24 år för tung mc!?

sandstream

Guest
Balthazar skrev:
Sen är det väll ytterst få som har råd med de stora maskinerna när dem är i den åldersintervallen, 21-24, i och med att alla bolagen hatar oss.
De hatar er inte, däremot är ni så förbannat taffliga på att köra så att ni kostar för mycket och det får ni själva betala :)

Mellankort i 2 år innan man får ta tungt låter inte helt fel.
Sen om man är 21 eller 24 spelare nog mindre roll.
Först bortåt 30 börjar man få lite erfarenhet och det börjar bli torrt bakom öronen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Balthazar skrev:
Är det ändå inte så att dom flesta som dör i trafiken hur som helst saknar behörigheten....

Några som hamnar i statistiken "utan behörighet för fordonet" är med stor sannorlikhet såna som har begränsat kort och ostrypt hoj, sen saknar säkert vissa A behörighet ÖHT.

Jag tycker VET att med ålder kommer oftast mognad, problemet är att jag håller på att vara övermogen, och kommer således snart att bli "fallfrukt"
Alltså kommer jag att börja falla mer? :hihi

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Visst att det kan vara okej att vara tvungen att ha haft mellankort i två år för att öht få köra tungt, men då måste hela regelverkat kring 25 kW-grejen ändras... Det finns inte ens några hojar (utom offroad? Custom? Inte så haj på dem) som klarar den klassningen.... :kocko
Då ska man istället strypa ner en hoj, och det mår ju motorerna skitbra av.... :huvet

Nu tycker jag iofs att regelverkat kring 25 kW ändå borde ses över, men det kanske bara är jag... :3freak

Tror att det bara skulle bli ännu flera som körde ostrypt annars.... :gnissla

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Miss_Orchidee skrev:
Där det är 24 år för tung, 20 för begränsad och lätt ingår i bilkortet.

Snacka om att skjuta sig själv i foten när det gäller nollvisionen... idiotiskt förslag om det stämmer... :fatta!

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Rosell skrev:
Snacka om att skjuta sig själv i foten när det gäller nollvisionen... idiotiskt förslag om det stämmer... :fatta!
Det kan man väl lungt säga.

Presis som Syss säger så håller jag med om att det bör ses över, klassa hojarna efter olika cc istället, för alla vet att ingen kör 25 kw ändå, försäkringsbolagen vet,polisen vet, vv vet.. alla vet. Men ingen gör nått åt det. vilket iof kan tyckas vara bra för våran del.

Det görs inte ens begränsade hojar för ingen jävel köper dom... bode dom inte få upp ögonen lite då kan man tycka??

Blue ride

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Kawasaki zx9
Speedsoda skrev:
Hörde nyss på radion(Indirekt iofs, via min far) att åldersgränsen för att ta tungt mckort ta ökas till 24 år! :confused:
Det är ju helt sjukt, kan ingen säga att de bara är ett försenat aprilskämt...
Nån som har mer detaljer om detta?

Edit: Kanske bara blivit ordentligt blåst. Jag hoppas det.
Det är inget som är klubbat i riksdagen än så du kan vara lugn

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Miss_Orchidee skrev:
Det görs inte ens begränsade hojar...

Det närmsta man kommer är väl den jag har, ER-5, men annars finns det INGET. Och då måste den ändå strypas... :3freak

Men det hela rinner väl ut i sanden, eller så tar det fler år genom byråkratins korridorer...

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Rosell skrev:
Det närmsta man kommer är väl den jag har, ER-5, men annars finns det INGET. Och då måste den ändå strypas... :3freak

Men det hela rinner väl ut i sanden, eller så tar det fler år genom byråkratins korridorer...

Min FWS var 37 kW innan enligt papperen... Och det är väl original? Typ 52 hk... Men den var ju också tvungen att strypas ner. Tyckte den inte om, efter 22 år.... :gnissla

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Syss skrev:
Min FWS var 37 kW innan enligt papperen... Och det är väl original? Typ 52 hk... Men den var ju också tvungen att strypas ner. Tyckte den inte om, efter 22 år.... :gnissla

I princip samma effekt här. Så onödigt att strypa ner så effektsvaga cyklar egentligen. :4skrika

Freedom

Guest
Speedsoda skrev:
Hörde nyss på radion(Indirekt iofs, via min far) att åldersgränsen för att ta tungt mckort ta ökas till 24 år! :confused:
Det är ju helt sjukt, kan ingen säga att de bara är ett försenat aprilskämt...
Nån som har mer detaljer om detta?

Edit: Kanske bara blivit ordentligt blåst. Jag hoppas det.
Ett kanonbra förslag, jag har ju förvisso passerat 24 men anser ändå att släppa lös nån som är under 24 på hoj som gör 300+ är lite väl häftigt.
Nu finns det dom som klarar av att hanterar det utan olyckor men dom kan nog klara sig på lite mindre hojar tills dom fått åldern inne.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Rosell skrev:
I princip samma effekt här. Så onödigt att strypa ner så effektsvaga cyklar egentligen. :4skrika

Man kan lika gärna köra ihjäl sig på moppar eller 125:eek:r... :(

Men, som sagt, det behöver inte vara fel. Men det måste finnas hojar som klarar kraven! Annars blir det en omöjlig visiion, se bara på all olovlig körning nu....

Coola Ola

Guest
Rosell skrev:

Nånstans måste man ju dra gränsen, eller hur? Vissa kanske tycker att det är onödigt att strypa en hoj med 100 hk för att den är för effektsvag?

@Syss Att det skulle vara skadligt för motorn att strypa den tror jag inte på en sekund. Hojen varvar mindre, utvecklar mindre effekt vid de varvtalen. Hur det skulle vara skadligt vet jag inte men visst, jag är ingen motorguru på nåt sätt.

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Coola Ola skrev:
Nånstans måste man ju dra gränsen, eller hur? Vissa kanske tycker att det är onödigt att strypa en hoj med 100 hk för att den är för effektsvag?

Exakt. Iofs så (iaf på min) stryps den på toppfarten, och inte (?) i accet.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Varför inte höja till 30? Man blir jättebra mc-förare om man går å väntar tills man fyller 30 och köper en 180 hästars hoj.

Dom som kör säkrast/bäst bland mina hojpolare är dom som börja med 125a och sedan har stegat sig uppåt.

Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Coola Ola skrev:

@Syss Att det skulle vara skadligt för motorn att strypa den tror jag inte på en sekund. Hojen varvar mindre, utvecklar mindre effekt vid de varvtalen. Hur det skulle vara skadligt vet jag inte men visst, jag är ingen motorguru på nåt sätt.

Me neither, just sayin' what I've heard. Jag vet inte alls. Men jag vet att min hoj inte går så bra nu som den gjorde innan trippen till aukt. hojmek. för strypning, och jag vill inte gärna tro att det är de som har fnuttat till det... :3freak

Coola Ola

Guest
Syss skrev:
Me neither, just sayin' what I've heard. Jag vet inte alls. Men jag vet att min hoj inte går så bra nu som den gjorde innan trippen till aukt. hojmek. för strypning, och jag vill inte gärna tro att det är de som har fnuttat till det... :3freak

Klart att hojen går sämre, den har ju inte lika mycket effekt. Kanske gör strypningarna att den går fett och att det känns dåligt men skadligt för motorn är det iaf inte (möjligen för tändstiften i längden)

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Ja, det vore väl synd för dom unga om dom inför den där regeln i lagboken :hihi
Vad dom istället borde koncentrera sig på är att få bort 16åringarna från trafiken... Lätt mc kort, ut i trafiken vid 16 års ålder, är i mina ögon sett galet... :kocko

Kanske rent av krav på B kort innan man får ta A (oavsett om det är A1, A begränsad eller A)

1_Maverick_1

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
suzuki gsx-r 750 -98
Skitsnack !! klart man ska ha kort

Nej fy fasiken.. håller inte alls me om att dom borde höja åldersgränserna.. För de första är de just 24 25 åringar som drabbas av de flesta olyckorna och sen ska man inte hålla på me massa jäkla dubbelmorals tjafs. du får göra allt annat när du 20, gå på systemet, gifta dig, låna hur jävla mycke pengar du vill på banken.. Så förstår inte riktigt vad dom håller på me.. Man är ju inte direkt mycke mer mogen när man är 24, de tror ja dom flesta håller me om..

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
Hur fan kan ni tycka det e vettigt :3freak

...är man myndig vid 18, så borde det inte vara äldre ålder för att ta något kk, o nu vill dem höja gränsen ännu mer :huvet

...dessutom kommer knappast olyckorna minska, däremot pressar sammhället yttligare fler att att begå kriminella handlingar..., för hur många mellanklassare kör verkligen 25 kw :rolleyes: ( då kunde man lika gärna kört moppe) Om det stannar vid 2 år som det är nu så finns det troligen fortfarande dem som ändå kör 25kw i dessa två år för att inte få problem med försäkring, lagen m.m., men det finns nog ingen mc förare som kör runt på 25kw i 6 år?????

Förslaget är IDIOTISKT:kocko

RonJeremy

Guest
I grunden handlar det ju om att en 21-åring inte är mogen för att köra tung hoj, vilket jag håller med om. Generellt är det så. Vissa klarar det alldeles ypperligt men dom få blir nu tyvärr straffade av alla idioter utan mänskliga spärrar i kroppen och som inte drar sig för att spela rysk roulett med MC.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0