bara att köra på sen. Till slut får du papper från Länsstyrelsen som du också skiter i å sen blir det rättegång. Böter kommer du inte undan om du blir fälld där men du kanske har förskjutit perioden utan kort till vintern :tummenupp

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nr:18 skrev:
Att ljuga om motsatsen är vardagsmat för massor av fortkörare....

självklart är det så, men jag tycker att det är allvarligare när en polis ljuger i en domstol än när en "vanlig" person gör det.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Kreuger skrev:
Eftersom du inte hade körkortet med dig får du en kopia på konstapelns rapport och så säger han att du bara för köra i 48h timmar till men eftersom du inte skrivit på några papper om det så är det bara att köra på sen.
Är de väsentligt att man inte lämnar fram kortet om man har de med sig eller snabbar de bara på proceduren lite?

Kreuger skrev:
Böter kommer du inte undan om du blir fälld där men du kanske har förskjutit perioden utan kort till vintern :tummenupp
Vart går gränsen för att bli av med kortet i en viss tid (kan vara upp till ett år va?) och att förlora de helt och hållet?

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kenta skrev:
Är de väsentligt att man inte lämnar fram kortet om man har de med sig eller snabbar de bara på proceduren lite?

Om man blir stoppad på hösten, vet att man är körd hur som helst, det finns både video, laser, två poliser och alla papper är okej så kan det ju vara bättre att lämna kortet på plats om det nu bara rör sig om en fortkörning, då hinner man kanske få tillbaka kortet till våren. Gör man som jag skrivit tidigare då så kanske man bara flyttar fram perioden utan kort till sommarmånaderna och då var det ju ingen nytta med det hela.... Förutom att man fått sin sak prövad i domstol då.

Kenta skrev:
Vart går gränsen för att bli av med kortet i en viss tid (kan vara upp till ett år va?) och att förlora de helt och hållet?

För bara fortkörning blir det aldrig mer än ett år vad jag vet. Däremot om du kört tillräckligt fort så blir det vårdslöshet och då kan det bli hårdare. Tror du måste upp på grov vårdslöshet i trafik för att bli av med lappen så att du måste ta om den. Eller om du fyllestyr men det hoppas jag att du inte gjort! Om man fortfarande har prövotid på kortet så räcker det dock med 121 på 90 väg för att man måste ta om det. Det tar även några månader, kanske ett år innan man får lämp av länsstyrelsen.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Kenta skrev:
Som vadå för argument?

Att de inte har rätt att påverka utfallet av, den misstänktes beslut. (skriva på, inte skriva på etc)

EDIT: Appropå "asgarva". Det är väl inget problem om snuten asgarvar. Garva tebaks bara :banana

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras