Old Badger
SportHojsentusiast
En del av oss kör SportHoj ändå...
Ja, javlars! Liiiite, för en gångs skull, härlig högsommarvärme i det här landet och de en gång (typ, väääldigt länge sedan) så stolta, väderresistenta hojåkarna förvandlas till "Vi bilägare, 4.1" (uppgraderade krockkuddeversionen) och håller i bilratten så knogarna vitnar. Varför överhuvudtaget någonsin bemöda sig med att rulla ut hojen då man har AC/DC/Wc/TC//Pc, på bekvämt knapptrycksavstånd...?
Bara att konstatera: Tyvärr är hojen så jävla död. Ur led är den jävla tiden....
Fast kroppens primära nedkylningsfunktion är ju just att svettas och att svetten lämnar huden, därför kan kroppen kyla ner sig trots att man råkar befinna sig i ett utrymme med högre temperatur än huden (vilket är en varierande temperatur beroende på vad man har för omständigheter). Fartvinden må värma, men kan svetten dunsta så klarar kroppen av att kyla ner sig ändå. Har man ett tätt allvädersställ på sig som hindrar avdunstning så kommer man ganska snabbt överhetta kroppen. Kör man i ett helperforerat skinnställ bör det inte vara ett problem sålänge man fortsätter hälla i sig vatten och gärna vätskeersättning kontinuerligt, och inte anstärnger sig.
Brukar tänka att föraren inte har ramlat än när jag ser en förare med t-shirt och shorts. Det är för varmt i denna hetta att köra hoj och även om man själv kör ansvarigt så finns det så många andra i trafiken utan koll. Synd om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle och klota utan bra skydd. I år blir det inte många mil med hojarna, det har blivit bilen för då har jag tillgång till AC. Har knappt hört helikoptern från slingerbulten i år, den brukar flyga förbi ovanför mig flertalet gånger under säsongen.Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt så tänker du förhoppningsvis om.
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt så tänker du förhoppningsvis om.
I mitt fall var det i en rondell i måttlig fart på blödande snorhal asfalt. 20 år sedan men ärren syns forfarande...
Jag testade att krascha med full utrustning, bröt ryggen. Vad ska jag byta upp mig till?
Du gjorde nog helt rätt. Du har väl återhämtat dig en del och kan berätta om det?
Kör helställ i denna värmen. Är det bara på så är det inte så farligt varmt. Får dock panik när jag ska kränga av det innan en arm är loss. Blöt bomulls t-shirt är...
Nytt supermaterial som skyddar mot allt! ;-) Funderade på bambu.Kör med siden. Sååå mycket trevligare!
Många av er skrattar och gör narr av oss som kör i textilställ. Jag har ett Klim Badlands med 16 ventilationsöppningar och har inte haft några problem med värmen. Visst fan är det varmt, men inte så det är obekvämt. Kört mina vanliga 1500 mil maj - juli och bara älskat denna underbara sommar. Satan vad ni gnäller och ger ett sken av att man måste åka utan skydd för att klara värmen. Kom nyss hem från en Norgetur och saknade faktiskt värmen efter ett par dar i 15 - 19 grader.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|