25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
När vann Pedrosa eller MM ett regnrace sist i MotoGP. :va

Det måste väl varit nån gång VR inte ställde upp till start?
Men du har helt rätt. Teoretiskt skulle DP eller MM kunna bli en Raceincident.
Men jag tror inte de försöker.
Regnar det får Rossi sticka iväg och målet för DP och MM blir att inte få DNF.
Det är helt enkelt inte värt det !

Tyckte det va blött förförra racet. Det vann iaf pedrosa men va vet ja...

- - - Updated - - -

Dramatiken fortsätter :hihi
Lorre har Dovi bakom sig i starten. Inte omöjligt att han kommer bli omkörd bakifrån.

Detta tyder på att lorre inte vinner? han har ju folk framför sig menar jag och det har funkat dåligt denna säsongen

Lorre har Ian och cal bakom sig..

(Du menar precis bakom) :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyckte det va blött förförra racet. Det vann iaf pedrosa men va vet ja...

- - - Updated - - -
Lorre har Ian och cal bakom sig..
(Du menar precis bakom) :tummenupp

Var inte förförra racet det där Bradley Smith blev 7a. :tummenupp Efter kört hela racet på slicks ! :tummenupp
I "regnet". :D
Du har rätt, :tummenupp blir det ett torrt/regnar omväxlande så kan vad som helst hända.
Medan förarna/stallen byter mellan slickshoj och regndäckshoj.
Men blir det REGN ! Så tror jag på VR. :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
När vann Pedrosa eller MM ett regnrace sist i MotoGP. :va

Det måste väl varit nån gång VR inte ställde upp till start?

Ironi eller väldigt dåligt minne...? Sist det regnade i Sepang vann Dani fyra sekunder före George och sjutton sekunder före Valter. Och sist det regnade i år var Danis vinstmarginal nio sekunder till den intelligente och tolv sekunder till den otursförföljde.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Absolut ett mindgame! Marquez kommer att göra allt för att ta sig om Lorenzo för om han inte gör det - nu efter att Rossi har sått sitt lilla frö - kommer han att få hela Rossi-klacken efter sig med burop.

Där har du väldigt bra summerat varför det är så svårt att glädjas med Rossi och hans "rävbakomörat" supporterskara...

Sådant hör väl kanske hemma i fotboll men inte i racing.
Om man inte kan vinna på banan behöver man inte förstöra racingen för andra i depån...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är ingen som nämnt att DP var 5 tusendelar från ett perfekt varv vilket jag aldrig sett tidigare.
Verkar nästan som han kan göra en JL och sticka ifrån direkt.

För dom som trodde att VR var allvarlig:http://www.motogp.com/en/news/2015/10/24/surprises-and-disappointment/188283

Nja, perfekt varv är det ju inte. Han var 5 tusendelar från det snabbaste varvet som i teorin kunde sättas om man tog de bästa sektionstiderna som sattes idag. Pedrosa tog ju sektion 1,2,4 :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ingen som nämnt att DP var 5 tusendelar från ett perfekt varv vilket jag aldrig sett tidigare.
Verkar nästan som han kan göra en JL och sticka ifrån direkt.

För dom som trodde att VR var allvarlig:http://www.motogp.com/en/news/2015/10/24/surprises-and-disappointment/188283

MM gjorde väl ett "perfekt" varv förra året på någon bana vill jag minnas, inte ofta det sker men ibland så. :)

Kan väl bero på att snabbaste settingen över ett varv inte alltid tillåter att man är snabbast i Alla sektioner.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jo, men är det inte det man syftar på med "perfekt lap"?

Så även om det skulle visa sig att ett perfekt varv inte ens var nytt varvrekord, så räknas det ändå som ett perfekt varv? Det känns inte riktigt rimligt tycker jag.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Så även om det skulle visa sig att ett perfekt varv inte ens var nytt varvrekord, så räknas det ändå som ett perfekt varv? Det känns inte riktigt rimligt tycker jag.

Det heter visst "ideal lap" på engelska. D.v.s summan av de bästa deltiderna.
Det ideala varvet under de rådande förhållandena, kan man väl säga.

Jag förstår vad du menar. Men man får väl anta att de bästa förarna i VM är så pass bra på att köra fort, att det ideala varvet är väldigt nära perfekt.

I "Speedster Cup" är termen kanske lite malplacerad. Men att titta på deltiderna som en hjälp att utveckla sin körning, är nog till hjälp på alla nivåer.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
MM gjorde väl ett "perfekt" varv förra året på någon bana vill jag minnas, inte ofta det sker men ibland så. :)

Kan väl bero på att snabbaste settingen över ett varv inte alltid tillåter att man är snabbast i Alla sektioner.

Kan inte minnas det men kan säkert stämma. Har aldrig sett någon haft mer än 2-3 sektorer och då ofta offrat den sista helt.

Edit: hittar inte bevis för MM:s varv någonstans...

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Släpp tanken med perfekt varv. Det är ideal-tid man pratar om och idealtiden är bara de bästa sektortiderna från alla förare som körde i just det passet.
Det spelar ingen roll om det är nära varvrekord/kvalrekord eller inte. Det är just det passet som körts med de förutsättningar som råder just då.

Från år till år så kan material/väder mm skilja.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det heter visst "ideal lap" på engelska. D.v.s summan av de bästa deltiderna.
Det ideala varvet under de rådande förhållandena, kan man väl säga.

Jag förstår vad du menar. Men man får väl anta att de bästa förarna i VM är så pass bra på att köra fort, att det ideala varvet är väldigt nära perfekt.

I "Speedster Cup" är termen kanske lite malplacerad. Men att titta på deltiderna som en hjälp att utveckla sin körning, är nog till hjälp på alla nivåer.

Älskar tabeller och statistik:tummenupp Det roliga är att även actionpics erbjuder sektor-tider mm under sina körningar. Alla bandagar där man kör med transponder så kan man ju få fram det.
Tycker det hjälper väldigt mycket att se sina sektortider, speciellt när man är relativt långsam och har mycket tid att förbättra. Då är det klockrent att direkt se om det nya man provade gav resultat, tex annan växel eller spårval osv.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Älskar tabeller och statistik:tummenupp Det roliga är att även actionpics erbjuder sektor-tider mm under sina körningar. Alla bandagar där man kör med transponder så kan man ju få fram det.
Tycker det hjälper väldigt mycket att se sina sektortider, speciellt när man är relativt långsam och har mycket tid att förbättra. Då är det klockrent att direkt se om det nya man provade gav resultat, tex annan växel eller spårval osv.

Eller en GPS-baserad laptimer som med all oönskvärd tydlighet visar att snitthastigheten på det bästa varvet var flera km/h lägre än den högsta men att man lyckats hitta ett spår som var 40 meter kortare...

...och känslan när man sedan plottar dessa båda varv på varandra och inser hur sjukt mycket snabbare man kunde varit ifall man kunde kombinerat godiset ur dessa båda varv...

(typ 20 gånger i följd)

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan inte minnas det men kan säkert stämma. Har aldrig sett någon haft mer än 2-3 sektorer och då ofta offrat den sista helt.

Edit: hittar inte bevis för MM:s varv någonstans...

Inte nödvändigtvis 14 heller, kan varit 13 med(men har för mig förra säsongen)
tror inte det var kval heller, träning lär det varit, Texas?

Nåväl, kan varit jag som minns fel med, att han var snabbast i alla sektioner men inte "perfekt", minns det dock som han hade idealtiden och reagerade på det då det inte direkt är vanligt....

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Inte nödvändigtvis 14 heller, kan varit 13 med(men har för mig förra säsongen)
tror inte det var kval heller, träning lär det varit, Texas?

Nåväl, kan varit jag som minns fel med, att han var snabbast i alla sektioner men inte "perfekt", minns det dock som han hade idealtiden och reagerade på det då det inte direkt är vanligt....

Har ett minne av det också faktist. Är en förare rejält mycket snabbare än de övriga så blir det ju lätt att den snabbaste förarens sektortider blir idealvarvet/tiden.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har ett minne av det också faktist. Är en förare rejält mycket snabbare än de övriga så blir det ju lätt att den snabbaste förarens sektortider blir idealvarvet/tiden.

Visst är det så men det är samtidigt inte så vanligt att man är perfekt hela varvet runt, en liten miss och man har fortfarande bästa tid i varje sektion och bästa totaltid men inte idealtid.
Ett superpole är det ju inte så konstigt men ett normalt kval eller träning är ovanligt.

Idealtid är stort. :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Nu ska vi inte tjafsa men lätt?

Jag hittar att CS gjorde detta EN gång 2011 på Indy i kvalet samt JL en gång på Fp1 på Aragon vilket jag inte tycker räknas då konkurrenterna kan prova ny utrustning eller inte testat där.

Det verkar hänt i F1 två ggr på 15år...

Lätt?

Verkar snarare lika vanligt som hattrick via tre cykelsparkar i fotboll...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA