250 r

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Jag vet om en encylindrig fyrtakts 426:a som satt snabbare varvtider än dig på Sviestad och med all säkerhet skulle bli en mittfältare i ett 250r lopp i Sverige. Kolla årsracets resultatlistor!! :D

oFFkeFF skrev:
Jo, enstånkor har man fått ner vikten på ganska rejält, dock är det få stånkor som är i närheten av +90hk på bakhjulet, och särskilt inga stånkor i 450-500cc klassen, för det behövs fler cylindrar, som väger mer, och kostar ännu mer att tillverka.
Sen säger jag inte att det inte kommer komma motorer i 4-500cc klassen som kan ta upp en fight mot en 250r-motor, för det kommer säkerligen.
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
EazyLiving skrev:
Ta crossen som förebild. Hurr många år tog det för Yamaha att bygga en 250 fyrtaktare som var lättare än en 250 tvitakt när de väl bestämt sig? Mindre än Ett (1) år.

Så vad tror ni skulle hända ifall någon tillverkare får för sig att bygga en tvåcylindrig fyrtaktare på 250cc som väger under 100kg och som är lika konkurrenskraftig som en 125r? Ge dem 10 mån så finns den. Får de sen gå upp till tex 450cc som i crossen, så har vi med all säkerhet en utmannare till 250r på ännu kortare tid.

Tyvärr så säljs det alldeles för få rena RR-maskiner jämfört med cross å enduro, så det kanske inte kommer att hända. Men vill de, så kan de. Bara FIM ändrar lite på reglerna...................

Ha, huvet på spiken... Precis vad jag syftat på oxo!! Det kommer att hända, säkerligen inom ganska snar framtid.. (-07?!??) Det som förmodligen krävs e att USA släpper in fyrtaktare i de klasserna som de gjorde i crossen. Då kommer hojarna och sverige tvingas följa med.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Ta crossen som förebild. Hurr många år tog det för Yamaha att bygga en 250 fyrtaktare som var lättare än en 250 tvitakt när de väl bestämt sig? Mindre än Ett (1) år.

Så vad tror ni skulle hända ifall någon tillverkare får för sig att bygga en tvåcylindrig fyrtaktare på 250cc som väger under 100kg och som är lika konkurrenskraftig som en 125r? Ge dem 10 mån så finns den. Får de sen gå upp till tex 450cc som i crossen, så har vi med all säkerhet en utmannare till 250r på ännu kortare tid.

Tyvärr så säljs det alldeles för få rena RR-maskiner jämfört med cross å enduro, så det kanske inte kommer att hända. Men vill de, så kan de. Bara FIM ändrar lite på reglerna.

Å så lite hitorik för de som vill fundera lite. Sök på Freddie Spencer och 250GP. Ni kommer att hitta lite intressant läsning där från tidigt 80-tal. :D

Grejen är att FIM inte har haft några tendenser att ändra reglementet ännu, men det börjar bli dags snart om de ska ändra upplägget för 2007. Vänta och se helt enkelt..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Jag vet om en encylindrig fyrtakts 426:a som satt snabbare varvtider än dig på Sviestad och med all säkerhet skulle bli en mittfältare i ett 250r lopp i Sverige. Kolla årsracets resultatlistor!! :D

Den personen lär vara brutalt mycket snabbare på min racer än på sin 426'a..
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
http://www.lms.se/Roadraci/classic/2003/0801/P1010043.html

för oss som vill köra rr på hojar som är byggda för det så e väl detta melodin om vi nu måste köra diesel. Men något som inte har nämts i denna tråd är fyrsmällarnas motorras samt oljespill vid eventuella krasher usssch för att stå å vänta på oljesanering för att hojar som egentligen skulle stå vid mcDonalds har varit på bananen å spillt ut olja.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
50hk/70kg är rätt häftigt d mä ring mig om ni har en sån fyrtaktare
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Heh, bara för den här diskussionen dyker upp, så släpper aprilia en 450cc v-twin, iofs "gatumodell" med oljebadad koppling och elstart, men det är ju petitesser. Ska varva 14000rpm, så lite effekt bör den hosta ur sig.

jäkligt ball om den hamnar i ett chassi alá rs250, än ballare med 120 ponnys i ett rsw250-chassi ;)
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
EazyLiving skrev:
TigCraft i England. Med en trimmad Yamma 450 motor så skulle du säkert kunna få 70hk/90kg med hyfsad hållbarhet.

http://www.tigcraft.com/

Det där med supermono verkar ganska skojsigt.
Hur är det egentligen, många bondmeckshembyggen som kräver ockulta riter för att vilja vara med eller funkar dom hyfsat? :rolleyes:

Ducati Supermono vill jag minnas var superfina och superdyra... Men de är nog passé nu, eller..?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top