2022 Beta EVO 300cc FACTORY

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Totoro.

Och som twostroke och moddlaren säger så är skruven där "returen". Jag visade bilden hos Mc Metropolen och han sa att "om det inte läcker olja och dämparen funkar, så kör bara". Så det ska jag göra. Den kunde tydligen ha typ 22 klick från ena till andra hållet. Då jag vred den CCW så blev det bara tre klick och ett sen ett "crack". Jag drog tydligen för hårt med för stor mejsel. Hur som helst, den funkar fint, jag behöver inte oroa mig då jag inte planerar dämpa returen avsevärt. Skulle det behövas finns det Öhlins-alternativ för 6000 kr, men just nu är jag nöjd med att det andast fjädrar.

Och tackar Fleece för tipsen om magneten på bromsskivan, nu har pusslat ihop sensorn på skivskyddet. Så här:

IMG_8996.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Och så var det den där konstiga hylsan med tapparna. Det fanns tydligen ett avsett verktyg för just denna gaffel, 309 kr. Skönt att kunna öppna och byta gaffeloljan sen när det kommer behövas.

IMG_8994.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alla ljus och brytare funkar. Kvällen innan min första trial.

IMG_9066.JPG

Så dagen därpå i depån hos Tiger MK, min första trial. I ryggsäcken har jag lite verktyg, knäskydd, 4L extra bensin och en tratt.

IMG_9080.JPG

Att köra på hojen till träningsområdet var minst sagt ansträngande, för skrevet. Hojen går bra, inga problem där, men jag funderar starkt på krok och ramp. Annars får jag börja talka.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Juster skruven byter Twostroke man åt dej när du skickar dämpare på första servicen o oljebyte efter si så där 30+ timmars hoppande över stenar o stubbar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
De underlättar en hel del att kunna transportera hoj dit du ska köra... Börja me dragkrok å ramp...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla ljus och brytare funkar. Kvällen innan min första trial.

View attachment 484416

Så dagen därpå i depån hos Tiger MK, min första trial. I ryggsäcken har jag lite verktyg, knäskydd, 4L extra bensin och en tratt.

View attachment 484417

Att köra på hojen till träningsområdet var minst sagt ansträngande, för skrevet. Hojen går bra, inga problem där, men jag funderar starkt på krok och ramp. Annars får jag börja talka.
Ja dessutom skall man ju hem också.

När jag körde dryga 20 mil med yz250wr med 7 cm bred sadel så fick jag stanna vid bilen o luta hojen mot bilen o sakta sakta sträcka ut bena o lyfta röven av sadeln, det tog 3 dagar innan värken i arslet hade gett sig, fi fan det kändes som att bögarna haft julafton i mitt arsle, det blev ingen mer 20 mil tur på den igen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja men 20 mil är lite extremt, väl? Jag har mina klubbar knappt 20 min från mig år var sitt håll. Men visst är det så att jag kan ju inte satsa 100% på banan när jag vet att jag behöver hojen för att ta mig hem igen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja men 20 mil är lite extremt, väl? Jag har mina klubbar knappt 20 min från mig år var sitt håll. Men visst är det så att jag kan ju inte satsa 100% på banan när jag vet att jag behöver hojen för att ta mig hem igen.
Det finns attid folk på en bana som städar ihop dina saker o kör hem dom till sambon medans ambulansen kör dej till akuten, så ge iallafall 99%

Det är ytterst ytters sällan någon blir av med grejor i depån du kan ställa nästan vad som helst o det står kvar en timme senare när du kommer tillbaka.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hittills har jag varit på TigerMK 4-5 gånger och kört, i söndags hade dom "Prova på", då lärde jag mig hur man lyfter framhjulet inför ett hinder. Det var läskigt, jag är en feg jävel.

Att köra till och från banan funkar, första gången tyckte jag sätet var för smalt och jag hade lite problem med 'stumt arsle' efteråt. Men nu verkar arslet ha vant sig. Så har jag bytt olja med filter, använde A9 15W50 helsyntet. Hojen går väldigt bra, motorn har skönt ljud, men växlarna har en något specifik stegning; 1-2-3 är typ startväxlar, 4an rullar bra mellan 15-25 kmh, och 5an lägger jag i vid 25-35 och så köra upp till 65-70 som max. Jag håller gärna 60 kmh på vägarna till banan. Då varvar motorn lagom.

Idag var jag ute på en promenad med hojen i min lokala skogsmiljö. Inget folk, bara mygg. Jag övar lite här och där, jag är långt ifrån att kunna köra på bakhjulet, men jag kan åtminstonne lyfta det över mindre hinder nu. Det blir alltså inga 'splats' ännu ?

IMG_9285.JPG

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hittills har jag varit på TigerMK 4-5 gånger och kört, i söndags hade dom "Prova på", då lärde jag mig hur man lyfter framhjulet inför ett hinder. Det var läskigt, jag är en feg jävel.

Att köra till och från banan funkar, första gången tyckte jag sätet var för smalt och jag hade lite problem med 'stumt arsle' efteråt. Men nu verkar arslet ha vant sig. Så har jag bytt olja med filter, använde A9 15W50 helsyntet. Hojen går väldigt bra, motorn har skönt ljud, men växlarna har en något specifik stegning; 1-2-3 är typ startväxlar, 4an rullar bra mellan 15-25 kmh, och 5an lägger jag i vid 25-35 och så köra upp till 65-70 som max. Jag håller gärna 60 kmh på vägarna till banan. Då varvar motorn lagom.

Idag var jag ute på en promenad med hojen i min lokala skogsmiljö. Inget folk, bara mygg. Jag övar lite här och där, jag är långt ifrån att kunna köra på bakhjulet, men jag kan åtminstonne lyfta det över mindre hinder nu. Det blir alltså inga 'splats' ännu ?

View attachment 485138
Terrängkörningslagen verkar inte bakymmra dig något?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Terrängkörningslagen verkar inte bakymmra dig något?
Bra fråga, tackar för att du tog upp det. Svaret blir hur som helst nej. Jag är inte bekymrad över den lagen alls. Du hade lika gärna kunnat fråga mig "hur uppträder du bland folk?", eller kanske "hur beter du dig på internet?"

Jag kommer ihåg att vi haft nåt liknande på tapeten för nåt år sen, och jag är alltid angelägen om att lufta ämnet då det angår ganska många, i synnerhet dom yngre som kanske inte riktigt lärt sig artighet och beteende mot sina medmänniskor. För det här handar egentligen inte om 'terräng' eller ens natur, utan det handlar om civiliserat beteende och respekten för omgivningen.

Utan att bli varken alltför juridisk eller känslosam, dom gånger jag råkar hamna i terräng (ordet i sin tur manar till en definition av just *terräng*, vad är det?) så är jag väl medveten om ansvaret jag har mot mig själv, hojen, miljön samt mina medmänniskor som också vistas omkring mig.

Att inte skada, inte störa, inte höras för mycket eller uppträda vårdslöst, inte lämna skräp efter mig .. mm, blir så klart prioritet här. Behovet av en lag som "förbjuder all terrängkörning" är tyvärr nödvändigt när jag ser hur vissa, oftast yngre män, kör. Vanligtvis i grupp och med högljudda tvåtaktare som river upp underlaget utan att idka någon som helst försiktighet vid möte av andra människor, djur typ hästar, hundar och smådjur typ fåglar och sorkjävlarna som ju faktiskt bor i naturen. Även om det luktar gudomligt så förstår jag också hur vissa kan uppleva det som störande, rent av farligt.

Jag har naturligtvis stor respekt för alla lagar, men endast i den utsträckning som lagen har mening. Är det förbjudet att köra mot rött när du ligger i din säng och sover? Det behöver inte tolkas särskilt, utan visst är det "alltid förbjudet" - men bara i sitt avsedda sammanhang. Reglering införs när/där det finns ett behov. Och marginalerna för behovet kan tänjas åt båda hållen, tills det uppstår fascism.

För att förtydliga; Sverige är mitt land, jag är född och uppvuxen här, samt betalar jag för mig och är en försiktig människa som inte gärna bråkar. Marken, med natur / terräng (?) tillhör mig, och alla som har behov att njuta av en skön dag på ett rekreativt och bildande sätt. Eftersom jag gärna återkommer till samma ställen och gärna kör vissa turer fler gånger är jag mån om att lämna ett trevligt intryck. I motsats till polska turister ;)

Så till det tekniska / juridiska; min motorcykel är fullt betald med allt det innebär som reggad, skattad, besiktad osv. Jag själv är ostraffad, laglydig (går naturligtvis på röd gubbe ibland, och kör lite för fort på motorvägen), jag är dessutom en bidragande kraft i arbetslivet och en tillgång för landets ekonomi. Jag får lovligt köra på allmäna vägar, till viss del även privata, och jag får göra det under samma förrutsättningar som gäller på grusvägar, grusstigar, stigar, .. är vi ute i terrängen nu? Jag tror jag har hävdat mig tillräckligt.

Så att vad är egentligen "terräng"? Det finns en juridisk definition av det, men som allt i vårt universum så är det relativt. Jag förstår att Sergels Torg ses av trafikförordningen som "terräng".

Skapar jag mig en stig ute i skogen med hjälp av en sax, kratta och kvast, för att få åtkomst till ett av mig utsett ställe, är det fortfarande terräng då? Eller är det en 'väg'? Är en grusad yta, tidigare gräs / växtlighet, en stig, väg, en parkering, eller ett torg? Hur/ vem säger vad det ska vara? Jag är man, men jag kan bli en kvinna om jag har lust, och sen bli en man igen (!?) jo. Vem bestämmer?

När jag kör på klubbens endurobana, eller motokrossbana, det är ett "inhägnat området avsett för motorsport", men det tycker jag är mer terräng. När jag kör på upptrampade stigar i skog eller längs klippor och stenar på kalhyggen, det måste väl också anses vara terräng.

Terräng eller inte, det är hur som helst mark, mark jag delar med fler som gärna vistas här. Så hur beter vi oss mot varandra? Hur gör vi ute på stan, på bussen, på t-banan, eller i kön i affären? Vi ler mot varandra och säger "Hej", vi flyttar oss artigt när någon vill komma förbi, och vi försöker vara hjälpsamma mot varandra. Självklart finns ju folk som inte kan ens det, och då har man satt upp etiketter och instruktioner för hur vi behöver bete oss. Pilar, anvisningar, förbudsskyltar, påbudsskyltar .. skyltar överallt, i taken, på golven, på toaletter, vid entreer mm.

Under 'pandemin' försökte myndigheter införa en slags reglering kring hur vi ska bete oss ute på allmäna platser och i våra hem. Som om det behövs. Är det någon här som känner tvivel inför hur vi vill bete oss, hur vi klär oss, hur långt från varandra vi får lov att vara. Och synpunkterna på vår personliga hygien, munskydden var ju förfasen höjden. Vem riktade sig dessa 'rekommendationer' mot?

Förbud mot cyklar, barnvagnar och skrikande klåfingriga ungar tycker jag i så fall är mer relevanta. Och människor som luktar motbjudande. Vi har ju bevakningskameror, varför har vi inte luktsensorer?

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vi har en tråd om "olovlig terrängkörning" här nånstans, tror jag. Jag vill att vi argumenterar så mycket vi kan kring detta ämne.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin