250 Sportproduction 2004?

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Obstinat! Jag? Nää!! Har väl aldrig hänt? Jag som är så ödmjuk å timid!! :D

Har inget emot klassen i sig (förutom att den låter mesigt och är skittråkig att titta på! :rolleyes: ), snarare är det så att jag vill ge lite motvikt till snacket om att det är den bästa och billigaste klassen för nybörjare. För så är det ju inte riktigt, eller hur?
Eftersom jag kan jämföra rakt av från förra säsongen, så vet jag att det ÄR billigare att köra t ex Rookie600/1000 med standardhoj än SP250. Både vad gäller drift och däck. Sen kan ju t ex du berätta, Torkel, hur mycket du fick lägga ut på mekaniska problem och uteblivna starter förra året (glöm nu inte vevar och alla avgasportar :D )?

Sen vet jag inte om 2-3 förfrågningar här på forumet kan vara det samma som intresset markant ökat för SP250. Sådana fall skulle väl intresset för alla andra klasser ökat lavinartat?

Sen det där med 80 startnummer i Rookie600. Vet vet ju alla att det finns en hel hög med wannabee's här på forumet som tagit ut nummer men vi har aldrig sett dem i närheten av en bana. Flest antal startande i t ex Rookie600, var ju på åsen. Tror det var 48st där, och då pratar vi hela Norden. Som ren SM tävling var väl Sviestad den bästa måttstocken med 33st anmälda.
Fast sen pratar ju antalet startnummer för sig självt i en annan fråga. Hur många uttagna nummer finns det i den nu så populära SP250 klassen? :rolleyes:

Obstinat-Micke med det långa pekfingret i högsta hugg!! :D


Torkel skrev:
Äh, din tråkmånssombaravillattallaskaköragsxr1000somgår300km/hminst!
Jag tror han menar att intresset har ökat under den här säsongen, inte jämfört med i fjol och ett antal år innan dess. Sen begriper jag inte varför du alltid ska gå i bräschen för att skriva ner 250SP, är det något du retar dig på i den klassen eller är du bara allmänt obstinat??? Allvarligt!
Det har ju varit ganska så tydligt under säsongen att förare i R600/R1000 har dragit sig för att skicka in anmälan eftersom de utgått från att de kommer att bli utkvalade, där ligger nog en stor orsak till att det inte har varit smällfulla startfält. Var det inte runt 80 st som tagit ut officiella startnummer i R600?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Hmm... Vad står det på moroten i en Aprilia då?? :D

Kan det kanske vara så att alla Apa-rilia ägare lider av samma ego/hjärta konflikt som lilla jag?? :D

Bara som ett tillägg, så körde jag inte fortare på Sviestad med Skurhinken än Ducce förräns efter sista racet.
Eftersom jag kör helt osponsrad så var det mer en penga fråga. Exotiska, vackra damer kräver mer i drift än slätstrukna, alldagliga förortsbrudar!! :eek:

Teddy skrev:
Dalai-Teddy talar:

Mickes anti-250SP-attityd är historien om en man som sålde sin själ till djävulen. När Duccen satte begränsningen för varvtiderna bytte han till en Suzuki. Trots att han egentligen inte vill åka något annat än italienskt var längtan efter resultat för stark. Han bär på en konflikt mellan ego och hjärta. Egot säger Suzuki, hjärtat säger Ducati. Eftersom man bara kan finna tillfredställelse i de handlingar som kommer från hjärtat kommer han aldrig att finna glädje i sina framgångar på Suzukin. Hur många bra resultat han är gör vet han innerst inne att inget kan ersätta en italiensk cykel. Han kommer först finna frid när han kör en konkurranskraftig Ducce i NSBK, eller om han börjar köra en konkurranskraftig Aprilia RS250 i 250SP! Till dess kommer grappan ha en bitter eftersmak. Samma bittra eftersmak som den klunk surt rödvin Judas tog på sista nattvarden.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
EazyLiving skrev:
Hur kommer sig det när startlistorna bara tar upp 29 pers och 30 får starta?? :confused:

Eller menar du stordebutant racet helgen innan SO/SM?

Nä, SO/SM, R1000.

Tot 42 st kvalade, 32 fick starta = 10 bort alltså.

Sen klotade 5 st på racet och 2 blev diskade innan racestart pga pyromaniska övningar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Trots Grappagalningens obstinata inlägg så är läget detta, det kommer att vara enklare att få köra tävling år 2004 om man väljer 250SP, i R-600/1000 så är det för många som anmäler sig, detta leder till att endast dom som är snabbast får tävla på Söndagen, dom stackarna som inte räcker till blir hånade på bänken och lägger sedan ner sin RR karriär utan pengar eller hopp, i Malmö irrar det runt en massa hemlösa A-lagare, jag är säker på att dom hamnat på bänken just av denna anledning.

Ge inte upp, kör i en klass där ALLA som betalar startavgift får tävla.
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Kan inte annat än att hålla med.
Är en av de få anledningarna att jag började med just 250SP. Visst vore det häftigt att köra en 1000kubikare. Men nu i efterhand när jag testat att köra en sådan så ser jag inte charmen. Den är ju så satans tung i jämförelse med RSen.
Jag tycker det känns som man utvecklas mer som förare när man inte har hur mycket vrid och häst som helst som nästan bara kan utnyttjas på rakorna. ca 60 häst räcker rätt bra ändå trots mina 100 som hojjen ska flytta på.
Bara min syn på saken.

GSXR1100R skrev:
Trots Grappagalningens obstinata inlägg så är läget detta, det kommer att vara enklare att få köra tävling år 2004 om man väljer 250SP, i R-600/1000 så är det för många som anmäler sig, detta leder till att endast dom som är snabbast får tävla på Söndagen, dom stackarna som inte räcker till blir hånade på bänken och lägger sedan ner sin RR karriär utan pengar eller hopp, i Malmö irrar det runt en massa hemlösa A-lagare, jag är säker på att dom hamnat på bänken just av denna anledning.

Ge inte upp, kör i en klass där ALLA som betalar startavgift får tävla.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250

Sen det där med 80 startnummer i Rookie600. Vet vet ju alla att det finns en hel hög med wannabee's här på forumet som tagit ut nummer men vi har aldrig sett dem i närheten av en bana. Flest antal startande i t ex Rookie600, var ju på åsen. Tror det var 48st där, och då pratar vi hela Norden.
[/B]



Nja inte riktigt 48st, 74 var det på bikeweek
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
EazyLiving skrev:
Snick-snack. Sist jag såg listan så var det 78st uttagna nummer i Rookie600 (eller om det var 68st, minnet är lite svagt just nu)
Jag vidarebefodrar bara vad Tony sagt. 160 st totalt i SM/SO.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Obstinat! Jag? Nää!! Har väl aldrig hänt? Jag som är så ödmjuk å timid!! :D

Har inget emot klassen i sig (förutom att den låter mesigt och är skittråkig att titta på! :rolleyes: ), snarare är det så att jag vill ge lite motvikt till snacket om att det är den bästa och billigaste klassen för nybörjare. För så är det ju inte riktigt, eller hur?
Eftersom jag kan jämföra rakt av från förra säsongen, så vet jag att det ÄR billigare att köra t ex Rookie600/1000 med standardhoj än SP250. Både vad gäller drift och däck. Sen kan ju t ex du berätta, Torkel, hur mycket du fick lägga ut på mekaniska problem och uteblivna starter förra året (glöm nu inte vevar och alla avgasportar :D )?


Obstinat-Micke med det långa pekfingret i högsta hugg!! :D

Och så var vi tillbaka på ruta 1 igen.. Så du menar att ingen standard 600 hoj fick några mekaniska problem förra året?
Vad kostade de att laga? Vad kostar en ny topp, vad kostar en ny växellåda osv.. Och in your dreams att en en 600'a tuggar mindre däck än en sp250, bara kostnaden på däcken skiljer väl en del om jag inte minns fel?
Att ni verkade ha köpt en hinkig sp250 som kostade att hålla i drift kan man ju exempelvis inte jämföra med en bra köpt 600'a?
Dit hörde ju iaf inte din 748 som nog kostade mer i blåsta delar än jag brände på min racer med ras förra året..
I år har jag fortfarande hållt budgeten på 5000kr/race, ink allt för att köra racer och då har jag åkt på nya däck varje race, att ni lyckats blåsa mer på en sp250 är förvånande.
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
i år har jag köpt en ny motor nya bromsok och lite andra "småsaker"+ däck å allt annat, allt för en tävling eftersom jag inte hade mer pengar, så att det inte kostar att köra rookie är bara bull, jag funderar förövrigt att börja köra 250. tvitakt luktar så gott :confused:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
roadräser skrev:
i år har jag köpt en ny motor nya bromsok och lite andra "småsaker"+ däck å allt annat, allt för en tävling eftersom jag inte hade mer pengar, så att det inte kostar att köra rookie är bara bull, jag funderar förövrigt att börja köra 250. tvitakt luktar så gott :confused:

Vi luktar bäst och vi låter bäst ;) Klart du ska köra 250 :)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
EazyLiving skrev:
Obstinat! Jag? Nää!! Har väl aldrig hänt? Jag som är så ödmjuk å timid!! :D

Har inget emot klassen i sig (förutom att den låter mesigt och är skittråkig att titta på! :rolleyes: ), snarare är det så att jag vill ge lite motvikt till snacket om att det är den bästa och billigaste klassen för nybörjare. För så är det ju inte riktigt, eller hur?
Eftersom jag kan jämföra rakt av från förra säsongen, så vet jag att det ÄR billigare att köra t ex Rookie600/1000 med standardhoj än SP250. Både vad gäller drift och däck. Sen kan ju t ex du berätta, Torkel, hur mycket du fick lägga ut på mekaniska problem och uteblivna starter förra året (glöm nu inte vevar och alla avgasportar :D )?

Sen vet jag inte om 2-3 förfrågningar här på forumet kan vara det samma som intresset markant ökat för SP250. Sådana fall skulle väl intresset för alla andra klasser ökat lavinartat?

Sen det där med 80 startnummer i Rookie600. Vet vet ju alla att det finns en hel hög med wannabee's här på forumet som tagit ut nummer men vi har aldrig sett dem i närheten av en bana. Flest antal startande i t ex Rookie600, var ju på åsen. Tror det var 48st där, och då pratar vi hela Norden. Som ren SM tävling var väl Sviestad den bästa måttstocken med 33st anmälda.
Fast sen pratar ju antalet startnummer för sig självt i en annan fråga. Hur många uttagna nummer finns det i den nu så populära SP250 klassen? :rolleyes:

Obstinat-Micke med det långa pekfingret i högsta hugg!! :D
Obstinat var ordet sa Bull!
Uteblivna starter i fjol för min del var faktiskt bara på Sviestad efter avgasventilras. Sen köpte jag en begagnad avgasventil för 100 kr och stoppade i en begagnad kolv och sen gick den igen! :D Sen att jag var tvungen att byta vevaxel i vintras (köp inte en Aprilia som har körts i 6 timmars endurance på Anderstorp utan att kolla veven, ett tips!) har nog inga likheter med den normale RS250-piloten, vad jag vet är det bara jag och Öjert som har bytt vev, Öjert för att vara snabbast och jag för att den var kronslut! Och den kostade "bara" 5900 kr så det motsvarar väl två set däck.
Skulle vara kul att se hur mycket det skiljer i reparationskostnader efter en vurpa med en 600/1000 och en RS250, alla såg vi ju Zurfarns Kawa på Knutstorp... :skrämd Man vurpar ju som sagt en hel del i början. Fredrik Dahlgren gjorde likadant med sin Aprilia och den bara gleeeeed i gräset! Byte av toppkåpa och sen klart för race!

"Låter mesigt" kanske det men vi klarar i alla fall alla förekommande bullergränser och det är ju inte så dumt! Sen tycker jag personligen att de race jag sett varit sjukt bra, vem glömmer SM'et på Sviestad i fjol t.ex? :bow

Jag vidhåller att det är en bra rookieklass för att:
  • Det går inte så j-a fort på rakorna (bra argument för att lugna mammor för övrigt! :D )
  • Inte så mycket effekt = knappast några highsiderkrascher
  • Roadracing handlar om kurvtagning, full fart rakt fram finns det en annan disciplin för :fakta
  • Alla har likadana cyklar, förarskickligheten avgör
  • Det är (i dagsläget i alla fall) inte fulla startfält så man behöver inte kvala
  • Man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, regndäck och slicks, däckvalet är enkelt eftersom alla kör på samma däck oavsett väder
  • En uppsättning bromsbelägg räcker en säsong...
  • En cykel från 98-01 kostar runt 30.000 kr inkl reservdelar och då får man ett chassi som mer eller mindre är gjort för banåkning, motorn är oförändrad så alla har samma förutsättningar (RS250 då alltså)
  • Du behöver inte sälja din själ och köpa en hypervässad ex Synsam/Veidechoj för multum med kosing för att ha chans att vinna ett race
Det som talar emot klassen är mest att den inte finns kvar i SO och att många SM körs med SO 2004, lite tveksamt hur mycket körtid vi kommer att få tillsammans med övriga klasser.
Capisce?
:squid
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Det som inte är bra med 250SP är just detta med att man inte får ha regndäck, det är ju bara farligt att kasa runt i blötan med vanliga ostar.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
GSXR1100R skrev:
Torkel!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Det som inte är bra med 250SP är just detta med att man inte får ha regndäck, det är ju bara farligt att kasa runt i blötan med vanliga ostar.

Men det är ju lika för alla...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Din gamle ynkrygg, lämna det där åt de som inte närmar sig pensionsålder.

Låt mig påminna farbror om följande ekvation.
Kalla däck + het förare = :crash
:crash = Ont
Ont = Kuliga piller
Kuliga piller = Svammel
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top