300 km/h stoppie, på is

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Verkar vara nåt som går i år.. man får hoppas att ismästarna får fram däck som håller för dom här hastigheterna!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men.. skruvkvaliten då?? 8.8? 12.9?
A4-80?

Ahh, sorry slarvade lite, räknade med 10.9 stål.
Fast å andra sidan väger ju 8.8, 10.9 och rostfritt A4-80 lika mycket. :rolleyes:

:hej

/e
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Min polare körde med smalare däck och Titandubb , Det gick åt skogen ändå

Man lär behöva däck med kraftigare stomme , Moderna däck verkar bara ha en väldigt klen stomme sen är det bara gummi
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så,
M6x35 försänkt 7,1g. Med avdrag för slipning spets, säg 6,5g
Låg M6 nyloc 2,4g
Bricka 6,5/25 3,0g
Bricka 10,5/20 4,1g

Per dubb 16,0g

Exempel mangeH´s bakdäck 338*16= 5,4kg
Plus 2 tuber sikaflex, säg 400g torrt.

Totalt ca 5,8kg.

1 gram 'väger' ca 2 kg vid 300 km/h

Så totalt 5800x2kg=11,6 ton i radiell dragkraft på däckstommen. :näsblod

Plus då själva däckstommen på ca 7 kg(?)

Man dubblar nästan däckets massa samtidigt som man
borrar 338 hål rakt igenom stomme och cord. :rolleyes:

Hmm........:va

Skulle inte en framfälg med framdäck bak och två rader
dubb i mitten kunna vara en lite safeare lösning? :confused:

För rakt fram då, inge knäskrap.

:hej

/e

Jag måste hålla med dig här att jag skulle vara mycket skeptisk till däckets hållbarhet utan att ens räkna på det men med den där överslagsberäkningen inser man ganska så snabbt att det kan sluta med katastrof..

Jag tycker det är fränt att åka fort rakt fram på is men är det verkligen värt att riskera livet utan att ens tänka efter lite grann på vad man snidar ihop och av vad? Tur att ingen fått sätta livet till än med flera sprängda hemmabyggda däck på iskörning..
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det slog mig ganska tidigt när jag var och tittade på speedweek att varför i hela friden har ingen någon typ av haveriskydd under bakändan på hojen? Däcktrassel är ju rätt vanligt...

En 3mm aluplåt skulle nog inte rädda så mycket av hojen men bromsa runtflygande dubb/däckrester tillräckligt så man slipper frakturer på kroppen iallafall.

Nåväl, några hundralappar insatta på kraschkontot med förhoppningen att hojen är på hjulen till sommarn:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det slog mig ganska tidigt när jag var och tittade på speedweek att varför i hela friden har ingen någon typ av haveriskydd under bakändan på hojen? Däcktrassel är ju rätt vanligt...

En 3mm aluplåt skulle nog inte rädda så mycket av hojen men bromsa runtflygande dubb/däckrester tillräckligt så man slipper frakturer på kroppen iallafall.

Nåväl, några hundralappar insatta på kraschkontot med förhoppningen att hojen är på hjulen till sommarn:tummenupp

Tror Gull körde med någon typ sprängplåt. Blir säkert krav om något år.
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
IMG_7018.JPGIMG_7010.JPG

Jag körde med 2mm rostfriplåt under kutsen. Jag sköt 2st däck i runt 270-290km/h och så här såg det ut.
Höll mig på hjulen och det blev ganska odramatiskt. Mitt hjul satt ju relativt nära svingen och fick på så sätt inte chansen till att expandera mera som med tex en förlängd sving. Den rostfria plåten höll ju emot däcket bra också men aluminium avverkas fort. Med facit i handen så tror jag också att landracing kommer styra upp någon form av reglemente för att skydda förare som inte verkar ha någon form av självbevarelsedrift?:)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu har ja inte läst hela tråden, MEN: spelar de nån roll om de gick i rullatorfart eller i mach1? De e krut i gubben å hojjen e paj. Ja e på å slanta även om ja e nära pank :)...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Insatt ett par hundringar, lätt värt det för att få se gubben på flygande kilometern till sommaren!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ursäkta en okunnig, men varför så långa dubb? Och så HIMLA stora brickor? Och höga muttrar? Jag är inte det minsta förvånad att däcken slits sönder i 300 med så mycket vikt långt ifrån rotationscentrum. Är det någon som provat finndubb? Lättare är de ju definitivt...
 

moddlaren

Guest
Eller isracing dubb dom e lätta o sylvassa.. titra på posa sirenius hojar smala däck o isracing dubb. Där e inga problem med fästet på is iallafall :)
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Finndubb skulle nog fungera om dom satt kvar i däcket efter ca220km/h + och om ytan på isen var perfekt.
I verkligheten ser det lite annorlunda ut. Det är inte ovanligt att det ligger ca 15mm lös sönderkörd is på banan efter alla fordon och då når inte finndubben ner tyvär. Finndubben sitter ju monterade i det yttre gummi lagret på däcket till skillnad från dessa som sitter genom däcket med stöd från corden och det som brukar hända är att dom flyger ur med gummit runt sig... alltså det är inte limningen som släpper utan gummit runt dubben håller inte. En annan aspekt är ju effekten som ska förmedlas ner i isen... ska du åka fort så krävs ju en hoj på 200-330hk som väger runt 300kg+ med förare så det blir grymma påfrestningar. Kör du med för få dubb så ökar ju belastningen per dubb och kör du med för många så blir däcket tungt samt att du kanske inte får det tryck på varje dubb som man vill ha.. allt är en balansgång... Jag hade titan bult i mitt andra däck (inte gratis) men det höll inte iallafall. :)
Startsträckan innan mätområdet är 1,5km och det låter långt men det går fort och man måste ligga på rätt hårt om man ska hinna upp i fart. Annat vore ju om man hade mycket längre sträcka och kunde öka i det tempo man själv vill då skulle man spara mycket slitage.
Så det är inte så lätt som man tror. :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top