2-taktare som dör

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har börjat köra min RD350 efter en motorrenovering.
Nya kolvar, nyborrade cylindrar, osv osv.
Har kört ca 15mil nu och följt inkörningstipsen jag har fått.
Den går bra och varvar ut osv vid vanlig gasning, smårunder och i stan osv, men när man kör ut på motorväg eller andra vägar där jag håller konstant gas en längre tid så dör den, och jag måste koppla och smågasa så den kommer igång igen. Den gör även så ibland vid gas pådrag (men bara när man har hållt gas ett tag).
Tyckte idag att det kändes lite som att den bara går på en cylinder, eftersom den dör aldrig helt utan bara går segt och bööölar.
Glömde att testa choka så jag vet inte om den får för lite bränsle.
Kollade på stiften och jag tycker dom ser fina ut, dom var blöta men fint gyllenbruna.
Känns precis som när man får soppatorsk.
Den har bra gassvar och varvar som sagt ur.
Känns ju helt klart som bränsleproblem men på vilket sett? Förgasarna är rengjorda för ett tag sedan.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vrid bensinkranen till PRI koppla förbi vaccumfuktionen, kan vara kranen som strular
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ingen som tror att det är bestyckningen?

Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats

Ja det gör det iallafall på RD350ypvs
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats
Tackar!

Har nu testat att köra på PRI men det var samma sak. Så fort man börjar köra vanligt så varvar den ur riktigt bra. Blöddrar aldrig annars, bara vid konstant varvtal somsagt.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag hade liknande problem med min 350. Jag bytte o-ringar i soppakranen och det avhjälpte problemet. Kolla även slangen som går mellan de båda förgasarna.
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
kan vara så att flotören aldrig öppnar riktigt måste flyta fritt så att flotörnålen inte åker ner då ligger den och stänger till så att förgasarna inte fylls upp med bensin, detta låter som typiskt soppa problem
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Rengjort förgasarna?

när du löser det så kör snäppet under vad du brukar köra normaltvis, en 2-taktare ska köras in hårt
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag hade liknande problem med min 350. Jag bytte o-ringar i soppakranen och det avhjälpte problemet. Kolla även slangen som går mellan de båda förgasarna.
o-ringarna i kranen är bytta.

kan vara så att flotören aldrig öppnar riktigt måste flyta fritt så att flotörnålen inte åker ner då ligger den och stänger till så att förgasarna inte fylls upp med bensin, detta låter som typiskt soppa problem
Vad gör man åt det då?

Rengjort förgasarna?

när du löser det så kör snäppet under vad du brukar köra normaltvis, en 2-taktare ska köras in hårt

Rengjorde förgasarna för ett tag sedan. Jag kör in den ganska hårt :tummenupp



Har nu provat kranen, och det är möjligt att strålen blir LITE svagare efter typ 4liter. Men den blir inte kraftigare igen när jag öppnar tanklocket tror jag. Ingen märkbar skillnad iaf....
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
o-ringarna i kranen är bytta.


Vad gör man åt det då?



Rengjorde förgasarna för ett tag sedan. Jag kör in den ganska hårt :tummenupp



Har nu provat kranen, och det är möjligt att strålen blir LITE svagare efter typ 4liter. Men den blir inte kraftigare igen när jag öppnar tanklocket tror jag. Ingen märkbar skillnad iaf....

Tagit loss kranen? om du har otur så kan det finnas en massa rostgegga i tankfiltret
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Tagit loss kranen? om du har otur så kan det finnas en massa rostgegga i tankfiltret

Har nu tagit av kranen - inget skit.
Blåst igenom slangarna.
Testat att öppna tanklocket när problemet uppstår - ingen skillnad.
Innan kändes den exakt lika dan, började dö, blöddra och rycka, det var då bensinmängden, så jag vred över till reserven och den blev som vanlig.
Detta tyder ju på att problemet är att den inte får tillräckligt med soppa?

Är det nu förgasarinställningar som återstår? Och vad för inställningar?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har nu testat att höja trottelnålen. Inbillade mig att det blev lite bättre, så sänkte clipset ett hack till - men icke, samma problem...

Vafan kan de va? :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har nu testat att höja trottelnålen. Inbillade mig att det blev lite bättre, så sänkte clipset ett hack till - men icke, samma problem...

Vafan kan de va? :va

Då det tyder på att förgasarna töms efter beskrivningen och du verkar ha kollat allt som kan påverka det.

Jag hade hängt av ljuddämparna och kollat kolvryggrarna bara för att vara säker.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
På Apriliorna sitter det små filter i soppaslangs anslutningarna på förgasarna. Dom beckar igen o man får dra ut dom o slänga dom.
Låter som om förgasarna inte får in tillräckligt med soppa.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top