2012 års Yamaha R1 – flopp?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Conrad var väl nere på 1.09 på Åsen med sin gamla häck? Det går att köra fort med allt möjligt om man har talang.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Verkar som Honda behöver kliva in och göra som de gjorde i början på 90talet med FireBlade.

Inte öka effekt utan minska vikt och öka körbarhet.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Blir bara fulare och fulare för varje år. Vad har dom gjort med bakdelen? :va
De har inte gjort något alls med bakdelen på flera år.

Den medvetne och intelligente MC föraren skaffar en hoj för sina behov och inte eftert vad andra ska tycka.
Det där inlägget säger ingenting alls förrän du definierar vad medvetenhet och intelligens är – och inte är. Du försöker förenkla världen på samma vis som Expressen gör på sina löpsedlar. Dikotomi och monomani.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
graves-12.jpg


Det här tycker jag är rätt porrigt... För er som inte gillar burkarna där uppe!

Men ärlig talat, titta på den en stund.
Om man kollar på motoGP så är Yamman rätt snygg, tittar man på WSB vill man kräkas lite på deras tjocka gris...
Då har jag inte ens nämnt glosögonen som nästan ramlar ur kåpan.

De har inte gjort något alls med bakdelen på flera år.

Det där inlägget säger ingenting alls förrän du definierar vad medvetenhet och intelligens är – och inte är. Du försöker förenkla världen på samma vis som Expressen gör på sina löpsedlar. Dikotomi och monomani.

Jag satte ett "gilla" på dig. Vem hade trott det.... ;)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Är det ett tecken på självförtroende eller motsatsen när tillverkaren lyfter fram nya värmeskydd på ljuddämparna som en nyhet?

• Seven-level Traction Control System allows the rider to get more traction and drive while exiting corners.

• New ECU settings provide excellent drivability during low and mid rpm acceleration.

• New top triple clamps add to the appearance of the YZF-R1, reminiscent of the MotoGP® powerhouse YZR-M1.

• The footrests have been redesigned for great boot sole contact and advanced rider/motorcycle interface.

• New headlight cowl styling and LED position lights enhance the YZF-R1’s unique styling.

New silencer heat guards and end caps are re-styled to give the rear end of the bike a more compact look ,while at the same time making the individual parts look more mechanical.

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelfeatures/6/0/features.aspx
 

Bifogat

  • img.jpg
    img.jpg
    7.4 KB · Visningar: 505

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Detta är iaf den snyggaste färgsättningen på en R1, eller ja..M1

Instämmer till fullo!
Jag kommer nog aldrig att sälja min. Den får väl pensioneras i en monter till slut :D

Men jag skulle inte skämmas på den blå med avgasröret nedtill heller. Nu med uppdaterad mappning så kanske den är mer körbar på lägre varv och mindre av/på som den 09:a jag testade var. Jag blir bara mer och mer sugen på en nyare R1:a just pga motorn... Som en liten ettrig V-twin, men med alla fördelar av att vara en radfyra (driftsäkerhet, serviceintervall, slitage etc).
 

Bifogat

  • 50thJPG.jpg
    50thJPG.jpg
    232.3 KB · Visningar: 97

MC Doktorn

Guest
Det där inlägget säger ingenting alls förrän du definierar vad medvetenhet och intelligens är – och inte är. Du försöker förenkla världen på samma vis som Expressen gör på sina löpsedlar. Dikotomi och monomani.

Men definiera vad du menar med flopp! vilket betyder fiasko och anspelar du på att den är värdelös som sporthoj eftersom den inte har mest effekt eller lägst vikt?
Vilket jag tycker är relevant om du tänker köra ready to race och köra på gränsen.

Vilka fördelar finns med denna hoj tycker du för en average sporthojsförare gentemot andra liknande hojar?

Nyteknik retoriken lyser starkt i såna här propagande trådar!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nu med uppdaterad mappning så kanske den är mer körbar på lägre varv och mindre av/på som den 09:a jag testade var.

Det där har jag aldrig förstått mig på. Jämfört med de twins jag ägt och/eller kört (SD, SDR, RC8, RC8R, 1098 m.m.) är min R1:a silkeslen i botten. Att den blir ryckig om du sätter hojen på A-läget är ju för att det i princip är en snabbgas. Låt den vara på standard istället så är den snällare upp till 7000 varv för att sedan bli som A-läget.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Som sporthojsköpare prioriterar jag personligen efter följande lista ungefär:
1, Testvinnare
2, Utseende
3, Kvalitetsintryck
4, Effekt
5, Körkänsla vilket även innefattar feel good (högre med tex en fet V-twin är med en symaskins-4:a). Om den inte passar mig så har den här punkten veto, hojen läggs i ointressanthögen och jag kikar på en icke testvinnande hoj)
5, Utrustning (ABS, TC, quick shift och allsköns gizmos)

Man kan säga att jag sållar ut vilka hojar jag är intresserad av att provköra baserat på de fyra översta punkterna, men i slutänden är det körkänslan som får avgörandet. Om två hojar känns lika fina så är det utrustningsnivå och pris som bestämmer vilken jag köper. Givetvis finns det en släng av märkestrogenhet som kan spela in lite också, men jag är inte fanatisk och skulle kunna köra vad som helst som var bäst.

Körkänslan på den inte längre så nya R1:an låg bra till när jag testade hojar på löpande band för ett par år sedan. Det var bara 1198S och S1000RR som var i samma klass eller bättre. Yamahan tappade på att motorn var nervös och konstig vid av och påslag under lugn körning, samt sämre bromsar än de andra två. BMW:n var den mest kompletta hojen, men lite tristare i karaktären eftersom den var den enda normala radfyran av de tre. Duccen klart coolast pga helt hysteriskt rolig motor och muskler (trots lägst effekt).
Duccen är en våt dröm, men går tyvärr bort pga inköpspris och servicekostnader. BMW:n kan jag tänka mig och även Yamahan.

Nya Kawan har jag inte provat, men den förra modellens bromsar var det så usel känsla i så jag blev lite allergisk.

Men många väljer nog hoj i princip helt baserat på de fyra översta punkterna, och då ligger Yamahan ganska illa till i dagsläget!

Det där har jag aldrig förstått mig på. Jämfört med de twins jag ägt och/eller kört (SD, SDR, RC8, RC8R, 1098 m.m.) är min R1:a silkeslen i botten. Att den blir ryckig om du sätter hojen på A-läget är ju för att det i princip är en snabbgas. Låt den vara på standard istället så är den snällare upp till 7000 varv för att sedan bli som A-läget.

Det kan ju vara så att de hade ställt in den på racemappning på provkörningen. Jag visste inte hur jag skulle ställa om den, så jag försökte ta mig runt med en hoj som hostade till och betedde sig skumt på lägre varv under lugn körning.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag visste inte hur jag skulle ställa om den, så jag försökte ta mig runt med en hoj som hostade till och betedde sig skumt på lägre varv under lugn körning.

Nu blir det OT, men hur j-a långt efter ligger mc-tillverkarna när det gäller teknik jämfört med det som finns på bilar egentligen?

Jag upplever samma sak på min FZ1 dvs när man kör lugnt och möter med gas för en ny växel så kan den hosta till. Jag tycker mig ha läst om liknande symptom på diverse hojar sen dom började med insprutning strax efter 2000.

Intressant är att min snart 25 år gamla bil, också den med insprutning, inte alls har liknande hyss för sig.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det kan ju vara så att de hade ställt in den på racemappning på provkörningen. Jag visste inte hur jag skulle ställa om den, så jag försökte ta mig runt med en hoj som hostade till och betedde sig skumt på lägre varv under lugn körning.

Förmodligen så körde du den på A-läget isf. Som sagt, det enda (vad jag vet) det läget gör är att det blir en snabbgas. Effekten är densamma i standardläget. Verkar som att många raceputtar (åtminstone enligt vad som framgår av diverse vittnesmål runt om på nätet) kör på standard istället för att få en mjukare gas i långsamma partier och så motsvarande snabbgas när det går över 7000 varv. Jag kör bara standardläget och jag kör nästan bara på bana. Du får väl testa min någon gång och se om det gör någon skillnad för dig.

För att återknyta till ditt inlägg så köper jag själv hoj, åtminstone numera efter det att mina knän gick åt helvete i samband med klotningen 2009, efter hur den passar mig. R1:an är ergonomiskt den bästa för mig av de jag provat, motorkaraktären är kanon, chassit är ruggigt bra och jag tillhör ju som sagt den lilla skara som tycker att den är snygg också (får dock fler komplimanger etc. för den än t.ex. min gamla GSX-R 1000 K7).

När jag beslutade mig för att byta ut min SDR i somras provkörde jag en jävla massa hojar (CBR1000RR, S1000RR, 675:an, 848:an m.m.) och R1:an var den enda hoj där jag kände att "den här MÅSTE jag ha". :tummenupp
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Nu blir det OT, men hur j-a långt efter ligger mc-tillverkarna när det gäller teknik jämfört med det som finns på bilar egentligen?

Jag upplever samma sak på min FZ1 dvs när man kör lugnt och möter med gas för en ny växel så kan den hosta till. Jag tycker mig ha läst om liknande symptom på diverse hojar sen dom började med insprutning strax efter 2000.

Intressant är att min snart 25 år gamla bil, också den med insprutning, inte alls har liknande hyss för sig.

Blir en skillnad på känslighet med 200hk och 200 kg jämfört med 100 hk och 1500 kg på en bil. Om din mc skulle ha 15 hk skulle inte den heller kännas lika ryckig :D
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Samt att svänghjulen på en normal personbil väger typ lika mycket som ramen på en hoj.
Men det är faktiskt inte omöjligt att mappa en insprutad motor så att den beter sig i princip helt silkeslent. Men problemet kanske kommer när en mapp ska passa alla producerade motorer. Men individuell mappning i bänk brukar det bli kanon.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top