2takt turbo ?

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
tänkte på om detta skulle funka?

Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.

Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Manglarn skrev:
tänkte på om detta skulle funka?

Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.

Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.

Jag vet att det har gjorts på minst en RD 350. Tror killen skrämde upp den från 59 till över 100-110 hk, så går gör det säkert. :)
 

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
jasså. problemet då är väll att hitta ett så litet aggregat. och vad det skulle kosta..gärna inte alltför dyrt. alla rör och sånt svetsar jag själv.

nån som vet var man kan fåtag på småå turbon???
Vad behövs för att få på turbot ?
är bil/mc turbo likadana, isfåfall kan jag förmodligen skaffa fram ett aggregat från en liiten bil.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Finns rätt så stort kunnande inom detta i snöskoterdragracingen,sök på nåt snöskoterforum så borde du hitta nån som kan ge tips.Dock tror jag personligen att det kan bli svårt att hitta ett lämpligt aggregat till en så liten motor utan att behöva bygga ihop ett eget eller specialbeställa=dyrt.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
2takt med turbo :va
borde inte det blir en gudförbannat sjuk ketchupeffekt isåfall?
 

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nissan cherry turbo har ett aggregat mindre än knytnäven, finns en till minibil från slutet av åttiotalet som jag glömt namnet på, med miniturbo.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Manglarn skrev:
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.

volvos s80 t6 hade ju 2 stycken miniturbos som borde funka
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
GIXxXER skrev:
volvos s80 t6 hade ju 2 stycken miniturbos som borde funka
Du kommer att få problem med smörjningen till turbon eftersom 2-taktaren inte har någon sådan att bjussa på, detta gör det jäkligt jobbigt. Han som byggde RD350:n är ingenjör från Chalmers och hade en massa saker för att lösa det i en topbox på hojen.
 

polisen

SER ER ÖVERALLT!
Gick med
13 Apr 2003
Ort
karlskoga
Hoj
BMW 1100 - 01 utan k&n eller styrdämpare!
Manglarn skrev:
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.

kolla med "ghostraider" han kanske har något liggandes efter tester med busa... :lol
ge järnet 2-takt rulez! :banana
 

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
tack..ska kolla runt lite..hur ska turbon smörjas??
 

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Öland/Ösatan
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
Köp en honda 4T 125cc... betydligt lättare att våldta! finns extermt små garegat på vissa renult dieslar.. där avgas sidan är som två tummar..

Själv så ska jag våldta en piaggio Zip 4t med ett sånt aggregat! hehehe... :yoparty
 

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
Hehe..vad kan ett sånt aggregat kunna kosta ??? vill gärna Inte lägga ut alltför mycket.. Men är inte diesel aggregat avsedda för ganska LÅGT varv?

dom varvar ju inte så mykket.
 

NSR_ERnsT

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
JKPG
Hoj
...
bike turbokonverterade en tzr för ett tag sedan, har för mig att dom krämade ur 75 hk innan koppling sa upp sig för gott.....
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Manglarn skrev:
Hehe..vad kan ett sånt aggregat kunna kosta ??? vill gärna Inte lägga ut alltför mycket.. Men är inte diesel aggregat avsedda för ganska LÅGT varv?

dom varvar ju inte så mykket.

Spelar ingen roll hur mycket motorn varvar, det är gas flödet som får turbon att varva. Turbon skall varva vagon, har du för liten turbo kan den övervarva, har du för stor turbo får du inte ut någon pumpeffekt. Turbon har bästverkningsgrad i ett ganska smalt band, så det gäller att pricka det.

Men smörjningen blir ett problem, du får ha extern oljepump med litet olje tråg vid sidan... tål att tänkas på
 

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
Ja..men tänkte att Turbon e avsedd för låga varv..tar den inte ganska mycket stryk att varva uppåt 8-10 tusen då ??? dieslar ligger ju på typ 2-3 tusen vid rödvarv typ
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Öhm, vill inte låta nedlåtande, men börja inte bygg turbo om du inte bemästrar de här grundläggande sakerna. Läs på istället, turbo är inte riktigt så enkelt som du verkar tro.

En bättre idé är väl att lustgasladda hojen istället? Då får du mycket roligt/kr och det är lite meckande ändå!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top