180 på 70-väg... Fan!

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Japp det ska man göra, inte skriva på alltså!

För du kan ha haft sån tur att de har missat att fylla i fullständiga uppgifter på platsprottokoll och dyl.

Har du skrivit på kan du inte överklaga, men låter du bli att skriva på så kan du begära att få se alla papper innan du sedan ev. erkänner.

Så är det!

//Niklas

Kenta skrev:
Men allså. Vadå erkänt?

Om haffa stannar en, kliver fram till fordonet, säger: "Tjena, jag klockade dig till 230 med min laserpicka. Var god och skriv på här!" och håller fram en böteslapp.

Ska man bara vägra då eller?
Allså när både han och en själv är fullt medvetna att man kört över tillåten hastighet o så bara nekar man?

De känns ju jävligt schizo :confused:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kenta skrev:
Men allså. Vadå erkänt?

Om haffa stannar en, kliver fram till fordonet, säger: "Tjena, jag klockade dig till 230 med min laserpicka. Var god och skriv på här!" och håller fram en böteslapp.

Allså när både han och en sjävl är fullt medvetna att man kört över tillåten hastighet o så bara nekar man?

Det kanske det känns, men så är det. Bara att vägra skriva på något. Det finns en massa saker som kan vara fel som gör att mätningen var ogiltig.

Laserpickan ska vara kalibrerad senaste veckan, det ska finnas en massa papper om platsen de står på, alla skyltar ska vara rätt, alla jävla protokoll polisen har ska vara rätt ifyllda. Har polisen gjort minsta lilla fel, och det har de ofta, så är mätningen ogiltig.

Sen att du kanske blir dömd till slut om allt var vattentätt från polisens håll går ju inte att hindra. MEN om du inte hade med dig och lämna ifrån dig körkortet så kan du om du är lite lurig lyckas köra bil hela tiden även om du till slut måste pynta de där 2000 kr i böter som du får. (Blir aldrig mer bara för fortkörning)

Edit: Lite senare, men kanske lite utförligare än Campar :)

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
zykl0n skrev:
Detta är ordnat nu.
Tidigare fanns detta fel i VVs datorsystem och man var tvungen att informera försäkringsbolaget för att inte få fel datum/pris.

Men man får ju massa andra tråkiga straff. :brinnerup

Mja som någon sagt tidigare också det beror nog från bolag till bolag men jag vet ialf att jag inte kan få Yamaha Power Insurance på Länsförsäkringar just för att jag "inte haft körtkortet tillräckligt länge".. det var fler bolag som strulade också men kommer inte ihåg vilka, det var många samtal den dagen.

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Kenta skrev:
Men allså. Vadå erkänt?

Allså när både han och en själv är fullt medvetna att man kört över tillåten hastighet o så bara nekar man?

Ja, det är bara att begära "rådrum" tror jag att det kallas, dvs du nekar och kräver att få det prövat i domstol. Jag känner en som känner en (hm) som alltid begär det även om det bara någon skitsak han torskar för. Poliserna blir skitförbannade ;) Risken att ärendet ska gå så långt som till domstol är mycket liten, det blir troligen avskrivet långt innan dess och även OM det skulle bli så illa så att det går till domstol så är det enda du riskerar är straffet du skulle fått om du erkände på plats.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Mortis skrev:
en polare tog de med laser, 200 på 70 väg
10 000 i böter och lappen dragen på ett år.....

I så fall åkte han dit på grov vårdslöshet i trafik gissar jag?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Raskus skrev:
Ja, det är bara att begära "rådrum" tror jag att det kallas, dvs du nekar och kräver att få det prövat i domstol. Jag känner en som känner en (hm) som alltid begär det även om det bara någon skitsak han torskar för. Poliserna blir skitförbannade ;) Risken att ärendet ska gå så långt som till domstol är mycket liten, det blir troligen avskrivet långt innan dess och även OM det skulle bli så illa så att det går till domstol så är det enda du riskerar är straffet du skulle fått om du erkände på plats.

Det är lite mer än så. Det finns minst tre alternativ.

1. Erkän (det gör du genom att skriva på)
2. Erkän ej (gör ingen ting)
3. Begär Rådrum (i princip, du behöver fundera på saken och vill vänta)

De är i iofs inte alltid skyldiga att utfärda "rådrum". Tror det handlar om omständigheter och att det bör vara vissa otydligheter i saker och när offret rimligen kan hävda att det är ett missförstånd. Ungefär så.

Till Kenta:

Om du klockades med laser i 712 km/t och polisen försöker [påverka dig] att skriva på så begår polisen ett MYCKET GROVT brott. Lämpligt kan vara att påminna dem om detta. Kommer inte ihåg termen men idén med rätsäkerheten runt detta är just att man skall kunna välja. "påverkan av lagens gång" eller liknande brukar sådant heta. Snutarna ignorerar som vanligt detta. Låt dig inte luras. Jag brukar skrämma upp dem rejält, efter att de börjar höja rösten, hota med rättegång etc. Det är bara att skrika tillbaka med rätt argument så blir de tysta och vinglar med blicken.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Fan va snabb hoj! :hihi

#Olsson# skrev:
Om du klockades med laser i 712 km/t och polisen försöker [påverka dig] att skriva på så begår polisen ett MYCKET GROVT brott.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Fick besked idag..3 månader indraget körkort för 122 på 90 väg + omkörnig på höger sida (3 filig motorväg, låg i höger fil) Helt jävla rubbat!!!!! Roliga är att grisarna som tog mig trodde på högst 2 månader. Får tillbaka kortet 25 juli :(
Blir nog till o överklaga

Fattar inte hur du kunde stanna... Efter det här så vet man inte vad man får för sig nästa gång man blir stannad. Smitning...mmm

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Blade -07
someone skrev:
Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..

Och som grädden på moset kommer dina fordonsförsäkringar med stor sannolikhet bli dyrare då dom inte räknar från första gången du tog körkortet utan det datum du fick tillbaka det.. DET är riktigt pissigt, kan göra många tusen på ett år. Jag tog t.ex. mitt hojkort för snart 10 år sen men f-bolagen räknar från förra året då jag fick tillbaka det (utan att för den delen ha behövt ta om för då är det ju en annan sak).

Nej fy fan, det kostar att torska lappen så är det..[/ar. QUOTE]

Man blir straffad på många sätt.
1:Man kan inte ta sig till och från jobbet. 2:Man kanske är i behov av körkort i tjänsten, och får därmed mindre lön. 3:Man skall betala böter till staten (med skattade pengar, dessutom). 4:Försäkringen på hojen höjs, (för mig från: 1305:-till:2500:-/mån).
Det blir många tusenlappar/ år, men det blundar rätten för. Det man inte ser finns inte. Hade du kommit undan, så hade allt varit mycket billigare och du hade haft körkortet kvar. Dock ingen rekommendation från min sida, men jag har i allafall fått nog av att vara ärlig och ta mitt straff. Polisen skall få den jakt som de önskar.

Surt som faan är det i allafall.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
someone skrev:
Mja som någon sagt tidigare också det beror nog från bolag till bolag men jag vet ialf att jag inte kan få Yamaha Power Insurance på Länsförsäkringar just för att jag "inte haft körtkortet tillräckligt länge".. det var fler bolag som strulade också men kommer inte ihåg vilka, det var många samtal den dagen.

Vad du får göra i detta fall är att be vv skicka ett intyg på att du haft körkortet tidigare.
Eller ett vanligt registerutdrag från körkortsregistret.

Som sagt det ska vara ordnat i registret men ibland måste man säga åt vv för att de ska ändra.
Jag fick bråka ganska mycket men det var innan felet åtgärdades.

Och det var Länsförsäkringar och Folksam som strulade längst med detta.
Lite pga att de hade olika system där de såk olika uppgifter från körkortsregistret.

Last edited:

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Neka in i det sista.....
Hände likadant för brorsan....klockad på 180km/h på 90 väg....men dom tappade han ur synhåll flera gånger....han stannade och sedan så kom dom fatt utan att han visste att han haft snuthäng....

Fick 2000:- i böter

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Harmon Rabb skrev:
Smitning är inget jag själv skulle överväga. Är inte beredd på att utsätta mina medtrafikanter eller mig själv för de ökade riskerna.
Du menar väl hojen och dig själv och i den ordningen hoppas jag. :rolleyes:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Kenta skrev:
Men allså. Vadå erkänt?

Vadå vägra? :va Hur vet du vad som är tillåtet? Det känns väl ännu mer "schizo" att skriva på?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
yonsson skrev:
Du menar väl hojen och dig själv och i den ordningen hoppas jag. :rolleyes:

Nej, jag menar som jag skrev i citatet. I och för sig så värdesätter jag mitt liv väldigt högt, men först och främst sätter jag mina medtrafikanters säkerhet framför min egen och hojen. Andra ska inte behöva lida för mina misstag. Risken finns att jag kommer att ångra det resten av mitt liv.

Sedan vill jag givetvis inte att något ska hända min Ducce. Jag inbillar mig att jag kommer att ha kvar den för evigt :tummenupp Det återstår att se...

//Harm

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Blade -07
Harmon Rabb skrev:
, men först och främst sätter jag mina medtrafikanters säkerhet framför min egen och hojen. Andra ska inte behöva lida för mina misstag. Risken finns att jag kommer att ångra det resten av mitt liv.

//Harm

Håller med till fullo, bra sagt.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jåke skrev:
4-6 månader på lappen och grovt mellan 1800-3600 ur plånboken är en (o)kvalificerad gissning.

Max Taxan på fortkörning är 2000 kr , sen e det dagsböter = rättegång

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Marve skrev:
someone skrev:
Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..

Och som grädden på moset kommer dina fordonsförsäkringar med stor sannolikhet bli dyrare då dom inte räknar från första gången du tog körkortet utan det datum du fick tillbaka det.. DET är riktigt pissigt, kan göra många tusen på ett år. Jag tog t.ex. mitt hojkort för snart 10 år sen men f-bolagen räknar från förra året då jag fick tillbaka det (utan att för den delen ha behövt ta om för då är det ju en annan sak).

Detta är enligt lag förbjudet.. om man har ett körkort där det står ett annat datum än det då du tog det först gången, her du rätt till ett nytt med rätt datum , vet själv , har fått mitt utbytt = lägre Försäkring

Ring vägverket och Säg att du har fel datum på dit KK, Hänvisa till EU normen om Körkorts datum( eller vad det nu e )

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras