1970 Cb450 Cafe första bygget

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Delger min spontana tankar.

Det som primärt verkar skilja trimkammarna från original är att trimkammarna har väsentligt längre duration.
Ökad duration är en parameter som ofta utmärker kammar som supportar den övre delen av varvtalsregistret
När du mäter lyftet måste man utgå från bascirkeln, dvs är bascirkeln minskad så ökar lyftet.
Det är omöjigt att säga vad karaktäristiken blir med de nya kammarna, man måste ha en kamspec på de gamla och de nya. Har man ingen sån kan man låta mäta upp kammarna.

1700:- för reparation med omslipning och härdning låter billigt måste jag säga. Då får du dessutom en kamspec.

Ingen av kammarna ser ju okej ut. Trimkammarna har fått ytutmattningen, det blir då precis som potthåll i en asfalterad väg. Dvs kantrycket blir för högt runt skadan, varefter det fortsätter att brytas loss bitar av den härdade ytan, gropen växer i storlek och partiklar sprids i motor.

Rent smörjmässigt är det riktigt som du skriver, att en sårig yta gör det svårare för oljefilmen att bära lyftaren, än när det kommer en grop i en i övrigt okej yta.

Så vore det krig och fältmek för att kunna köra hem, så skulle jag lägga i trimkammarna. Men jag råder inte dig att sätta in ngn av kammarna, iaf inte utan att de renoveras innan.

Tackar för svaret Jörgen!

lite suck o lite stön hehe men jag fruktade lite att det var ung såhär det ligger till...... min ekonomi tillåter inte riktigt detta men vad ska man göra hehe. får väl börja leta efter möjligheter och renovera en uppsättning kammar.... får ta mig några dagar och smälta det bara sen är det bara på det igen :D

Får glädja mig åt min nylackade ram som ska hämtas i slutet på veckan.

over and out

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu vet jag att du "nyss" köpt dessa kammarna men borde du inte kunna hitta några andra avsevärt mycket billigare? Det kanske inte finns jättemånga CB450 i vårt land men det finns desto fler utanför vårt rikes gränser.
Är tanken att man ska få se skapelsen i Skåne till våren?

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Nu vet jag att du "nyss" köpt dessa kammarna men borde du inte kunna hitta några andra avsevärt mycket billigare? Det kanske inte finns jättemånga CB450 i vårt land men det finns desto fler utanför vårt rikes gränser.
Är tanken att man ska få se skapelsen i Skåne till våren?

Tjenare!

Har just nu tre uppstättningar kammar. dem som satt i, trimkammarna och ett par som jag köpte från usa.
Ingen av dem ser inponerande ut och det är väldigt svårt att få tag på fina kammar och vippor till dem här hojjarna.

Idag kontaktade jag Stigs Motormekaniska i Axvall och dem kan troligt vis hjälpa mig för rimliga pengar men vi pratar nog om en låång väntetid, han ville inte säga hur lång kön var men när jag frågade om det var 6månader vi prata om så sa han bestämt nä.
troligvis handlar det om 2-3 månader (gissar jag). försökte få kontakt med någon person eller verkstad som heter nisse hedlund men nummret jag fick funka inte och hittar inget vettigt när jag googlar. Hittar bara "Hedlunds motorsällskap" men ingen verkstad.

Ska söka vidare lite till men verkar som att det är en handfull människor i Sverige som gör arbeten med kammar.

Men i helgen får det bli massa meck och putsa alu kåpor och nav hehe, inte världens roligaste jobb men det ska göras! Bling bling!

Juste Sälvklart är det meningen att skapelsen ska ut men kan bli sen vår tidig sommar..... lutar mer åt sommar!!!

nåja nu får det bli chips och öl, hej sålänge!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ring till Limhamns industriservice och fråga efter Micke. Löser inte han det så vet han säkert ngn som kan fixa det.

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Oj nu har det inte blivit skrivet här på länge igen.......

Sedan senast så fick jag kontakt med en mc skrot i Arizona som plockade av en topp till mig med fina kammar och fina vippor som jag använt.....

Så lite snabb recap!

Motorn är byggd monteade ihop den nån gång i mars aprill.. jäkligt kul och mecka ihop en äldre motor..... härligt och se mekaniken. :D

IMG_1866.jpg

IMG_1870.jpg

IMG_1873.jpg

IMG_1881.jpg

myyyyys

Bifogat

• IMG_1870.jpg
    IMG_1870.jpg
    241.4 KB · Visningar: 75
  • IMG_1873.jpg
    IMG_1873.jpg
    237.1 KB · Visningar: 77
  • IMG_1881.jpg
    IMG_1881.jpg
    239.4 KB · Visningar: 83
  • IMG_1890.jpg
    IMG_1890.jpg
    240 KB · Visningar: 82
Last edited:

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Så efter det eminent snygga inlägget så kan vi fortsätta och berätta att motorn är i ramen och hjulen har jag ekrat om eftersom jag ville polera innerytan på bromstrummorna..... blev sådär men omekrat blev det hehe.

IMG_1897.jpg

IMG_1946.jpg

IMG_1948.jpg

IMG_1961.jpg

Det mesta är i nuläget ihop ....... MEEEEEENN att välja lack och färg osv är fan PITA!!!:huvet:huvet:brinnerup:glömdet:confused::va :arsele:7peta

Fruktansvärt! så i nuläget så är det där jag står..... lackeraren har allt men jag kan inte bestämma mig.........

Har även monterat elstart efter att jag fick donera ett halv kilo högerben åt en ktm640 så nu fick det bli fjollstart med :( ajja

FILMTAJM!!!

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Äsch. Inte ta det så hårt. Lek runt lite med färgexemplen hos lackerarn..

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Gör det tills beslutsångesten släpper. För det kommer den göra. Det är bara en lack liksom. Inte liv eller död :)

Nä det är sant men samtidigt så känner man att har man lagt ner så mycket möda så vill man gärna göra hojen rätt och lägga på nån fin lack.

Ajja det löser sig, får ta ett wildcard och säga till lackeraren och göra vad han vil:fyllisar

IMG_2196.jpg
Fick iaf dem här igår, få se om man kan komponera ihop nått sköjj med dem.

:crash

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Varmkör försiktigt! Bästa sättet att sabba kammarna på en 450 är att varva innan oljan pumpats upp
till toppen, hörs tydligt när det är ok att köra iväg.

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Varmkör försiktigt! Bästa sättet att sabba kammarna på en 450 är att varva innan oljan pumpats upp
till toppen, hörs tydligt när det är ok att köra iväg.

True story!

Tror det skall ta ung 40-50s innan oljan rinner upp...... eller ska o ska men det gör det. Man kan byta oljepump till en senare årsmodell typ k4 eller nått så är oljepumpen större.

Men tack för heads upen endå ! :tummenupp:rock

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Färgförslag: Vitt med ljusbrun sadel.

Jättesnyggt bygge i övrigt! Ser fram emot att se resultatet :)

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Färgförslag: Vitt med ljusbrun sadel.

Jättesnyggt bygge i övrigt! Ser fram emot att se resultatet :)

Brun sadel är det jag velat ha helatiden men det kostar en del och göra en sadel ( jag kan inte) så det fick bli det min kompis hade hemma.... tyvärr svart.. men får leva med det för i år tänkte jag.:crash

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Fick lite abstinens igår så jag var tvungen att göra något för att lugna nerverna........

IMG_2202.jpg

IMG_2203.jpg

Blev endå hyfsat nöjd över resultatet även om det var biltema film men vi får väl se om besiktningen blir lika imponerade hehe. Nåväl jag tycker det ser retro ball ut :D :banana:tuttar

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Kolla in dom här: http://www.motolanna.com/ourshop/cat_283406-Seats.html

Går att välja brunt läder samt priset är helt ok.

Hade det varit tidigare i bygget hade det gått bra men nu är det lite sent o smaska på en ny sadel..... det är ju inte bolt-on direkt. Sen är jag jäkligt nöjd över bulans form där bak som det är hehe... sen är det ju alltid lite trevligare att ha gjort det själv även om det inte är det snyggaste så är det iaf en eget hehe .

För övrigt bra sida att känna till så det tackar jag för:Bugar

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, ser fortsatt riktigt bra ut!
Har du bytt rullarna till kamkedjan och var handlade du dom i så fall?
Anders

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping