turbobiker44
Ny medlem
Till NSR Ernst,,:
Original avgasrören är inget vidare att använda, och de är absolut INTE expansionskammare,,inte mycket iaf.
Sen ett tips till han som vill bygga turbo på RD 250 LC,,
Varför göra samma "misstag"(Nåja,,;-) ) som Lennart Zander själv skrev i sin turbo-avhandling,,satsa istället på RD 350 YPVS,,mycket bättre motor med mer avgasflöde,,alltså lättare att hitta ett lämpligt aggregat.
Ang. storlek på agg., titta gärna på mitt tidigare inlägg ang. Lennart Zanders(OBS,,EJ Bike-tillverkat,,) TZR 125:a med turbo och 55 hk på bakhjulet
På L.Z.s RD 250 LC, ligger TL (Tuned Length) kring 1000 mm, så det blir inte mycket längre än original,,
Avhandlingen finns att låna på Biblioteket,,Chalmers Bibliotek nr 1202211094
Titel : Snabbgående tvåtakts ottomotor med pulskonverter och avgasturbokompressor.
Författ : Lennart Zander
Utgiven av Institutionen för förbränningsteknik, År 1989
Chalmers tekniska högskola.
Hoppas det kan sprida lite ljus,,;-)
Hälsar Frostie.
Original avgasrören är inget vidare att använda, och de är absolut INTE expansionskammare,,inte mycket iaf.
Sen ett tips till han som vill bygga turbo på RD 250 LC,,
Varför göra samma "misstag"(Nåja,,;-) ) som Lennart Zander själv skrev i sin turbo-avhandling,,satsa istället på RD 350 YPVS,,mycket bättre motor med mer avgasflöde,,alltså lättare att hitta ett lämpligt aggregat.
Ang. storlek på agg., titta gärna på mitt tidigare inlägg ang. Lennart Zanders(OBS,,EJ Bike-tillverkat,,) TZR 125:a med turbo och 55 hk på bakhjulet
På L.Z.s RD 250 LC, ligger TL (Tuned Length) kring 1000 mm, så det blir inte mycket längre än original,,
Avhandlingen finns att låna på Biblioteket,,Chalmers Bibliotek nr 1202211094
Titel : Snabbgående tvåtakts ottomotor med pulskonverter och avgasturbokompressor.
Författ : Lennart Zander
Utgiven av Institutionen för förbränningsteknik, År 1989
Chalmers tekniska högskola.
Hoppas det kan sprida lite ljus,,;-)
Hälsar Frostie.