30+

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jorå jag har vurpat 5 gånger men med skydd. Hade aldrig hänt någon av gångerna om jag inte haft det för då kör jag mycket försiktigare. Så är det bara.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag kör i shorts och t-shirt.

OT: Jag är saker på att när jag dör i en mc-olycka så kommer jag ha alla skydd på för påklädd kör jag som ett svin.
I shorts är det läskigt över 70.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Snitthastigheten i ett Tour de francelopp har varit 55,446km/h med topphastighet på drygt 78km/h, när såg ni senast tour de france-nissarna med skinnställ o känger för att dom åker fortare än gånghastighet ;) <———OBS smiley

Jag kör oftast i mcskor, jeans, ryggskydd, mcjacka o hjälm. Handskar har jag när det är kallt, ett visst risktagande får man väga mot njutningen man får. Är det 20grader och jag ska cruisa 10-20-30 mil är det fullt kit som gäller för då vet man att man hamnar på stora vägar med hög hasighet som följd.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Faan Björn har du mensvärk nu igen :hihi
Närå. Sitter i Bengtsfors nu. Körde i hela skinnstället och stövlar. Inte så farligt varmt då det gått över hundra hela vägen.
Körde igenom Säffle och Fucking Åmål också bara för att jag gillar småstäder.
Vid glasspausen i kungsör var det vääldigt varmt men det blev bara ett kort stopp.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hjälm,kortbrallor och t-shirt när jag åker å badar vid lokala sjön dock i tour de france fart :)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, eller så inser man att hunden faktiskt INTE är mannens bästa vän, utan mc-skotern. Varandets olidliga lätthet, fabulösa somrar som den här.

Miljoner sydeuropéer har inte fel, åtminstone inte jämt: Lätta på den prestigeknutna slipsen, ha det bäst, och njut av det sydländska EU-vädret på en mc-skoter...

Urrn-urrn-urrn!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Efter att ha vurpat på moppen i 30 i bara t-shirt, och kanat på underarmarna på asfalten, så vet jag hur illa det kan bli. De skrubbsåren var inte trevliga. Tog väldigt lång tid att läka.
Alltid skyddskläder ( skinn eller kevlar ), ryggskydd, handskar, stövlar/kängor och hjälm för mig.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Har man vurpat nån gång när det gått någorlunda fort ställer man aldrig såna här frågor... men har man inte det så undrar man hur petig man skall vara
(Jag har vurpat). Skaffa ventilerat skinnställ så löser det sig!
 

Smagatusk

Guest

Han är ju en idiot. Hade han bara haft sin vänstra spegel hade det aldrig hänt.

Jag körde i min ungdom utan skyddsutrustning. Gympadojjor, t-shirt och jeans. Jag planterade hojen i framskärmen på bilen till ett rattfyllo som bröt mot väjningsplikt för att han inte begrep att jag höll 120+ på 50-sträcka.

Jag klarade överkroppen nästan helskinnad, bara lite skrapsår på ena axeln och armbågen som inte var så mycket att orda om. Benen var det värre med. Fy fan säger jag... Efter den smällen körde jag ALLTID med skinnbrallor. Halvarssons... Inte Halfords. Men ofta i t-shirt.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hjälm, ryggskydd, handskar och MC-skor. Den kombinationen är minimum i mitt tycke.
Ibland har man ryggskyddet under t-shirt. Brukar kännas skönare än att pressa klädseln mot kroppen med ryggskyddet ovanför.
Det är bara för pendla inte nöjesåka. Längre sträckor och snabba vägar då åker allt på.


Risken för att man vurpar ökar med skyddsutrustning då man kör fortare för att kyla ner sig. I den här värmen rekommenderas att man ligger i minst 150kmh för att inte dö av värmeslag. :hihi



Har man vurpat nån gång när det gått någorlunda fort ställer man aldrig såna här frågor... men har man inte det så undrar man hur petig man skall vara
(Jag har vurpat). Skaffa ventilerat skinnställ så löser det sig!

Tar du på dig skinnställ varje gång du går och handlar eller åker på något ärende, korta sträckor? :O Måste vara jobbigt!

Hur många gånger har du vurpat? :O
Har du vurpat i olika hastigheter med olika mängd skyddsutrustning?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Hjälm, ryggskena, handskar sitter alltid på. Åker ofta i t-shirt, mcskor och kevlarjeans och är de bara lagom varmt har jag hoodie.

Såg någon lirare häromdagen som kom på en fireblade 1000cc med t-shirt, hjälm, inga handskar, shorts och hör här nu..... FLIPPFLOPPS!.... FLIPPFLOPPS på fötterna! Där måste väll ända finnas någon gräns eller? :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fotledsskador är tydligen vanliga och kan bli svårläkta så jag kör aldrig utan stövlar. Jag har halkat omkull till fots och lyckats slå hål på skinnet så vad som händer när man vurpar med hojen kan jag gissa mig till.

Det är möjligt att jag är för försiktig, men jag är inte klar med allt än.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hjälm, ryggskena, handskar sitter alltid på. Åker ofta i t-shirt, mcskor och kevlarjeans och är de bara lagom varmt har jag hoodie.

Såg någon lirare häromdagen som kom på en fireblade 1000cc med t-shirt, hjälm, inga handskar, shorts och hör här nu..... FLIPPFLOPPS!.... FLIPPFLOPPS på fötterna! Där måste väll ända finnas någon gräns eller? :D

Rent kraschmässigt är det inte någon jättestor skillnad på ett par vanliga dojjor och flipflop. På lite samma sätt är det egentligen inte någon större skillnad på att köra naken eller i vanliga jeans och hoodie.
Kläderna utplånas på ett ögonblick vid glidande på asfalten.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hjälm, ryggskena, handskar sitter alltid på. Åker ofta i t-shirt, mcskor och kevlarjeans och är de bara lagom varmt har jag hoodie.

Såg någon lirare häromdagen som kom på en fireblade 1000cc med t-shirt, hjälm, inga handskar, shorts och hör här nu..... FLIPPFLOPPS!.... FLIPPFLOPPS på fötterna! Där måste väll ända finnas någon gräns eller? :D

Ja de måste göra ont att växla med flippflopps? Sj använder jag badtofflor :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man orkar igenom alla 13 minuter så förklaras detta med värme och hojkörning rätt bra här..
https://www.youtube.com/watch?v=D5RAbEtl7g0

Orkar man inte kan man gå in 11.43 för en sammanfattning!

Man ska alltså svettas och över 30 grader så är det sämre att inte svettas.

Jag har gjort rätt utan att veta om det! :tummenupp

Men ett ventilerat skinnställ kanske man inte köper om man snittar 300 mil om året. För min del ångrar jag att jag inte köpte ett tidigare. Måttsytt är några tusen dyrare men klart värt det eftersom jag kommer att köra i många år till! :)

Daytonastövlarna känns inte varma men när jag tar av mig dem i denna värme är strumporna blöta.
Strumporna är ull och understället siden. https://www.sidenselma.se/sidenunderstall Trots de vita saltränderna på understället luktar det inte!:tummenupp Strumporna luktar inte heller, man tror inte det är sant när man kört med bomull tidigare. :huvet Billigare men totalt dj---la värdelöst när temperaturen inte är perfekt. :fakta
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Hjälm, ryggskydd, handskar och MC-skor. Den kombinationen är minimum i mitt tycke.
Ibland har man ryggskyddet under t-shirt. Brukar kännas skönare än att pressa klädseln mot kroppen med ryggskyddet ovanför.
Det är bara för pendla inte nöjesåka. Längre sträckor och snabba vägar då åker allt på.


Risken för att man vurpar ökar med skyddsutrustning då man kör fortare för att kyla ner sig. I den här värmen rekommenderas att man ligger i minst 150kmh för att inte dö av värmeslag. :hihi





Tar du på dig skinnställ varje gång du går och handlar eller åker på något ärende, korta sträckor? :O Måste vara jobbigt!

Hur många gånger har du vurpat? :O
Har du vurpat i olika hastigheter med olika mängd skyddsutrustning?

Haha, jo jag har alltid full skyddsutrustning. Det hade jag för övrigt vid min senaste vurpa också, när jag gick omkull och ut i terrängen pga illa anpassad hastighet från min sida + rullgrus i en kurva. Var på väg hem på min gamla endurohoj efter lite gruskörning. Revbens- och bröstbensfrakturerna jag fick är anledningen till att jag därefter köpte en airbagväst :)

Beträffande korta sträckor och ärenden; jag kör hoj rätt fokuserat, och sällan kortare turer än 15 mil när jag väl sätter mig på hojen. Annars går jag eller tar bilen. Den som skall använda hojen som shoppingfordon på tvåkilometersturer har ju ett annat läge.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För de flesta motorcyklister så kommer det en dag på hösten när det inte är bekvämt att köra hoj längre.
Man har klätt på sig allt man har, men kylan tar sig igenom här och var och det är helt enkelt inte behagligt att köra MC mer.

Man ställer hojen, kryper in i bilen, vrider på värmen och kör vidare. Vilken idiot kör MC när det är minusgrader...?

Vi behöver inse att det även finns en övre temperaturgräns när det är bättre att ställa hojen, krypa in i bilen och vrida på ACn.

Var den gränsen kan tänkas ligga är hyfsad individuellt, men lösningen är inte att plocka av sig säkerhetsutrustning man aldrig skulle prutat på annars.

De flesta som kör MC inser att det krävs en helt egen garderob om man kör MC på vintern.
-30 i timmar ställer andra krav än det man harvar runt i till vardags. Ingen skulle säga emot.

De MC-kläder de flesta kör med här uppe hos oss har ett komfortspann på sådär 8 - 18 grader, och skall gärna stå emot regn dessutom.

Man pallar en vårkväll som vänder ner mot nollan bara för att man vet att man har kort väg hem, men man skulle aldrig någonsin ge sig iväg ut på en hel natts körning i den temperaturen.

I andra ändan på temperaturspannet ligger 20-gradersstrecket. Det är riktigt jävla hett en normal svensk sommar.

...och ofta lite obekvämt, om man utgår från enställsteorin. Det blir svettigt när man står stilla, eventuella ventilationsöppningar räcker inte till och det ligger nära tillhands att man börjar plocka av sig delar av skyddsutrustningen, eller dra ner dragkedjor som borde hållas stängda för att alla skydd verkligen skall ges möjlighet att göra nytta.

Vad jag vill ha sagt är att under en sådan här värmebölja, eller typ vilken körning som helst nere vid medelhavet eller i köer på autobahn så räcker det inte med vardagsstället avpassat för 8 - 18 grader.

Ingen skulle komma på tanken att försöka ta sig någonstans i -30 med det.
Dags att inse att det inte funkar i +30 heller!

Vi behöver ha fler outfits som är avpassade för det temperaturspann vi vistas i. Lösning är inte att klä av sig, lösningen är att klä sig rätt.

Slutligen: körning i riktig värme - långkörning över stora delar av dygnet ställer ohyggliga krav på människa och utrustning.

Hudens temperatur ligger på ca 34 grader.
Naken hud i dessa temperaturer eller högre kyler inte längre kroppen.
Tvärt om - man bygger upp värme, och kör sig rakt in en fet dvärmekollaps om man inte täcker så mycket hud som bara är möjligt - med kläder som är anpassade och utprovade för just det temperaturspannet.


På våren, i den första lilla antydan till sommarvärme så ser jag squids dåna förbi med T-shirten flaxande uppe vid skulderbladen.
Fräckt? Eller en trumpetsignal till omvärlden:
"Jag är ny på det här. Jag har aldrig vurpat. Ännu."


Bilen är helt klart underskattad på sommaren.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast kroppens primära nedkylningsfunktion är ju just att svettas och att svetten lämnar huden, därför kan kroppen kyla ner sig trots att man råkar befinna sig i ett utrymme med högre temperatur än huden (vilket är en varierande temperatur beroende på vad man har för omständigheter). Fartvinden må värma, men kan svetten dunsta så klarar kroppen av att kyla ner sig ändå. Har man ett tätt allvädersställ på sig som hindrar avdunstning så kommer man ganska snabbt överhetta kroppen. Kör man i ett helperforerat skinnställ bör det inte vara ett problem sålänge man fortsätter hälla i sig vatten och gärna vätskeersättning kontinuerligt, och inte anstärnger sig.

Jag tycker personligen allt över 25 är olidligt varmt, så för mig är det inte någon enorm skillnad när det kryper upp över 30, eller ens 35, även om det nu blir lite jobbigare, jag är så van vid att hantera temperaturer som ligger långt över min komfortnivå att jag hanterar det mycket bättre än folk som faktiskt trivs i värme.
Dock så funderade jag på att tillverka ett hojställ med vätskekylning inbyggd, men det skulle ju bli rent djävulskt tungt så slog de tankarna ur sinnet, men nog skulle det vara trevligt att ha temperaturreglering så man slapp svettas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har hjälm och vanliga kläder mellan garaget och hem. Några 100m. Vårdslöst ?
Det går betydligt lugnare än med trampcykeln i Göteborgsbackarna i gympaskor, shorts, T-shirt och cykelhjälm.
Hur fort kör ni själva på trampcykel utan skyddskläder ?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top