2takt turbo ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instabil skrev:
2463228 Jo det är den arma 250cc som skall moddas.. max effekten ligger mellan 6-9000rpm där finns det hiskeliga 32hk .. enl uppgift..

Om/när jag får den till att funka så kommer det ev att monteras en 350 maskin .. men det tar vi nästa år eller nått

Om maxeffekten ligger mellan 6000rpm och 9000rpm så ska ditt rör vara mellan 1m och 2m långt.

Om du ger mig ett mer exakt svar så KANSKE jag kan ge dig ett bättre tips.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Two stroke man skrev:
2463254 Om maxeffekten ligger mellan 6000rpm och 9000rpm så ska ditt rör vara mellan 1m och 2m långt.

Om du ger mig ett mer exakt svar så KANSKE jag kan ge dig ett bättre tips.

Oups det var SÅ noga, hade jag ingen aning om .

då ber jag nog att få återkomma i det fallet då jag endast kan säga på ett ungefär just nu .. måste hitta någon effektkurva .. men annars har den bra drag runt 7000rpm ..

Den börjar dra vid 6 och slutar runt 9500rpm.. så får man välja så är nog 7000rpm att föredra ..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instabil skrev:
2463277 Oups det var SÅ noga, hade jag ingen aning om .

då ber jag nog att få återkomma i det fallet då jag endast kan säga på ett ungefär just nu .. måste hitta någon effektkurva .. men annars har den bra drag runt 7000rpm ..

Den börjar dra vid 6 och slutar runt 9500rpm.. så får man välja så är nog 7000rpm att föredra ..

OK, Då funkar inte min ide. Enklaste lösningen är att du köper. "2 Stroke performance tuning" av A. Graham Bell. Där finns bra beskrivningar på hur man bygger rör.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Instabil skrev:
2463277 Oups det var SÅ noga, hade jag ingen aning om .

då ber jag nog att få återkomma i det fallet då jag endast kan säga på ett ungefär just nu .. måste hitta någon effektkurva .. men annars har den bra drag runt 7000rpm ..

Den börjar dra vid 6 och slutar runt 9500rpm.. så får man välja så är nog 7000rpm att föredra ..


Hittade detta : 38.00 HP (27.7 kW)) @ 8500 RPM..
Komp:6.9:1... är ju som gjort för en snurra ju

Two stroke man skrev:
2463298 OK, Då funkar inte min ide. Enklaste lösningen är att du köper. "2 Stroke performance tuning" av A. Graham Bell. Där finns bra beskrivningar på hur man bygger rör.


ok . får kolla efter den boken .... undras om vi inte får ta ett besök på biblotekets hemsida
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2463654 Kanske funkar, men jag tror det är betydligt bättre att förlänga alla längdmått med 20% istället.

Det blir tyvärr mera galet. Däremot vore det bättre att göra första konan 15cm längre. Men det är knappast nåt man skulle känna nån skillnad på.

Om man däremot t.ex. gör sista konan 20% längre kommer man att platta till toppen på effektkurvan. Och det skulle man garanterat märka.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Ja och nu skall vi prova ta en genväg då .. jag har ett avgas till en TZR 125:a och det är av betydligt bättre form än mitt (org) kan man ta detta och montera (lite mod krävs) eller är man ute på djupt vatten då ?

Min tanke är ju att det är 125cc per sida så ett sånt på var sida borde ju funka då ??
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instabil skrev:
2466443 Ja och nu skall vi prova ta en genväg då .. jag har ett avgas till en TZR 125:a och det är av betydligt bättre form än mitt (org) kan man ta detta och montera (lite mod krävs) eller är man ute på djupt vatten då ?

Min tanke är ju att det är 125cc per sida så ett sånt på var sida borde ju funka då ??

Det viktigaste är vilka varvtal dom är avstämda för, dvs längden , inte kubiken. Dom är nog för korta för RD250n. Dessutom är dom nog dubbelväggiga och tunga.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Two stroke man skrev:
2467530 Det viktigaste är vilka varvtal dom är avstämda för, dvs längden , inte kubiken. Dom är nog för korta för RD250n. Dessutom är dom nog dubbelväggiga och tunga.
Ok.. då blir det tillverkning som gäller, ja ja man skall ju alltid fråga *ler* det kunde ju gått..

Bearing skrev:
2467738 Finns det inte trimrör att köpa till den?


Jo det gör det säkert.. men att handla rör för 5-7000:- för att direkt sätta kapen i dem, för ett osäkert projekt låter inte speciellt tilltalande..

Jag har viss budget att hålla .. men den är mer planerad för saker som havererar under utprovning.

Jag vill ju göra det mesta själv i den mån det går .. så det blir egentillverkning enl. ritning..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instabil skrev:
2468764 Ok.. då blir det tillverkning som gäller, ja ja man skall ju alltid fråga *ler* det kunde ju gått..




Jo det gör det säkert.. men att handla rör för 5-7000:- för att direkt sätta kapen i dem, för ett osäkert projekt låter inte speciellt tilltalande..

Jag har viss budget att hålla .. men den är mer planerad för saker som havererar under utprovning.

Jag vill ju göra det mesta själv i den mån det går .. så det blir egentillverkning enl. ritning..

Slog mig att RD350-rör borde funka bra på RD250n med turbo.

Ett kul alternativ är att bygga ett enkelrör. dvs dra ihop bägge cylindrarna till samma rör... Enklare att bygga, men svårare att fixa ritningar till.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om du gör en portmap på cylindern och postar den kan jag använda några program för att räkna ut time-area och ett rör. Programmen kan också räkna ut ett värde på den förväntade effekten som motorn kommer att ge utan turbon (baserat på time-arean, volymen och varvtalet).

Eller som läser du på lite och gör det själv. Några av programmen finns här:
http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/bikes.html?http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/progs.html
(Använd inte programmet Port, det har buggar)
Och här finns inputprogrammet till en simulator, det kan du använda till att få fram time-arean. Dat2T heter det.
http://www.rddreams.com/neels/
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
portmap? förklara det så är du snäll.
räcker det med den ena cylindern ?

Annars så har jag spånat lite på saker som jag vill använda ..
för att få ett fungerande bränsle syst. så vill jag använda förpumpen till tex en 740E den "bör" ge ca 1 bar, för att göra det lätt så tänker jag tillverka en catch tank på låt säga 2dL som matas från org bränsle tank, jag ersätter org bränsle kran med en större ballofix och låter en grov slang förse catchen med soppa .. förpumpen trycker till en regulator som är tryckstyrd och returen kommer att gå upp i samma som balofixen sitter vilket gör att jag alltid leder tillbaka soppan till org tanken och förhindrar på så sätt att de blir något strul med att man får tryck på retur soppan .. så det blir ett litet slutet system ..

så det som återstår i planering är de något knixiga expansionskamrana + om man kunde trycksätta org förgasarna ..

har ev lagt vantarna på en knacksensor som endast skall kopplas till en glaptop och man börjar ju på lågt laddtryck sen skall man kunna föja spikningstendenser tidigt, och då öka soppa tillförslen genom att höja nålarna .. eller helt sonika fila den trubbiga om så behövs .. ja va f*n den skall ju gå på skaftet för det mesta *ler*
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2469816 Om du gör en portmap på cylindern och postar den kan jag använda några program för att räkna ut time-area och ett rör. Programmen kan också räkna ut ett värde på den förväntade effekten som motorn kommer att ge utan turbon (baserat på time-arean, volymen och varvtalet).

Eller som läser du på lite och gör det själv. Några av programmen finns här:
http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/bikes.html?http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/progs.html
(Använd inte programmet Port, det har buggar)
Och här finns inputprogrammet till en simulator, det kan du använda till att få fram time-arean. Dat2T heter det.
http://www.rddreams.com/neels/

Antar att du Bearing vet det, men Instabil bör nog även informeras om att simuleringsprogrammen inte är idiotsäkra. Dom har ett antal fallgropar, eller rättare sagt variabler som man bör sätta/anta korrekt. Framför allt avgastempen kan ställa till det.

För "Dummies" rekomenderar jag hellre Bells bok.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Instabil skrev:
2470169 portmap? förklara det så är du snäll.
räcker det med den ena cylindern ?

Annars så har jag spånat lite på saker som jag vill använda ..
för att få ett fungerande bränsle syst. så vill jag använda förpumpen till tex en 740E den "bör" ge ca 1 bar, för att göra det lätt så tänker jag tillverka en catch tank på låt säga 2dL som matas från org bränsle tank, jag ersätter org bränsle kran med en större ballofix och låter en grov slang förse catchen med soppa .. förpumpen trycker till en regulator som är tryckstyrd och returen kommer att gå upp i samma som balofixen sitter vilket gör att jag alltid leder tillbaka soppan till org tanken och förhindrar på så sätt att de blir något strul med att man får tryck på retur soppan .. så det blir ett litet slutet system ..

så det som återstår i planering är de något knixiga expansionskamrana + om man kunde trycksätta org förgasarna ..

har ev lagt vantarna på en knacksensor som endast skall kopplas till en glaptop och man börjar ju på lågt laddtryck sen skall man kunna föja spikningstendenser tidigt, och då öka soppa tillförslen genom att höja nålarna .. eller helt sonika fila den trubbiga om så behövs .. ja va f*n den skall ju gå på skaftet för det mesta *ler*


Bara ett tips, polaren monterade ballofixer i soppasystemet på sin bil, finns visst nå gummidetaljer inuti dessa som inte tål soppa, det sprutade bensin både högt och lågt :tomten värt att ha i åtanke kanske...

Lycka till me bygget :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Instabil skrev:
2470169 portmap? förklara det så är du snäll.
räcker det med den ena cylindern ?

Det är som en bild av hur ser cylindern ser ut från insidan. De två cylindrarna bör vara lika om inget är galet.
Här står det hur man gör:
http://www.macdizzy.com/cylinder_map.htm

Du stoppar alltså en rulle av papper i cylindern (se till så att den inte kan glida omkring) och skrapar lätt längs portkanterna med en blyertspenna för att få fram formerna. Sedan mäter du portarnas bredd/höjd och skriver ner det i portmapen. Det går inte att mäta bredden direkt på pappret eftersom det är bredden längs cylinderns krökning. Riktiga bredden mäts vinkelrätt mot flödesriktningen. Se länken.

MEN! innan du tar bort cylindern tycker jag att du ska mäta portarnas duration med en gradskiva fäst på svänghjulet. Durationen går att fås fram med hjälp av mappen, men det är inte lika tillförlitligt eftersom kolvens vändpunkt måste ritas in väldigt exakt i mappen vilket är svårt, plus att portarna blir något större i mappen p.g.a av att kanterna är avfasade (så att kolvringarn in ska fastna i dem).

När mappen är klar ska time-arean beräknas. Time-arean är medelvärdet av portens förändrande yta när kolven passerar multiplicerat med tiden porten är öppen. Går att räkna ut för hand men är enklast att fås fram i datorprogram tycker jag.

Time-arean har visat sig ha ett samband med motorns BMEP. Stor time-area ger högt BMEP. Pipan räknas även fram baserat på b.l.a motorns BMEP.

Two stroke man skrev:
2470356 Antar att du Bearing vet det, men Instabil bör nog även informeras om att simuleringsprogrammen inte är idiotsäkra. Dom har ett antal fallgropar, eller rättare sagt variabler som man bör sätta/anta korrekt. Framför allt avgastempen kan ställa till det.

För "Dummies" rekomenderar jag hellre Bells bok.

Ja, det stämmer. Dock kan de mer avancerade programmen själva räkna ut avgastempen. Fast då krävs förstås parametrar för detta och de är svåra att få fram. Så att det är ju precis som du skriver, inte helt tillförlitligt. Dock har folk hamnat inom bara 1-2% fel mot verkligheten med de bättre simuleringsprogrammen.

Länkarna jag postade var dock inga simuleringsprogram, fast de kan ändå räkna ut den effekt som motorn kan tänkas producera, baserat på ganska enkel indata. Jag tog värdena med en stor nypa salt först, men det har visat sig stämma väldigt bra (+5%/-10%) mot mina simuleringar. Förutsatt att reedventiler, kompression, squishband och förgasare har haft rätt storlek, för sådana parametrar tar inte dom här enklare programmen.

Jag resonerar som så att det kan funka att använda programmen och sikta på ett varvtal för maxeffekt. Programmet räknar med en ganska hög avgastemp - så röret kommer säkert bli för långt. Tror att avgastempen blir lägre i verkligheten p.g.a att man kör motorn något fett plus att fartvinden kyler.
Med turbon monterad kommer avgastempen förmodligen öka och kanske hamna just på den av programmen beräknade eller över.

Min erfarenhet av simuleringarna är iaf att om peaken varierar +/-10% påverkar inte det maxeffekten så mycket. Verkar som att det beror på att time-arean minskar om peakvarvet blir högre - motorn ger därmed lägre BMEP men har högre varvtal så att effekten blir ungefär samma som om peakvarvet blivit för lågt - där time-area och BMEP är högre.

Observera att jag spekulerar mycket här, så tolka det inte som sanning. Jag har inte bromsat någon riktig tvåtaktare. Nästan all erfarenhet kommer från simulering.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top