Bingo skrev:
Det har varit en diskussion om specifika vridet i olika motorcyklar här på forumet. Den tabell som presenterades visade att tvåtaktarna gav nästan dubellt så mycket vrid som fyrtaktarna - samma motorstorlek givet. Min CR250 ger t ex ca 210 Nm/l jämfört med Suzukins ca 110/l. Men precis som i MotoGP är fyrtaktarna i en klass betydlig större än vad tvåtaktarna tillåts vara. Det är väl 450 cc fyrtaktare mot 250 tvåtakt, eller (kan ej reglementet)?
Sen är det imponerande att de lyckas får 450rna att vara lika små och lätta som en 250 tvåtaktare. På crossidan finns alltså fullgoda alternativ till tvåtaktarna (vad avser effekt/vikt) medan det inte finns på RR-sidan. Det finns väl ingen fyrtaktsklass i Sverige där maskinerna väger mindre än 160 kg medan 250R väger in runt 100 kg. Resultatmässigt är det också så att 250R är snabbast på banorna - det finns inga fyrtaktare som går lika snabbt på våra banor helt enkelt.
Med lite tur kommer det små, lätta fyrtaktare till roadracingen snart men vi är tyvärr inte där ännu.
Är det förresten bara fyrtaktare i toppen av VM- och SM-crossen?
Det är riktigt att det tillåts större motorer i cylindervolym räknat för fyrtaktare. I 250 tillåts som sagt fyrtaktarna vara på 450cc och i 125 upp till 250cc för en fyrtaktare.
Det är även rätt att fyrtaktarna väger marginellt mycket mer än en tvåtaktare i båda klasserna!! En 125:a väger c:a 88Kg medan en 250 fyrtakt väger c:a 96Kg...
Mycket titan och aluminium med andra ord!! Är ju för övrigt detta som gör att de kräver mer underhåll och för det mesta dyrare underhåll!!
Min egen teori över att utvecklingen ligger så långt före i crossen grundar sig till största delen på priset på en crosshoj. De nya fyrtaktarna kostar närmare 75.000:- och för dom pengarna får man en tävlingshoj som e byggd för att hålla en säsong i princip. De allra flesta crossförare som tävlar öht gör åt 2 hojar på en säsong, och att de som ligger i toppstrid i SM gör av med 4-5 är inte ovanligt!!!
Alltså, utvecklingen sker inom crossen och på bekostnad av dom som utöver denna sport för att kunna få fram driftsäkra o framförallt billiga gathojar. Att det inte händer så mkt inom RR i dessa små klasser kan jag bara lägga en vild gissning på... Jag skulle tro att det beror just på att det inte är en lika stor sport och utvecklingen skulle gå långsammare samt att en mindre grupp skulle få ta stora utvecklingskostnader. Som jag iaf anser att det måste vara när en crosshoj ska behöver kosta nästan lika mkt som en ny R6:a...!!
Edit: Glömde ju en sak, i SM topp just nu är det fyrtakt på 1:a och 2:a plats. Sen kommer en del tvåtaktare. I VM är första fyrtaktare på 2:a plats just nu tror jag. I VM har de bara fått åka med fyrtakt i år så där finns inte så många såklart men nästa år kommer det bli ändringar helt säkert!! Detta gäller 125 alltså. E väl ungefär samma sak i 250 i sverige men i VM är de betydligt fler eftersom de där fått köra i 2 år!! 250 klassen i VM finns inte heller kvar måste jag ju säga, den heter motogp numera sen fyrtaktarna började tillåtas!!