2200kr för montering av däck

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Det har passerat ett par år sedan senaste inlägget i den här tråden.

Hur ser prisläget ut idag för demontering, montering och balansering hos däckföretagen i t.ex. Sthlm? Dvs. om jag själv köpt däck någonstans och vill få hjälp med dem./mont./balans. av mc-handlare eller däckfirma?
/H

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det har passerat ett par år sedan senaste inlägget i den här tråden.

Hur ser prisläget ut idag för demontering, montering och balansering hos däckföretagen i t.ex. Sthlm? Dvs. om jag själv köpt däck någonstans och vill få hjälp med dem./mont./balans. av mc-handlare eller däckfirma?
/H
Har du slutat att låta Kjelle göra det? :va

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag lämnade min Honda 1000CBF hos Mälardalens Mc-service i höstas för byte av fram och bakdäck i höstas, hade egna däck. Dom tog 1200kr för monteringen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer jag med två nya däck och två lösa fälgar (med gamla däcken på) till däckfirman jag går till så betalar jag 250kr / däck för byte + balansering.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag bytte till nya däck på min slr650 för några månader sedan. Ingen handlare hade däcken jag ville ha så jag fick beställa dem själv från England. Ahlqvist mc i Gbg gjorde jobbet för 1500kr om jag lämnade in hela hojen.

Jag tycker det var värt det. Hoj är mitt enda transportmedel så den kan inte stå still om jag skulle råka paja slangen vid montering. Har dessutom varken verktyg eller balanseringsmaskin eller tak över huvudet när jag mekar. Det var sjukt bekvämt. Lämnade in hojen 0700, drack kaffe och provsatt hojar i 1,5 timme, betalade och körde vidare. Jag är helnöjd, även om jag kanske kunde fått det några hundralappar billigare någon annanstans.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Herre jösses vad pengar jag har sparar på att byta alla däck själv både på bilar o vagnar samt hojarna dom senaste
20 åren.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag köper däcken genom en lokal handlare och får ett hyfsat pris på dem, inte så bra som onlinesäljarna såklart, men i gengäld kostar bytet av däck på lösa hjul 300:- och ibland bjuder de på det jobbet, lite slumpen som avgör det tror jag.
Förr veckan blev det nya däck. Billigast på nätet, som jag hittade var 3400:- och jag betalade 4100:- monterat och klart.
Så man skulle ju kunna räkna om det till 700:- för monteringen men jag tror inte de gör jobbet för de pengarna om de inte fått sälja däcken.
Och så håller man en lokal handlare lite under armarna.

Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tror lokala mc-verkstaden tog en tusenlapp extra för montering av bakdäcket när jag köpte det via dem. Men då lämnade jag in hela hojen.
Orkade inte börja krångla helt enkelt.

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Köpte mina Dunlop Sportsmart TT fram och bak hos handlare där jag lämnade in hjulen.
Däck kostnad= 4300:-
Bytes kostnad= 200:-

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag gick en annan väg än den vanliga här på SH med Biltemas grejer, jag köpte dessa från Motionpro i stål. Kommer inte att ha med dem ändå, så lite mer längd tänkte jag kunde vara bra. Provat järnen en gång - och de fungerar helt perfekt:

Kompletterat med Biltemas hjulbalanserare, skydd för fälgkant och balanseringsvikter så är jag uppe i knappt 1500 kr för verktygen. Det är snabbt insparat. Men för mig är inte pengarna huvudsaken, utan att jag kan byta när jag vill, köpa däck var jag vill utan gnäll. Den friheten är det gött att spara på - visst jag får kränga själv, men det är enkelt.

Två knep:

Värm ordentligt, både däcket som ska av (burnout eller varmkört eller solparkerat) och det nya. Jag har torkrum på jobbet, men frugans hårfön, torkskåpet eller en värmepicka i däcket en god stund innan hjälper. Fem minuter hjälper INTE, då kan du lika gärna bryta på med det kalla däcket.

Snåla inte med däckpasta/diskmedel/såpavatten - whatever. Lubrication makes the shaft penetrate smoother - som vi alla vet. :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC