2022 Beta EVO 300cc FACTORY

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Passade på att skruva fast lite vikter, för att kontra mot däcklåset. Så nu är framhjulet någorlunda balanserat i alla fall.

IMG_8888.JPG

Samt ett lite större framdrev satte jag dit, tror original var 11t, nu sitter det ett 13t på men nu får inte det lilla svarta plastskyddet plats längre.

IMG_8916.JPG

Och så måste man ha den där heltäckande hårda dekalen för bakdrevet om man vill köra med klubben, så att inga fingrar klipps av ifall man vill ta tag i hjulet när det snurrar. Det är regler.

IMG_8915.JPG

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror att du har satt givaren på fel sida. Kolla på din KTM på den sitter en liten magnet på bromsskivan borde vara något liknande på denna

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Och, dessa värmesköldar av kolfiber fick jag också.

Främre avgasrör.

IMG_8917.JPG

Och ljuddämpare.

Dock måste jag nämna att inget passade. Jag fick fila och greja med allt innan det gick att sätta på. Detta gäller några fler detaljer på hojen, det blev en del hemslöjd innan grejer satt ordentligt.

IMG_8918.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hm...

IMG_8942.JPG

.. .eh.. jag ser att litet hål, i skyddet, där sensorn verkar passa. Tackar så mycket för uppmärksamheten där Fleece.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
En liten uppdatering nu. Bytte fjädrar på min nya 4T Factory, men var först tvungen att plocka ur dessa ur den äldre 2T 300cc, som var hojen jag först köpte fjädrarna till.

Så gårdagen gick ut på att byta tillbaka dom gamla fjädrarna i 2T Betan och sedan byta till nya 4T Betan. Det tog halva dagen med allt jobb samt observerande och utbildande kring nya hojen.

Från detta:

IMG_8906.JPG

Till detta:

IMG_8956.JPG

Vänster röd fjäder original Beta 4T Factory, höger grå fetfjäder (+100 kg farbror) till trialhojar.

IMG_8955.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Och så framfjädern. Det gick ganska lätt att göra då man endast behöver öppna röret och helt enkelt bara dra ut gamla fjädern, samt sticka ner den nya. Varken konstigt eller svårt, (och så komma ihåg att först lossa lite på övre klämman i kronan).

IMG_8945.JPG

Originalfjädern är den ljusare nertill. Nya fjädern (övre) är för +95 kg farbror, styvare och tyngre. Får väl hoppas att man studsar bättre ?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Fasen vad tajt dom är byggda, dom är ihopsatta med väldigt små marginaler för att bli så smidiga, smala och lätta som möjligt. För att komma förgasaren behöver man först meka av en hel del andra bitar som bakhjulet, luftlådan, ljuddämparen och bakre ramhalvan. (Dessa hojar har inget batteri)

Trialhojar ger en väldigt god överblick på hur en typisk motorcykel är ihopsatt, men allt är mindre, lättare, och tydligare, och minimalt med plaster. Enkla små hojar, helt enkelt.

IMG_8946.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
I framtiden kommer jag behöva ett verktyg till denna, höger gaffelben med justering för trögheten i gaffeln.

IMG_8943.JPG

Hittade ett potentiellt verktyg i Dicks hylla nere i 'verkstan', men det passar inte riktigt. Dick är vår ordförande här i BRFen och en angelägen motorist. Han kör gräsklippare, och jag kör hoj.

IMG_8944.JPG

Vad kallas denna .. 'nyckel'?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Sen undrar jag hur jag lyckades skruva sönder denna lilla justeringsskruv. Den sitter i nedre delen av bakdämparen, den verkar variera en smal pistong inne i 'dämparskaftet'. Jag hittar ingen info nånstans om den, varken i manualerna eller på internet.

Jag ville prova justera denna lite, drog typ två klick ccw, sen lossnade den helt / knäcktes? Borde jag reklamera?

IMG_8950.JPG

Jag buntade hur som helst ihop den så att det inte kommer in vatten eller smuts. Men skruven är ju helt av och pistongen i max-ut läge just nu. Vet inte hur detta påverkar funktionen, dämparen verkar funka hur bra som helst i alla fall.

IMG_8957.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Idag har jag superont i ryggen. Kan nästan inte sitta, inte stå rakt, inte gå .. Blir det så efter två dubbel-espresso och två pipor stark tobak med en halv dags mekande? Jag är ju fan lam!?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sen undrar jag hur jag lyckades skruva sönder denna lilla justeringsskruv. Den sitter i nedre delen av bakdämparen, den verkar variera en smal pistong inne i 'dämparskaftet'. Jag hittar ingen info nånstans om den, varken i manualerna eller på internet.

Jag ville prova justera denna lite, drog typ två klick ccw, sen lossnade den helt / knäcktes? Borde jag reklamera?

View attachment 483843

Jag buntade hur som helst ihop den så att det inte kommer in vatten eller smuts. Men skruven är ju helt av och pistongen i max-ut läge just nu. Vet inte hur detta påverkar funktionen, dämparen verkar funka hur bra som helst i alla fall.

View attachment 483844

Läckte inte all olja ur?
Jag har svårt och tro att någon accepterar reklamation på den där. Jag skulle i alla fall bedöma det som övervåld.

Du lär ju ha för snabb returdämpning.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Aha.. då är det nog så.

Men vad gör jag nu då? Den funkar ju bra, jag märker ingen skillnad. Fjädern fjädrar och dämparen dämpar. Behöver jag vara orolig? Jag har provat ställa mig på peggarna och hoppa med all kraft, och jag är en tung jävel. Inget oväntat händer .. liksom.

Hur som helst, nu är hojen klar, försäkrad, påställd och alla lampor funkar rätt, och sladdarna fastspända. Nu behöver jag bara lite terräng med stockar och stenar för att allt ska bli som på youtube.

.. eh, en sak till. Måste klämma på vänster gummihandtag. Kollade på internet och dom rekommenderar hårspray. Det där gummihandtaget är alldeles för mjukt och tajt och sladdrigt, det vill inte glida på styret!? Och Camilla har ingen hårspray.

Kan man använda däck-glidmedlet (för däckbyten) från Biltema? Jag har en hel burk med sånt.

Kolla på den. Här står den redo. Fan, ser att buntbandshållaren jag gjorde till hastighetsvajern lossnat. Det var inte bra. Tänk om det händer i terrängen!
IMG_8984.JPG

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Under gummihandtaget skall du absolut inte ha något som smörjer. Det är galet spännande när ett gummihandtaget lossnar när du rycker i styret och har tänkt hoppa mellan 2 stenar på 4 meters höjd.

Går bra att blåsa in luft i handtaget när du skuver på det, eller lite lim det smörjer oso innan det härdar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag använder tryckluft för att montera å demontera handtagen..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar smeta på med kontaktlim så glider handtaget på lätt och sedan låter jag det torka minst ett dygn och så därefter helst även lite silikon i änden på handtaget så att smuts och fukt hindras från att krypa in mellan handtag och styre.

Egentligen borde cyanolim fungera minst lika bra som kontaktlim mellan gummi och metall men då behöver man ju vara lite mer flink i fingrarna så handtaget inte fastnar halvvägs.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lock on så slipper man strula med lim och najtråd för att få handtagen att sitta kvar.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin