Eftersom många kommer till Speedster via SMC Sport så har jag gjort en liten lista där skillnader i krav på MC/Förare framgår.. Kommentera/rätta gärna om ngt är felaktigt eller jag har missat ngt så uppdaterar jag!
Krav SMC Sport (SMC KM):
”SMC Sport är föreningen för SMC medlemmar som vill testa på MC-sport under ordnade former.
Hos oss kan du delta med din vanliga landsvägshoj*. SMC Sport kan jämföras med Korpen!”
*MC Steg 6 (på steg 5 inget najningskrav då man går igenom det på kursen):
• Övertejpade/demonterade lysen/blinkers
• Registreringsskylt demonterad
• Inga utstickande, vassa eller lösa delar, backspeglar, väskor o liknande tillbehör demonteras
• Gott mekaniskt skick med bra däck och bromsbelägg, inga glapp där det inte skall vara det
• Inga vätske- eller oljeläckage
• MCn ”skall kunna hänga med i tempot på banan”
• Generellt ljudkrav vid förbifart 95dB (klarar de flesta originalsystem, annars säkrad dB Killer)
• Stöd är ok
• Slicks är ok, vid mönstrat skall det vara minst 2,5 mm mönsterdjup över hela slitbanan
• Bra att göra men ej krav:
Naja (säkra med ståltråd) lock på vätskor, oljefilter och vissa bultar (se nedan), bromshandtagsskydd, kraschpuckar/skydd. Så många som möjligt av övriga (Svemo) krav nedan är såklart att föredra ur ett säkerhetsperspektiv om man har möjlighet. Miljömatta och brandsläckare rekommenderas starkt!
Förare:
• RR Licens (SMC arrangerar steg 5 där man tar licensen och steg 6 för träning)
• Godkänd skyddsutrustning heltäckande hjälm, mc-stövlar, hårda handskar, skinnställ och ryggskydd
• Delat skinnställ är ok
• Bröstplatta rekommenderas
Tillkommande krav Speedster (Svemo):
”Syftet med Speedster är att underlätta för fler förare att komma in eller tillbaka till roadracing. Klassen ska ge förare en bra möjlighet att testa och utveckla sina färdigheter.”
MC:
• Minieffekt på bakhjulet 35 hk (samt speciella cylinder/kubikregler), från 16 år
• Demonterade lysen/blinkers. Dödarknapp och tippsensor
• Uppsamlingskärl kylarvätska och bensin, säkrat tanklock, skum i tanken
• Båt som kan samla upp motorvätskor (halva volymen) med 2 hål (25mm), skydd på motorkåpor
• Ventilhattar i metall med gummipackning
• Fastsatt eller demonterat stöd, om man har fasta fotpinnar ska de vara avrundade med ändplugg typ plast eller alu.
• Najade bromsoksbultar samt banjobultar till bromsslangar med pressade eller gängade anslutningar. Kameror, laptimers och liknande fastsatta och besiktade. Ej hjälmkamera
• Najad oljeplugg, oljefilter, oljepåfyllningslock, vätskekylarplugg (om sådan finns),
• Kedjeskydd eller hajfena, stöd och passagerarfotpinnar demonteras eller låses
• Tävlingsnummerskylt, vit på grön botten (RAL 6024)
• Glykolfri kylarvätska, WaterWetter eller liknande för korrosionsskydd
• Giltigt MC-ID, Transponder, Wet Race bakljus
Förare:
• Odelat skinnställ för racing (delat tillåtet om kedjan kan fästas i yttermaterialet)
• Namnbricka i kedja
• Generella regler i Svemo SR kap 3 gäller (i princip det som står ovan).
För mer detaljerad information se Svemo NT samt Svemo SR Roadracing