2takt turbo ?

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Till NSR Ernst,,:
Original avgasrören är inget vidare att använda, och de är absolut INTE expansionskammare,,inte mycket iaf.

Sen ett tips till han som vill bygga turbo på RD 250 LC,,
Varför göra samma "misstag"(Nåja,,;-) ) som Lennart Zander själv skrev i sin turbo-avhandling,,satsa istället på RD 350 YPVS,,mycket bättre motor med mer avgasflöde,,alltså lättare att hitta ett lämpligt aggregat.
Ang. storlek på agg., titta gärna på mitt tidigare inlägg ang. Lennart Zanders(OBS,,EJ Bike-tillverkat,,) TZR 125:a med turbo och 55 hk på bakhjulet
På L.Z.s RD 250 LC, ligger TL (Tuned Length) kring 1000 mm, så det blir inte mycket längre än original,,

Avhandlingen finns att låna på Biblioteket,,Chalmers Bibliotek nr 1202211094
Titel : Snabbgående tvåtakts ottomotor med pulskonverter och avgasturbokompressor.
Författ : Lennart Zander
Utgiven av Institutionen för förbränningsteknik, År 1989
Chalmers tekniska högskola.

Hoppas det kan sprida lite ljus,,;-)
Hälsar Frostie.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
turbobiker44 : ja jag har börjat att inse att det nog inte är lönt att bygga på en 250. så tankarna går mot att trycka in en 350ypvs i mitt chassi (250) då jag gillar utseendet på den + den usla väghållningen, och då bygga turbo på det istället.. det är så mycket jobb och så stor skillnad att sakerna inte går att flytta med till nästa motor (från 250cc till 350 ypvs) så arbetet känns onödigt .. så jag fryser planen ett tag och letar rätt på en motor med tillbehör..

känns lite surt men jag återkommer .. jag menar om man stoppar in 100hk motor i 120kg hoj .. med ett vekt chassi .. hur kul blir inte det ??
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Sååå nu är jag tillbaka igen ..

Med nya krafter och en 350ypvs maskin.. har mest samlat delar.. skall strax lakera hojen + att jag skall provstarta den "nya" motorn .. jag åker på att byta elsystem också..

Men nu är jag taggad till tusen..
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Jösse skrev:
2654040 En liten ot fråga bara:
Vem har en bilder på 125:an med 55hp ??

Motorbilder !

Har hört talas om den tidigare.

Hej du.
Det fanns ett litet test/provkörning i Bike 4/1993 med lite bilder.
Byggaren hetar Lennart Zander, medägare av CyrZan Engineering, skrev de då i artiklen,
Vet ej om han fortfarande hållar på ,,he he,,det är ju bara 13 år sedan,,men det fanns ett Tlf.nr, man kunde ringa då iaf,,,031-27 71 13, så kanske han kan hjälpa dig med bilder.
Hälsar Frostie.
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Hej alla glada =)

Tänkte bara hör om ni viste nån turbo som skulle funka bättre än Garrett T2
för att våldta sin rd350?

varför jag nämner den: http://www.tfd.chalmers.se/~expe/rd350.html

För min rd tänkte ja trimma (porta & andra förgasare & trimpipor) sen turbo konventera... hur tar ja reda på vilken turbo ja ska ha till den när ja trimmat färdit??

MVH
Björkfan
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
turbobiker44 skrev:
2655124 Hej du.
Det fanns ett litet test/provkörning i Bike 4/1993 med lite bilder.

Har undersökt, det finns inget reportage om 125:an i Bike 4/1993.
Inte heller i 4/1992 , 4/1994.

Har alla Biketidningar sedan starten.
Undrar i vilket nummer testet finns :va


Edit: Var det inte -93 det kom en helt ny TZR125 ?
 
Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
...999... skrev:
2656348 Hej alla glada =)

Tänkte bara hör om ni viste nån turbo som skulle funka bättre än Garrett T2
för att våldta sin rd350?

varför jag nämner den: http://www.tfd.chalmers.se/~expe/rd350.html

För min rd tänkte ja trimma (porta & andra förgasare & trimpipor) sen turbo konventera... hur tar ja reda på vilken turbo ja ska ha till den när ja trimmat färdit??

MVH
Björkfan

Varför andra förgasare ?
Vad är det för "fel" på Garett T2?

Jag skulle också vilja veta hur man räknar ut "rätt" turbo.
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Instabil skrev:
2656651 Varför andra förgasare ?
Vad är det för "fel" på Garett T2?

Jag skulle också vilja veta hur man räknar ut "rätt" turbo.

tänkte sätta dit större förgasare, kanske lite modernare oxå.. kan behövas lite mer soppa =P

ja menar inte att de är nå fel.. bara undra om någon annan skulle vara bättre?? (tex: IHI agget som sitter i charade?? om den är bättre elr sämre än t2:an??)
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
...999... skrev:
2657038 tänkte sätta dit större förgasare, kanske lite modernare oxå.. kan behövas lite mer soppa =P

ja menar inte att de är nå fel.. bara undra om någon annan skulle vara bättre?? (tex: IHI agget som sitter i charade?? om den är bättre elr sämre än t2:an??)


Missförstå mig rätt :cool: jag skrev inte för att klaga eller vara typig ..

Jag håller på med ett projekt som du kanske läst, och är open minded för olika lösningar .. men så vitt jag förstått så räcker orginla förgasarna långt.
Har du annan info så tar jag gärna del av den.

vad det gäller turbo så har jag en charade turbo och jag har faktiskt inte en aning om hur eller om den kommer att funka i detta fallet.

jag har precis fått tag på en 350ypvs maskin så vi borde kanske hålla kontakten för att bygga "tillsammans" ?? är i startgroparna
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Instabil skrev:
2657309 Missförstå mig rätt :cool: jag skrev inte för att klaga eller vara typig ..

Jag håller på med ett projekt som du kanske läst, och är open minded för olika lösningar .. men så vitt jag förstått så räcker orginla förgasarna långt.
Har du annan info så tar jag gärna del av den.

vad det gäller turbo så har jag en charade turbo och jag har faktiskt inte en aning om hur eller om den kommer att funka i detta fallet.

jag har precis fått tag på en 350ypvs maskin så vi borde kanske hålla kontakten för att bygga "tillsammans" ?? är i startgroparna

Jao, vi e inne på lite samma bana du å ja =P så de vore kanske de bästa å hålla kontakt...
...men varför ja ville ha andra förgasare va för att jag ska trimma & turbo konventera =P hehe

de om turbon så funkar ialf charade turbon från 125cc och uppåt, när de gäller 4-takt.. vet inte hur de ska räknas på 2-takt så... de vet ja ärlit inte...

OBS det finns två olika snurror från charade den ena heter IHI RHB 3 och den anda IHI RHB 5... 3:an e den som klarar från 125cc och uppåt... den andra vet ja inte... men den är större...
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Jösse skrev:
2656393 Har undersökt, det finns inget reportage om 125:an i Bike 4/1993.
Inte heller i 4/1992 , 4/1994.

Har alla Biketidningar sedan starten.
Undrar i vilket nummer testet finns :va


Edit: Var det inte -93 det kom en helt ny TZR125 ?

Hej du.
Ok, då hade jag fel ang. tidningen,,har rivit ut sidorna ur nån tidning och skrivit 4/93,,och utgick ifrån att det var en "Bike",,men det kan ju vara Mc-Nytt eller Allt om Mc,,det vet jag faktiskt inte.
Men om du är jätteintresserat så kan jag scanna in artiklen till dig.
Hälsar Frostie
Hör av dig på mejl : turbobiker44@hotmail.com
så lösar vi det.:)
 

gixxer76

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2006
Ort
k-stad
Hoj
Ducati 996/1098 -00
Hmm, vet att det är lite out of topic men men.
Cr 500 cross motor i NSR'n??? Turbo är grymt intressant men jösses vad jobb Zander la ner på dessa project. Får inte glömma att han hade tillgång till ganska bra labb utrustning.
Hade en NSR 250 Sp som jag gick i tankar på att konvertera. Kontakta Zander och hade en pratstund. Kom ganska snart fram till att behålla den som den var. 50-55 hk på 250cc. Blir liksom lite si o så med hållbarhet om man skulle plocka uppåt 80hk.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
gixxer76 skrev:
2660997 Hmm, vet att det är lite out of topic men men.
Cr 500 cross motor i NSR'n??? Turbo är grymt intressant men jösses vad jobb Zander la ner på dessa project. Får inte glömma att han hade tillgång till ganska bra labb utrustning.
Hade en NSR 250 Sp som jag gick i tankar på att konvertera. Kontakta Zander och hade en pratstund. Kom ganska snart fram till att behålla den som den var. 50-55 hk på 250cc. Blir liksom lite si o så med hållbarhet om man skulle plocka uppåt 80hk.
Är det verkigen så illa ? kan man inte få dem till att hålla bra tror du ?

Det finns ju lite folk som har lyckats tex. Han från Chalmers.?

Nå ja jag är bered att offra en motor. Gör så mycket efterforskningar jag kan och sen är det bara till att prova.

Kan bara konstatera att det blir lite omtag då och då .. just nu har jag konstaterat att den oljepumpen jag tänkt att använda inte funkade på kall ”tjock” olja .. så det blir till att göra om lite igen ..

Och ja självklart blir livslängden på motorn lidande. Men är det verkligen så farligt ?? tänkte ladda 0,8-1,0bar.
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
lite liv i trden skadar inte så här till jul =P
Ingen som vet hur man kollar vilken storlek på turbo man ska ha??

vore skönt å få kunna köpa den =P så man kommer vidare =)

GO JUL
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
hallå?! nån som vet nått.. elr sittar alla å smuttar på den spetsade glöggen?? ;P

Nån som vet nån man kan prata med om storlek på turbon?? nån som inte är upptagen 24-7 ??

jaojao... ha de... //Björkman
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Någon som har lite tips ang. en trilskande RD 350 Ypvs. maskin

Jag överväger starkt å gräva ner den .. DJUPT.

Har någon någon tänkbar ide om vad som är "fel" ?

Det är en 350 ypvs maskin från 83 med power jet förgasarna som satt på 86 eller nått, det sitter avgaspipor från en 87: a, sen har jag monterat koniska luftfilter och 280 munstycken + nya emulisionsrör ? jag har satt kon filtren på 40mm långa distanser + att nålarna är UPP flyttade ett snäpp. Det är inget rapp i den,

Den går nästan likadant med bestyckningen 200 och 220 munstycken så jag tänkta ta i ordentligt och satte då 280 men felet kvarstår ..

Felet är att den inte går rent på mellanregister och är seg att varva upp när man står med neutral i, har man ca 3-4000 rpm och bara lite gas (dvs man håller jämn fart) så går den riktigt illa och rycker och håller på, ger man fullt då så går den rent. kommer man över 6000rpm så går den som ett troll upp till 10 000 rpm där är den så den motar .. men vidd frivarvning är Det är inget rapp i den,


När man kör lugnt så får man ge ganska mycket gas om man släpper och sen skall möta upp i tex. Efter en kurva .. över halva gaspådraget innan den svarar.

Tomgång är det. som sagt jag ger snart upp och gräver då ner skiten djupt ..

Ja jag blåser liv i just denna tråden då många kunniga mäniskor läser den *ler*
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
är tänstiften fräscha??..(märke??)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Prova med orginal luftburk, ...ett av mina starkaste minnen från 80-talet är alla dom som försökte få till ett friare insug på RD350:isarna (och TZR för den delen), ...och misslyckades. Letandet efter gigantiskt stora munstycken brukade vara en indikation på att dom snart skulle ge upp/motorn skulle skära.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top