Hightuned
Ny medlem
En turbo från en "Smart" borde väl funka den har väl bara 600cc och 55 kustar så det agget borde vara i musstorlek?
Metaladdict skrev:Borde inte detta kladda igen?
Förvisso, folk har lyckats, men de kanske har gasat bokstavligt talat skiten ur cyklarna för att uppnå värme som förbränner all "skit"? Vad vet väl jag, det var bara en synpunkt.
RG500-Johannes skrev:Vart skulle det kladda igen, menar du?
/J
Solid snake skrev:Äääh, bry dig inte om honom, han kör säkert med 10% olja i soppan.
Metaladdict skrev:Ja, jag tänkte mig på typ själva bladen i rubon, klet som samlas i kröken eller nåt.
spectre skrev:finns tillochmed athena 190cc..
stoffer skrev:Håller med! En kompis till mig bangade när vi skulle börja bygga lustgas på hans vespa också, vilka fegisar va?
stoffer skrev:Öhm, vill inte låta nedlåtande, men börja inte bygg turbo om du inte bemästrar de här grundläggande sakerna. Läs på istället, turbo är inte riktigt så enkelt som du verkar tro.
En bättre idé är väl att lustgasladda hojen istället? Då får du mycket roligt/kr och det är lite meckande ändå!
turbobiker44 skrev:Håller med föregående talare!!!!
Du bör läsa på rejält tom,,jag menar när du pratar om låga varv på diesler, etc,, har inte så mycket med turbovarvtalet att göra,,är ju ingen rem emellan motor och turbo,,eller hur.
Sen en liten rättelse bara : TZR 125:an gav ca 55 hk/bakhjulet,,och den hade en teoretisk maxgräns vid 75 hk, alltså beräknat, och vid den effekten trodde Lennart Zander (Han som byggte hojen/turbokitet) att kopplingen inte skulle palla med mer.
Info. : Turbon var en IHI-RHB 31-p7, laddtryck 1,0 bar, effekt ca 55 hk, orig uppmätt 23 hk,,alltså en ökning med 139 % vid "enbart" 100 % mera tryck,,inte så tokigt,,,
Samma förhållande på en Busa, t.ex, med 150 hk/bakhjul original skulle då ge 360 hk/bakhjul,,och det är ju inte riktigt så, de brukar ligga runt 300 hk/1,0 bar, och då har en sån tom intercooler och insprutning,,och TZR 125:an hade "bara" förgasare,,så nog lyckades Zander ordentligt.
Fanns en liten, 2 sidors, beskrivning samt lite bilder i tidningen Bike nr. 4/93.
Går säkert att få tag på från Bike-redaktionen.
Mogens.
turbobiker44 skrev:Håller med föregående talare!!!!
Du bör läsa på rejält tom,,jag menar när du pratar om låga varv på diesler, etc,, har inte så mycket med turbovarvtalet att göra,,är ju ingen rem emellan motor och turbo,,eller hur.
Sen en liten rättelse bara : TZR 125:an gav ca 55 hk/bakhjulet,,och den hade en teoretisk maxgräns vid 75 hk, alltså beräknat, och vid den effekten trodde Lennart Zander (Han som byggte hojen/turbokitet) att kopplingen inte skulle palla med mer.
Info. : Turbon var en IHI-RHB 31-p7, laddtryck 1,0 bar, effekt ca 55 hk, orig uppmätt 23 hk,,alltså en ökning med 139 % vid "enbart" 100 % mera tryck,,inte så tokigt,,,
Samma förhållande på en Busa, t.ex, med 150 hk/bakhjul original skulle då ge 360 hk/bakhjul,,och det är ju inte riktigt så, de brukar ligga runt 300 hk/1,0 bar, och då har en sån tom intercooler och insprutning,,och TZR 125:an hade "bara" förgasare,,så nog lyckades Zander ordentligt.
Fanns en liten, 2 sidors, beskrivning samt lite bilder i tidningen Bike nr. 4/93.
Går säkert att få tag på från Bike-redaktionen.
Mogens.
???OLJA??I TURBON???
Var finns problemet???
Det finns väl INGA som bygger turbo som använder sug-förgasare längre!
Undrar i det hele taget om det finns turboaggregat som har tillräcklig tätning för detta? Fanns förr i tiden (på den svart/vita tiden), vet jag men idag?? Det vete fan.
Man trycksätter förgasaren, dvs efter turbon,,,alltså ingen olja egenom turbon,,problemet löst,,!
Mogens.
Manglarn skrev:tänkte på om detta skulle funka?
Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.
Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.
Rg 125 skrev:2059907är det inte lättare att montera turbon efter förgasaren om man har sugförgasare? om man monterar förgasaren efter turbon borde väll motorn bara dra luft eftersom det inte blir nåt undertryck som kan dra med bensin? annars måste man väll trycksätta bränslet?
Manglarn skrev:960532Ja..men tänkte att Turbon e avsedd för låga varv..tar den inte ganska mycket stryk att varva uppåt 8-10 tusen då ??? dieslar ligger ju på typ 2-3 tusen vid rödvarv typ
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |