250 r

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
...sen anser jag att Mike inte ska ha skiten för det här! SO är inte ideellt!

Jag förstår inte hur ni kan förvänta er att Mike ska ge en risig, halvfull klass mästerskaps-status år efter år och när han tröttnar och vill förnya så är han en skitstövel??

I do not understand någonting! Är det STCC's fel att folkrace inte syns i media?!? Eller är det JanneFlash, den jäveln, som bara är i vägen med sin förbannade volvo?!?

RR-historian började innan du kom till banorna chrille. Mike gör en massa bra saker också, men vissa saker är en jäkla kalkonhistoria. Men sen kan man inte hålla på och titta tillbaka i tiden heller. Utan se framåt. Ska vi behöva leva med era påhopp om döda klasser ännu mer nu, så börjar det bara bli tråkigt. Jag vet iaf vilka klasser juniorerna vill åka, och det är dem jag anser vara svensk roadracings framtid. Det är inte vi 25-35 åringar som är det, vi kan vara med som utfyllnad.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
När jag tog licens, och det var ett tag sen, så sa licensnissen att man var en idiot :mad: om man körde racer. Sport production (jag hade RGV) var enligt honom inte en riktig klass utan alla borde åka Firebläjd (som han hade) eller 600.
Kanske såna "sanningar" förklarar att det var lite segt med rekryteringen till 125 och 250 klassen?

Jag lyssnade som tur var inte på det utan köpte en racer efter två tävlingar... :rock

Det sprids väldigt många sådana "sanningar" ibland, och man tänker kanske inte själv vad sådant sätter i pränt på nybörjare som kommer och oftast inte har så bra koll.
Visst är det enkelt med rekryteringen av gathojsåkare i medelåldern, men fortfarande inte särskilt enkelt att övertala juniorernas farsor att köpa dem 600'or..
 

pedda79

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2003
Ort
GBG
Hoj
Yamaha
Hur ser det ut för 250r nästa år då? samma som nu eller är det inte bestämt än?
Och kommer 250sp också att köra som i år?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Inte för att jag vet hur det brukar se ut men på SM:et på knutstorp var 250R dagens behållning. Ingen direkt brist på folk som körde heller. Du har en förmåga att se allt ur ett snävt, personligt perspektiv, Chrille. Du gnäller om att det är för många i rookieklasserna, så att alla inte får tävla, och du gnäller om att det är för få deltagare i racingklasserna. Höj blicken en aning.

Kanske är jag på fel forum, men det är ledsamt att höra på nedläggningssnacket och "ryktena" om 250R och tvåtaktarna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
pedda79 skrev:
Hur ser det ut för 250r nästa år då? samma som nu eller är det inte bestämt än?
Och kommer 250sp också att köra som i år?

Same procedure as this year, bara att det kommer vara mer folk som kör 250r. Så det är bara handla hoj och vara med och köra en riktigt rolig klass ;)
250sp kommer fortsätta åka också, men hur tävlingssäsongen ser ut nästa år vet jag inte. Det vet ingen riktigt ännu.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Inte för att jag vet hur det brukar se ut men på SM:et på knutstorp var 250R dagens behållning. Ingen direkt brist på folk som körde heller. Du har en förmåga att se allt ur ett snävt, personligt perspektiv, Chrille. Du gnäller om att det är för många i rookieklasserna, så att alla inte får tävla, och du gnäller om att det är för få deltagare i racingklasserna. Höj blicken en aning.

...

Intressant tolkning/missförstånd.

Jag gnäller mest på folk som gnäller på vår organisation. I det ingår att gnälla på dem som anser att MikeLuff är bödeln för tvåtaktsrejsingen. Visst har jag inte varit med länge men såvitt jag har fått veta så har Mike alltid kört sitt privata rejs vilket helt friar honom från moraliskt/ideellt ansvar för en klass han inte tycker om. Alla skäller på Mike och ingen förklarar varför.

Bingo, jag klagar inte på för många B-förare, jag klagar på att vi tyvärr har för få tävlingstillfällen. Dock vägrar jag att rikta den kritiken mot någon, det är bara att gilla läget. Växtvärk helt enkelt...
 

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Förstår man inte hur allvarligt det felaktiga(?) ryktet är så ska man se hur det gick när Aprilia skulle sluta tillverka RS250. 250 sp dog på en månad....eller nåt.

Jaså! Är 250sp död!? Hur kommer det sig då att vi är i snitt ca 25 startande per tävling!!??
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Efter att ha läst allt detta kan jag inte motstå att berätta lite hur det står till i motocrossens 125 & 250 klasserna..

Det hela började med att yamaha byggde en 450cc fyrtaktare som va tänkt för USA där de planerade en klass med 250cc tvåtakt o upp till 450cc fyrtakt. Hojen blev väldigt populär trots att man i sverige va tvungen att åka med den i 500 klassen. Sen ett par år tebaks så ändrades dock både reglerna i VM o SM så vi åker me upp till 450cc fyrtakt i 250 klassen.

Yamaha va även först med en 250 fyrtaktare som första året inte heller hade en klass som den va konkuranskraftig i men som nu håller på att ta över 125 klassen då den ingår där sen 2 år tebaks!!

Idag är startfältet ungefär 70% 125cc tvåtakt och 30% 250 fyrtakt i 125cc klassen men utvecklingen går rasande snabbt till fyrtaktarnas fördel. O då ska ni veta att det endast tillverkats 250 fyrtakt av Yamaha. 04 kommer även honda, suzuki, ktm och kawasaki med sina 250 fyrtakt...

I 250 klassen är det betydligt fler fyrtaktare redan då honda, ktm o yamaha har sådan cyklar redan... Även kawasaki o suzuki kommer med sina 450 fyrtakt till -05...

Så jag e nog beredd att hålla med de som gissar på att tvåtaktarna håller på att dö ut till fördel för fyrtakt.... Men jag har BARA erfarenhet och kunnade om cross!!!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
alakhai skrev:
Efter att ha läst allt detta kan jag inte motstå att berätta lite hur det står till i motocrossens 125 & 250 klasserna..

Det hela började med att yamaha byggde en 450cc fyrtaktare som va tänkt för USA där de planerade en klass med 250cc tvåtakt o upp till 450cc fyrtakt. Hojen blev väldigt populär trots att man i sverige va tvungen att åka med den i 500 klassen. Sen ett par år tebaks så ändrades dock både reglerna i VM o SM så vi åker me upp till 450cc fyrtakt i 250 klassen.

Yamaha va även först med en 250 fyrtaktare som första året inte heller hade en klass som den va konkuranskraftig i men som nu håller på att ta över 125 klassen då den ingår där sen 2 år tebaks!!

Idag är startfältet ungefär 70% 125cc tvåtakt och 30% 250 fyrtakt i 125cc klassen men utvecklingen går rasande snabbt till fyrtaktarnas fördel. O då ska ni veta att det endast tillverkats 250 fyrtakt av Yamaha. 04 kommer även honda, suzuki, ktm och kawasaki med sina 250 fyrtakt...

I 250 klassen är det betydligt fler fyrtaktare redan då honda, ktm o yamaha har sådan cyklar redan... Även kawasaki o suzuki kommer med sina 450 fyrtakt till -05...

Så jag e nog beredd att hålla med de som gissar på att tvåtaktarna håller på att dö ut till fördel för fyrtakt.... Men jag har BARA erfarenhet och kunnade om cross!!!

Japp, men det innebär ju inte att klasserna som sådana dör ut, utan inom crossen är det ju bara rovorna som bytts ut. Detsamma kommer så sakteliga ske inom racingen också.

Men precis som i motogp, gör man övergångsregler och dödar heller inte de gamla klasserna, vilket är smidigast och smartast. Då priserna på fyrtaktare är rätt mycket högre. Sedan kan man inte jämföra rakt av heller, trimningsgraden är brutalt mycket högre inom tvåtaktsracing än den är inom cross2t, där encylindriga 450cc fyrtakt i dagsläget inte har en suck mot v-twin 250cc 2-takt.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Intresant diskution det här. Fyrtakt kontra 2-takt verkar ofta handla om viken klass man kör själv. Kör man Supersport är fyrtakt "bäst" o.s.v Man kanske får försöka se till ett litet större perspektiv. 2-takt är till och med på väg bort från crossen. Det tillverkas mindre 2-taktare i världen. Man kör fortare med en fyrtaktare! MotoGp visar detta, ska man hägna kvar i dåtiden?
blir trumbromsar standard snart?
Självklart ska 250R finnas kvar så länge det finns hojar och utövare. Och 250 sp är en kanonklass om man vill köra billigt
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Fredrik72 skrev:
Intresant diskution det här. Fyrtakt kontra 2-takt verkar ofta handla om viken klass man kör själv. Kör man Supersport är fyrtakt "bäst" o.s.v Man kanske får försöka se till ett litet större perspektiv. 2-takt är till och med på väg bort från crossen. Det tillverkas mindre 2-taktare i världen. Man kör fortare med en fyrtaktare! MotoGp visar detta, ska man hägna kvar i dåtiden?
blir trumbromsar standard snart?
Självklart ska 250R finnas kvar så länge det finns hojar och utövare. Och 250 sp är en kanonklass om man vill köra billigt

Njae, helt ärligt så åker faktiskt vissa tvåtaktare i motogp snabbare på vissa banor, varvtidsmässigt. Sen när det blir race och trängsel blir det en annan femma. Allt som gör att det går fortare i motogp just nu beror inte enbart på mer effekt, utan även till stor del på däcken. Det snackas till och med om att man ska köra kvalen på tvåtaktarna och rejsen på fyrtaktarna..(Börjar de köra så kommer de nog ändra reglerna iofs).

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om antalet takter, bara det finns rejält med pulver i små smidiga chassin, har sagt det innan. Enda nackdelen jag ser med fyrtakt är att det blir dyrare, och till viss del tyngre, men utvecklingen går ju framåt där också.

Ge mig en prodracer 2007 med en fyrtaktsrova på sådär 4-500cc som hostar ur sig 110-130hk i ett chassi som väger 110-120kg så ska jag köra den ;)

Dock kommer nog nuvarande prodracers leva ett bra tag till och förmodligen sida vid sida. Bara att vänta på att gp-cirkusen/fabrikanterna beslutar sig, men det kan dröja ett ta till..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fredrik72 skrev:
Intresant diskution det här. Fyrtakt kontra 2-takt verkar ofta handla om viken klass man kör själv. Kör man Supersport är fyrtakt "bäst" o.s.v Man kanske får försöka se till ett litet större perspektiv. 2-takt är till och med på väg bort från crossen. Det tillverkas mindre 2-taktare i världen. Man kör fortare med en fyrtaktare! MotoGp visar detta, ska man hägna kvar i dåtiden?
blir trumbromsar standard snart?
Självklart ska 250R finnas kvar så länge det finns hojar och utövare. Och 250 sp är en kanonklass om man vill köra billigt
I crossen finns maskiner byggda för ändamålet. Men vi har inga fyrtaktare byggda för ren racing. Distinktionen tvåtakt-fyrtakt känns ganska oväsentlig i sammanhanget. Tänk i termer av Liten och lätt - Stor och tung, eller dedicerad racingmc - ombyggd gathoj. Bygger man fyrtaktare som är lika lätta och starka som tvåtaktarna i 250R eller SP så blir ingen ledsen för det. Men för närvarande finns inga sådana.

Crossens utveckling talar knappast mot tvåtaktarna heller. Även om fyrtaktarna vinner terräng så finns det massor av tvåtaktare kvar på banorna. Det blir en större spännvidd på maskinerna som ställer upp helt enkelt.

Sen vilka som är snabbast bestäms väl mest av reglementet. Tillåter man samma cylindervolym i tvåtaktarna i MotoGP som fyrtaktarna har så skulle fyrtaktarna få svårt att hänga med - tror jag i vart fall.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:

Sen vilka som är snabbast bestäms väl mest av reglementet. Tillåter man samma cylindervolym i tvåtaktarna i MotoGP som fyrtaktarna har så skulle fyrtaktarna få svårt att hänga med - tror jag i vart fall.

Så var reglerna redan innan, och minns jag inte helt fel är det tillåtet med fyrtakt i både 125 och 250cc, bara det att fyrtakt där inte har något kubikövertag. I 500-vm var det samma sak fram till förra året. Så det fanns en anledning att det inte var några fyrtaktare med sen innan. Tillåt 990cc tvåtakt i motogp så skulle ni få se helt vansinniga monster ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nicklas skrev:
Jaså! Är 250sp död!? Hur kommer det sig då att vi är i snitt ca 25 startande per tävling!!??

Att klassen hänger med nu är ju bara tack vare att ni förare kraftsamlade så i höstas. Att Mike strök klassen samtidigt som Svemo dröjde med besked hur det skulle bli gjorde tyvärr att ni tog mycket stryk inför årets säsong, men nu verkar det ju ha stabiliserat sig. Jag tycker det var otroligt synd som det blev nu och hoppas att de stora avhoppen från SP inte kommer i år. Det är ju en suverän b-klass som verkligen fyller en funktion....
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Lite offtopic men ändå: Varför ska SP250 vara en B-klass?
Om man tycker att det är en trevlig klass med bra fighter, lika förutsättningar och inte alltför stort hål i plånboken i slutet av säsongen så varför ska man tvingas byta bara för att man råkar vara duktig? Främjar det nyrekryteringen till klassen kanske? Som faktiskt har varit en av de största sen den introducerades, nu är det kanske 20-25 på racen vilket ändå står sig mycket bra mot andra klasser (R600/1000 ej medräknade).
Alla vi som körde i SO-finalen plus några till är i alla fall rörande överens om detta, kika på bifogad lapp som jag kommer att skicka till Svemo typ i morgon!
 

Bifogat

  • 250splista0001.jpg
    250splista0001.jpg
    78.3 KB · Visningar: 101

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
...Tillåt 990cc tvåtakt i motogp så skulle ni få se helt vansinniga monster ;)
Ja snälla, gör det. Då skulle det bli riktiga motorfester :D Vad sägs om 200 Nm i vrid och 300 + hk? :slicka

Edit: i ca 100 kg motorcykel :p
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
oFFkeFF skrev:
Japp, men det innebär ju inte att klasserna som sådana dör ut, utan inom crossen är det ju bara rovorna som bytts ut. Detsamma kommer så sakteliga ske inom racingen också.

Men precis som i motogp, gör man övergångsregler och dödar heller inte de gamla klasserna, vilket är smidigast och smartast. Då priserna på fyrtaktare är rätt mycket högre. Sedan kan man inte jämföra rakt av heller, trimningsgraden är brutalt mycket högre inom tvåtaktsracing än den är inom cross2t, där encylindriga 450cc fyrtakt i dagsläget inte har en suck mot v-twin 250cc 2-takt.
Helt sant, klasserna förblir ju desamma men fyrtakterna visar sig bättre och tar död på tvåtakt.. Men det kan säkert ändras igen efter ett par år när det blir klart för alla hur mkt dyrare det är att hålla en fyrtaktare vid liv!! :rolleyes: Det e ju inte så att de som vinner SM heat och gör "reklam" för fyrtaktare åker me standardmotorer... De e betydligt dyrare att få bra fart i och kräver mer mekande med ventiler o annat.. Svårare att byta kolv osv, osv... Dessutom, när det oundvikliga raset kommer så kostar det 25.000 istället för 2000 på en tvåtaktare...

Det här med trimningsgrad så är den rätt hög på en cross tvåtakt oxo, dock behöver vi ju vridet... Skulle väl gissa att man plockar ut 50-55 häst nåt ur en 125 racer?! Det går ju ur en cross oxo men den skulle inte gå att köra på en crossbana.. Så det e klart att RR motorna hämtar fler toppeffekt hästar..

Det är säkert därför fyrtaktarna tar över crossbanorna först oxo eftersom de har ett oslagbart vrid o får ner kraften i backen på ett helt annat vis än en tvåtakt... Problem som man inte har i lika stor utsträcking inom RR....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
alakhai skrev:
Helt sant, klasserna förblir ju desamma men fyrtakterna visar sig bättre och tar död på tvåtakt..

Det är säkert därför fyrtaktarna tar över crossbanorna först oxo eftersom de har ett oslagbart vrid o får ner kraften i backen på ett helt annat vis än en tvåtakt... Problem som man inte har i lika stor utsträcking inom RR....
Det har varit en diskussion om specifika vridet i olika motorcyklar här på forumet. Den tabell som presenterades visade att tvåtaktarna gav nästan dubellt så mycket vrid som fyrtaktarna - samma motorstorlek givet. Min CR250 ger t ex ca 210 Nm/l jämfört med Suzukins ca 110/l. Men precis som i MotoGP är fyrtaktarna i en klass betydlig större än vad tvåtaktarna tillåts vara. Det är väl 450 cc fyrtaktare mot 250 tvåtakt, eller (kan ej reglementet)?

Sen är det imponerande att de lyckas får 450:eek:rna att vara lika små och lätta som en 250 tvåtaktare. På crossidan finns alltså fullgoda alternativ till tvåtaktarna (vad avser effekt/vikt) medan det inte finns på RR-sidan. Det finns väl ingen fyrtaktsklass i Sverige där maskinerna väger mindre än 160 kg medan 250R väger in runt 100 kg. Resultatmässigt är det också så att 250R är snabbast på banorna - det finns inga fyrtaktare som går lika snabbt på våra banor helt enkelt.

Med lite tur kommer det små, lätta fyrtaktare till roadracingen snart men vi är tyvärr inte där ännu.

Är det förresten bara fyrtaktare i toppen av VM- och SM-crossen?
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Bingo skrev:
Det har varit en diskussion om specifika vridet i olika motorcyklar här på forumet. Den tabell som presenterades visade att tvåtaktarna gav nästan dubellt så mycket vrid som fyrtaktarna - samma motorstorlek givet. Min CR250 ger t ex ca 210 Nm/l jämfört med Suzukins ca 110/l. Men precis som i MotoGP är fyrtaktarna i en klass betydlig större än vad tvåtaktarna tillåts vara. Det är väl 450 cc fyrtaktare mot 250 tvåtakt, eller (kan ej reglementet)?

Sen är det imponerande att de lyckas får 450:eek:rna att vara lika små och lätta som en 250 tvåtaktare. På crossidan finns alltså fullgoda alternativ till tvåtaktarna (vad avser effekt/vikt) medan det inte finns på RR-sidan. Det finns väl ingen fyrtaktsklass i Sverige där maskinerna väger mindre än 160 kg medan 250R väger in runt 100 kg. Resultatmässigt är det också så att 250R är snabbast på banorna - det finns inga fyrtaktare som går lika snabbt på våra banor helt enkelt.

Med lite tur kommer det små, lätta fyrtaktare till roadracingen snart men vi är tyvärr inte där ännu.

Är det förresten bara fyrtaktare i toppen av VM- och SM-crossen?
Det är riktigt att det tillåts större motorer i cylindervolym räknat för fyrtaktare. I 250 tillåts som sagt fyrtaktarna vara på 450cc och i 125 upp till 250cc för en fyrtaktare.
Det är även rätt att fyrtaktarna väger marginellt mycket mer än en tvåtaktare i båda klasserna!! En 125:a väger c:a 88Kg medan en 250 fyrtakt väger c:a 96Kg...
Mycket titan och aluminium med andra ord!! Är ju för övrigt detta som gör att de kräver mer underhåll och för det mesta dyrare underhåll!!

Min egen teori över att utvecklingen ligger så långt före i crossen grundar sig till största delen på priset på en crosshoj. De nya fyrtaktarna kostar närmare 75.000:- och för dom pengarna får man en tävlingshoj som e byggd för att hålla en säsong i princip. De allra flesta crossförare som tävlar öht gör åt 2 hojar på en säsong, och att de som ligger i toppstrid i SM gör av med 4-5 är inte ovanligt!!! :fakta
Alltså, utvecklingen sker inom crossen och på bekostnad av dom som utöver denna sport för att kunna få fram driftsäkra o framförallt billiga gathojar. Att det inte händer så mkt inom RR i dessa små klasser kan jag bara lägga en vild gissning på... Jag skulle tro att det beror just på att det inte är en lika stor sport och utvecklingen skulle gå långsammare samt att en mindre grupp skulle få ta stora utvecklingskostnader. Som jag iaf anser att det måste vara när en crosshoj ska behöver kosta nästan lika mkt som en ny R6:a...!!

Edit: Glömde ju en sak, i SM topp just nu är det fyrtakt på 1:a och 2:a plats. Sen kommer en del tvåtaktare. I VM är första fyrtaktare på 2:a plats just nu tror jag. I VM har de bara fått åka med fyrtakt i år så där finns inte så många såklart men nästa år kommer det bli ändringar helt säkert!! Detta gäller 125 alltså. E väl ungefär samma sak i 250 i sverige men i VM är de betydligt fler eftersom de där fått köra i 2 år!! 250 klassen i VM finns inte heller kvar måste jag ju säga, den heter motogp numera sen fyrtaktarna började tillåtas!!
 
Last edited:

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Japp, skit i antalet takter, bara den väger runt 100kg och har runt 100 hk så spelar det ingen roll om det är en 250cc tvåtakt eller en 500cc fyrtakt! :tummenupp

Om jag kör racing igen vill jag inte sitta bända runt en massa dövikt på banan. Näe litet och lätt ska det vara, med massor av effekt! Dessutom ska det vara så lättmekat som det anstår en riktig racer...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top