1970 Cb450 Cafe första bygget

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Med risk för att låta tjatig, kolla med killen i HBG. Garanterat billigare än att lämna iväg för slipning + ny härdning.
Ingen fara hehe men ska ta och kontakta honom såfort jag kan, är mitt i tenta period nu så det är studer 24/7 :D men ett samtal ska man kunna klämma in :D
Letat lite efter vippor men det verkar vara hårdvaluta....... har sett ett företag i england som säljer renoverade för 75$ och då måste man lämna sina egna i inbyte.


Skojjar du me mig...fan var seriöst bygge ! Du äger :rock

Hur f*n hitta du trattarna på e-bay...jag har tok-letat utan framgång.
Vad använder du för sökord ?
Tja Arnold!
Kul att du diggar det :D önskar man hade mer tid o lägga på massa detaljer o sånt ...
Angående trattarna så söker jag på "Velocity stacks" också hur många mm dem ska va eller liknande, bara o testa sig fram :D till vilken hoj letar du ???

"vare sig jag eller brorsan är svetsproffs..." PYTSAN! Skitsnygga svetsar ju.:7peta
Får riktigt sug i hojtarmen när jag ser dina sommarbilder. Hojen är för övrigt riktigt snygg redan, kommer bli toppen med lack på sen. Snälla, lacka den i något annat än svart bara.:)
Tja!
Som jag sa så är vi verkligen inga svetsproffs men håller med om att det blev bra, men vi har en tig hemma så har vi bara provat oss fram hehe..... men kanske ska satsa på en annan karriär :D:banana
Föresten så ska jag inte ropa hej innan jag har sett att svetsarna på avgaset håller, kanske spricker på första turen.... u never know.




Har beställt dämpare, nya rostfria bultar till hela spisen, packningar till hela motorn och packboxar till gafflarna. det återstår dock att se vilken kvalite bultarna och packningarna är men hoppas på det bästa! borde börja dyka upp saker nu :D

ajja nu får det bli nanna så man kan gå upp tidigt och börja köra FEM beräkningar i skolan.... tjohoo

Ha de gott och tack för alla positiva comments!:yoparty
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Vad kapade du ut tankhalvorna med? vinkelslip? Såg riktigt ballt ut, blev lite sugen på att göra liknande på min 650 :)
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Vad kapade du ut tankhalvorna med? vinkelslip? Såg riktigt ballt ut, blev lite sugen på att göra liknande på min 650 :)
Tja!

Kapade upp tanken med en liten trycklufts"kap" men en liten tunn klinga, gick super. Tänk på att punkta plåten tätt innan du helsvetsar, hela plåtar och mycket värme har jag lärt mig kan resultera i plåtar som bongnar sig helt oönskat, Lyckatill!
:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
rekomenderar att kika på tuben på typ dented tank el nå sånt,
har tagits upp förr här på SH om att man kan banka in tanken med lite teknik så de blir likdant.
jag har provat lite. de blir inte hundra perfekt yta men med liiite spackel så blir de helt ok.
har man tillgång till svets o kunnighet så är ju självklart denna operation ovan bäst..

ska bli spännande o se hur hojen blir. :)
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
rekomenderar att kika på tuben på typ dented tank el nå sånt,
har tagits upp förr här på SH om att man kan banka in tanken med lite teknik så de blir likdant.
jag har provat lite. de blir inte hundra perfekt yta men med liiite spackel så blir de helt ok.
har man tillgång till svets o kunnighet så är ju självklart denna operation ovan bäst..

ska bli spännande o se hur hojen blir. :)
Tja OZEO!

Kollat en del på denna tekniken. blir jäkligt coolt och man behöver inte oroa sig om att svetsa och få tanken tät igen:tuttar:tuttar:yoparty meeeeeen jag ville göra detta från början men kunde inte få tag på en sån stor hammare som visas i filmerna. Det är typ en 3" stor kulhammare i trä eller plast som är strömlinjeformad (kula på ena sidan och spetsigare på andra sidan) men kunde inte hitta en till rimliga pengar...... försökte svarva ut en egen med mediokra resultat... därav blev det kap och svets.:smasha:smasha:crash

Hade en lite ide att jag ville göra en hel tank själv då vi har engelskt hjul i garaget men återigen så saknar jag en sån hammare och en läder-sandsäck så man kan slå ut den ursprungliga formen först..... ovan på allt detta så har jag aldrig använt engelskt hjul hehe o det är nog inte det lättaste att lära sig:D

Hoppas jag inte sabba någons drömmar det är bara bra att tänka på !:fakta hehe

jajja ha de gött ! :tummenupp
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hej! Jättekul o se ett honda caferacer bygge på en 450-70. Ser riktigt bra ut och jättekul att du bygger din tank o kuts själv blir så mycket mer personligt. den här tråden kommer jag följa o vem vet man kanske ses på vägarna i sommar : )
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Hej! Jättekul o se ett honda caferacer bygge på en 450-70. Ser riktigt bra ut och jättekul att du bygger din tank o kuts själv blir så mycket mer personligt. den här tråden kommer jag följa o vem vet man kanske ses på vägarna i sommar : )

Tja Guruville!

Ball att du gillar det, kolla precis igenom din alu bygge riktigt ball och framför allt SNYGGT! :D
Letar efter liknande baklampa som på din.... självklart med e-märkning och hela kittet..... vart kan man hitta det?? leter eventuellt efter en lite större men kan va gött me tips....
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Hitta massor av "trattar" på e-bay till min hoj nu ! Men så blir man kräsen och vill shoppar runt lite...:hihi
Thanx Buddy !
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Tackar , jag köpte det av en firma här i varberg för 75 spänn tror jag det var. Aspöck norden, mmm jag vet låter klart gay, hahahaha men dom har stort utbud o bra priser kika på deras hemsida: http://www.aspoeck.at/index.php?meldung=&meldung_sys=&ist_menueintnr=603
Guld o ha en hoj äldre än -76 så slipper man blinkers o bromsljus om man så vill.
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Fick paket idag, kunde inte passat bättre nu mitt i tentanojjan!:D

DSC_5041.jpg
Mys bild
DSC_5052.jpg
Lite rostfria bultar till hela spisen...... av okänd kvalité:va:tummenupp men det ska nog hålla för mig hehe
och lite ebay packningssats..... håller tummarna för kvalitén där med :D:banana:banana

Testar lägga in fullstora bilder, får se hur detta går....

Väntar dock med spänning på mina ljuddämpare!

Nä nu ska jag kolla på supercross premiären SKÅL!:fyllisar
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, kul bygge, det kommer att bli kanon! Jag har också en CB450 -70:a stående, men utan motor...
Liten undran bara, vad är det för rör till avgaset, och var har du handlat?
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Hej, kul bygge, det kommer att bli kanon! Jag har också en CB450 -70:a stående, men utan motor...
Liten undran bara, vad är det för rör till avgaset, och var har du handlat?


Tja ALspeed!

rören och böjarna har jag köpt av en bekant som jobbar med rostfritt, kommer inte ihåg dimensionen såhär på rak arm men om du verkligen vill ha reda på det så kan jag ta reda på det.
Kommer ihåg att dem e lite tjockare än dem behöver men det va inte så farligt.

Det råkar itne vara du som kontaktat gubben i helsingborg om en motor?? snackade med honom idag men han ville inte sälja dem delarna jag ville ha då han ansåg att jag valde "alla godbitarna i hans godispåse" så om jag inte ville spendera 2500 eller mer så va han inte intresserad :D

Köpte kammar o vippor i staterna för kaffepengar som skulle vara bättre än de jag har, det återstår dock o se hehe :D

För övrigt så fick jag hem Dämparna idag! dem e Najs! :D :banana:fyllisar smäller upp bilder strax hehe

:tummenupp
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Tja ALspeed!

rören och böjarna har jag köpt av en bekant som jobbar med rostfritt, kommer inte ihåg dimensionen såhär på rak arm men om du verkligen vill ha reda på det så kan jag ta reda på det.
Kommer ihåg att dem e lite tjockare än dem behöver men det va inte så farligt.

Det råkar itne vara du som kontaktat gubben i helsingborg om en motor?? snackade med honom idag men han ville inte sälja dem delarna jag ville ha då han ansåg att jag valde "alla godbitarna i hans godispåse" så om jag inte ville spendera 2500 eller mer så va han inte intresserad :D

Köpte kammar o vippor i staterna för kaffepengar som skulle vara bättre än de jag har, det återstår dock o se hehe :D

För övrigt så fick jag hem Dämparna idag! dem e Najs! :D :banana:fyllisar smäller upp bilder strax hehe

:tummenupp

Ok, nej du behöver inte ta reda på mer om rören. Och det var inte jag som haft kontakt med honom. Förvisso har jag haft det tidigare, men det var när han började annonsera och bara skulle sälja allt i en klump...
Fortsatt lycka till!
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Såja! nu var det ett tag sedan man skrev nått hehe !

Vad som hänt är att ramen och några smådelar blivit inlämnade på pulverlack, förväntas vara klara denna veckan så jag håller tummarna:D

å juste lite nya delar :rock
bild(1).jpg
Nya Wiseco kolvar :D 70,5mm så istället för 444cc så blir det nu 451cc och ovanpå denna gastronomiska volymökning så blir kompressionsförhållandet nu även 10:1.

och lite mer delar
bild.jpg
Fick mina nya retro tändkablar och om man nu kan kalla det tändhattar. tyckte iaf dem ser rå coola ut så vi får väl se hur det funkar med att ha öppna kabelskor på stiften :brinnerup
Blev även nya goa handtag!

Hoppas på att få tillbaka ramen nu så jag kan börja mys mecka ihop lite, tänkte även ta en sväng till motorverkstan imorgon för och lämna in cylindrarna på borrning och "hening" eller "honing" som jag trodde det hette:D. Ska bli gött och börja bygga!:smasha:fyllisar

Juste jag fyndade ett par vippor på ebay som visade sig vara skräp :( men nu har jag nog lyckats få tag på ett par fina, ska bara lösa ytan på kammarna med. Snackade med gubbarna på motorverkstaden och dem trodde att dem skulle kunna snygga till ytan hyffsat, vi får väll se hur det blir men håller tummarna!

Nä nu blir de bingen! hajj!:hej
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Hejsan svejsan!

Nu har det varit lite stiltje i bygget ett tag, lite lathet, lite saker inne på lackning och cylindrarna är inne för borrning....... som det kan gå.

Men igår var jag ute och gjorde mig ett litet trevligt fynd i en mystisk källare jajja iaf så är det så att mina nuvarande kammar är i lite tråkigt skick pga ytan har blivit lite dålig. Lyftarna var kassa och dem har antagligen hjälpt kammarna att bli dåliga i ytan, hur som helst så lyckades jag hitta ett par kammar i närheten och åkte iväg. när jag kom fram så visade det sig inte vara helt vanliga orginal kammar utan trimkammar med helt annan duration :rock:yoparty:banana:fyllisar:kär...... den ena kammen var utplockad ur en topp och den andra satt kvar i. Insugskammen som låg utanför såg najs ut men avgaskammen såg lite sådär ut ...... och nu behöver jag lite hjälp från lite mer erfarna ögon och kanske lite visdomsord......


insug_vs_insug.jpg
Såhär ser insugskammarna ut side by side. jag tycker det ser radikalt ut! men jag kanske har helt fel....kan man med hjälp av denna bild göra nån slags förutspådd motorkaraktärsbedömning???? mer mellanregister eller bara massa toppeffekt???

avgasstd.jpg
Detta är standard avgaskam

avgastrim.jpg
Och detta är nya avgaskammen.

Mätat dem lite och dem har slipat ner "basradien"(Bascirkeln eller vad det nu heter) och svetsat på gods, men vad jag kan mäta mig till så är lyftet en aning mindre på dem nya "trim" kammarna detta troligtvis pga dessa motorer är känsliga om man börjar laborera med lyftet för dem har inga ventilfjädrar. Ventilerna är styrda med ett torossionssystem som inte riktigt hänger med om man sätter på supervassa kammar.

Ok nog med det goda nu kommer vi till The bad news..... som jga sa tidigare så ser insugskammen fin ut men man kan inte säga det samma om avgaskammen. Avgas kammen har typ små håligheter eller porer på den anläggningsytan, det är lite svårt att förklara så här komemr bilder.

avgastrimyta.jpg
avgastrimyta2.jpg
avgastrimyta3.jpg
Såhär ser ytan ut som jag talar om, i övrigt så är ytan väldigt fin men frågar är hur farliga dem här porerna är.
Förstår ju självklart att det uppenbarligen inte är bra, om jag kollar på hur vipporna ser ut som denna kammen har gått på så ser dem mycket bra ut......

om man jämnför detta med ytan som jag har på mina orginalkammar idag så ser dem ut såhär.
stdyta2.jpg
Nu kan jag ha helt fel men det är en liten klocka som ringer hos mig att någon har någon gång sagt till mig att en sån yta som är på mina orginal kammar är värra än om det är ett litet hål eller en por i en kam.... självklart kan man inte säga detta rent generellt men även om detta känns som ett gränsfall så tror jag endå på att köra på trimkammarna.

Just nu överväger jag att köra på trimkammarna och sätta på dem vipporna som den skadade avgaskammen gått på förut och se hur det går....... vad tror experterna om detta ????? är det korkat???

Jag har kollat lite vad det kostar ett slipa om och härda om kammar och det kostar 1700kr per kam........ och det är jag inte jättesugen på...

Sen är det så att jag är mycke för det gammla och lite historia och så och just däför skulle jag villja köra med dessa gammla autentiska kammar, men det är ju inte helt utan oro hehe ........... hoppas ni förstår vad jag menar men jag skulle gärna vilja få lite input från folk så ge mig gärna tips eller om ni kanske rent av vet någon som lagar kammar för en billig peng eller så.:confused:

over and out!:crash
 

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Känner du till denna klubb?
http://www.classichonda.se/

De kan nog ha en del att säga:tummenupp

Tja BlöjRäsern!

Tackar för tipset men jag tänkte att jag postar det här för det är fler folk på detta forum och därmed bra odds för ett svar då det är generella frågor hehe. Cb450 är ju inte den enda hojen med kammar hehe.
Ajja jag får kanske vända mig till classichonda också! Tack endå.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga kamaxelkunniga som kan lämna några visdomsord?

Delger min spontana tankar.

Det som primärt verkar skilja trimkammarna från original är att trimkammarna har väsentligt längre duration.
Ökad duration är en parameter som ofta utmärker kammar som supportar den övre delen av varvtalsregistret
När du mäter lyftet måste man utgå från bascirkeln, dvs är bascirkeln minskad så ökar lyftet.
Det är omöjigt att säga vad karaktäristiken blir med de nya kammarna, man måste ha en kamspec på de gamla och de nya. Har man ingen sån kan man låta mäta upp kammarna.

1700:- för reparation med omslipning och härdning låter billigt måste jag säga. Då får du dessutom en kamspec.

Ingen av kammarna ser ju okej ut. Trimkammarna har fått ytutmattningen, det blir då precis som potthåll i en asfalterad väg. Dvs kantrycket blir för högt runt skadan, varefter det fortsätter att brytas loss bitar av den härdade ytan, gropen växer i storlek och partiklar sprids i motor.

Rent smörjmässigt är det riktigt som du skriver, att en sårig yta gör det svårare för oljefilmen att bära lyftaren, än när det kommer en grop i en i övrigt okej yta.

Så vore det krig och fältmek för att kunna köra hem, så skulle jag lägga i trimkammarna. Men jag råder inte dig att sätta in ngn av kammarna, iaf inte utan att de renoveras innan.
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top