2takt turbo ?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
En turbo från en "Smart" borde väl funka den har väl bara 600cc och 55 kustar så det agget borde vara i musstorlek?
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Var kul att hitta den här tråden.. har gått å tänkt på det hära en hel del och det borde inte vara nåra problem med att få det att funka.. samt att det borde heller inte vara så stora problem med driftsäkerheten.. med så klart ett måttligt effekt uttag så klart..hehe..(vad nu måttligt är?)

det som krävs för ett bra resultat är dessa Aerodyne turbo aggregat.. vilka är ganska svåra att få tag i.. företaget ligger tyvärr i malpåse sen 1 år tillbaka enligt Peter Anundsson som jag ringde å fråga om för lite info... så man lär ju hitta ett beggat aggregat.. sen priset på dom är ju inte lågt.. det som gör dessa aggregat speciellt lämpade för en 2-taktare är att dom har ett inkappslat smörjsystem som gör dom smidiga.. sen är det av "ball bearing" typ med som gör dom väldigt lättdrivna vilket är ett måste på en 2-taktare pga att dom e ju lite känsliga för mottryck i pipan.. sen kan du även montera det hur du vill.. vågrätt/lodrätt upp å ner.. jag hur du vill i stort sett..

som det skrevs lite tidigare i tråden så finns dessa turbosar till snöskotrar.. har en PSI katalog från -95 där dom säljer turbosaterna till dom vanligaste modellerna.. bolt on på dessa yamaha V-MAX4'or så skriver dom 180-220hp naturligtvis beroende på laddtryck å soppa.. just detta kitet till v-max4'an var det som var helt klockrent funktionellt.. maskinen var liksom som gjord för turbo.. det som kunde spöka var väl veven som vred sig men en svetsad sådan så var det inga driftbekymmer med 180 hästar.. en annan kool sak på dessa maskiner är ju ljudet... kan liknas med en turbo F1'a.. :)

jag har hittat turbosatser till yamaha Banshee.. dom plockar 170HP ur en sån i dragracing i usa.. dock inte med aerochager turbo... gick en sån motor på e-bay för ett tag sen för 5000$ tror ja de var.. vet inte om det var 350cc dom körde.. finns ju uppsjö av olika storker kits å kombinationer till dessa motorer..

nåja.. jag e på jakt efter ett Aerocharger aggregat.. med beteckningen 92n200 som klarar upp till ca 140hp.. eller 114n250 som ska räcka till ca 160hp..
om någon vet om nåt aggregat så e jag tacksam för ett litet medelande på mailen om det.. eller hittar nåt på nåt utländskt turbo forum.. i usa eller nån annanstanns i världen.. andra trevliga å sympatiska tips motages oxå angående sånna här udda instalationer.. :)

boozeman@hotmail.com i fall ni hittar nåt ni vill dela med er av..

sorry.. det är väl inte till större hjälp för 125'a ägaren som äger den här tråden egentligen.. tänkte jag kunde posta här så länge...

mvh

/micke
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har funderat en del på 2-takt med turbo. Aerodyne är helt klart att föredra, men eftersom det verkar svårt att få tag på dessa funderade jag på att bygga ett eget smörjsystem till vanlig turbo.
Det borde krävas behållare, elektrisk/mekanisk pump, tryckregulator och oljekylare. Tänkte att man sätter tryckregulatorn mellan pumpen och oljeinloppet i turbon och drar returen från regulatorn genom oljekylaren.
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Det här är ju en sak man har gått runt och funderat på, bara som en fantasi, liksom så mycket annat.
Turbo på tvåtakt. Skitballt. Effekt på topp redan från början med tvåskrikare. Sen klämmer man dit en turbo, som borde ge det dubbla, ungefär. :yoparty
Men då har mina vänner kommit med en synpunkt. Tvåtaktare är ju som bekant smorda med olja i bensinen. Borde inte detta kladda igen?
Förvisso, folk har lyckats, men de kanske har gasat bokstavligt talat skiten ur cyklarna för att uppnå värme som förbränner all "skit"? Vad vet väl jag, det var bara en synpunkt.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Metaladdict skrev:
Borde inte detta kladda igen?
Förvisso, folk har lyckats, men de kanske har gasat bokstavligt talat skiten ur cyklarna för att uppnå värme som förbränner all "skit"? Vad vet väl jag, det var bara en synpunkt.

Vart skulle det kladda igen, menar du?

/J
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Solid snake skrev:
Äääh, bry dig inte om honom, han kör säkert med 10% olja i soppan.

Hur faaan vet du det? Du, jag ska leta reda på var din postlåda bor, sen ska jag skita i den. Akta dig. :arsele

Skämt åsido. Ja, jag tänkte mig på typ själva bladen i rubon, klet som samlas i kröken eller nåt. Sånt som fastnar i en ljuddämpare på en tvåtaktare skonar säkerligen inte turbon heller. Tänkte jag då. Jag vet inte alls, det var bara en tanke.
Fast förvisso, då har man ju lite extra smörjning till lagren och sånt i och med den oförbränta tvåtaktsoljan då. Vad vet väl jag, som sagt. :3freak :confused:
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Metaladdict skrev:
Ja, jag tänkte mig på typ själva bladen i rubon, klet som samlas i kröken eller nåt.


Nej, det är nog inget problem. Har sett pollen blandat med olja som lagt sig som en beläggning, men...

/J
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Okej. Ja, då så. Go on with your project then, hoppas det går bra! Få se lite bilder, och kanske nån film sen då, om och i så fall hur det lyckades! :yoparty :tummenupp
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
stoffer skrev:
Håller med! En kompis till mig bangade när vi skulle börja bygga lustgas på hans vespa också, vilka fegisar va?


Oj oj det där väcker minnen till liv hehe. En gång i tiden jobbade jag på ett företag som hade en grannfirma. Denna firma importerade "enpetade" moppar från italien. Killen som var teknisk chef på firman var en hängiven dragracingentusiast. Han monterade ett lustgaskitt på en sådan moppe. Första repan i lätt nerförsbacke gick hyffsat tills han kopplade på gasen!!

Jävlar i min låda, det bara ylade till och karlfan slog över och bröt nyckelbenet. Någon vecka senare när jag tittar in för att se hur det gått står han och tockmeckar med en wheleebar. Faan om det inte skall gå bättre denna gång utbrister han.

Oturligt nog slutade jag på företaget och vet således ej hur det slutade :D

JB
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
stoffer skrev:
Öhm, vill inte låta nedlåtande, men börja inte bygg turbo om du inte bemästrar de här grundläggande sakerna. Läs på istället, turbo är inte riktigt så enkelt som du verkar tro.

En bättre idé är väl att lustgasladda hojen istället? Då får du mycket roligt/kr och det är lite meckande ändå!

Håller med föregående talare!!!!
Du bör läsa på rejält tom,,jag menar när du pratar om låga varv på diesler, etc,, har inte så mycket med turbovarvtalet att göra,,är ju ingen rem emellan motor och turbo,,eller hur.
Sen en liten rättelse bara : TZR 125:an gav ca 55 hk/bakhjulet,,och den hade en teoretisk maxgräns vid 75 hk, alltså beräknat, och vid den effekten trodde Lennart Zander (Han som byggte hojen/turbokitet) att kopplingen inte skulle palla med mer.
Info. : Turbon var en IHI-RHB 31-p7, laddtryck 1,0 bar, effekt ca 55 hk, orig uppmätt 23 hk,,alltså en ökning med 139 % vid "enbart" 100 % mera tryck,,inte så tokigt,,,
Samma förhållande på en Busa, t.ex, med 150 hk/bakhjul original skulle då ge 360 hk/bakhjul,,och det är ju inte riktigt så, de brukar ligga runt 300 hk/1,0 bar, och då har en sån tom intercooler och insprutning,,och TZR 125:an hade "bara" förgasare,,så nog lyckades Zander ordentligt.
Fanns en liten, 2 sidors, beskrivning samt lite bilder i tidningen Bike nr. 4/93.
Går säkert att få tag på från Bike-redaktionen.
Mogens.

turbobiker44 skrev:
Håller med föregående talare!!!!
Du bör läsa på rejält tom,,jag menar när du pratar om låga varv på diesler, etc,, har inte så mycket med turbovarvtalet att göra,,är ju ingen rem emellan motor och turbo,,eller hur.
Sen en liten rättelse bara : TZR 125:an gav ca 55 hk/bakhjulet,,och den hade en teoretisk maxgräns vid 75 hk, alltså beräknat, och vid den effekten trodde Lennart Zander (Han som byggte hojen/turbokitet) att kopplingen inte skulle palla med mer.
Info. : Turbon var en IHI-RHB 31-p7, laddtryck 1,0 bar, effekt ca 55 hk, orig uppmätt 23 hk,,alltså en ökning med 139 % vid "enbart" 100 % mera tryck,,inte så tokigt,,,
Samma förhållande på en Busa, t.ex, med 150 hk/bakhjul original skulle då ge 360 hk/bakhjul,,och det är ju inte riktigt så, de brukar ligga runt 300 hk/1,0 bar, och då har en sån tom intercooler och insprutning,,och TZR 125:an hade "bara" förgasare,,så nog lyckades Zander ordentligt.
Fanns en liten, 2 sidors, beskrivning samt lite bilder i tidningen Bike nr. 4/93.
Går säkert att få tag på från Bike-redaktionen.
Mogens.


???OLJA??I TURBON???
Var finns problemet???
Det finns väl INGA som bygger turbo som använder sug-förgasare längre!
Undrar i det hele taget om det finns turboaggregat som har tillräcklig tätning för detta? Fanns förr i tiden (på den svart/vita tiden), vet jag men idag?? Det vete fan.
Man trycksätter förgasaren, dvs efter turbon,,,alltså ingen olja egenom turbon,,problemet löst,,!
Mogens.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
turbobiker44 skrev:
Håller med föregående talare!!!!
Du bör läsa på rejält tom,,jag menar när du pratar om låga varv på diesler, etc,, har inte så mycket med turbovarvtalet att göra,,är ju ingen rem emellan motor och turbo,,eller hur.
Sen en liten rättelse bara : TZR 125:an gav ca 55 hk/bakhjulet,,och den hade en teoretisk maxgräns vid 75 hk, alltså beräknat, och vid den effekten trodde Lennart Zander (Han som byggte hojen/turbokitet) att kopplingen inte skulle palla med mer.
Info. : Turbon var en IHI-RHB 31-p7, laddtryck 1,0 bar, effekt ca 55 hk, orig uppmätt 23 hk,,alltså en ökning med 139 % vid "enbart" 100 % mera tryck,,inte så tokigt,,,
Samma förhållande på en Busa, t.ex, med 150 hk/bakhjul original skulle då ge 360 hk/bakhjul,,och det är ju inte riktigt så, de brukar ligga runt 300 hk/1,0 bar, och då har en sån tom intercooler och insprutning,,och TZR 125:an hade "bara" förgasare,,så nog lyckades Zander ordentligt.
Fanns en liten, 2 sidors, beskrivning samt lite bilder i tidningen Bike nr. 4/93.
Går säkert att få tag på från Bike-redaktionen.
Mogens.




???OLJA??I TURBON???
Var finns problemet???
Det finns väl INGA som bygger turbo som använder sug-förgasare längre!
Undrar i det hele taget om det finns turboaggregat som har tillräcklig tätning för detta? Fanns förr i tiden (på den svart/vita tiden), vet jag men idag?? Det vete fan.
Man trycksätter förgasaren, dvs efter turbon,,,alltså ingen olja egenom turbon,,problemet löst,,!
Mogens.

Japp det finns, jänkarna åker "hyffsat" fort med sug turbo.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Manglarn skrev:
tänkte på om detta skulle funka?

Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.

Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.

Jag såg för ett tag sen i en gammal GIKturbo katalog att nån hadde turbo på en tzr125 har för mig att det var friskt med kusar i den...
Så vist går det... :)
Så lycka till med turboprojektet...
 
Last edited:

Rg 125

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Södermanland
Hoj
rg125
är det inte lättare att montera turbon efter förgasaren om man har sugförgasare? om man monterar förgasaren efter turbon borde väll motorn bara dra luft eftersom det inte blir nåt undertryck som kan dra med bensin? annars måste man väll trycksätta bränslet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att trycksätta bränslet är det minsta problemet i ett turboprojekt. Att få en sug-turbo (draw thru) att gå bra vid låg och mellanvarv är det absolut största problemet. Dvs, vill man brottas med troll bygger man sug-turbo.

Rg 125 skrev:
2059907 är det inte lättare att montera turbon efter förgasaren om man har sugförgasare? om man monterar förgasaren efter turbon borde väll motorn bara dra luft eftersom det inte blir nåt undertryck som kan dra med bensin? annars måste man väll trycksätta bränslet?
 

dj_flovar

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Laholm
Hoj
HONDA NSR 125R kawasaki z500
daihatsu charade har en extremt liten turbo testa med den och lycka till
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Manglarn skrev:
960532 Ja..men tänkte att Turbon e avsedd för låga varv..tar den inte ganska mycket stryk att varva uppåt 8-10 tusen då ??? dieslar ligger ju på typ 2-3 tusen vid rödvarv typ

ett aggregat varvar ca 150 000 rpm på full mutter, så motorvarven har ingen betydelse. det är andra saker som skiljer diesel och bensin aggregat åt! värmetålighet bland annat.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top