2017 MotoGP - försäsongstugg!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kanske lite önsketänkande,men varför har vi inget motogplopp i Sverige?

Jag var på en del 500cc VM lopp på anderstorp motsvarande dagens motogp i slutet på 80 talet o så. Om man jämför dåtidens standard på banor,säkerhet allt runt omkring så skulle det kosta en förmögenhet att rusta upp eller bygga en bana med dagens mgp standard. Finnarna bygger ju en bana som troligen kommer köra motogp rejs så där kommer Du troligen kunna se rejs på hyfsat nära håll
 

David.

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2016
Ort
Vintrosa
Hoj
2015 KTM 1190R
Jag var på en del 500cc VM lopp på anderstorp motsvarande dagens motogp i slutet på 80 talet o så. Om man jämför dåtidens standard på banor,säkerhet allt runt omkring så skulle det kosta en förmögenhet att rusta upp eller bygga en bana med dagens mgp standard. Finnarna bygger ju en bana som troligen kommer köra motogp rejs så där kommer Du troligen kunna se rejs på hyfsat nära håll

Misstänkte att det var ungefär så. Tack för tydligt svar. Såklart ses vi i Finland :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Viking Motor Park, när den nu byggs, kommer få hög klassning och borde kunna kvala in som MGP-bana. Sedan är det ju kostnaden för att anordna ett MGP med. :gnissla
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Viking Motor Park, när den nu byggs, kommer få hög klassning och borde kunna kvala in som MGP-bana. Sedan är det ju kostnaden för att anordna ett MGP med. :gnissla

Ok, vore ju mumma.. Byggs det något idag på den eller är den på planeringsbordet?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Viking Motor Park, när den nu byggs, kommer få hög klassning och borde kunna kvala in som MGP-bana. Sedan är det ju kostnaden för att anordna ett MGP med. :gnissla

Frågan är hur stor publik ett sånt evenemang hade lockat i sverige. Jag tror det hade blivit pinsamma siffror jämfört med övriga race.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är hur stor publik ett sånt evenemang hade lockat i sverige. Jag tror det hade blivit pinsamma siffror jämfört med övriga race.

Kanske, fast det hade ju haft sverige, norge, finland, danmark, estland, lettland och litauen som uppsamlingsområde mer eller mindre. Men, om nu finnarna får till ett GP först blir det ju lite de som snor kakan. :D
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kanske lite önsketänkande,men varför har vi inget motogplopp i Sverige?

Största problemet, efter att skaka fram en bana som klarar en FIM besiktning (som i sig är en i princip omöjlig uppgift idag), är att skaka fram några hundra miljoner för att genomföra ett MotoGP arrangemang. Pengar som måste tas från kommun/stat/och sponsorer. Tittar man på andra MotoGP race idag, så skjuter dom lokala kommunerna och statskassorna till VÄLDIGT stora summor pengar för att få ett MotoGP/WSBK/F1 kontrakt. Något som aldrig någonsin skulle komma på tal i Sverige. Det är också väldigt kontroversiellt på många andra ställen. På Brno t.ex pågår väl en ganska stor tvist just nu mellan banägaren och kommunen om vem som egentligen är skyldig vem pengar, och vem som ska stå för kalaset. På många andra banor så bubblar det också av oro och kontroverser när det gäller finansieringen.

Dessutom är ju intresset kring motorsport i allmänhet, och roadracing i synnerhet, EXTREMT liten jämfört med många andra länder som t.ex Spanien, Italien, Finland, England, etc.

Kort sagt så kan man säga att Sverige aldrig någonsin mer kommer att arrangera någon motortävling av större internationell karaktär. Tyvärr...

Men man får ju se det som något positivt. Man får ju åka på semester till andra länder och kolla på motorsport! :tummenupp:
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske lite önsketänkande,men varför har vi inget motogplopp i Sverige?

1) Vi har ingen svensk som kör i MotoGP. Det måste finnas nått som drar svensk publik till banan.
2) Vi har ingen godkänd bana. Och finns det en godkänd bana, som uppfyller alla kraven för MotoGP så
3) Så uppfyller inte MotoGP sveriges miljökrav. Hojarna ska vara tystare. Annars klagar en granne till banan. Och det är en för mycket.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
1) Vi har ingen svensk som kör i MotoGP. Det måste finnas nått som drar svensk publik till banan.
2) Vi har ingen godkänd bana. Och finns det en godkänd bana, som uppfyller alla kraven för MotoGP så
3) Så uppfyller inte MotoGP sveriges miljökrav. Hojarna ska vara tystare. Annars klagar en granne till banan. Och det är en för mycket.

Framförallt finns det förmodligen inte en förening mellan gigantisk stor summa pengar och genuint roadracing intresse. Skulle den föreningen finnas vore troligen de aspekter Du tar upp en fis i universum :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att alla japanska fabriker är lite buttra på Ducatis utspel i media. Händelseförloppet har faktiskt varit ungefär så som Nakamoto beskriver. Samtliga japanska fabriker har varit öppna för ett samarbete angående ett reglemente medans Ducati velat köra sin egen linje. Till slut fick någon nog och införde ett taskigt formulerat reglemente, varvid Ducati skyller på att "japanerna vill förbjuda aerodynamik"...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror att alla japanska fabriker är lite buttra på Ducatis utspel i media. Händelseförloppet har faktiskt varit ungefär så som Nakamoto beskriver. Samtliga japanska fabriker har varit öppna för ett samarbete angående ett reglemente medans Ducati velat köra sin egen linje. Till slut fick någon nog och införde ett taskigt formulerat reglemente, varvid Ducati skyller på att "japanerna vill förbjuda aerodynamik"...

Hade detta varit svensk politik hade ducati varit SD:D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top