24 år för tung mc!?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
__julle__ skrev:
2189715 Ja skulle tro att statisiken för dödsolyckor ändras från 20-22 till 24-26.
Eller skulle tro, den SKULLE göra det.
Tänk att makten ska förstöra allt som är kul

Kan jag inte hålla med om. Tänk på att man troligtvis får ett par år extra med erfarenhet i trafiken. Visst kan det vara bra att ha vana på mc också. Men att kunna få vana i trafiken är nog det som skulle göra mest skillnad innan man börjar med en tung hoj.
Man läser trafiken på ett annat sätt om man har vana att köra mkt.
Så kör man en hoj som inte har så våldsamt mkt efekt så kanske det inte går så fort heller.
På så vis får man mera vana i trafiken innan man ger sig på en tung mc.

Personligen så ville jag inget annat än att börja köra hoj när jag fyllde 18, men då jag inte hade det minsta respekt för hastighet eller vana att kunna läsa trafiken så beslöt jag mig att vänta länge med att böra köra hoj. Ca 10 år, höll mig en del i skogen på cross istället.
Trafikvana har jag fått genom mkt bilkörning minimum 5000mil per år. Så nu har jag mitt kort och en tung mc. Kör inte speciellt lungt nu heller men alla hinder dyker inte upp från ingen stans då man har stött på dom flera ggr förr. Med största sanolikhet hade jag inte suttit här idag om jag börat köra redan vid 18 års ålder.

Det är vad jag och min erfarenhet har att säga om detta :)
 

Finnberg

lagom häftig
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
xt660x
Jag är 24 om en månad och har stålar... men 0 erfarehet. tycker att det är smartare med X antal säsonger utan "tillbud" för att få köra dom snabba hojarna oavsett ålder.. som nån skrev att dom som började med moppe, 125a osv och jobbade sej upp e dom som kör säkrast. idioter finns iof i alla åldrar och med varierande mån av erfarenhet men istället för ex mellan klass kan man ju ha en kontinuerlig efekt ökning efter antal år med körkort. möjligen ett sporthojs kort för R hojarna?

rätta gärna stavfelen om ni vill
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Kan bara prata om mig själv, men jag körde som en idiot när jag var 20. Kör fortfarande som en idiot ibland, men inte lika mycket. Tycker 24 är en ganska vettig gräns. Sen att det inte är en slutgiltlig lösning utan lite mer utbildning för både bil och mc förare vore bra etc.


Puss
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
finns en poäng, för de har väl gått efter olycksstatistik och vi behöver inte en fylld minneslund..
Fast ja var rätt nöjd med att köra tung när jag var 20 :hihi
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Har inte läst hela tråden, men förslaget kommer ju ändå inte att komma åt riskgruppen. "köralungt" gruppen kommer att ha sina pluggar i till 24år, och sedan köra försiktigt med sin tunga hojj. Denna gruppen hade kört lungt med en fullstor hojj på en gång, och behöver inga effektregler. Sedan så har vi "jagharkörtcrollesenjagvar5ochälskarhojjar" gruppen som givetvis plockar ur strypningarna, och drabbas inte heller av förslaget. Eftersom polisen ändå inte kan kolla effekten. Sedan har vi resten som efter 24 tar kortet och likafullt slipper undan regeln.

Tror det som betyder mest är erfarenhet, så behåll dom gamla reglerna men förbättra utbildningen. Inkludera bandagar, stuntutbildning (för dom som vill), hårdkörning på bana, större riskutbildning osv.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Från VV
för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov och/eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.

Alltså som idag, mellan i två år se'n uppkörning till obeg.
Se'n 24 för direkt tillträde.
Mkt vettigt.
:pannkyss
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GeFeldz skrev:
2190306 Från VV


Alltså som idag, mellan i två år se'n uppkörning till obeg.
Se'n 24 för direkt tillträde.
Mkt vettigt.
:pannkyss

Nja, det bygger på att man har haft A1 sedan 16, annars kan man inte ha A2 när man är 18 och då inte heller A när man är 20. :tungan
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Åldern för A1 är 16 år; för A2 18 år antingen med två års erfarenhet av A1 och körprov och/eller utbildning eller 18 år och direkt tillträde (kunskapsprov och körprov); för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov och/eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.

Med andra ord kan man ta mellan med "direkt tillträde" när man är 18 genom kunskapsprov och körprov.
:7peta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Miss_Orchidee skrev:
1449735 Där det är 24 år för tung, 20 för begränsad och lätt ingår i bilkortet :3freak

Så helt plötsligt så kan man köra hoj bara för man kan köra bil, sinnessjukt om man frågar mig, och dom drömmer om sin "nollvision" :brinnerup

Jag skulle tro att lätt ingår i bilkörkortet för att annars skulle förslaget röstas ner i alla sydeuropeiska länder där man kör olika sorters "vespa".

EU moped-reglerna hatas starkt i alla sydeuropeiska länder, där mopparna förr gick betydligt vassare, och användes som ett smidigare alternativ till andrabil.
Därför vill dom ha möjlighet att köra 125cc vespor som IAF orkar två personer uppför en bergsväg isället för trött moppe eller andrabil.

EU är också troligen enda anledningen till att det idag går att vägregga fyrhjulingar här hemma, eftersom det inte går att ha nationella regler, och sydeuropa länge har använt fyrhjulingar som minitraktor/andrabil.

Sedan är det ju jävligt konstigt att vi kan ha nationella regler när det gäller alkoholförsäljning, men det är en helt annan diskution.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Klurigt. Jag vet inte om man är mer mogen för att man är 24 år gammal. Tveksamt. Finns folk över 24 som ändå kör som idioter.
Man får väl se om det blir någon bättring av att de höjer åldern. Provar man inget så vet man ju inget. Alla som inte får köra mc får väl köpa sig en riktigt snabb sportbil o köra med vid 18 års ålder. De är ju också farliga.

Sen handlar det nog mycket om attityden till själva körandet också. En attityd är svårare att omvända än att sätta en åldersnbegränsning, tyvärr.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Det viktiga är att man inte gasar hela tiden för då hinner inte visheten och erfarenhten ifatt en. Ju starkare hoj desto större är risken att man gasar friskt.

Erfarenhet får man genom att köra och vishet får man med åldern. Det gäller alltså att hitta en bra balansgång mellan dessa så att man får så mycket av varje. Bara vishet eller enbart erfarenhet är inte lika bra som en skopa av båda :)

Lycka till och ta det lugnt där ute i trafiken.
(En som får sitt tunga körkort den 7:e Juni :))
 

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Apache city
Hoj
Honda CBR 600 -89
RonJeremy skrev:
1451292 I grunden handlar det ju om att en 21-åring inte är mogen för att köra tung hoj, vilket jag håller med om. Generellt är det så. Vissa klarar det alldeles ypperligt men dom få blir nu tyvärr straffade av alla idioter utan mänskliga spärrar i kroppen och som inte drar sig för att spela rysk roulett med MC.

Jag tror det ligger en hel del (åtminstone rent generellt) i det du säger. Fast det KAN ju kanske bero på att jag själv tog A-kort förra året, när jag var 33 bast och nu har en "gammal häck" som förstahoj (CBR600 -89 med 93 "jättetrötta, sura jävla urkassa" hästar) :hihi

Talar jag för mig själv så kan jag med hög sannolikhet säga att jag (hittills iaf :D) är rätt nöjd med att jag inte tog kortet tidigare, för då hade jag antagligen hamnat i plastsäck för längesen...


EDIT: Jag hade haft B-kort i ~15,5 år innan jag tog A-kortet.

PS. För er (främst yngre) som inte begriper ironi/subtila skämt: 93 hästar räcker _faktiskt_ ganska långt. DS.
 
Last edited:

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf R6
Det är ganska coolt att läsa era tankar och idéer....
men jag säger såhär varför får man inte stå för det man gör.... Jag är 19 snart 20, har en r6 strypt... Mc:n är regesterad som stypt men jag kan ta bort strypningen och köra hojen och polisen kan inte göra nåt, det värsta är omregg.

Men jag har styrpningen kvar, alla som kör har säkert nån gång upplevt hur farligt det är.
Varför ska andra 21åringar inte får köra/uppleva riktiga hojar pga omogna förare... :mad:

Zaya
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det absolut vettigaste skulle vara nå'n form av special-licens för supersporthojar/klass 7-hojar. A-obegränsad med sporthojslicens. Se'n detta med att man blir "myndig" vid 18, 'myndig' vid 20 och snart finns det åldersgränser så att man inte kan anses fullt vuxen och ansvarig innan 24.
Myndig borde innebära att man anses som fullt vuxen och alla åldersgränser är uppnådda.
Felet med åldersgränser är väl att allt vad lämplighet och kunskapskrav egentligen inte beaktas, förutom ett 10-minuters teoriprov och 45 minuter körning inför kontrollant.
 

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Mognaden kommer alltid i olika åldrar så åldersbestämma det tycker jag e lite fel, men skulle nog heller inte vilja se en 18 åring på A obegr. heller om jag tittar på mig själv, jag var inte mogen då tycker jag nu..

Däremot tycker jag uppkörningen borde förbättras avsevärt, att satsa så mycket på "krypkörning" känns lite dumt, borde satsas mer på att man ska kunna kontrollera bågen i hastigheter, kunna bromsa och ta kurvor på ett säkert sätt inte bara förbi några koner eller köra i gång hastighet eller bromsa på en rak sträcka utan bestämd stoppsträcka... Är vad jag tycker iallafall, mer utbildning för större bågar..


Samt med sporthojar så tycker jag inte åldern ska spela så stor roll utan mer på antal år man har haft erfarenhet... Om man fick ta som idag A begr. istället, kanske max 70 hk eller nått och efter man har haft körkortet i 4:a år så får man automatiskt A obegr. och får köra starkare saker.. Då kommer man undan dom som köper "sporthojar" som första hojar och "tvingar" dom att lära sig först på en mindre?
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
reddevil skrev:
2190806

Samt med sporthojar så tycker jag inte åldern ska spela så stor roll utan mer på antal år man har haft erfarenhet... Om man fick ta som idag A begr. istället, kanske max 70 hk eller nått och efter man har haft körkortet i 4:a år så får man automatiskt A obegr. och får köra starkare saker.. Då kommer man undan dom som köper "sporthojar" som första hojar och "tvingar" dom att lära sig först på en mindre?

Håller med, det hade varet ett vettigt förslag, och att man har en vettig effektgräns på begränsad behörighet. 35 hk som idag (blir 48 med det nya) är helt absurd, då det i princip inte finns några mc att köpa med den effekten.
Om man har en lite mer realistisk gräns, som tex 70-80 hk, så tror jag det skulle accepteras mycket mer än idag. Då slapp man hålla på med strypningar och skit, då är det vissa modeller som gäller, finns mycket bra och roliga hojar med den effekten.

/Pajje
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
man får ju köra vilken #"/@#£ bil som hellst när du e 18..
varför höja åldersgränsen till 24??????

jaja jag får ju mitt tunga om ett år i vilket fall som hellst..
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top