2012 års Yamaha R1 – flopp?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nya gaffelkronor gör nog sitt på banan tror jag.

Till skillnad från märkena med hög toppeffekt så har ju Yamaha redan bevisat att man faktiskt kan vinna på internationell nivå där man får modifiera ganska rejält (t.ex. byta gaffel och gaffelkronor). Nu har Yamaha lyssnat lite mer på Er som tävlar på nationell nivå och försökt förbättra det som krävs för att åka fort även i klasser där man inte får modifiera så mycket (till exempel Superstock och svensk Superbike). Jag tror att detta kan bli riktigt jävla bra och definitivt inte en flopp...

Men det är klart, en gaffelkrona med annan styvhet låter ju inte så fräckt för grabbarna i collegetröja-klubben och det imponerar nog inte heller på fjortisbrudarna vid korvkiosken...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Men det är klart, en gaffelkrona med annan styvhet låter ju inte så fräckt för grabbarna i collegetröja-klubben och det imponerar nog inte heller på fjortisbrudarna vid korvkiosken...

E det så konstigt ? På vilket sätt gör en styvare gaffelkrona hojen mer körbar ute på vanlig gata ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
E det så konstigt ? På vilket sätt gör en styvare gaffelkrona hojen mer körbar ute på vanlig gata ?

Grabbar som Steny som har rejsat crossplane-R1 vet att den böjveka framänden är en av orsakerna till tveksam prestanda under hård inbromsning och instyrning. Detta är utan tvekan en av orsakerna till att crossplane-R1 inte riktigt lyckats på nationell nivå där man helt enkelt inte får byta ut dessa delar.

Nu försöker Yamaha göra någonting åt detta genom att introducera en gaffelkrona som ökar styvheten framåt och bakåt men även sänker styvheten i sidled, precis som på GP hojen. Om detta spelar någon roll för vanlig gatkörning vet jag inte, det beror väl på hur hårt du kör, hur nära greppgränsen du ligger och hur bra känsla du har...? Å andra sidan vet jag inte heller om tio eller tjugo hästkrafter till skulle göra hojen mer körbar på gatan...? Enda skillnaden skulle nog bli att den inte avfärdas som en "flopp" på detta forum...?

Jag är glad för att Yamaha äntligen verkar lyssna lite mer på de som faktiskt rejsar hojen. Inte bara gaffelkronan, utan även den nya mappningen och den ganska sofistikerade TC:n är tydliga tecken på detta. Inget av detta behöver betyda att den blir sämre för gatkörning. Däremot mycket bättre för de som ska tävla på nationell nivå.

Edit: Bild på gaffelkrona.

Bifogat

• Directional_Stiffness_Control.jpg
    Directional_Stiffness_Control.jpg
    42.7 KB · Visningar: 197
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hehe, ja alltså 200 hästar e roligt, jag provade den nya ZX10. Det bara flimmrar i ögonen så hårt den accar. Men jag klarar mig utmärkt med min FZ1 också. Och dessutom tyckte jag att FZ6:an med sina 100 hästar var SKITROLIG.
Visst, känner man att hojen böjer sig vid inbromsning är det inte så roligt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring