2takt turbo ?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Two stroke man skrev:
2458086 Ser inga problem med det. Vitsen är ju att det ska bli övertryck i vevhuset även utan överladdning. Med överladdning blir det bara mer av det goda.
Ja, det ska ju bli övertryck ändå... kolven går ju ner och komprimerar blandningen. Tänkte inte på det, jag får skylla på att det är sent. Men det blir ändå liiiite extra motstånd för kolven på väg ner. Arean på undersidan av kolven är ju ändå ett antal cm^2. Ett bar laddtryck ger ju ett bar extra tryck /cm^2 på kolvens undersida. Det blir ju en del, men det är kanske försumbart i sammanhanget... nä, nu får jag ta och sluta spåna och komma med dumma idéer :rolleyes:
 
Last edited:

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Instabil skrev:
2457030 Tänk en gång till ... 2TAKT

men jag kan ha fel .. saknar fortfarende kunskapen

En 4-taktsmotor på 1,9 liter trycker ur sig 2375 liter avgaser per minut vid 2500 varv

En 2-taktsmotor på 250cc ger 2000 liter avgaser per minut vid 8000 varv.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
2458144 Ja, det ska ju bli övertryck ändå... kolven går ju ner och komprimerar blandningen. Tänkte inte på det, jag får skylla på att det är sent. Men det blir ändå liiiite extra motstånd för kolven på väg ner. Arean på undersidan av kolven är ju ändå ett antal cm^2. Ett bar laddtryck ger ju ett bar extra tryck /cm^2 på kolvens undersida. Det blir ju en del, men det är kanske försumbart i sammanhanget... nä, nu får jag ta och sluta spåna och komma med dumma idéer :rolleyes:



Njae det är ju just detta som avgasmotrycket sköter om

Därav mn tidigare komentar om tankevurpa

motorn vet inte om att den är överladdad ( om tryckbalansen är rätt)


Tänk dig att du sätter hela mcn i en låda med övertryck
det enda som sticker ut är avgaspipan efter turbon

Motorn kommer att sköta alla spolförlopp som om den gick som vanligt
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
vad jag förstår så är expansionskammrana viktiga som f*n .. går det att bygga sånna själv .. eller är man ute på riktigt djupt vatten då ??
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
fireblade skrev:
962821 Hehehe... om det nu fanns nått bra sätt att lösa det där med turbo på tvåtakt så har jag ett helt galet projet att leka med :)






Minimoto TURBO

Jag tror den skulle bli lagom galen med bara en vanlig 85cc crossmotor! :skrämd
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Hehe effektregistret kommer nog bli spännande ;) <-- 9000 rpm, 2 hk --> 9000 rpm, 130 hk :) Wieee
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Instabil skrev:
2459552 vad jag förstår så är expansionskammrana viktiga som f*n .. går det att bygga sånna själv .. eller är man ute på riktigt djupt vatten då ??
Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.
 
Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Bearing skrev:
2460049 Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.

Ja det är nog ingen dålig ide att köpa det..

har plockat ganska mycket med motorer under årens lopp men bara lite med TURBO.. har ju en viss förkärlek till V8:eek:r och lustgas.. men kände att det var dax att göra nått åt en slö rd.. och man får ju inte fega för denna utmaningen , men det känns som att det blir en tuff vinter .. *ler* orginal piporna är ju inte driekt optimala i detta fallet .. de är svåra att göra nått vettigt med tycker jag nog...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2460049 Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.

Orginal expansionskammare bör var långt från optimal med turbo eftersom ljudhastigheten påverkas avsevärt av högre tryck.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2460906 Orginal expansionskammare bör var långt från optimal med turbo eftersom ljudhastigheten påverkas avsevärt av högre tryck.
Gör den?
I luft påverkas inte ljudhastigheten alls av trycket. Gör den det i avgaser?

Fast temperaturen ökar säkert lite vilket ju höjer varvtalet. Men någon väldig skillnad i varvtal blir det nog inte eftersom hastigheten öker med bara kvadratroten ur absoluttemperaturen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2460934 Gör den?
I luft påverkas inte ljudhastigheten alls av trycket. Gör den det i avgaser?

Fast temperaturen ökar säkert lite vilket ju höjer varvtalet. Men någon väldig skillnad i varvtal blir det nog inte eftersom hastigheten öker med bara kvadratroten ur absoluttemperaturen.

Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Two stroke man skrev:
2461376 Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5


:confused: :va kan man få det på svenska istället ??
jag fattar noll.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2461376 Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5
Trycket och densiteten är ju direkt proportionella om temperaturen är konstant, så trycket påverkar inte alls i en ideel gas (som väl luft kan betraktas som). Avgaserna innehåller väl dock en del små bränsledroppar och reaktiva gaser, fast jag tror inte det påverkar.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Two stroke man skrev:
2462372 Bearing var snabbare. Det enkla svaret är alltså att expansionskammaren behöver nog inte byggas om.


Jo jag tror nog att de måste byggas om .. annars så hamnar Turbon bakom bakhjulet ..

kan man bygga expansionskammare enligt någon bra ritning eller beräknar man dem på nått sätt ??? jag vill ju ha kammrana så nära toppen som möjligt för att inte behöva dra rör längs med hela hojen. Risk finns att den ser ut som nått från gostbusters eller nått
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instabil skrev:
2463097 Jo jag tror nog att de måste byggas om .. annars så hamnar Turbon bakom bakhjulet ..

kan man bygga expansionskammare enligt någon bra ritning eller beräknar man dem på nått sätt ??? jag vill ju ha kammrana så nära toppen som möjligt för att inte behöva dra rör längs med hela hojen. Risk finns att den ser ut som nått från gostbusters eller nått

På a) svarar jag: Ja! Och på b) svarar jag: Ja!

Vid vilka varv ligger maxeffekten på din RD250? Antar att det är den du vill bygga på?
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Two stroke man skrev:
2463217 På a) svarar jag: Ja! Och på b) svarar jag: Ja!

Vid vilka varv ligger maxeffekten på din RD250? Antar att det är den du vill bygga på?


Jo det är den arma 250cc som skall moddas.. max effekten ligger mellan 6-9000rpm där finns det hiskeliga 32hk .. enl uppgift..

Om/när jag får den till att funka så kommer det ev att monteras en 350 maskin .. men det tar vi nästa år eller nått
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top