184 hk i B-King

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Så om valet står mellan följande hojar vilken skulle ni vilja ha?

-Suzuki B-King
-BMW K1200R
-Kawasaki Z1000
-Yamaha FZ1

(Honda tänker jag inte ens ta med då deras CB1000F är så ute ur leken till att börja med).

B-king eller Fz1, Suckan har ju en motor man bara kan älska(haft en Busa) Fz1 är nog lättare och smidigare men med en trött och tråkig motor. Beror väl på vad man har för preferenser, men efter att ha kört 3generationer Gixxer1000 är nog det mesta tungt o kraftlöst. Är själv inne på att byta till någon av dom här men kan inte bestämma mig. Pendlar åt FZ1 just nu, tänkte prova en på semestern.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så om valet står mellan följande hojar vilken skulle ni vilja ha?

-Suzuki B-King
-BMW K1200R
-Kawasaki Z1000
-Yamaha FZ1

(Honda tänker jag inte ens ta med då deras CB1000F är så ute ur leken till att börja med).

Jag skulle välja SuperDuke eller Tuono.

Av hojarna på din lista tycker jag att det bara är Z1000 som är en fighter, de andra är mest marknadsföring. Att jag tycker så beror nog mest på att jag hellre har en lätt och smidig hoj än en med jättestor motor.

Hade jag varit Suzuki hade jag hellre byggt en fighter på GSX-R 1000, den har ju lika mycket effekt som B-King och väger betydligt mindre.
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Så om valet står mellan följande hojar vilken skulle ni vilja ha?

-Suzuki B-King
-BMW K1200R
-Kawasaki Z1000
-Yamaha FZ1

(Honda tänker jag inte ens ta med då deras CB1000F är så ute ur leken till att börja med).

K1200R med B-King på andra plats... men GSX:en får hänga med några år till.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Varför måste den vara så fasansfullt uberful?
Tycker att den tidiga skissen var bra mycket snyggare, framförallt är det framlampan som gått från :tummenupp ------------------> :näsblod
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Så om valet står mellan följande hojar vilken skulle ni vilja ha?

-Suzuki B-King
-BMW K1200R
-Kawasaki Z1000
-Yamaha FZ1

(Honda tänker jag inte ens ta med då deras CB1000F är så ute ur leken till att börja med).

Mja - jag tar hellre triple eller superduke. Men annars är det kanske Sukkan, men då under förutsättning att man får sätta sågen i den lite. Den är ju lika clean som en gräsklippare. Synd att inte jappsarna är starkare på design, de gör ju så bra grejor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mja - jag tar hellre triple eller superduke. Men annars är det kanske Sukkan, men då under förutsättning att man får sätta sågen i den lite. Den är ju lika clean som en gräsklippare. Synd att inte jappsarna är starkare på design, de gör ju så bra grejor.

Skillnaden är väl att i Japan är det ingenjörsteam som bygger hojen. Ett team bygger motorn och ett team bygger chassit, var för sig. Sedan träffas man, skruvar ihop motor och chassi och först sedan tar man inte någon stackare som får göra det bästa möjliga av situationen med kåpor och lite styling. Man har väl i och för sig i Japan blivit duktigare under de senaste åren på att utveckla motor och chassi i samförstånd med varandra och inte så mycket var för sig men det är fortfarande olika team som bygger de olika delarna.

Hos Ducce och MV till exempel är det designern som leder hela arbetet, alla ingenjörer jobbar för honom och gör (förhoppningsvis) som han säger samt enligt de ritningar han skapar. Det blir en helt annan helhet i ett bygge när man har en byggherre som bestämmer hur det ska vara, på gott och ont, än när flera olika grupper kämpar för att få sin vilja igenom.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Så om valet står mellan följande hojar vilken skulle ni vilja ha?

-Suzuki B-King
-BMW K1200R
-Kawasaki Z1000
-Yamaha FZ1

(Honda tänker jag inte ens ta med då deras CB1000F är så ute ur leken till att börja med).

Z1000 är den enda riktigt snygga fightern av ovan nämnda hojar.
Sen förvånar det inte om den är roligast att köra dessutom.
 

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
B-king eller Fz1, Suckan har ju en motor man bara kan älska(haft en Busa) Fz1 är nog lättare och smidigare men med en trött och tråkig motor. Beror väl på vad man har för preferenser, men efter att ha kört 3generationer Gixxer1000 är nog det mesta tungt o kraftlöst. Är själv inne på att byta till någon av dom här men kan inte bestämma mig. Pendlar åt FZ1 just nu, tänkte prova en på semestern.


Du kommer sakna Gixxern vad du än tar, tro mig!
Det enda man kan göra är att bygga fighter på en färdig sporthoj......
Du har ju redan ett perfekt grundämne ;-)
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
jag hade ställt in mig på att byta min hoj till en B-king när den kom, tills jag såg bilderna på den .. :huvet
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Du kommer sakna Gixxern vad du än tar, tro mig!
Det enda man kan göra är att bygga fighter på en färdig sporthoj......
Du har ju redan ett perfekt grundämne ;-)


Du har nog rätt, har faktiskt lekt med tanken allvarligt i sommar. Bara att inse att kroppen börjar att gubbvarna:huvet , men huvodet är ju lika dumt fortfarande. Sist jag bytade ner mig slutade jag nästan köra. Testade Fz1 för några dagar sedan. Chassiet kändes mycket mer komfort, medans motorn var en överraskning. Stendöd i mellanregistret men bra pondus mellan 9-12000rpm
Hade faktiskt väntat mig det omvända. Man blir lätt bortskämd med det sjukt bra mellanregistret i K6án.:yoparty
 

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
Du har nog rätt, har faktiskt lekt med tanken allvarligt i sommar. Bara att inse att kroppen börjar att gubbvarna:huvet , men huvodet är ju lika dumt fortfarande. Sist jag bytade ner mig slutade jag nästan köra. Testade Fz1 för några dagar sedan. Chassiet kändes mycket mer komfort, medans motorn var en överraskning. Stendöd i mellanregistret men bra pondus mellan 9-12000rpm
Hade faktiskt väntat mig det omvända. Man blir lätt bortskämd med det sjukt bra mellanregistret i K6án.:yoparty

Körde K5 förra året och skulle inte köra hoj alls i år då det av någon anledning hamnade en Brio Nova i garaget istället. Men suget och slumpen gjorde att det vart en KTM 950 SM, som jag tänkte borde räcka, men fy fasen vad jag saknar Gixxern........ Har haft R1 fighter innan och till nästa säsong blir det nog till att bygga fighter igen, trots allt är 950:ns körställning rätt trevlig!
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Är det bara jag som tycker att framlyset ser ut att vara taget ur filmen
Transformers??? :va
 

Bifogat

  • b_king_black.jpg
    b_king_black.jpg
    78.9 KB · Visningar: 190
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Är det bara jag som tycker att framlyset ser ut att vara taget ur filmen
Transformers??? :va

Ditt knarko. Det är ju transformers som bygger sina gubbar efter hojen. :hihi

Appropå hojen. Tycker den ser lite skum ut. Ihoptryckt ungefär som om man har frontat hårt med den:näsblod

Tror aldrig jag har sett fulare utblås på en cykel.
Fick designern dubbelsidig hjärnblödning medans han ritade :va
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Jag tycker inte hojen e ful, tvärtom. Men visst fan finns det väl lite transformers-look över framlyset?

Bort med ljuddämparen, och rensa en hel del i röven. Sen så..
Om man sedan råkar ha en motor, modell "übertrimmad", som Fürsten besitter.. Well, då är den väl "rätt" komplett sen ?? :yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag gillar inte framlyset, det är alldeles för tamt och mjäkigt. Ska man ge hojen attityd får man löpa hela linan ut och ge den ett elakt framlyse också.

Ljuddämparna är väl så stora för att katalysatorerna sitter i ljuddämparna, de fick väl inte plats någon annanstans på hojen.

Jag står fast vid att visst är det coolt med 184hk men jag har hellre en lätt hoj med 150hk, hela fighterkonceptet handlar ju om hanterbarhet. Jag tror att effekthetsen numera beror på att lagstiftningen som tvingar hojarna att vara rena och tysta gör det omöjligt att göra hojarna lättare och därför fetar tillverkarna på med mer hästkrafter istället. Marknadsföring helt enkelt och vi faller alla för den...

Jag tycker fortfarande att Suzuki skulle ha tagit en GSX-R 1000, slitit av kåporna, på med ett crosstyre och voilá så har de marknadens grymmaste fabriksfighter. Utvecklingskostnaden är minimal och den kommer att få enorm uppmärksamhet jämfört med de urvattnade modellerna som tillverkarna presenterar nu (Z1000, FZ1, B-King, Hornet osv).
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top