2 år för en av oss.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Rolig tråd det här, det finns inget som någon kan säga som får wrx att tänka i någon annan bana än att mer blod är lösningen på allt och en nolltolerant polisstat är idealsamhället. Jag håller inte med, men alla har rätt att tycka som de vill.


20080301190731_arguing_over_internet.jpg
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Rolig tråd det här, det finns inget som någon kan säga som får wrx att tänka i någon annan bana än att mer blod är lösningen på allt och en nolltolerant polisstat är idealsamhället. Jag håller inte med, men alla har rätt att tycka som de vill.

Och vad har dina heroiska småkommentarer tillfört tråden?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Rolig tråd det här, det finns inget som någon kan säga som får wrx att tänka i någon annan bana än att mer blod är lösningen på allt och en nolltolerant polisstat är idealsamhället. Vi har åsiktsfrihet så låt honom få ha rätt.


20080301190731_arguing_over_internet.jpg

Den där bilden, som jag för övrigt tycker mycket illa om, får mig alltid att fundera över intelligensnivån hos de människor som uppenbarligen intresserar sig så pass mycket att de läser en internetdiskussion men samtidigt idiotförklarar personer för att de deltar i en diskussion på internet... ?

Vem är det egentligen som är mest förståndshandikappad? Den som vinner i "special olympics" eller den som driver med förståndshandikappade för att de deltar i en idrottstävling för förståndshandikappade?

.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Oavsett bilden så är denna tråd lite meningslös. Argument biter liksom inte på nån som håller för både ögon o öron...

Om nån påstår att man dör om man hoppar från Eifeltornet, kan man lita på det då eller måste man testa det själv då? Och i Sverige (lite klurigt iofs)?

Och oavsett vad man drar upp så är motargumentet ens fortkörningsbot på 500kr...orka liksom...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Oavsett bilden så är denna tråd lite meningslös. Argument biter liksom inte på nån som håller för både ögon o öron...

Om nån påstår att man dör om man hoppar från Eifeltornet, kan man lita på det då eller måste man testa det själv då? Och i Sverige (lite klurigt iofs)?

Och oavsett vad man drar upp så är motargumentet ens fortkörningsbot på 500kr...orka liksom...

Argumentera är det bästa som finns, det är då tyckande, tänkande, olika aspekter, positiva/negativa, etc etc kommer fram. Det finns mycket man inte har tänk på, eller gått ett steg längre för att se ev konsekvenser.

Men att helt förlita sig på undersökningar, nej, men det är ofta en bra vägledning för att själv skapa en egen uppfattning.

Om man skulle hoppa från ett svenskt Eiffeltorn så skulle man överleva. Detta pga av det skulle inte vara lika högt samt ha skyddsnät... :tungan
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Argumentera är det bästa som finns, det är då tyckande, tänkande, olika aspekter, positiva/negativa, etc etc kommer fram. Det finns mycket man inte har tänk på, eller gått ett steg längre för att se ev konsekvenser.

Men att helt förlita sig på undersökningar, nej, men det är ofta en bra vägledning för att själv skapa en egen uppfattning.

Om man skulle hoppa från ett svenskt Eiffeltorn så skulle man överleva. Detta pga av det skulle inte vara lika högt samt ha skyddsnät... :tungan

Argumentera: JA
Diskutera: JA
Kritisera: JA
Ifrågasätta: JA
Vägra lyssna på undersökningar o forskning: NEJ
Tro att man vet bättre än de som forskar/är utbildade i ämnet: NEJ
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vägra lyssna på undersökningar o forskning: NEJ
Tro att man vet bättre än de som forskar/är utbildade i ämnet: NEJ

Det finns forskning åt bägge hållen :gnissla

Han skulle i så fall i relation till rådande straffskala heller inte ha det.

Anledningen är inte att Anna Lindh skulle vara mer värdefull (i mina ögon nästan värdelös), men det var inte bara hon som blev mördad, utan hela det demokratiska etablissemanget. Personen Anna Lindh är rätt (läs: tämligen) betydelselös, politikern däremot representerar yttrandefrihet, demokrati och rättssäkerhet. ALLA tjänstemän inom politik, inre/yttre försvar osv ÄR mer värdefulla än oss vanliga dödliga, just därför.

Psykiskt sjuk människa högg ihjäl en person han kände igen, det kunde lika gärna varit någon annan han ogilla.

Det var knappast våld för att påverka politiken i någon riktning? :va
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det finns forskning åt bägge hållen :gnissla

Tycker den varit ganska enkelsidig i denna tråden? Men kan man hänvisa till nåt sånt så är det givetvis mer diskuterbart än ens egna odiskutabla övertygelse...

Detta pga av det skulle inte vara lika högt samt ha skyddsnät... :tungan

Skyddsnät vet i katten numera? Det verkar bara gälla dem som fuskar medvetet och inte fånga upp dem som verkligen råkat illa ut?

Och innan man har hela SH-expertisen över sig så kanske man ska förtydliga att jag inte gillar de som fuskar till sig bidrag, jag gillar inte att grova våldsbrott inte innebär hårdare straff, framförallt för återfallsbrottslingar. Finns massa annat i tråden som jag håller med om men utan mer argument än sin personliga åsikt är det rätt lite värt enligt mig...
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker den varit ganska enkelsidig i denna tråden? Men kan man hänvisa till nåt sånt så är det givetvis mer diskuterbart än ens egna odiskutabla övertygelse...

Beror ju givetvis på vad det är för brott.

En hustrumisshandlare slutar inte bara för att straffen höjs.

Däremot går det att använda logik till att komma fram till att tex. inbrottstjuven som gjorde inbrott hos mig och 26 andra + några bilägare, inte hade gjort det om han dömts till några år redan gångerna innan han blivit fälld :va

Pratar inte avskräckande utan det faktum att en inlåst människa sällan begår brott.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det finns forskning åt bägge hållen :gnissla

Ett vettigt exempel?

Pratar inte avskräckande utan det faktum att en inlåst människa sällan begår brott.

Men har betydligt större risk för återfall när den kommer ut (ju längre i fängelse destor större chans).
Eller är du också en sån som tycker att alla ska låsas in i all evighet för allt?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ett vettigt exempel?

Men har betydligt större risk för återfall när den kommer ut (ju längre i fängelse destor större chans).
Eller är du också en sån som tycker att alla ska låsas in i all evighet för allt?

Nej jag tycker inte folk ska vara inlåsta för all framtid,
men jag tycker inte det ska vara som nu heller, då pundarna har fritt fram på sommarn för att vila upp sig på kåken när vinterkylan kommer.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns massa annat i tråden som jag håller med om men utan mer argument än sin personliga åsikt är det rätt lite värt enligt mig...

Mycket i min personliga åsikt grundar sig på ren livserfarenhet.
Erfarenheter från mitt egna liv samt från min bekantskap, och det mesta sammanstrålar till ett tamt straffsystem där rehabilitering ligger lågt i prio. Alla börjar någon gång, och risker kalkyleras alltid kontra straff. Hade riskerna alt straffen vart avskräckande hade resan aldrig börjat. Oftast är det inte en ensam person som börjar med brott, utan fler deltar. Fler personer som avskräcks, ju svårare är det att sammanstråla och utföra brottet.

Personer som redan påbörjat sin resa är svårare att nå med ett hårdare straff, men någon kommer att påverkas.

Men, väljer man att frihetsberöva någon så måste man säkerställa att personen klarar av att komma ut i samhället och bli en del av det. Annars kvarstår man med en person som inte har något annat val än att skaffa "snabba pengar" för att klara sig. Återigen står personen i rätten och förklaras denna gång som återfallsförbrytare. Men är vårt samhälle villigt att stå för den kostnaden?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Så nu är bidragstagare potentiella brottslingar.
Du går från klarhet till klarhet.
:huvet

och du menar att de allra flesta brottslingar inte är bidragstagare ?

Ursäkta men om det nu är så trevligt att sitta på kåken för denna småtjuv så förstår jag inte varför han överhuvudtaget begick ett mindre brott för att komma ifrån den hemska gatan en kortare stund? Enligt ditt resonemang så borde ju nämnda brottsling istället hellre styckmörda någon och se fram emot livstid... ?

Det är väldigt logiskt. Han vill sitta en del av vintern, få tänderna lagade och vila upp sig så att han kan gå ut och stjäla igen och leva loppan på sommaren. Han precis som du och jag behöver semester och ladda upp batterierna. Först stjäl han från dig och sedan lever han på dina skattepengar på kåken...och är han inte där så stjäl han ändå från dig....medan du funderar på hur mans ka mjuka upp skalan.

Rolig tråd det här, det finns inget som någon kan säga som får wrx att tänka i någon annan bana än att mer blod är lösningen på allt och en nolltolerant polisstat är idealsamhället. Jag håller inte med, men alla har rätt att tycka som de vill.


20080301190731_arguing_over_internet.jpg

och du har rätt att bli sodomiserad av lowlifes hur mycket du vill OCH önska att de kom så lindrigt undan som möjligt. Jag fortsätter att kasta hammare mot ansikte på inbrotsstjuven i garaget med uppsåt att åstadkomma så mycket förödelse som möjligt, även om det innebär att jag med nöd och näppe klarar mig från åtal. Kräken ska veta att de inte är fritt fram, men att de KAN faktiskt gå till en granne som du och ta för sig utan risk. Vilket är bra !

Vad den bild du valde att publicera här för att på något patetiskt sätt skjuta iväg ett lamt personangrepp så...I rest my case. Jag tror att de andra deltagarna har redan fällt sin dom.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Rolig tråd det här, det finns inget som någon kan säga som får wrx att tänka i någon annan bana än att mer blod är lösningen på allt och en nolltolerant polisstat är idealsamhället. Jag håller inte med, men alla har rätt att tycka som de vill.


20080301190731_arguing_over_internet.jpg

I.o.m. den bilden har tråden gått från dumhet, till ren elakhet(dessutom mot de svagaste i samhället), och jag lämnar.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nej jag tycker inte folk ska vara inlåsta för all framtid,
men jag tycker inte det ska vara som nu heller, då pundarna har fritt fram på sommarn för att vila upp sig på kåken när vinterkylan kommer.

Dykt i grotta i Xibalba ;-) ?

Jo..men det är så. Svenskar sodomiseras ju av sina egna politrucker sedan generationer och är vana vid att svälja all skit som serveras de med hull och hår...allt ifrån fullständigt absurda skattenivåer, skattepåhitt, bidragssystem som delar ut skettepengar till höger och vänster osv. Det räcker med att någon nämner "forskning" så är saken biff....Forskning och en ny sodomisering i form av trängselskatt är ett faktum. Forsking och en ny pålaga som gör det möjligt att lasta de redan hårt lastade med en ny last. Forsking...och en mördare som premediterat mördat en ung tjej går fri (11 månaders ugdomsvård är att gå fri). Det räcker med att säga "forskning" och "experter anser" och vipps åker byxorna ner på 90% av samhället...de resternade 10% knackar sig i huvudet och utnyttjar den allmäna naiviteten.

Det ÄR så att många sätter det i system och som du säger vilar upp sig under kalla och obehagliga perioder för att kunna med nya krafter ge sig ut på stöldturnéer. Samtiddigt som man inte låser in de lääääänge lääänge och inte kan försvara oss människor mot dessa lowlifes låter man inte oss själva göra det.

Någon nämnde att min syn på människan lämnats av "experter" eller vad det nu var för 200 år sedan...fine ! Grejen är oavsett vad för "Nyheter" forskarna forskar fram och filosofer krystar fram...och olika xxxloger hittar på (för att berättiga sin existens och få anslag istället för att börja jobba) så har människan inte förändrats ETT JÄVLA DUGG. Oavsett vad man hade för syn för 200 eller 1000 år sedan är problemen desamma. Så jag skiter i forskarna och deras påhitt för att hur de än vrider och vänder på steken och vilka "nya" recept de kommer med så har INGET förändrats (åtm inte till det bättre). Det är ett dilemma med alla dessa skitsnackare som kallar sig forskare på områden som inte är exakt vetenskat och där teser inte är empiriskt bevisade. De GISSAR ochg gör det till vetenskap och därför leder deras jävla påhitt till inte ett skit. De kommer med nya rön vart 10 år och problemen kvarstår. Folk mördar, stjäl, våldtar, krigar och ägnar sig åt allehanda andra svinerier ändå. Om 10 år kommer "forskarna" med en ny tes och då åker byxorna ner på vissa som böjer sig fram och mässar..."forskarna säger"....och när "forskarna har sagt" klart kvarstår problem deras rön skulle lösa.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Mycket i min personliga åsikt grundar sig på ren livserfarenhet.
Erfarenheter från mitt egna liv samt från min bekantskap, och det mesta sammanstrålar till ett tamt straffsystem där rehabilitering ligger lågt i prio.

Du har helt rätt att rehab ligger lågt i prio tyvärr och det är det stora problemet.

Dock känns det lite som att du utmålar oss som inte håller med dig att vara skolbänksnissar utan verklig kontakt med brottsligheten i samhället (längre bak i tråden)?

Jag kan väl ta mig som exempel (mest för att jag ändå tror att jag har lite väl mycket i det bagaget tyvärr. :/).

1. När Mattias Flink sköt ihjäl 7 personer så bodde jag i Falun. Han sköt ihjäl en brorsa till en kompis som jag lirade fotboll med i området Slätta, samt att jag hade träffat en av tjejerna som han sköt ihjäl på utestället Garbo som det hette på den tiden för länge sen.

2. Jag kände Melissa Norell som blev ihjälslagen utav sin närapå 100 pannor tyngre pojkvän när hon gjorde slut. Vi skulle på kaffedejt i samma vecka och hade pratat motorcyklar länge och hennes dröm var att ha en HD-trike vilket jag skämtsamt retade henne för. Jag har nog aldrig blivit så bestört som när jag fick reda på mordet. http://www.melissafonden.org Mycket intelligent tjej som jag träffade en gång samtidigt som hennes mördare bevakade henne på ett revirspinkande sätt. Jag insåg det inte då hur illa det skulle bli men blev tyvärr varse om det.

3. Jag kände Clara Hermelin som också blev mördad utav sin pojkvän. (hon var kompis till en kompis till mig). http://www.aftonbladet.se/nyheter/153kvinnordodade/article5780536.ab

Vad vill jag då ha sagt med det här? Dels är det att jag har verkligen inte endast någon skolbänkserfarenhet utav det här utan jag har upplevt det här verkligen från den "mörka" sidan. Av de tre fallen ovan så var Claras pojkvän helt ostraffad i registret och samma sak med Flink. Jag var med på Flinkrättegången och då sa han en mycket intressant sak när man frågade varför han sköt med k-pisten mot poliserna. Han påstod att han inte hade något att förlora. Han hade börjat nyktra till och insett vad han gjort för något. Ändå sköt han mot poliserna. Jag förstod inte då vad det berodde på men senare förstod jag att han inte hade något att förlora med tanke på att han haft ihjäl 7 innan med sin k-pist.

Har vi ännu högre straff (låt säga dödsstraff) så skulle han mycket troligt försökt tagit gisslan och skjutigt sig ur situationen med fler döda som resultat. Han skulle ju ändå dö så varför inte ta chansen? Jag avskyr verkligen Flink för det han gjorde och han sitter inne länge till. Här har vi en livstidsdom som fortfarande inte är tidsbestämd.

Vad gäller Claras pojkvän så har vi en kille som gick bärsärkargång för att hon inte ville gifta sig så att han skulle få permanent uppehållstillstånd. Samma sak här, det är helt andra orsaker än strafflängden som gjorde att han blev en knivhuggande idiotisk mördare. Finns naturligtvis inget försvar för det han gjorde. Han fick livstid och utvisning efter det.

Slutligen med Melissa, hennes kille var endast straffad för en mindre stöld vad jag vet och hade kanske med extremt höga straff på det (20 år för att sno prylar från Statoil) inte varit ute i samhället. Problemet är att han inte är den "normala" typiska förövaren utav familjevåld.

Rent statistiskt är det en majoritet förstagångsförbrytare som tappar besinningen och har ihjäl sin partner. Det här är dock det fallet som jag mest lider personligen av uppenbara anledningar. Men jag måste ändå vara logisk när jag tittar på situationen. Självklart har jag haft ett glödande hämndbegär men vad tjänar det till i det här fallet? Ingen av dessa kommer tillbaka. Det jag däremot inte vill se är att tex NN (Melissas baneman) kommer ut som galen orehabbad 50 eller 60-åring och har ihjäl nästa fruntimmer. Sådana fall är vanliga i tex USA där man dels har långa straff och dels har dålig rehabilitering i fängelserna och återfallen är kraftiga pga det här. För mig är han persona non grata men jag hoppas att jag kan vara tillräckligt logisk att inte låta något primitivt hämdbegär ta över när jag diskuterar det här.

Och tittar jag på hur man skulle kunna göra för att förhindra de här tre fallen (tro mig, jag har gjort det i mycket långa stunder) så kommer jag bara till slutsatser att det är preventiva åtgärder som hade gjort nytta, inte längre fängelsestraff.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dock känns det lite som att du utmålar oss som inte håller med dig att vara skolbänksnissar utan verklig kontakt med brottsligheten i samhället (längre bak i tråden)?

Jag kan väl ta mig som exempel (mest för att jag ändå tror att jag har lite väl mycket i det bagaget tyvärr. :/).

Du har beskrivit 3 fall med personer som har haft psykiska problem, vilket resulterat i dessa händelser. Denna typ av brott är svår att bli av med då den är oförutsägbar. Om en person inte är i sina fulla sinnes bruk är det svårt att ta rationella beslut.

Hur detta skulle utesluta dig från skolbänken, när du endast är en åskådare, dvs inte offer eller förövare, har jag svårt att se. Du vet bara det som finns på papper. Det finns så mycket mer som spelar in som aldrig kommer upp till ytan varför någon kan tappa besinningen på detta sätt. (ta inte detta ordagrant och personligt nu. Jag vill inte kasta paj på någon som förlorat en bekant!!)

De flesta brott utför utan psykiska problem. Där rationellt tänkande fungerar ypperligt bra.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Snart är det vår. Då hejjar vi alla på varandra när vi möts på hojarna va? ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top