2022 Beta EVO 300cc FACTORY

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Efter att jag tidigare köpt en 2012 Evo 300cc 2T som jag lade ner en del tid och pengar på men inte får den vägreggad, har jag köpt denna 2022 Evo 300 'Factory'. Denna är vägreggad från början, och sedan igår även försäkrad hos SVEDEA för 1400 kr/år (endast Trafik).

Köpt av MC-metropolen, importerad av GMS-gruppen i Huskvarna, var den sista 4-taktaren ur 2022 sortimentet som jag fick för rabatterat pris. Det är tydligen samma hoj som 2023orna, och faktiskt modellerna nägra år tillbaka. Inte mycket utveckling alltså, man verkar bara ändrat färger och dekaler.

Alex såg minst sagt bekymrad ut när jag kom dit utan släp, endast min sittmodul som jag snarast mekade på, hjäm och trialstövlar. Han befarade att det var 'farligt', men jag kände på hojen och rykte lite i styret, den funkade att köra hem på. (Vi ska inte prata om att åka och tanka)

Just ja, glömde nästan nämna, den kostade 89900 kr, hämtklar. Inga dolda avgifter eller mygelsummor.
IMG_8783.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det földe med en stor kartong med en hel del prylar i, bl a sådant som jag måste meka på själv för att hojen ska vara helt laglig på vägarna.

Här är nog mesta av innehållet.

IMG_8790.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag antar att det var dom här grejerna Alex mekade bort, en katalysator och en kolburk med några slangar. Den hade nämligen bara 9kW under huven.. ?

IMG_8794.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Lustigt var att jag fick med en USB-sticka med manualer på olika språk. En påkostad fällbar, den lyser orange också. Helt klart värd 90k ...

IMG_8822.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Haha! En sån där lampa till fast nu i vitt. Får se om denna passar..

IMG_8808.JPG

Vi mekar i köket.

IMG_8811.JPG

Plockar först bort den lilla konstiga lampan.

IMG_8816.JPG

Och se på fan, den nya sitter fint!

IMG_8818.JPG

Men nu får inte regulatorn plats under lampan. Var kan jag sätta den, finns inga anvisningar nånstans, inte USB-stickan, inte på hemsidan, inte nånstans.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Eh, glömde nämna att BETAs instruktionsmanualer inte är riktigt korrekta. Dom blandar bilder och info från andra hojar, klistrar in info till bilder som inte stämmer med bilden, och generellt uselt instruktionsmaterial om man vill jämföra med märken från andra länder, utan att för den delen bli rasistisk.

Något jag direkt vill nämna som exempel är att kopplingsbilden över elen som visas engelska handboken har inte en enda siffra rätt mot nummerlistan säger. Så jag kollade i en annan handbok där den korrekta listan fanns. Jag anar att någon jobbat för mycket hemifrån och haft en flaska vid datorn när manualen gjordes.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Martin, jo jag kan inte klaga. Idag har jag blåsor på händerna efter att jag brottats med vänster handtag igår. Så idag blir det inget extrem-mek.

Notright, nja det är nog inte riktigt rätt hoj att "maxxa", om du menar gasen i botten och åka fort. Jag håller fortfarande på att 'köra in' motorn, det står i anvisningen att inte ha mer än max 2/3 gas under dom första 5 timmarna. Och sedan då byta oljan.

Jag har hur som helst köpt nya oljefilter till den. HF207 ska det tydligen vara.

Jasså är det inte bra att visa regnr? Jag är annars inte svår att hitta, och alla är välkomna på kaffe, dock inte samtidigt pga begränsad yta. Även kriminella är välkomna men dom får inte bete sig kriminellt när dom är här för då kan Blue bli arg, han är en 70 kilos American Bully som älskar att kramas.

Aha, så brickorna kan vara shims för fjädringen? Det låter logiskt. Tackar.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag kollar på transportstyrelsens hemsida men ser bara mina vanliga fordon. Min nya Beta är inte med där. Varför?
Har firman du köpte den av gjort ägarbyte på den än då ? Gör då jag söker på reg.nr du angav så står den skriven på ett företag än

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
NU står den som MIN, och är påställd!

Men nu har jag inte mer mek framför mig. Jag måste plocka ut mina nya starkare fjädrar (bak & fram) jag köpte till tvåtaktaren, och sätta i dom i fyrtaktaren.

Häromdagen fick jag klart elen. Allt funkar så när som att framblinkers är omkastade. Så jag måste härva upp härvan och koppla om, och sen packa ihop härvan bakom framlyktan igen. Det är lättare sagt än gjort.

Skönt att det funkade på första försöket.

IMG_8923.JPG

så bak ..

IMG_8926.JPG

Viktiga är dom små broms-brytarna så att lampan tänds när man bromsar.

Fram

IMG_8921.JPG

och bak

IMG_8871.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har ännu inte fått hastighetsmätare att funka. Den är inkopplad och lyser, med siffror och allt, men den ger inget utslag när jag kör. Tror det måste sitta nån liten magnet fastlimmad på navet. Såg nåt sånt på internet.

Så här har jag dragit vajern för hastighetsmätaren.

IMG_8861.JPG

Jag trodde att sensorn skulle känna av induktansen av massan på navet, det finns sådana varianter med. Men inte alls. Jag ska prova med en liten magnet senare.

IMG_8860.JPG

Jag hade inga anvisningar för nånting öht, så allt jag har pusslat ihop är gissningar. Men det mesta är ganska tydligt, som lego ungefär.

IMG_8875.JPG

Vill passa på att nämna att jag fick fila upp hålet för hållaren till sensorn, den var gjord för typ M5 skruv från början.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...