2takt turbo ?

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Prova med orginal luftburk, ...ett av mina starkaste minnen från 80-talet är alla dom som försökte få till ett friare insug på RD350:isarna (och TZR för den delen), ...och misslyckades. Letandet efter gigantiskt stora munstycken brukade vara en indikation på att dom snart skulle ge upp/motorn skulle skära.


Tanken är god. men detta är en 250 med en 350 maskin .. dvs det finns ingen luftburk, den som passade till 250 motorn var för liten till 350 motorn den ströp nått fruktansvärt och hojen hade ett effektregister på 500rpm vid ca 8000rpm annars så gick den knappt. men den drog bra med soppa kan jag säga :)

motorn är genomgången av mig och den är fräsch. så detta är inget problem som uppstått utan jag har inte fått den till och gå som den skall någon gång.

ang motståndet i insuget så monterade jag mellanbitar ca 40mm långa för att ev försöka kompencera motståndet i luft burken. men den går lika illa med som utan dessa distanser. Det får inte plats längre heller. *suck*
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
oki får man fråga hur den funkar ? vad får man för hjälp av den ?

Känns lite sådär att plöja ner pengar på saker som kanske löser problemet , så förklara gärna vad den gör och på vilket sätt den kan fixa mitt problem ..


# 1 du har koll på avgastemeraturen/bestyckning

# 2 nu har dom ju massa minne så varv får du ju koll på åxå....(model beroende)

# 3 den gör INTE ett dugg för att lösa dit problem (men du får saker at fundera på)
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
# 1 du har koll på avgastemeraturen/bestyckning

# 2 nu har dom ju massa minne så varv får du ju koll på åxå....(model beroende)

# 3 den gör INTE ett dugg för att lösa dit problem (men du får saker at fundera på)


Oki det låter som om det instrumentet mest är till för div injustering inte en regelrätt felsökning.

Men det tål kanske att kollas på när jag fått hojen till å gå rent.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Oki det låter som om det instrumentet mest är till för div injustering inte en regelrätt felsökning.

Men det tål kanske att kollas på när jag fått hojen till å gå rent.


man ser ju om den "går" lika på alla cyllarna och om bestyckningen är rätt
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Hur viktigt är det att det är glappfritt mellan YPVS ventilerna ? och vad händer om det är glapp ?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Hur viktigt är det att det är glappfritt mellan YPVS ventilerna ? och vad händer om det är glapp ?



japp viktigt...(bruckar gå fixxa med en liten "plåt" eller nån distans....)
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Nu har jag troligen hittat felet .. ja en del av det iaf. det är glapp mellan YPVS ventilerna och det ställer säkert till en hel del.

Men jag har lyckats att flytta felet från höger till vänster sidan, *ler*
Det är nått "fel på reedsen.

Jag vet inte men jag tror att den ena sidans reeds är "hårdare" än den andra ? är det möjligt ? för när jag tillslut bytte sida på dem så fick jag med mig felet ..

såå mycket felsökning och sen är det detta. jag förstår nu i efterhand att olika "hårdheter ställer till problem. på ena sidan släpper den in lätt medans den andra får "jobba" lite hårdare för samma mängd.

det som hjälpt mig mest i denna felsökningen förutom alla goda råd är en IR termometer där man kan kolla tempen på krökarna.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Trådlyft

Hur små turbos finns det? Kan man hitta en söt liten turbo till en 15cc tvåtaktare? Motorn jobbar mellan 14000 -17000 rpm men ska hållas på ganska konstant 15990 varv.

Jag har en idé:yoparty:yoparty
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Riktigt så avancerat är väl inte tanken med intercooler och snyggt utblås. Den turbon kanske är hemmagjord visserligen. Men min störda idé är tänkt som sådan att sättas i en rc helikopter. Mest för att se om det funkar som kul grej över vintern. Det avstämda mottrycket hade jag tänkt mig skulle fixas genom att jag sätter turbon EFTER ljuddämparen, min teoretiska hjärna tycker då att det finns mottryck som ska hålla kvar färskgaser i cylindern. Smörjningen av turbon kommer att ske genom avgaserna då oljehalten är väldigt hög.

Jag vet visserligen inte vad som händer om man gör detta utan en plenumkammare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte för att verka pässimistisk, men ska du smörja turbon med avgaser får du nog sopa ihop helikoptern i en konsumpåse efter första flygturen. En snurra som passar till en 15cc tvåtaktare finns mig veterligt inte och gör det det lär den varva i storleksordningen 500.000rpm för att bygga ett användbart laddtryck...

Idén att ha expansionskammaren mellan turbon och cylindern är ok, det behövs för att motorn ska fungera. Det luriga är att turbon ska bygga lika mycket laddtryck som mottryck för att tryckbalansen över cylindern ska behållas, mer mottryck och avgaser pressas genom motorn i överlappet, mer laddtryck och färskgaserna blåser rätt genom cylindern.

En större fyrtakts-RCmotor och en hemmafräst centrifugalkompressor med planetlåda skulle vara ballt däremot.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En större fyrtakts-RCmotor och en hemmafräst centrifugalkompressor med planetlåda skulle vara ballt däremot.


Eller med en roots.

Vad diggar ni gassvaret i den här?

[YOUTUBE-ID]N8TXMUaC9Os[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top