30+

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tillhör den lilla minoritet som inte håller utan anpassar hastigheten efter förhållandena! :tungan
Att köra i spårvagnsspåren när det finns cykelbana bredvid är dumt. Att inte kunna stanna när det är mycket trafik på cykelbanan är dumt. Men dj--ar när man är ensam på cykelbanan! :tummenupp

Jo, ja - anpassa är väl bra, men back in the days när man bodde på Såggatan så fanns det fan ingen cykelbana - i vart fall inte från Stigbergstorget och västerut, ner i hängmattan.
Ville man cykla förbi bilarna så var det vara att piska pedalerna och ge sig ut i spårvagnsspåren för att dra dem en efter en.

Japp, jag var lätt den ende mannen med cykelhjälm i dom kvarteren då, tidigt -80 tal.
I den mån det fanns cykelhjälmar alls på den tiden så var det antingen antikverade bananklasar som kanske skyddade mot skrubbsår, eller frigolitpottor som mest liknade en uppochnerpåvänd fisklåda.

Jag hade en Bellhjälm! Hårt skal, bra spännen och utmärkta möjligheter för tillpassning. Bra skit!

Kläder hjälper sannerligen inte mot allt, men chansen att korta ner en konvalescens är värt hur mycket som helst.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Finns inget som är så skönt som att stanna vid macken, slita av sig så mycket kläder och skydd att man är på gränsen till förargelseväckande beteende och sen gå och och köpa en glass och en mosbricka.
Och svulla i sig allt på en gång medan svetten droppar ner i maten.

Sen stå och svära medan man drar på sig allt igen och svettas ännu mer innan man kommit ut på vägen och fått hjälp av fartvinden.

Allt medan medelålder män suktar efter friheten man har och deras fruar är glada över att de har förnuftiga män som hellre drar runt en husvagn med deras nerkräkta volvokombi
 

Str3 R

Guest
Har hållit i föreläsningar om konsekvenserna vid omkullkörning och dåligt skydd på sig. Har sett hur man ser ut efteråt och vet hur fort det går att slita ner allt till benpiporna. Jag tummar absolut inte på skydden och kör därför inte i t-shirt och badtofflor, hojen får hellre stå ett tag.

Även om man är trafikvettig själv så finns det många andra som inte är det.
 

Str3 R

Guest
Jag tänkte mest på alla andra i trafiken, även om man själv kör bra, sansat, varsamt, ansvarsfullt etc, så finns det raka motsatsen i trafiken omkring en. :)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Du kan mycket väl vara säkrare för andra.


Det är ju inte det som är grejen.


Konsekvenserna när du trillar är en annan...


Själv är jag en drullputte så jag kör och trillar för jämnt, haha
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Själv är jag en drullputte så jag kör och trillar för jämnt, haha

Bara å tjöp! :hihi

inflatable-human-balloon-body-bumping-ball-BW7193.jpg_350x350.jpg
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Jag kör med...

Nike Pro Compression T-shirt och en Alpinestars Bionic Action Skyddsväst/jacka över, riktigt skönt och känns någorlunda skyddat, lite bättre än bara t-shirt iaf. Fördelen med skyddsvästen/jackan är man kan ha vilken Jacka/Tröja/Hoodie man vill ovanpå och ändå vara lite skyddad.

ALPINESTARS BIONIC ACTION Front.jpg ALPINESTARS BIONIC ACTION back.jpg

Utöver det har jag Rukka Airum handskar som andas och har touchscreen-kompatibilitet ifall du du kör med headset kan det vara nice att kunna svara om det behövs, de är riktigt sköna för everyday riding.

Hjälm Shoei NXR

Stövlar Alpinestars S-MX Plus

Byxor kan variera dock ej shorts möjligen under mina Rukka allvädersbyxor så kan man ta av sig byxorna när man kommit fram och sitta i shortsen när man pausar :)
Fast ett par Lindstrand kevlarjeans verkar najs med inbyggda fickor för skydd men har inte fått tummen ur att skaffa sådana än.

* Överkurs:
Värt att veta när man köper en skyddsjacka/väset eller skydd överlag är att det helst skall vara godkända för Level 1 och 2

För att bli godkänd i ”Level 1” ska zon 1 och 2 (de mest utsatta delarna på kroppen) klara 4 sekun- der. För att bli godkänd i ”Level 2” ska zon 1 och 2 klara 7 sekunder! Vilket ungefär motsvarar den tid man glider vid en omkullkörning i 110 km/h. Penetreringsskyddet mäts genom hur långt en knivspets tränger in i plagget med en bestämd kraft. Drag- och slitstykan mäts genom att materialet samt blixtlås och dess infästning spänns ut tills de brister, och måste då klara ett bestämt tryck.

Källa: http://www.mc-boden.se/info/ce-maerkning
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt:7peta så tänker du förhoppningsvis om.

I mitt fall var det i en rondell i måttlig fart på blödande snorhal asfalt. 20 år sedan men ärren syns forfarande...
 
Last edited:

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Det är ju ett under att man klarade sig ifrån några allvarliga olyckor när man körde trimmad moppe i början på 90-talet. Då var det inte tal om någon form utav säkerhetsutrustning förutom hjälm. Sen var det alltid full gas iförd hjälm, t-shirt, shorts och gympadojjor. +70km/h på smala gångvägar med skymd sikt, hej å hå.

Nu är det alltid full skyddsutrustning som gäller.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Det är ju ett under att man klarade sig ifrån några allvarliga olyckor när man körde trimmad moppe i början på 90-talet. Då var det inte tal om någon form utav säkerhetsutrustning förutom hjälm. Sen var det alltid full gas iförd hjälm, t-shirt, shorts och gympadojjor. +70km/h på smala gångvägar med skymd sikt, hej å hå.

Nu är det alltid full skyddsutrustning som gäller.

Hjälm?? På 70-talet fanns inte tanken på hjälm när man åkte moppe. Konstigt man överlevde nu när man tänker efter. Man stod ju på öronen då och då. Är det varmt nu så blir det kevlarjeans och skinnjacka + ryggskydd. Samt hjälm, handskar och stövlar. Fast är det på 30-strecket och över blir det bilen med full ac......
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tog hojen ner till bolaget i stan på lunchen idag, Båstad och en helvetes massa sommargäster från Stockholm på vägarna.
Hade shorts och tjocktröja och det var olidligt varmt ändå, krypkörning genom stan är standard hela sommaren här för bilar, jag lanesplitta i princip hela vägen dit men fartvinden var obefintlig.
Instrumentpanelen gav mig 6/6 prickar på oljetemp och jag tvivlade på att jag ens skulle komma tillbaka till jobb.

Jag kör full utrustning med skinnställ och hela baletten till och från jobb och redan där var det obehagligt varmt, osäkert om man kommer köra hoj öht i kommande vecka faktiskt.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, javlars! Liiiite, för en gångs skull, härlig högsommarvärme i det här landet och de en gång (typ, väääldigt länge sedan) så stolta, väderresistenta hojåkarna förvandlas till "Vi bilägare, 4.1" (uppgraderade krockkuddeversionen) och håller i bilratten så knogarna vitnar. Varför överhuvudtaget någonsin bemöda sig med att rulla ut hojen då man har AC/DC/Wc/TC//Pc, på bekvämt knapptrycksavstånd...?

Bara att konstatera: Tyvärr är hojen så jävla död. Ur led är den jävla tiden....
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top