250 r

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
Japp, skit i antalet takter, bara den väger runt 100kg och har runt 100 hk så spelar det ingen roll om det är en 250cc tvåtakt eller en 500cc fyrtakt! :tummenupp

Om jag kör racing igen vill jag inte sitta bända runt en massa dövikt på banan. Näe litet och lätt ska det vara, med massor av effekt! Dessutom ska det vara så lättmekat som det anstår en riktig racer...

När köper du hoj nudå? ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
--- edit --- Resultatmässigt är det också så att 250R är snabbast på banorna - det finns inga fyrtaktare som går lika snabbt på våra banor helt enkelt. --- edit---

Nja. Man kan väl säga att Fredrik Watz är snabbare än de flesta fyrtaktsåkarna men skulle inte han köra i Sverige så skulle varvrekorden på banorna has av SS600 hojarna.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Imponerande, men då skulle jag vilja veta vilka hojtyper som har övriga, efterom Bingo konstaterat att räsrar är snabbare:)

A-torp är ju lite extrema förhållande, men övriga banor?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Imponerande, men då skulle jag vilja veta vilka hojtyper som har övriga, efterom Bingo konstaterat att räsrar är snabbare:)

A-torp är ju lite extrema förhållande, men övriga banor?

Som jämförelse igen då, em-banorna, så var Watz förra året ~1-2 sekunder snabbare än Kai-Börre. Börre vann EM, Watz kom 7'a totalt. Veidec pressar tiderna för att konkurrensen är så stor + att ss600-cyklarna givetvis är ruskigt snabba. Har sagts innan, skulle någon/några matcha watz här hemma, skulle nog tiderna i 250r här hemma pressas rejält.
Kollar man anderstorp som är en extrem effektbana, så vet jag faktiskt inte om några 600'or åkte låga 1.36 eller inte.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
... Har sagts innan, skulle någon/några matcha watz här hemma, skulle nog tiderna i 250r här hemma pressas rejält.
....

Det tar naturligtvis emot att erkänna, men jag tror nog på det jag med.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det tar naturligtvis emot att erkänna, men jag tror nog på det jag med.....

Några är ju redan där och nosar honom i bakhasorna. Men sen är frågan om vi får se särskilt mycket av det här hemma nästa år.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Tillåt mig.... :rolleyes:

Ska man utse sig som expert, så ska man kanske skriva rätt också.

Yamman var på bara 400cc i början, sen 426 för att till -03 bli 450. Husaberg och Husqvarna hade 400'or långt innan Yamaha (o ja, det kördes cross med dem också). Yamaha var visserligen först ut med sin 250, men redan samma år kunde man köpa både KTM och några fler märken med 250 fyrtaktmotorer.

Till sist. Tvitakt dog inte i crossen bara för att Yamaha kom med sin YZ400 -98, utan den dog bra många år innan när väl ett par svenska firmor fick till ordentliga crosshojar i början av 90-talet. T ex har ju de flesta tillverkare övergett sina 500cc tvitaktare för länge sen och de som höll ut längts var väl Honda?

Så... Nu hat jag sagt det ja hade på hjärtat. :rodnar


alakhai skrev:
Efter att ha läst allt detta kan jag inte motstå att berätta lite hur det står till i motocrossens 125 & 250 klasserna..

Det hela började med att yamaha byggde en 450cc fyrtaktare som va tänkt för USA där de planerade en klass med 250cc tvåtakt o upp till 450cc fyrtakt. Hojen blev väldigt populär trots att man i sverige va tvungen att åka med den i 500 klassen. Sen ett par år tebaks så ändrades dock både reglerna i VM o SM så vi åker me upp till 450cc fyrtakt i 250 klassen.

Yamaha va även först med en 250 fyrtaktare som första året inte heller hade en klass som den va konkuranskraftig i men som nu håller på att ta över 125 klassen då den ingår där sen 2 år tebaks!!

Idag är startfältet ungefär 70% 125cc tvåtakt och 30% 250 fyrtakt i 125cc klassen men utvecklingen går rasande snabbt till fyrtaktarnas fördel. O då ska ni veta att det endast tillverkats 250 fyrtakt av Yamaha. 04 kommer även honda, suzuki, ktm och kawasaki med sina 250 fyrtakt...

I 250 klassen är det betydligt fler fyrtaktare redan då honda, ktm o yamaha har sådan cyklar redan... Även kawasaki o suzuki kommer med sina 450 fyrtakt till -05...

Så jag e nog beredd att hålla med de som gissar på att tvåtaktarna håller på att dö ut till fördel för fyrtakt.... Men jag har BARA erfarenhet och kunnade om cross!!!
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
EazyLiving skrev:
Tillåt mig.... :rolleyes:

Ska man utse sig som expert, så ska man kanske skriva rätt också.

Yamman var på bara 400cc i början, sen 426 för att till -03 bli 450. Husaberg och Husqvarna hade 400'or långt innan Yamaha (o ja, det kördes cross med dem också). Yamaha var visserligen först ut med sin 250, men redan samma år kunde man köpa både KTM och några fler märken med 250 fyrtaktmotorer.

Till sist. Tvitakt dog inte i crossen bara för att Yamaha kom med sin YZ400 -98, utan den dog bra många år innan när väl ett par svenska firmor fick till ordentliga crosshojar i början av 90-talet. T ex har ju de flesta tillverkare övergett sina 500cc tvitaktare för länge sen och de som höll ut längts var väl Honda?

Så... Nu hat jag sagt det ja hade på hjärtat. :rodnar
Utsett mig som expert har jag väl inte gjort?! Men jag har varit med väääldans många år i SM topp i 125. O det stämmer att Yamahan va på 400cc från början men det va många år sen!! Och sen det blev godkänt med 450cc har inte många åkt med 426 bara.
Vi diskuterar ju fyrtaktare eller inte i de 2 små klasserna, att de tog över 500 klassen för flera år sen e ju vida känt!! Men nu visar de sig bättre o nästan lika lätta i de små klasserna oxo och förmodligen är det en tidsfråga innan de gör så inom RR oxo!! Kanske... E väl det som diskutionen egentligen handlar om!?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
alakhai skrev:
Utsett mig som expert har jag väl inte gjort?! Men jag har varit med väääldans många år i SM topp i 125. O det stämmer att Yamahan va på 400cc från början men det va många år sen!! Och sen det blev godkänt med 450cc har inte många åkt med 426 bara.
Vi diskuterar ju fyrtaktare eller inte i de 2 små klasserna, att de tog över 500 klassen för flera år sen e ju vida känt!! Men nu visar de sig bättre o nästan lika lätta i de små klasserna oxo och förmodligen är det en tidsfråga innan de gör så inom RR oxo!! Kanske... E väl det som diskutionen egentligen handlar om!?

Micke dricker grappa och hamnar vid sidan av ibland ;)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Jo, nu senast på Åsen under andra kvalet. Fast då drack jag inte Grappa förrens efteråt, å det va Grekisk Grappa tilll råga på allt!! Inte undra på att man kraschar i rent förebyggande syfte!! :D

Vad ni missat helt, era nedrans sumprunkare, är att EU kommer att förbjuda tvitaktare inom en snar framtid (tror det är runt 2007 och därför man pratar om att 250r Tvitakt försvinner då?). Likaså kommer USA att göra och först lär väl Californien vara? Hur tror ni det går med 250r då, när ni enbart får köra i Asien, Sydamerika och Afrika?


oFFkeFF skrev:
Micke dricker grappa och hamnar vid sidan av ibland ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nedrans sumprunkare???? Läst för mycket Kapten Haddock eller var får du inspiration ifrån?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Jo, nu senast på Åsen under andra kvalet. Fast då drack jag inte Grappa förrens efteråt, å det va Grekisk Grappa tilll råga på allt!! Inte undra på att man kraschar i rent förebyggande syfte!! :D

Vad ni missat helt, era nedrans sumprunkare, är att EU kommer att förbjuda tvitaktare inom en snar framtid (tror det är runt 2007 och därför man pratar om att 250r Tvitakt försvinner då?). Likaså kommer USA att göra och först lär väl Californien vara? Hur tror ni det går med 250r då, när ni enbart får köra i Asien, Sydamerika och Afrika?

Det har väl varit förbjudet med tvåtakt ett bra tag i californien, eller snarare varit svårt att klara avgaskraven. Men säger du att de ska förbjuda det inom racingen också?? Lite andra miljökrav på banor och på gatan hörrödu, eller får vi katalysatorer på cart-bilarna också?
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
EazyLiving skrev:
Jo, nu senast på Åsen under andra kvalet. Fast då drack jag inte Grappa förrens efteråt, å det va Grekisk Grappa tilll råga på allt!! Inte undra på att man kraschar i rent förebyggande syfte!! :D

Vad ni missat helt, era nedrans sumprunkare, är att EU kommer att förbjuda tvitaktare inom en snar framtid (tror det är runt 2007 och därför man pratar om att 250r Tvitakt försvinner då?). Likaså kommer USA att göra och först lär väl Californien vara? Hur tror ni det går med 250r då, när ni enbart får köra i Asien, Sydamerika och Afrika?

Nu handlar tråden om 250R... :rolleyes: Må det vara tvåtaktande RACERS eller 4-taktande sådana, jag vill se och även ha möjlighet köra dem... 100hk/100kg:rock
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
oFFkeFF skrev:
Det har väl varit förbjudet med tvåtakt ett bra tag i californien, eller snarare varit svårt att klara avgaskraven. Men säger du att de ska förbjuda det inom racingen också?? Lite andra miljökrav på banor och på gatan hörrödu, eller får vi katalysatorer på cart-bilarna också?
JAG har inte sagt att det kommer förbjudas... Jag pratar om att fyrtaktarna håller på att konkurera ut tvåtaktarna!! O vem håller kvar vid en tvåtaktare som inte hänger med?!? Det e just detta som håller på att hända i crossen!!
O som jag va inne på förut så tror jag tillverkarna använder crosshojarna att utvärdera och utveckla på!! Därav har det inte märkts speciellt mkt på RR-banorna.. Ännu...

Ni pratar ju betydligt mer om vikt än vad "vi" inom cross gör... Men saken e ju den att vi har både 250 och 450 fyrtakt maskiner under 100Kg...
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Haddock må va bra, men insperationen kommer helt och fullt av att läsa folks inlägg här på Sporthoj!! :D

Chrille skrev:
Nedrans sumprunkare???? Läst för mycket Kapten Haddock eller var får du inspiration ifrån?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Vad jag förstått av diskusionerna som EU för (har tyvärr bara hört det i andra led) är att det snackas om att totalförbjuda alla nya tvitaktare runt 2007, race som gata, och att alla tvitaktare, gamla som nya, ska vara förbjudna 10 år senare, katalysator eller ej. Hur väl detta är förankrat och verkligt vet jag inte, men det visar väl vart vi är på väg?

Californien har vad jag vet, inget tvitaktsförbud ännu, men de som åker cross å sånt däröver börjar bli oroliga. Däremot är det fruktansvärt svårt att få igenom tvitaktare utan dispenser och annan skit.



oFFkeFF skrev:
Det har väl varit förbjudet med tvåtakt ett bra tag i californien, eller snarare varit svårt att klara avgaskraven. Men säger du att de ska förbjuda det inom racingen också?? Lite andra miljökrav på banor och på gatan hörrödu, eller får vi katalysatorer på cart-bilarna också?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
alakhai skrev:
JAG har inte sagt att det kommer förbjudas... Jag pratar om att fyrtaktarna håller på att konkurera ut tvåtaktarna!! O vem håller kvar vid en tvåtaktare som inte hänger med?!? Det e just detta som håller på att hända i crossen!!
O som jag va inne på förut så tror jag tillverkarna använder crosshojarna att utvärdera och utveckla på!! Därav har det inte märkts speciellt mkt på RR-banorna.. Ännu...

Ni pratar ju betydligt mer om vikt än vad "vi" inom cross gör... Men saken e ju den att vi har både 250 och 450 fyrtakt maskiner under 100Kg...

Jo, enstånkor har man fått ner vikten på ganska rejält, dock är det få stånkor som är i närheten av +90hk på bakhjulet, och särskilt inga stånkor i 450-500cc klassen, för det behövs fler cylindrar, som väger mer, och kostar ännu mer att tillverka.
Sen säger jag inte att det inte kommer komma motorer i 4-500cc klassen som kan ta upp en fight mot en 250r-motor, för det kommer säkerligen.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Ta crossen som förebild. Hurr många år tog det för Yamaha att bygga en 250 fyrtaktare som var lättare än en 250 tvitakt när de väl bestämt sig? Mindre än Ett (1) år.

Så vad tror ni skulle hända ifall någon tillverkare får för sig att bygga en tvåcylindrig fyrtaktare på 250cc som väger under 100kg och som är lika konkurrenskraftig som en 125r? Ge dem 10 mån så finns den. Får de sen gå upp till tex 450cc som i crossen, så har vi med all säkerhet en utmannare till 250r på ännu kortare tid.

Tyvärr så säljs det alldeles för få rena RR-maskiner jämfört med cross å enduro, så det kanske inte kommer att hända. Men vill de, så kan de. Bara FIM ändrar lite på reglerna.

Å så lite hitorik för de som vill fundera lite. Sök på Freddie Spencer och 250GP. Ni kommer att hitta lite intressant läsning där från tidigt 80-tal. :D


alakhai skrev:
JAG har inte sagt att det kommer förbjudas... Jag pratar om att fyrtaktarna håller på att konkurera ut tvåtaktarna!! O vem håller kvar vid en tvåtaktare som inte hänger med?!? Det e just detta som håller på att hända i crossen!!
O som jag va inne på förut så tror jag tillverkarna använder crosshojarna att utvärdera och utveckla på!! Därav har det inte märkts speciellt mkt på RR-banorna.. Ännu...

Ni pratar ju betydligt mer om vikt än vad "vi" inom cross gör... Men saken e ju den att vi har både 250 och 450 fyrtakt maskiner under 100Kg...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top