2012 års Yamaha R1 – flopp?

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
20 pållar efter.Jo, det kan väl se illa ut men det jag funtar på är hur kusarna levereras. Eventuella köpare kan ju ha olika preferenser eller vad de trivs med.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Borde inte japans ekonomiska avstannande speglas i att yenen går ner och hojarna blir billigare!? Eller det kanske är tvärtom att nu måste japanarna bygga upp allt igen och då ökar tillväxten!?

Tyvärr är det tvärtom, japanska Yenen är urstark och det ger problem för exportbolagen i Japan. Euron har däremot tappat mycket och gynnar dom europeiska tillverkarna.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Men vadfan, snart har man ju inga vettiga nyhojar att välja på. CBR1000 är skitful sedan senaste uppdateringen, ZX10r samma sak och nu R1an :(

GSXR1000 ser väl fortfarande vettig ut men det är väl bara en tisfråga innan japanarna ballar ur på den också.
 

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Sorry men jag gillar designen...:tuttar

Men något som verkligen får mig att välja annat... Garantin

1 Year (Limited Factory Warranty). Innan har det väl varit 5 år, eller är inte det samma sorts försäkring?
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Det resonemanget är lika giltigt som att det ”räcker” med x kr i månadslön eller ”räcker” med en lägenhet/hus på x antal kvm. Det ”räcker” med 50 hästar för att kunna köra galet fort på kurviga vägar och accelerera 0-100 på under 5 sekunder, men vem väljer det som ”räcker” om man kan få mer? Som sagt, ett stendött resonemang.

Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker".
Men tyvärr(eller kanske som tur är, om man nu gillar kapitalism) finns det också en stor grå massa som inte "tänker efter före" utan köper precis vad reklamen basunerar ut. De köper det som är det senaste, snabbaste, tuffaste, mest exklusiva osv.
Jag tror nog också du vet att dessa inte brukar vara de vassaste knivarna, så att säga.

Kan du ”utnyttja” ett par jeans som sitter extra bra, ”dra nytta av” en mobil som känns bättre än en annan med samma funktioner eller ”använda” känslan du får i ett hus? Inte förstått eller glömt bort det som motiverar människor mer än något annat vid köp av dyra kapitalvaror: att det känns rätt.

Att det "känns rätt" brukar, åtminstone hos intelligenta människor, bygga på ett genomtänkt resonemang. Att just 20hk extra skulle vara en avgörande faktor tror då inte jag på. Det är ungefär som att du väljer mellan en HP och en Apple laptop, HP'n har 3ghz CPU medan Applen har 2,4ghz. Och tro det eller ej, men många väljer faktiskt Applen pga andra faktorer såsom användarupplevelse, design osv(nåja, det finns också den där "gråa massan" som väljer den pga hype). Hursomhelst, samma sak gäller troligtvis R1an. Alla stirrar sig inte blinda på en siffra på ett papper utan bygger sin uppfattning på en mängd andra fakta. Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker". Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?

Det folket kallas gråa pensionärer utan cash, då räcker/duger tom. en Puch Dakota, för man får ändå inte köra fortare i stan på cykelbanan. Ujj va den går, jämfört med grannens permobil...:rolleyes:

För att Firebladen vunnit IDM SBK 2010 o ligger 2:a fnv. 2011, kom 2:a i MCNs 1000cc test 2011 o vann även BSB 2010. Faktum: den klart lättare o smidigare hoj med bättre mellanregister o toppeffekt än just R1an.

[YOUTUBE-ID]fADBQD3t8W8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker".
Men tyvärr(eller kanske som tur är, om man nu gillar kapitalism) finns det också en stor grå massa som inte "tänker efter före" utan köper precis vad reklamen basunerar ut. De köper det som är det senaste, snabbaste, tuffaste, mest exklusiva osv.
Jag tror nog också du vet att dessa inte brukar vara de vassaste knivarna, så att säga.



Att det "känns rätt" brukar, åtminstone hos intelligenta människor, bygga på ett genomtänkt resonemang. Att just 20hk extra skulle vara en avgörande faktor tror då inte jag på. Det är ungefär som att du väljer mellan en HP och en Apple laptop, HP'n har 3ghz CPU medan Applen har 2,4ghz. Och tro det eller ej, men många väljer faktiskt Applen pga andra faktorer såsom användarupplevelse, design osv(nåja, det finns också den där "gråa massan" som väljer den pga hype). Hursomhelst, samma sak gäller troligtvis R1an. Alla stirrar sig inte blinda på en siffra på ett papper utan bygger sin uppfattning på en mängd andra fakta. Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?

Bla bla bla bla, Jisses - Jag tycker du ska ställa dig på dina knän och tacka gud att "den gråa massan" köper det "senaste" - så bolag har råd att driva teknikutvecklingen framåt!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
På motorcycle-usa.com är de inte heller imponerade av 2012 års R1.

”Most notable for the 2012 Yamaha Superbike is what hasn’t been changed (similar to the still-carbureted 2012 YZ 250 F motocrosser). No ABS-system was introduced, and there has been zero weight reduction. Claimed wet weight remains 454 pounds, with the ’11 R1 notable as the heaviest bike in our annual Superbike Shootout – its 473-pound measured curb weight a full 34 pounds more than the class-leading Kawasaki ZX-10R.”

http://www.motorcycle-usa.com/650/11038/Motorcycle-Article/2012-Yamaha-R1-Gets-Traction-Control.aspx

Faktum: den klart lättare hoj med bättre mellanregister än just R1an.
Fast tråden handlar ju inte om CBR 1000 RR och ingen har väl skrivit att den är sämre än R1.

:va
 
Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Crazy skills om mänskligt beteende. Anställd här?

http://www.psychology.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13679

Ja precis, you got me.

För att Firebladen vunnit IDM SBK 2010 o ligger 2:a fnv. 2011, kom 2:a i MCNs 1000cc test 2011 o vann även BSB 2010. Faktum: den klart lättare hoj med bättre mellanregister än just R1an.

You just proved my point.

Bla bla bla bla, Jisses - Jag tycker du ska ställa dig på dina knän och tacka gud att "den gråa massan" köper det "senaste" - så bolag har råd att driva teknikutvecklingen framåt!

Jag tackar inte "gud" för något då "gud", liksom religion överhuvudtaget, är för samma folk som stirrar sig blinda på de där 20 extra hk..
Nåväl, jag tror nog både du och jag skulle tycka det var bättre om folk valde produkter som faktiskt är innovativa och fyller en vettig funktion istället för sådant som bara utvecklats för att prånglas ut och ge en snabb vinst till ägaren. Ta alla dessa träningsredskap de säljer på TV-shop tex, nya och lustiga rörelser varje gång.. Eller Gillette som lägger till ett extra rakblad vart femte år.. Eller Colgate som lägger till ett gummiband på tandborsten.. På vilket sätt har mänskligheten någon somhelst nytta av dessa produkters utveckling? Kommer de leda till något som människan har nytta av i framtiden? Knappast.
Nej, att folk köper "det senaste" leder inte nödvändigtvis till att saker och ting blir bättre.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Borde inte japans ekonomiska avstannande speglas i att yenen går ner och hojarna blir billigare!? Eller det kanske är tvärtom att nu måste japanarna bygga upp allt igen och då ökar tillväxten!?

Jag har inte haft tid att följa utvecklingen, men precis när det hände så gick världens stater och WTO mf in och stödköpte yen för att hålla valutan uppe för att motverka den finansiella katastrofen.

Hur långsiktigt det var vet jag inte, men så länge inte Grekland kollapsar helt så väntas nog en vinst på de placeringarna ut innan massförsäljningen tar fart.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Konsekvenserna av den finansiella situationen på globala marknaden är att vi sannolikt inte kommer att få någon helny japansk hoj på ett tag utan förmodligen kan räkna med i princip samma hojar plus eventuell ABS och TC.

Jag tillhör dock den lilla skara som har lärt sig att uppskatta R1:ans utseende. Plus att den är, för mig, den bästa, mest skräddarsydda hoj jag har kört. I det resonemanget inkluderar jag S1000RR.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Strunt samma om effekten, den är ändå för mycket för dom flesta hursomhelst, men utseendet! Blir bara fulare och fulare för varje år. Vad har dom gjort med bakdelen? :va
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top