JahaTeddan skrev:Ah, så klart... Edit: grov vårdslöshet...
JahaTeddan skrev:Ah, så klart... Edit: grov vårdslöshet...
velocitat skrev:Ligger som vanligt å puttrar nånstans över 100 och ser en bil som kommer från vänster på en grusväg. Jag hinner se att det är nåt speciellt med bilen. Antingen är det en taxi eller så ere lagen. "Jag vill inte veta", tänker jag och vrider på rullen.
Villee skrev:Orkade inte läsa hela tråden men min syn på saken:
Om de bara mätte på sin egen hastighetsmätare så blir det väl jäkligt svårt att bestämme medelhastighet eller ens tophastighet då de tydligen inte kunde följa efter dig med konstant fart. Sen att de tappa dig ur sikte gör ju att 'det kan ha varit någon annan'. Sen är frågan om du skrev under eller inte.. jag skulle nog inte gjort det och skulle nog överklaga.
velocitat skrev:En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?
sandstream71 skrev:Kolla boten ett par gånger med lupp, minsta lilla fel så är den ogiltig. För böter finns ingen feltolerans alls. Min kompis gjorde bort sig mer än en gång som aspirant för att han glömde något på boten.
Som nån skrev innan, om de såg dig hela tiden eller inte spelar ingen roll. Om båda poliserna säger att du körde 140 km/h så gjorde du det (enligt länstyrelsens tolkning).
Om man bara fick saftiga böter första gången man körde för fort, oavsett hastighet, och fick behålla körkortet tror jag fler skulle skippa idéen med att försöka åka ifrån Polisen.
Sen hävdar jag fortfarande att Polisen borde sälja sina laserpickor och köpa alkotester för pengarna. Där har vi de verkliga bovarna och de ska sitta bakom lås och bom!
velocitat skrev:Tack alla förstående.
Anar en förhöjd förståelse för dylikt på SH jämfört med resten av världen.
För det första. Det var ingen smitning för jag försökte inte köra ifrån polisen. Jag visste ju inte att det var en polis. Detta styrks av att, som polisen sa "för övrigt körde du bra och följde trafikreglerna". Jag blinkade tom vid omkörningarna. Polisen köpte att det inte var någon smitning så då borde väl inte någon av er vara sämre. Jag trodde att det kanske var en polis och var bara lite förutseende genom att undvika dem. Nåja.
Varför saktade jag in? Jo, den kompis jag körde ikapp var nämligen min fru och jag ville faktiskt inte blåsa förbi henne med polisen (kanske, jag visste ju inte) några sekunder efter. Jag chansade istället på att det inte alls var någon polis som låg flera hundra meter bakom utan nåt annat.
Efter stora tveksamheter skrev jag under "Beslutet om omhändertagande av körkort". Jag skrev alltså under delgivningsbeviset. Jag erkände aldrig en viss hastighetsöverträdelse.
M.a.o. borde jag kanske ta mitt straff som en man. Frågan är om bevisen räcker. Tror ni att radiobilens mätare är tillräcklig (se bif.)?
Misstänker att det handlar om några tusen + 4-6 månader som sas tidigare. Vad kan man göra för att få ner det? Jag behöver bil till och från jobbet, tex.
En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?
Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare?sandstream71 skrev:Sen hävdar jag fortfarande att Polisen borde sälja sina laserpickor och köpa alkotester för pengarna. Där har vi de verkliga bovarna och de ska sitta bakom lås och bom!
Micke N skrev:Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare?
Det måste ju finnas en risk att bli upptäckt annars blir ju situationen snabbt ohållbar.
sandstream71 skrev:Man får ta en sak i taget. Först se till att få bort alla påverkade förare och när de är ett minne blott kan man koncentrerar sig på fortkörare om det inte finns några allvarligare brott att utreda.
Min huvudteori är att en alkoholpåverkad person utgör en större fara för sina medtrafikanter än vad en fortkörare gör. Att poliserna sätter fast fortkörare som de ser när de är ute och patrullerar är en sak men att smyga med en laserpicka i buskarna räddar inga liv.
Om polisens mål vore att sänka farterna på vägarna skulle de bara behöva ställa ut en väl synlig målad bil så skulle 99.99% av alla som passerade hålla hastighetsbegränsningen.
Att farten dödar är en förenklad sanning med modifikation då ingen fart i världen dödar så länge den inte sänks väldigt mycket väldigt fort, som tex vid en frontalkrock. Utan mötande trafik och fina plana avåkningsytor skulle antalet döda sjunka rejält men det kostar för mycket pengar vilket i sig gör NollVisionen något patetisk.
Angående kontrollmätning av polisbilarna så tror jag att det görs kontinuerligt och i förväg, dvs att poliserna kan inte i efterhand kontrollera om deras bil mätte rätt.
På vilket sätt försöker han få oss att tycka synd om honom?Plåtniklas skrev:Jag.. Måste.. Hålla.. Käft..
Fan, det går inte!
Stackare. Bli av med körkortet för +110km/h. Det ÄR verkligen synd om dig..
Kreuger skrev:Regel nummer ett när nånting sånt här händer.
Erkänn FÖR FAN INTE nånting på plats. Blåneka och ljug så mycket ni kan, det kan aldrig bli värre av det. SKRIV ABSOLUT INTE PÅ NÅGRA PAPPER.
Om ni vet att ni kört så illa att lappen kan ryka. LÄMNA INTE IFRÅN ER KÖRKORTET PÅ PLATS. Ta hellre 300 i böter för att inte ha det med er. Det är det värsta som kan hända, men det brukar man slippa, speciellt om man anmäler det borttappat dagen efter. Du hade säkert kunnat förhala körkortsindragningen till i höst i så fall.
Behöver mer fakta för att kunna hjälpa ytterligare men om du söker här på forumet så finns det mycket tipps å trix skrivna över hur man hanterar sånna här situationer. Lycka till.
velocitat skrev:En annan fråga; drar de AB eller bara A-behörigheten?
someone skrev:Alla behörigheter.. sorry.. I know the feeling..
Och som grädden på moset kommer dina fordonsförsäkringar med stor sannolikhet bli dyrare då dom inte räknar från första gången du tog körkortet utan det datum du fick tillbaka det.. DET är riktigt pissigt, kan göra många tusen på ett år. Jag tog t.ex. mitt hojkort för snart 10 år sen men f-bolagen räknar från förra året då jag fick tillbaka det (utan att för den delen ha behövt ta om för då är det ju en annan sak).
Nej fy fan, det kostar att torska lappen så är det..
zykl0n skrev:Detta är ordnat nu.
Tidigare fanns detta fel i VVs datorsystem och man var tvungen att informera försäkringsbolaget för att inte få fel datum/pris.
Men man får ju massa andra tråkiga straff.
Kawwa skrev:Å vad spelar det för roll ? Vid en rutinkontroll eller vid nästa ingripande så tar dom ju lappen ändå. Blir man aldrig mera stannad så behöver man juh ingen lapp iaf !!!!
Micke N skrev:Hur tror du vi sporthojsförare skulle bete oss om vi visste att polisen hade mindre intresse av att fånga fortkörare?
Det måste ju finnas en risk att bli upptäckt annars blir ju situationen snabbt ohållbar.
Men allså. Vadå erkänt?#Olsson# skrev:Du har väl inte erkänt?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |