Det som för mig är positivt kring Karel Abraham är hans egen inställning. Han vet att han är mycket mer talangfull än alla nationella racers och naturligtvis alla oss forumspekulanter. Men han vet också att han inte är lika talangfull som toppen av MotoGP. Ändå drar han sig inte för att vara en liten fisk i en stor damm, jämfört med att vara tvärt om, köpa en bra styrning i ett sämre mästerskap och därmed kunna stoltsera med bättre placeringar.
Om man tittar på topp fyra till topp sex i WSB så erkänner de ju mer eller mindre att de hellre stannar på bra material i WSB, tjänar pengar och status på detta och därmed förblir stora fiskar i en liten damm. Är detta mer värt än att till varje pris försöka komma till den absolut bästa klassen, även om det innebär sämre placeringar...?
För er som undrar över Abrahams nuvarande styrning så anser sig teamet ha stora problem med att få hjälp med utveckling av hojen. De ska tydligen vara något slags fabriksteam, men supporten från den aktuella fabriken är noll och intet. Teamet har därför sedan en tid tillbaka beslutat att byta till Aprilia inför nästa säsong.