180 på 70-väg... Fan!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
velocitat skrev:
Ligger som vanligt å puttrar nånstans över 100 och ser en bil som kommer från vänster på en grusväg. Jag hinner se att det är nåt speciellt med bilen. Antingen är det en taxi eller så ere lagen. "Jag vill inte veta", tänker jag och vrider på rullen.

Höll du något över 100 på mätaren så finns chansen att det bara resulterat i böter och varning om du istället för att vrida runt rullen gjort tvärt om och därefter fortsatt som vanligt till dess de eventuellt stannat dig. Som jag ser det var det ett förhastat beslut om det inte är så att ni lämnat något ute i er redogörelse för det inträffade.

I det ögonblick du beslöt dig för att smita oavsett om du fortfarande var oviss om det var polis eller något annat så måste du väl ha tänkt igenom konsekvenserna av att bli tagen. Smitning är inget jag själv skulle överväga. Är inte beredd på att utsätta mina medtrafikanter eller mig själv för de ökade riskerna.

Tråkigt hur som helst. Det är bara att ta sitt straff som en man.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Orkade inte läsa hela tråden men min syn på saken:

Om de bara mätte på sin egen hastighetsmätare så blir det väl jäkligt svårt att bestämme medelhastighet eller ens tophastighet då de tydligen inte kunde följa efter dig med konstant fart. Sen att de tappa dig ur sikte gör ju att 'det kan ha varit någon annan'. Sen är frågan om du skrev under eller inte.. jag skulle nog inte gjort det och skulle nog överklaga.
 

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Stan
Hoj
R6
Tack alla förstående.

Anar en förhöjd förståelse för dylikt på SH jämfört med resten av världen.

För det första. Det var ingen smitning för jag försökte inte köra ifrån polisen. Jag visste ju inte att det var en polis. Detta styrks av att, som polisen sa "för övrigt körde du bra och följde trafikreglerna". Jag blinkade tom vid omkörningarna. Polisen köpte att det inte var någon smitning så då borde väl inte någon av er vara sämre. Jag trodde att det kanske var en polis och var bara lite förutseende genom att undvika dem. Nåja.

Varför saktade jag in? Jo, den kompis jag körde ikapp var nämligen min fru och jag ville faktiskt inte blåsa förbi henne med polisen (kanske, jag visste ju inte) några sekunder efter. Jag chansade istället på att det inte alls var någon polis som låg flera hundra meter bakom utan nåt annat.

Efter stora tveksamheter skrev jag under "Beslutet om omhändertagande av körkort". Jag skrev alltså under delgivningsbeviset. Jag erkände aldrig en viss hastighetsöverträdelse.

M.a.o. borde jag kanske ta mitt straff som en man. Frågan är om bevisen räcker. Tror ni att radiobilens mätare är tillräcklig (se bif.)?

Misstänker att det handlar om några tusen + 4-6 månader som sas tidigare. Vad kan man göra för att få ner det? Jag behöver bil till och från jobbet, tex.

En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?
attachment.php
 

Bifogat

  • BeslutOmOmhandertagande.jpg
    BeslutOmOmhandertagande.jpg
    80.3 KB · Visningar: 453

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Villee skrev:
Orkade inte läsa hela tråden men min syn på saken:

Om de bara mätte på sin egen hastighetsmätare så blir det väl jäkligt svårt att bestämme medelhastighet eller ens tophastighet då de tydligen inte kunde följa efter dig med konstant fart. Sen att de tappa dig ur sikte gör ju att 'det kan ha varit någon annan'. Sen är frågan om du skrev under eller inte.. jag skulle nog inte gjort det och skulle nog överklaga.


Precis! :tummenupp
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
velocitat skrev:
En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?

Länsstyrelsen beslutar att du inte bör vara ute i trafiken i nåt fordon alls så du får inte ens köra EU-moppe under spärrtiden....
 

sandstream

Guest
Kolla boten ett par gånger med lupp, minsta lilla fel så är den ogiltig. För böter finns ingen feltolerans alls. Min kompis gjorde bort sig mer än en gång som aspirant för att han glömde något på boten.

Som nån skrev innan, om de såg dig hela tiden eller inte spelar ingen roll. Om båda poliserna säger att du körde 140 km/h så gjorde du det (enligt länstyrelsens tolkning).

Om man bara fick saftiga böter första gången man körde för fort, oavsett hastighet, och fick behålla körkortet tror jag fler skulle skippa idéen med att försöka åka ifrån Polisen.

Sen hävdar jag fortfarande att Polisen borde sälja sina laserpickor och köpa alkotester för pengarna. Där har vi de verkliga bovarna och de ska sitta bakom lås och bom!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
sandstream71 skrev:
Kolla boten ett par gånger med lupp, minsta lilla fel så är den ogiltig. För böter finns ingen feltolerans alls. Min kompis gjorde bort sig mer än en gång som aspirant för att han glömde något på boten.

Som nån skrev innan, om de såg dig hela tiden eller inte spelar ingen roll. Om båda poliserna säger att du körde 140 km/h så gjorde du det (enligt länstyrelsens tolkning).

Om man bara fick saftiga böter första gången man körde för fort, oavsett hastighet, och fick behålla körkortet tror jag fler skulle skippa idéen med att försöka åka ifrån Polisen.

Sen hävdar jag fortfarande att Polisen borde sälja sina laserpickor och köpa alkotester för pengarna. Där har vi de verkliga bovarna och de ska sitta bakom lås och bom!

Många sanningar där, bra skrivet!
läs även den här tråden för mer info i ämnet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44558&goto=newpost
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Pratade just med en kompis som är polis (borde ju kunna saken)

Efter en sån här sak så lämnas bilen in på mätning av hastighetsmätare (så att dom ser att den är exakt) och är allt ok så har dom 2 polismän som styrker din hastighet.

Rätten tror hellre på 2 poliser än på en fortkörare.

//jaG

velocitat skrev:
Tack alla förstående.

Anar en förhöjd förståelse för dylikt på SH jämfört med resten av världen.

För det första. Det var ingen smitning för jag försökte inte köra ifrån polisen. Jag visste ju inte att det var en polis. Detta styrks av att, som polisen sa "för övrigt körde du bra och följde trafikreglerna". Jag blinkade tom vid omkörningarna. Polisen köpte att det inte var någon smitning så då borde väl inte någon av er vara sämre. Jag trodde att det kanske var en polis och var bara lite förutseende genom att undvika dem. Nåja.

Varför saktade jag in? Jo, den kompis jag körde ikapp var nämligen min fru och jag ville faktiskt inte blåsa förbi henne med polisen (kanske, jag visste ju inte) några sekunder efter. Jag chansade istället på att det inte alls var någon polis som låg flera hundra meter bakom utan nåt annat.

Efter stora tveksamheter skrev jag under "Beslutet om omhändertagande av körkort". Jag skrev alltså under delgivningsbeviset. Jag erkände aldrig en viss hastighetsöverträdelse.

M.a.o. borde jag kanske ta mitt straff som en man. Frågan är om bevisen räcker. Tror ni att radiobilens mätare är tillräcklig (se bif.)?

Misstänker att det handlar om några tusen + 4-6 månader som sas tidigare. Vad kan man göra för att få ner det? Jag behöver bil till och från jobbet, tex.

En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?
attachment.php
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
sandstream71 skrev:
Sen hävdar jag fortfarande att Polisen borde sälja sina laserpickor och köpa alkotester för pengarna. Där har vi de verkliga bovarna och de ska sitta bakom lås och bom!
Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare? :7peta
Det måste ju finnas en risk att bli upptäckt annars blir ju situationen snabbt ohållbar.
 

sandstream

Guest
Micke N skrev:
Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare? :7peta
Det måste ju finnas en risk att bli upptäckt annars blir ju situationen snabbt ohållbar.

Man får ta en sak i taget. Först se till att få bort alla påverkade förare och när de är ett minne blott kan man koncentrerar sig på fortkörare om det inte finns några allvarligare brott att utreda.

Min huvudteori är att en alkoholpåverkad person utgör en större fara för sina medtrafikanter än vad en fortkörare gör. Att poliserna sätter fast fortkörare som de ser när de är ute och patrullerar är en sak men att smyga med en laserpicka i buskarna räddar inga liv.

Om polisens mål vore att sänka farterna på vägarna skulle de bara behöva ställa ut en väl synlig målad bil så skulle 99.99% av alla som passerade hålla hastighetsbegränsningen.

Att farten dödar är en förenklad sanning med modifikation då ingen fart i världen dödar så länge den inte sänks väldigt mycket väldigt fort, som tex vid en frontalkrock. Utan mötande trafik och fina plana avåkningsytor skulle antalet döda sjunka rejält men det kostar för mycket pengar vilket i sig gör NollVisionen något patetisk.

Angående kontrollmätning av polisbilarna så tror jag att det görs kontinuerligt och i förväg, dvs att poliserna kan inte i efterhand kontrollera om deras bil mätte rätt.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
sandstream71 skrev:
Man får ta en sak i taget. Först se till att få bort alla påverkade förare och när de är ett minne blott kan man koncentrerar sig på fortkörare om det inte finns några allvarligare brott att utreda.

Min huvudteori är att en alkoholpåverkad person utgör en större fara för sina medtrafikanter än vad en fortkörare gör. Att poliserna sätter fast fortkörare som de ser när de är ute och patrullerar är en sak men att smyga med en laserpicka i buskarna räddar inga liv.

Om polisens mål vore att sänka farterna på vägarna skulle de bara behöva ställa ut en väl synlig målad bil så skulle 99.99% av alla som passerade hålla hastighetsbegränsningen.

Att farten dödar är en förenklad sanning med modifikation då ingen fart i världen dödar så länge den inte sänks väldigt mycket väldigt fort, som tex vid en frontalkrock. Utan mötande trafik och fina plana avåkningsytor skulle antalet döda sjunka rejält men det kostar för mycket pengar vilket i sig gör NollVisionen något patetisk.

Angående kontrollmätning av polisbilarna så tror jag att det görs kontinuerligt och i förväg, dvs att poliserna kan inte i efterhand kontrollera om deras bil mätte rätt.

WORD!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Plåtniklas skrev:
Jag.. Måste.. Hålla.. Käft..

Fan, det går inte!

Stackare. Bli av med körkortet för +110km/h. Det ÄR verkligen synd om dig..
På vilket sätt försöker han få oss att tycka synd om honom?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kreuger skrev:
Regel nummer ett när nånting sånt här händer.
Erkänn FÖR FAN INTE nånting på plats. Blåneka och ljug så mycket ni kan, det kan aldrig bli värre av det. SKRIV ABSOLUT INTE PÅ NÅGRA PAPPER.
Om ni vet att ni kört så illa att lappen kan ryka. LÄMNA INTE IFRÅN ER KÖRKORTET PÅ PLATS. Ta hellre 300 i böter för att inte ha det med er. Det är det värsta som kan hända, men det brukar man slippa, speciellt om man anmäler det borttappat dagen efter. Du hade säkert kunnat förhala körkortsindragningen till i höst i så fall.

Behöver mer fakta för att kunna hjälpa ytterligare men om du söker här på forumet så finns det mycket tipps å trix skrivna över hur man hanterar sånna här situationer. Lycka till.

Å vad spelar det för roll ? Vid en rutinkontroll eller vid nästa ingripande så tar dom ju lappen ändå. Blir man aldrig mera stannad så behöver man juh ingen lapp iaf !!!!
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
velocitat skrev:
En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?

Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..

Och som grädden på moset kommer dina fordonsförsäkringar med stor sannolikhet bli dyrare då dom inte räknar från första gången du tog körkortet utan det datum du fick tillbaka det.. DET är riktigt pissigt, kan göra många tusen på ett år. Jag tog t.ex. mitt hojkort för snart 10 år sen men f-bolagen räknar från förra året då jag fick tillbaka det (utan att för den delen ha behövt ta om för då är det ju en annan sak).

Nej fy fan, det kostar att torska lappen så är det..
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
someone skrev:
Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..

Och som grädden på moset kommer dina fordonsförsäkringar med stor sannolikhet bli dyrare då dom inte räknar från första gången du tog körkortet utan det datum du fick tillbaka det.. DET är riktigt pissigt, kan göra många tusen på ett år. Jag tog t.ex. mitt hojkort för snart 10 år sen men f-bolagen räknar från förra året då jag fick tillbaka det (utan att för den delen ha behövt ta om för då är det ju en annan sak).

Nej fy fan, det kostar att torska lappen så är det..

Detta är ordnat nu.
Tidigare fanns detta fel i VVs datorsystem och man var tvungen att informera försäkringsbolaget för att inte få fel datum/pris.


Men man får ju massa andra tråkiga straff. :brinnerup
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
zykl0n skrev:
Detta är ordnat nu.
Tidigare fanns detta fel i VVs datorsystem och man var tvungen att informera försäkringsbolaget för att inte få fel datum/pris.


Men man får ju massa andra tråkiga straff. :brinnerup

Riktigt så är det inte. Pratade med försäkringsbolagen om den här saken i samband med att jag bytte hoj nu för en vecka sen.

IF och Länsförsäkringar bryr sig i allra högsta grad i att du vart av med lappen. Jag har vart utan körkort 3 månader förra året och de räknar med på att jag då tog körkort när jag fick tillbaka det. Det gör de helt medvetet pga att de anser att jag är en större risk eftersom jag torskat för fortkörning.

De här två bolagen fördubblar således min premie på en sporthoj jämfört med om jag aldrig vart av med kortet.

Trygg-Hansa och Folksam har sin gräns vid om man vart av med körkortet i ett år eller längre, lite snällare alltså.

Det pågår en hel del snack om det här i EU och det kommer troligen att bli förbjudet för bolagen att sätta premien efter om man har åkt dit för fortkörning i framtiden men just nu ingår det som en av deras parametrar liksom ålder, kön, var man bor mm.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kawwa skrev:
Å vad spelar det för roll ? Vid en rutinkontroll eller vid nästa ingripande så tar dom ju lappen ändå. Blir man aldrig mera stannad så behöver man juh ingen lapp iaf !!!!

Blir du bara stoppad i en rutinkontroll för att blåsa så kan du tryggt visa ditt körkort, de lär inte köra dig i datorn och upptäcka nåt. Däremot om du åker dit för nån förseelse kan det bli jobbigare. Men då har du ju kunnat köra fram till dess iaf, och det måste väl vara bättre än att åka buss? Du kommer inte att åka dit på olovlig körning eftersom du aldrig haft något sådant uppsåt, du har ju trott att du haft körkort hela tiden.
:D
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Micke N skrev:
Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare? :7peta
Det måste ju finnas en risk att bli upptäckt annars blir ju situationen snabbt ohållbar.

Handen på hjärtat !!! Hur många av oss här inne på forumet åker
INTE 170-180 på en 70 väg som vi känner till och har åkt i många
år ??? Inte varje dag men då och då... Det märkliga i det hela är väl att man oftast känner i både
magen och rygggmärgen om ngt "inte känns bra" och då är väl det
sista man gör att "sakta in" för att se om det verkligen är så :confused:

Hur som helst ! Det är nog tyvärr bara att inse att din säsong i år
är körd :( ! Jag förespråkar INTE att dra men i det här fallet så låter
det som att jag nog hade fortsatt i tempot oavsett fruar och dylikt då det verkar som att du inte direkt behövde ligga och pressa på ngt vis och kryssa mellan annan trafik !, sen skulle jag nog stannat på ngn "säkrare" plats i alla fall....

Lycka till iaf...
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
#Olsson# skrev:
Du har väl inte erkänt? :7peta
Men allså. Vadå erkänt?

Om haffa stannar en, kliver fram till fordonet, säger: "Tjena, jag klockade dig till 230 med min laserpicka. Var god och skriv på här!" och håller fram en böteslapp.

Ska man bara vägra då eller?
Allså när både han och en själv är fullt medvetna att man kört över tillåten hastighet o så bara nekar man?

De känns ju jävligt schizo :confused:
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top