2 månader efter min vurpa

Frida1227

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Framtida hoj lär bli Thundercat
Du är en väldigt stark person, det kan man lugnt utläsa i denna tråd. Jag hoppas att det går bra med rehaben (om det fortfarande finns med på schemat) och att pluggandet går bra! Ta hand om dig!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag längtar bara så in i norden till jag slipper ringa 3 samtal varje dag och bjäbba om vad som hände i en rondell ett och ett halvt år sedan...

Hej Oscar, roligt att det går så bra för Dig och att gnistan finns kvar:tummenupp .

En av mina bröder var med om en fordonsolycka med livslånga sviter som följd. En av de bästa beslut som togs vid tiden för olyckan var det att anlita en advokat som hjälper till just med det Du nämner. Det tar inte särskilt mycket tid (=kostnad) och Din försäkring täcker förmodligen kostnaden men är en stor hjälp vid just de samtal Du beskriver. Tyvärr blir man liksom lite bättre bemött när man avslutar sin korrespondans med:

"Kopia till: Advokat Svehn Svensson, XYZ advokatbyrå"

Du kanske redan har den hjälpen, men jag ville i alla fall lämna ett tips som ger Dig trygghet i korrespondens med myndighet och försäkringsbolag och ger Dig möjlighet att fokusera på Rehab och studier.

Lycka till!

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Njae, eller?
Fighter!
Kan inte nämnas för många gånger vilken förebild du är.
Vilken kämparglöd!

Lyfter tråden av den enkla anledningen att den är värd det, och givetvis lite nyfikenhet:D

Hur går det med rörelsen i armbågen, någon ny operation utförd/planerad?
Hur är det med nervskadorna?
Helt enkelt, hur är det med dig?

Möts kanske på skånevägarna i sommar!

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Det finns ingen smiley på alla forum i cyberspace för att beskriva hur imponerad man är av dig och din inställning. Klart att alla kan och SKA deppa ner sig ibland (eller ofta) men efter att ha läst hela tråden så kan jag bara minnas att du skrivit något deppigt typ en gång. Visst det speglar inte vad du känt och upplevt i det verkliga livet men du är en inspiration för ALLA, såväl friska som sjuka.

Din attityd är det värsta jag vet, du får ju alla andra att liknas vid dvärgen Butter hehe. Feta Creds till dig och jag hoppas innerligt att du mår ännu bättre nu samt att din rehab går framåt.

Må väl och ha det så roligt som du bara kan i detta kort liv vi får.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
3 år senare...

Nutidsstatus, sammanfattning och framtiden

Jag har precis firat treårsdagen av min mc-olycka i maj -06, då jag blev en av tre som tillslut fick komma hem från sjukhuset igen. Det var en omtumlande och märklig tid i år också, med många tankar om vad som hände, vad som kunde ha hänt och så där..

Jag bestämde mig för att hoppa upp och köra igen, vilket fick ett abrupt slut genom ännu en oklar incident med ett, som tur är, lite kortare besök på sjukan. Sålde motorcykeln och satte punkt för en obestämd, om än längre tid. Åtminstone. Numera känner jag mig direkt skyldig då hojtankarna flyger genom huvudet. Det överväger definitivt de positiva intrycken som tar sin obligatoriska form av frihetskänsla och fart. Jag provade lyckan i att hitta en lösning på en glidarhoj i april, men det var ju inte ett smack roligare än vad det lät… Motorcykel är sjukt kul. Det vet ni ju.. Jag visste att det var farligt men jag hade inte kunnat föreställa mig hur allt, allt, allt skulle kunna förändras av ett enda snedsteg i trafiken, vad rehabilitering betyder i praktiken och hur en sådan händelse påverkar alla nära och kära på djupet. Jag var beredd på att det kunde hända och accepterade faran, men nu är inte risken längre acceptabel. Magkänslan är fel och då ska man inte köra.

Jag bor och pluggar i Lund. Fram till för några månader sedan har jag liksom trippat på faktumet att jag överhuvudtaget kan bedriva en sysselsättning likt vem som helst, utöver rehabiliteringen. Jag får lite all möjlig hjälp från handikappverksamheten på universitetet men det sliter ändå med långa föreläsningar, hemtentor och tempot i största allmänhet. Jag måste nu överväga alternativ som skänker mer tid åt sjukgymnastik och vila samtidigt som det blivit dags att hitta rätt i utbildningen istället för att nöja mig med att bara vara här!

Mina nuvarande fysiska förutsättningar är förmodligen, med tanke på tiden som förlöpt sedan smällen, att betrakta som bestående. Det är slutsprunget och slutjoggat. Alla tänkbara sporter och fritidsaktiviteter är nästan alla ett minne blott. Varje dag är förenad med en viss smärta och jag besitter ork och smidighet att jämföras med valfri pensionär. Jag är ute och slirar och hittar på saker med mina vänner, men liksom med studierna, räcker inte ruset för comebacken längre lika långt och länge. Jag behöver ständigt vilopauser och drar allt som oftast hem före alla andra, med ont i kroppen och i behov av sömn och komfort.
Jag befinner mig på många sätt i en fas i olyckan där det handlar om att hitta en långsiktig och hållbar livsstil som jag står ut med och som jag kan njuta av mest. För njuter av livet, det gör jag! Mer än ni anar..

Även i försäkringskarusellen håller det nu på att sammanfattas och sammanställas. Detta är ett skede som jag fasat lite för; att få ett pris på skadorna. Det fungerar givetvis inte så när det blir som det blev för mig. Att livet förändras helt. Det finns ingenting annat än glädjen att överleva, som kan ersätta det här. Däremot är all annan hjälp och stöd som finns att tillgå från olika instanser direkt avgörande för hur man kan fortsätta som vanligt och få ett drägligt liv med goda förutsättningar. Tyvärr är detta alltid förknippat med ständigt brevväxlande, förklarande, överklagande och andra tids- och orkdödande sysslor. I många fall är det lika jobbigt att skaffa sig hjälp och stöd som det är att köra på utan hjälp!

Om någon tycker att jag inte låter lika taggad för vilket jag överösts beröm i många omgångar i denna tråd, så kan jag härmed ändå lugna er! Jag har det verkligen skitbra och njuter av varje taget steg. Om än med vetskapen om att jag nått fram till en hyfsat permanent nivå och att jag inte gör några oväntade fysiska framsteg längre..

Nu pustar jag ut efter ett helsikes, fruktansvärt förbannat jäkla hästjobb sedan 7:e maj 2006 och försöker finna ro och livskvalitet på en för mig lagom nivå. Sen ska jag fortsätta leva och njuta av att det ändå är som det är!

Sist men inte minst: I juli är jag tillbaka på vägen i en sån där:
09.vw.scirocco.act.f34.4.500.jpg

Tillsvidare... Tack för mig! :tummenupp

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Den här tråden borde alla läsa och jag slås av den råa brutala verklighet som finns här.
Skrivet rakt från höften :tummenupp

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Såld MC = ingen MC
Tjena,

Det var tre år sedan jag läste ditt första inlägg. Har inte loggat in på ca 1 år på SH. Jag har sålt min hoj och försökt förtränga den så att min mc-abstinensen ska försvinna, det gör den inte...men den avtar lite :) Ville bara "svänga förbi" och läsa ikapp tråden. Du är förtfarande en grym förebild!

/ Lactox

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Fastnade i denna tråd (På arbetstid) Men då jag vet att chefen inte får reda på det, så funderade jag inte ens tanken på att avsluta min läsning. Det är nu ungefär ett år sedan senaste trådlyftet, och den förtjänar att lyftas igen. Kanske inte helt rätt tidpunkt, då den kanske borde ha lästs mer i början på säsongen. Men de som inte redan har läst, kanske läser och behåller intrycken till nästa vår. Starkt jobbat, Kurre, och hoppas att det löser sig med alla tvister med FB o-dyl, och att kroppen sakta men säkert återhämtar sig ännu mer. Starkt att lyssna på dig själv och skippa hojar om det inte känns rätt.

Må väl.

Mvh Tompa

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Till kurre

Jag tror aldrig att jag har suttit så fastklistrad vid en tråd som jag har varit vid din. Att få följa dig från olyckan och alla de strapatser som du har gått igenom fram till idag, känns som ett privilegium och det ska du ha ett stort tack för.

Det som slår mig mest just nu är det eviga kämpandet för att få tillgång till det som egentligen skulle kommit till dig "gratis". Jag tänker då på hjälpmedel, sjukgymnastik, ersättning från FB/FK, resor till sjukhus/sjukgymnastik osv osv i all oändlighet...... Att man förutom sin ständiga smärta och ständiga oro för morgondagen ska behöva hålla på med ifyllande av blanketter osv, känns som en ytterligare en sten på en börda som alleredan är för tung att bära.....Ändå så är det så att det är bara en bråkdel av alla problem som har uppstått, som du har berättat om......

Men trots detta har du hållt modet uppe :Bugar, kan inte annat än :Bugar igen....

Din mentala styrka är ofattbar stor, jag vet inte hur jag ska kunna säga, men jag tror du är medveten om det själv.

Jag tror också att du genom att berätta om hur jävligt det är med rehab, att det faktiskt är ett heltidsjobb!, har fått en del att tänka om och tänka efter....

Det är som du säger...livet är kort...och du har verkligen lyckats genom din tråd här, att visa på att det gäller att ta vara på den tid vi har här!

Jag beundrar dig för din styrka och förmåga att se det som är positivt i din situation. Och som du säger, att du trots allt lever :yoparty

Önskar dig all lycka :krama

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
En tråd som legat långt ned länge nu.
Jag går igenom den varje vår, man imponeras av Oskars kämparglöd men får en tankeställare inför mc-säsongen.

Btw, någon som vet hur Kurre3 (Oskar) mår idag?

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Tänkte på den här tråden förra veckan men lyckades inte söka fram den. Så poppar den upp av sig själv!

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Vet inte hur det gick efter 2009-05-16 men det var ju tur att du klarade dig med livet i behåll under omständigheterna när du tydligen lyckades med konsten att köra tvärsöver en hel rondell.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...