Rock ´n Robin
Bannad
Hejsan!
Nu känner jag att jag är jätte trög.. Om det är så lätt o funkar det jag kommer förklara.. varför gör man inte så?
Det är säkert jätte självklart bara att jag inte ser det...
Varför inte, på en 2-takts motor skippa svgasröret (kröken/expansionskammaren) och sätta dit ventiler likt en 4-takt som stänger när kolven precis stänger eller lite innan spoolportarna..?
Alltså.. explosion, kolven går ner.. avgasporten är öppen och avgaserna åker ut.. kolven öppnar nu upp spoolportarna och suger i sig gottigottgott-gaser, sedan på väg upp så stänger man antingen avgasporten HELT samtidigt som man stänger spoolportarna ELLER så stänger man liite innan beroende på vevhuskomp..
Vad är det för fördel med att just avgasröret skall skapa en puls/tryck som håller tillbaka färskgaserna?
Mvh/
En som inte kan se det självklara?
Nu känner jag att jag är jätte trög.. Om det är så lätt o funkar det jag kommer förklara.. varför gör man inte så?
Det är säkert jätte självklart bara att jag inte ser det...
Varför inte, på en 2-takts motor skippa svgasröret (kröken/expansionskammaren) och sätta dit ventiler likt en 4-takt som stänger när kolven precis stänger eller lite innan spoolportarna..?
Alltså.. explosion, kolven går ner.. avgasporten är öppen och avgaserna åker ut.. kolven öppnar nu upp spoolportarna och suger i sig gottigottgott-gaser, sedan på väg upp så stänger man antingen avgasporten HELT samtidigt som man stänger spoolportarna ELLER så stänger man liite innan beroende på vevhuskomp..
Vad är det för fördel med att just avgasröret skall skapa en puls/tryck som håller tillbaka färskgaserna?
Mvh/
En som inte kan se det självklara?