Instabil skrev:
2470169 portmap? förklara det så är du snäll.
räcker det med den ena cylindern ?
Det är som en bild av hur ser cylindern ser ut från insidan. De två cylindrarna bör vara lika om inget är galet.
Här står det hur man gör:
http://www.macdizzy.com/cylinder_map.htm
Du stoppar alltså en rulle av papper i cylindern (se till så att den inte kan glida omkring) och skrapar lätt längs portkanterna med en blyertspenna för att få fram formerna. Sedan mäter du portarnas bredd/höjd och skriver ner det i portmapen. Det går inte att mäta bredden direkt på pappret eftersom det är bredden längs cylinderns krökning. Riktiga bredden mäts vinkelrätt mot flödesriktningen. Se länken.
MEN! innan du tar bort cylindern tycker jag att du ska mäta portarnas duration med en gradskiva fäst på svänghjulet. Durationen går att fås fram med hjälp av mappen, men det är inte lika tillförlitligt eftersom kolvens vändpunkt måste ritas in väldigt exakt i mappen vilket är svårt, plus att portarna blir något större i mappen p.g.a av att kanterna är avfasade (så att kolvringarn in ska fastna i dem).
När mappen är klar ska time-arean beräknas. Time-arean är medelvärdet av portens förändrande yta när kolven passerar multiplicerat med tiden porten är öppen. Går att räkna ut för hand men är enklast att fås fram i datorprogram tycker jag.
Time-arean har visat sig ha ett samband med motorns BMEP. Stor time-area ger högt BMEP. Pipan räknas även fram baserat på b.l.a motorns BMEP.
Two stroke man skrev:
2470356 Antar att du Bearing vet det, men Instabil bör nog även informeras om att simuleringsprogrammen inte är idiotsäkra. Dom har ett antal fallgropar, eller rättare sagt variabler som man bör sätta/anta korrekt. Framför allt avgastempen kan ställa till det.
För "Dummies" rekomenderar jag hellre Bells bok.
Ja, det stämmer. Dock kan de mer avancerade programmen själva räkna ut avgastempen. Fast då krävs förstås parametrar för detta och de är svåra att få fram. Så att det är ju precis som du skriver, inte helt tillförlitligt. Dock har folk hamnat inom bara 1-2% fel mot verkligheten med de bättre simuleringsprogrammen.
Länkarna jag postade var dock inga simuleringsprogram, fast de kan ändå räkna ut den effekt som motorn kan tänkas producera, baserat på ganska enkel indata. Jag tog värdena med en stor nypa salt först, men det har visat sig stämma väldigt bra (+5%/-10%) mot mina simuleringar. Förutsatt att reedventiler, kompression, squishband och förgasare har haft rätt storlek, för sådana parametrar tar inte dom här enklare programmen.
Jag resonerar som så att det kan funka att använda programmen och sikta på ett varvtal för maxeffekt. Programmet räknar med en ganska hög avgastemp - så röret kommer säkert bli för långt. Tror att avgastempen blir lägre i verkligheten p.g.a att man kör motorn något fett plus att fartvinden kyler.
Med turbon monterad kommer avgastempen förmodligen öka och kanske hamna just på den av programmen beräknade eller över.
Min erfarenhet av simuleringarna är iaf att om peaken varierar +/-10% påverkar inte det maxeffekten så mycket. Verkar som att det beror på att time-arean minskar om peakvarvet blir högre - motorn ger därmed lägre BMEP men har högre varvtal så att effekten blir ungefär samma som om peakvarvet blivit för lågt - där time-area och BMEP är högre.
Observera att jag spekulerar mycket här, så tolka det inte som sanning. Jag har inte bromsat någon riktig tvåtaktare. Nästan all erfarenhet kommer från simulering.