Tillåt mig....
Ska man utse sig som expert, så ska man kanske skriva rätt också.
Yamman var på bara 400cc i början, sen 426 för att till -03 bli 450. Husaberg och Husqvarna hade 400'or långt innan Yamaha (o ja, det kördes cross med dem också). Yamaha var visserligen först ut med sin 250, men redan samma år kunde man köpa både KTM och några fler märken med 250 fyrtaktmotorer.
Till sist. Tvitakt dog inte i crossen bara för att Yamaha kom med sin YZ400 -98, utan den dog bra många år innan när väl ett par svenska firmor fick till ordentliga crosshojar i början av 90-talet. T ex har ju de flesta tillverkare övergett sina 500cc tvitaktare för länge sen och de som höll ut längts var väl Honda?
Så... Nu hat jag sagt det ja hade på hjärtat.
alakhai skrev:
Efter att ha läst allt detta kan jag inte motstå att berätta lite hur det står till i motocrossens 125 & 250 klasserna..
Det hela började med att yamaha byggde en 450cc fyrtaktare som va tänkt för USA där de planerade en klass med 250cc tvåtakt o upp till 450cc fyrtakt. Hojen blev väldigt populär trots att man i sverige va tvungen att åka med den i 500 klassen. Sen ett par år tebaks så ändrades dock både reglerna i VM o SM så vi åker me upp till 450cc fyrtakt i 250 klassen.
Yamaha va även först med en 250 fyrtaktare som första året inte heller hade en klass som den va konkuranskraftig i men som nu håller på att ta över 125 klassen då den ingår där sen 2 år tebaks!!
Idag är startfältet ungefär 70% 125cc tvåtakt och 30% 250 fyrtakt i 125cc klassen men utvecklingen går rasande snabbt till fyrtaktarnas fördel. O då ska ni veta att det endast tillverkats 250 fyrtakt av Yamaha. 04 kommer även honda, suzuki, ktm och kawasaki med sina 250 fyrtakt...
I 250 klassen är det betydligt fler fyrtaktare redan då honda, ktm o yamaha har sådan cyklar redan... Även kawasaki o suzuki kommer med sina 450 fyrtakt till -05...
Så jag e nog beredd att hålla med de som gissar på att tvåtaktarna håller på att dö ut till fördel för fyrtakt.... Men jag har BARA erfarenhet och kunnade om cross!!!